Selv om jeg naturlig nok ikke kan gi noen garanti for at Ampera-E vil bli et bunnsolid produkt, kan jeg likevel bidra med noen av mine egne erfaringer fra mer enn 4 års kjøring med «stamfaren»; - Opel Ampera. Den europeiske utgaven av Chevrolet Volt er riktignok utstyrt med både eksplosjonsmotor og bensintank i tillegg til el-motor og batterier, så her er det enda mer som kan feile, men etter å ha tilbakelagt mer enn 75.000 km så er fasiten forbløffende sterk! Min kjøring har nesten alltid vært hel-elektrisk (brukt bare ca 500 liter bensin på 4 år/ 75.000 km). Her er mine problemer oppsummert:
1. Åpningsautomatikk for ladeluken kranglet; byttet på garanti
2. Programvarebug, DAB-radio mistet forhåndslagrede stasjoner; utbedret på garanti
3. Feil i modul for varmeapparat; byttes på garanti
4. Svekkelse i demperne for bakluke; byttet på garanti
5. Kondens i bakre lykteglass; utbedret på garanti
Selve den elektrisk drivlinjen har vært helt patent, hele tiden! Voltec-motoren i Ampera på 150 hk/370Nm og batteripakka på 16 kWh (10,6 tilgjengelig) har gitt meg mange trivelige turer med ren elektrisk kjøring.
Det virker som om GM har gjort et meget grundig arbeid med forberedelsene til en elektrisk framtid. Selv om Volt/Ampera aldri ble noen salgssuksess så finnes det utrolig mange meget fornøyde brukere. Vi får håpe at GM har tatt med seg all den erfaringen de har fra Volt/Ampera over til den nye Bolt/Ampera-E! Da skulle det ikke være noe å frykte!
PS: Jeg har aldri hatt Opel før; - Amperaen var min første!
1. Åpningsautomatikk for ladeluken kranglet; byttet på garanti
2. Programvarebug, DAB-radio mistet forhåndslagrede stasjoner; utbedret på garanti
3. Feil i modul for varmeapparat; byttes på garanti
4. Svekkelse i demperne for bakluke; byttet på garanti
5. Kondens i bakre lykteglass; utbedret på garanti
Selve den elektrisk drivlinjen har vært helt patent, hele tiden! Voltec-motoren i Ampera på 150 hk/370Nm og batteripakka på 16 kWh (10,6 tilgjengelig) har gitt meg mange trivelige turer med ren elektrisk kjøring.
Det virker som om GM har gjort et meget grundig arbeid med forberedelsene til en elektrisk framtid. Selv om Volt/Ampera aldri ble noen salgssuksess så finnes det utrolig mange meget fornøyde brukere. Vi får håpe at GM har tatt med seg all den erfaringen de har fra Volt/Ampera over til den nye Bolt/Ampera-E! Da skulle det ikke være noe å frykte!
PS: Jeg har aldri hatt Opel før; - Amperaen var min første!