Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - blokhus

#1
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 22. mai 2014, klokken 22:36
Om det skjedde noe i Teslaen sier historien ingenting om  :o http://www.ba.no/nyheter/article7373550.ece
#2
Lading av Tesla / Sv: Saltoboks vs rødt stikk
onsdag 07. mai 2014, klokken 15:26
Er det mulig å legge opp en Salto-boks på en kurs som kun er 16A 400V? For så å oppgradere til 32A bare ved å bytte sikring (om kabling er utført for 32A). Jeg spør pga av begrensinger i felleseiet har vi satt 16A som maks effekt den enkelte kan ta ut.
#3
Model S / Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.
mandag 14. april 2014, klokken 18:19
Sitat fra: ElKjell på mandag 14. april 2014, klokken 17:39
Sitat fra: torerikb på søndag 13. april 2014, klokken 23:54
Hei. Jeg får ikke liv i bakrutekameraet. Er det noen flere som sliter med det?

Hver gang jeg har hatt av ledningen til bakre kamera finner ikke appen dette etterpå . Da må hovedkamera resettes ved at ta ut / sette i igjen strømkabel.

Samme her. Tror dette er standard.
#4
Model S / Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.
lørdag 08. februar 2014, klokken 00:31
noen som har sett en god løsning for montering av kamera bak? Selve ledningen har jeg trukket uten noen særlig problem, men siden vinduet er festet i døren må jeg ha synlig ledning for strekket mellom åpen og lukket posisjon. Noen som har sett noen gode løsninger på dette?
#5
Model S / Sv: Påkjørt mens TMS var parkert...
fredag 31. januar 2014, klokken 20:21
Kom ut igjen fra handling i julen, og så at skiltet på bilen min stakk 90 grader ut umiddelbart. I tillegg hadde nosecone løsnet 15 cm og siden var oppskrapet. Visste hvilken bil det måtte være. Mot alle odds var han akkurat kjørt for å snu, og kom kjørende mot meg på vei ut 10 sek etter jeg kom ut. Stilte meg midt i veien og fikk stoppet han. " Jeg tror jeg var borti skiltet ditt" sier han. Han får høre det av meg før han skriver skademelding og tar all skyld. Bilen var kjørt 900km. Skikkelig surt. Hadde vel kostet meg 10.000 i hvert fall hadde jeg ikke tatt han.

#6
Model S / 3 fase 63A 400V
søndag 19. januar 2014, klokken 17:44
Så vi hadde noen 400V 63A 3 fase monsterkontakter på jobben. Noen måte å utnytte disse på? UMCen blir vel for pinglete her, men ladehastighet her kunne jo i teorien vært heftig.
#7
Lading av Tesla / Sv: Forbruk av strøm i praksis
torsdag 16. januar 2014, klokken 22:00
Kjørte Bergen - Aurland (SC) - Geilo i helgen. Ser at det er mye diskusjon rundt rett over 200km rekkevidde på den tyske testen. Min erfaring da jeg kjørte fra Aurland og opp fjellet til Hol (ca 1000 høydemeter) var et snittforbruk på rett over 500Wh/km. Jeg kjørte da forholdsvis normalt/noe aktivt. Det var -10 til -20 C.

Hjem igjen fra Geilo brukte jeg ca 240 Wh/km. -20 C over vidda.
#8
Model S / Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.
fredag 10. januar 2014, klokken 19:36
Installerte Blackvue 550 idag og fulgte tråden til JohanH ganske slavisk. Dette funket utmerket. Spørsmål: Hvorfor ikke bruke tapafuse i boks 1 sikring nr 18? Denne er jo ikke i bruk. Kanskje den ikke har strøm kontinuerlig? Verdt et forsøk. Jeg prøvde ikke( så den i ettertid).

Ikke koblet til bakerste kamera enda btw.
#9
Model S / Ventetid på deler
søndag 05. januar 2014, klokken 12:09
Hei.

Ble påkjørt av en gjøk som prøvde å stikke av i midten av november. Lang historie, men nå venter jeg på ny  nosecone etter øvrige deler er omlakkert. Verkstedet (Bergen / Frydenbø men med Tesla som leverandør av nosecone) har tydeligvis ingen ide når denne vil dukke opp. Syntes det er rart at dette skal ta nærmene 2 mnd, og ingen vet status.

Noen med erfaringer her? Rart om de ikke har dette i drammen syntes jeg. Tesla Bergen har bestilt fra USA.      "Vi har dessverre ikke noe staus på noseconen din, men vi kontakter deg så snart den dukker opp"
#10
Model S / Sv: TN-nett - Valg av hjemmelading 230V eller 400V
torsdag 02. januar 2014, klokken 21:27
Sitat fra: OleJA på torsdag 02. januar 2014, klokken 18:17
Sitat fra: blokhus på torsdag 02. januar 2014, klokken 17:16
En type 2 ladeboks er vel ytterligere 5000+ ekstra. Ser ikke poenget med dette fremfor 16A 3 fase 400V.
Poenget er at du ved å 'spille lastfordelingskortet' kan argumentere ovenfor sameiet at du ikke forsyner deg med en urimelig stor del av fellesskapets hovedkabel. Selvfølgelig kan du i første omgang kun legge 3-fasekabel og sette opp en industrikontakt. Type 2 ladeanlegg kan være den fremtidige løsningen du skisserer for sameiet dersom de er bekymret for at du blokkerer for fremtidige elbiler ved å ta for mye kapasitet.

Ok. Dette høres ut som en fornuftig løsning. Hvilke type 2 ladestasjoner kan ivereta dette? Finner ingen på salto sine sider med slike specs.
#11
Model S / Sv: TN-nett - Valg av hjemmelading 230V eller 400V
torsdag 02. januar 2014, klokken 17:16
En type 2 ladeboks er vel ytterligere 5000+ ekstra. Ser ikke poenget med dette fremfor 16A 3 fase 400V.
#12
Model S / Sv: TN-nett - Valg av hjemmelading 230V eller 400V
torsdag 02. januar 2014, klokken 16:27
Har nå bestemt meg for å heller prøve å koble opp lading i fellesgarasjen vår. Garasjen har 400V 3 fase og hovedsikringen er på 80A.

Jeg har fått spørsmål fra sameiet om hvilke begrensinger som ligger ift dette systemet idag, og om det vil være behov for utbygging nå eller i fremtiden om mange vil ha ladeuttak. Hvor mange 16A 230 V enfase-uttak vil dette systemet takle? Det er veldig liten belastning på kursen idag. Jeg tenker å koble opp 16A 3-fase på min plass, men siden ingen andre har EL-bil er det 16A/230V de andre er interessert i har jeg fått beskjed om.
#13
Model S / Sv: Din første ripe
onsdag 01. januar 2014, klokken 07:53
Sitat fra: Muffinman på onsdag 25. desember 2013, klokken 12:55
Flott, takk for tips. Dette fungerte for øvrig perfekt uten innstilling på forhånd på bilen jeg solgte til fordel for Tesla``en.

Det må vel bedre at den enkelte kan tilpasse dette akkurat slik man vil ha det? Kjøper man en høyteknologisk bil som Tesla mener jeg man bør sette seg litt inn i funksjoner før man "klager".
#14
Model S / Sv: Stretchla - TMS-konvertering til VW camper!
mandag 30. desember 2013, klokken 17:33
Enkelte er mer kreative enn andre tydeligvis. Håper han skal lage den aerodynamisk også da  :P
#15
Lading av Tesla / Sv: Forbruk av strøm i praksis
søndag 29. desember 2013, klokken 10:56
Kjørt ca 2000 km nå, og har et snitt på over 280. Sjelden jeg er under 200 i snitt(vet ikke om det har skjedd). Brukes for det meste på småkjøring type 5-30km.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA