Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - karamurat

#1
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Mopedbil
onsdag 02. april 2008, klokken 11:16
hei.det var variator men ble skiftet med vanlig reimhjul et spor på 13mm bredde.men det var slark og var ikke fornøyd med den.etterpå brukte jeg kjede/kjetting  med 2/3 forhold(topp hastighet 36km/h med 48 volt)
planlegger å bruke 60 volt da har jeg ca 45-50km/h fart...:)greit nok for meg.
det er lite friksjon med kjetting men litt lyd må mann  akseptere.
legger ved noen bilder...
mvh
#2
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: lader til kewet
torsdag 20. mars 2008, klokken 19:22
hi.takker for svar.lading batterier med hver sin batterilader høres greit ut.andre nettsider som selger 12 volt lader?hvor mye strøm trenger en batteri  på  130 ah .?må jeg koble fra alle batteriene mens lading eller det går an  mens de er serie koblet,eller lettere sagt koblingsskjema???mvh
#3
Kjøp og salg av deler og utstyr / lader til kewet
tirsdag 18. mars 2008, klokken 23:35
hi.trenger lader for min konvertert mopedbil som går på 48 volt.eldre kewet går på 48 volt stemmer det???batteriene er 4 stk 12volt u.s. batterier på 130 ah.
#4
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Mopedbil
mandag 17. mars 2008, klokken 21:43
hi igjen.ja mye ting som står ennå.det handler mye om lomme bok.selv har jeg gjørt små enkle løsninger men det var begynnelsen liksom første tappetrinn.
batteri equalizer står første i kø på min kjøpeliste.det er lurt med disse etter hva vi har målt og erfart og sett sammen med elektrolux.for  å få mest ut av batteriene hvis de står i serie.batteriene lades en og en med ctek lader (lånt av elektrolux  ;D)for synkronisering.
hastighet(25-30kmh) og slark problemene må jeg jobbe litt med.som dere ser på bildene fra elektrolux ,overføring er vanlig og enkel viftereim og reimhjul(et spor).planen min er å bytte til kjede eller flerspor reim.eller tannreim og litt hjelp fra elektrolux.  :)  ::)
hvor får jeg tak i batteri equalizer?jeg trenger 3 stk.
hilsen
#5
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Mopedbil
fredag 14. mars 2008, klokken 22:52
hi.endelig fikk jeg teste bilen men med litt lav hastighet ca 30 km/h.det var spennende.nesten lydløs,null utslipp,kjørte med god samvittighet...akselarasjon og bakkeklaring er helt supert.kjørte til jobben og tilbake ca 10 km.batteriene ser lovende ut.12 volt konvertøren virker ok.kontrolleren er også greit sammen med perm 132.det eneste jeg kan gjøre er skifte reimhjul med tannhjul.jeg ser at mye friksjon med reim.og litt størrre tannhjul på motoren og litt mindre på girkasse slik jeg får opp hastigheten til ca 50...
lurte på bilder kan settes på forumet??tenkte vise bilder av el mopedbilen min og hvordan jeg gikk fram ved problemer ...
snakkes
#6
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Mopedbil
onsdag 12. mars 2008, klokken 21:03
hi igjen.jeg har kjøpt us batteries og snart kan teste bilen .litt kobling som står igjen.men ikke bestemt plassering av batteriene ennå????bagasje rommet er enklest men da er det ujevn vekt fordeling tenker jeg.jeg får se.men prøve kjøring er snart så jeg kan banke på døra når som helst elektrolux:)er du klar??
#7
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Mopedbil
onsdag 27. februar 2008, klokken 22:30
hi alle sammen.jeg prøver en mopedbil til en elbil.jeg har kommet så langt at mangler batterier.har hatt kontakt med noen forhandlere men ville høre hva andre har gjort eller hørt.
siden batteri er (EL)bilens hjerte,det lønner seg å satse på bedre dyre batterier enn billige.du sparer over tid.
etter noen besøk fant jeg denne.
http://www.sonnak.com/shdste.cfm
4 stykk av 80ah.serie kobles 48volt*80a=3,84kw.og hvis bilen bruker 0,1kw/km har jeg ca 40km pr lading...
hva tror dere?

hi elektrolux hvor langt har du kommet med mopedbilen din?endelig fikk jeg låne  garasje av en kamerat..:) greit å høre hva du har gjort med konverteringen.
snakkes
#8
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: kewet kontrol boks skjema
mandag 07. januar 2008, klokken 22:49
hi.det høres spennende ut.
selv om du har mye erfaring og tak over hodet :) aksepterer jeg tilbudet med glede.men har et lite spørsmål:
hvordan har du tenkt å overføre kraften fra motor til girkassen?med reim?
jeg tenker ta ut variatoren(reimskive)som sitter i girkassen og koble sammen motor akslingen og girkasse akslingen med en eller annen dings(http://www.kompoteket.no/show.asp?page=goxpage00000054dbmCouplingsHuco%20Oldham%20Style%20Couplings.html) da er det mindre tap av energi.midt i variatorun sitter en bolt som jeg skrudd av men får ikke ut selve variatoren.trenger jeg en avtrekker?hvordan har du gjort det?

en annen ting fart eller turtall.bilen har en dekk som har 53 cm i diameter og omkretsen blir da ca 1,7 meter.og utvekslingen i girkassen er 1:8.
med høyeste motorturtall :ca 3500omd i minuttet *60(i timen)=210.000 omd delt på 8(girkasse):26250
omdreining(det er altså dekkets omdreining i en time).fart:26250*1,7=44,5km/t

hva tror du?
det ble mange spørsmål men håper får svar oh hjelp.:)
lykke til

#9
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: kewet kontrol boks skjema
onsdag 02. januar 2008, klokken 17:18
takk for hjelpen hens og bosonic.jeg er et skritt nærmere nå.jeg har lite erfaring og muligheter men stor interesse for elbil/ombygge.så jeg er avhengig av andres erfaringer/hjelp. snakkes :)
#10
Enkle tekniske spørsmål og svar. / kewet kontrol boks skjema
onsdag 02. januar 2008, klokken 00:38
jeg har en svart boks(kontrolboks) til en eldre type (tror 98-00) kewet og trenger koblingsskjema til den?jeg fant fram så langt til releer,curtis kontroller,72v til 12v konverter og shunt(resistor) men sliter med en driver som har 6 stifter på og står prot+,shunt,ground,+72v,s+,s-  og nederst "kewet shunt driver" som kan leses.
eller en som har koblingsskjema jeg kan bruke til min mopedbil snart elbil.og lurer på curtis kontrolleren kan jeg bruke med permanent magnet motor?

takk så langt.
#11
Kjøp og salg av deler og utstyr / kontroller 60-100 volt 150-200 amper
tirsdag 11. desember 2007, klokken 09:27
skal bygge om moped bilen til elbil.trenger kontroller til en permenant magnet  dc motor som går på 70 volt max. takk
#12
hi.interessert i kontrolleren din vennligst ta kontakt med meg...
#13
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: elmotor og kontroller 30-150 volt
tirsdag 11. desember 2007, klokken 09:19
hi.jeg trenger en 70 volt 100-150  ampere kontroller til mopedbilen min som prøver å konvertere til elbil.I bilen sitter en perm-132 motor(permenant magnet)....
mvh
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA