Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mao

#1
Model S / Sv: Brukt 85D, P85D eller noe annet?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 21:03
Sitat fra: Tor Ping på torsdag 19. oktober 2017, klokken 10:29
Ny eller brukt blir jo er regnestykke. Hva man trenger av utstyr og krefter blir mer følelser og hva man strengt tatt har bruk for.

Tilbake til rekkevidde: Hva er erfaringene til folket på P85D?

Har P85D fra mars 2015, dvs. med sportsunderstellet, dobbeltlader og nextgen-seter også bak. Dette er utstyr jeg verdsetter svært høyt og som du ikke får på nyere modeller. Etter Ludi-oppgradering føles også ytelsene hinsides langt over f.eks. 75D. Men det er selvsagt subjektivt hvor mye man verdsetter slikt. AP1 er mer enn god nok, for en slik bil vil du jo primært kjøre selv  ;D

Ang. rekkevidde, så er min erfaring at P85D under helt optimale forhold greit klarer 45 mil med noenlunde jevn landeveisfart med et snitt i overkant av 80 km/t, forutsatt at du kjører på 19" hjul på tørr vei og ikke bruker altfor mye strøm til AC mv. Det er jeg veldig godt fornøyd med. Under mindre optimale forhold 30-35 mil, f.eks. da jeg for få dager siden kjørte langtur på 100 mil i 4-5 plussgrader, relativt tungt regnvær, på vinterdekk og med 4 mann og mye bagasje i bilen.
#2
Model S / Sv: X vinterhjul på S?
tirsdag 10. oktober 2017, klokken 21:03
Felgene passer forsåvidt, men du må bytte dekk. Dekkene fra X har for stor rulleomkrets.
#3
Model S / Sv: Rekkevidde P85D
lørdag 30. september 2017, klokken 21:34
Etter 2,5 år og 40k km viser min P85D fortsatt 392 km v/100%. Virker som det ikke forsvinner mer enn et par km rekkevidde for hver 12 mnd. som går, så jeg har helt sluttet å bekymre meg for degradering av batteriet  :D

Under optimale forhold opplever jeg at reell rekkevidde er rundt 450 km på langtur med snittfart i overkant av 80 km/t (range mode og 19-tommers hjul).
#4
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
tirsdag 26. september 2017, klokken 21:39
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. september 2017, klokken 13:12
Jeg ville gått for CVC6. Forrige års testvinner og er i tillegg fint og stivt på asfalt.
Overgangen fra R2 til CVC6 var litt av en forandring...

Tiltredes!
R2 er etter min erfaring bortimot ubrukelig på en tung bil som Tesla når du kjører på asfalt (selv med høyere lufttrykk enn anbefalt). Direkte farlig om du må foreta en unnamanøver, og slitestyrken er heller ikke mye å skryte av.

CVC6 er et dekk som passer veldig mye bedre. Bittelitt høyere rullemotstand er en liten pris å betale for et mye mer stabilt dekk. Vinteregenskapene på is og snø er i praksis like gode på CVC6 som på R2, men på slapseføre er kanskje R2 marginalt bedre.
#5
Lading av Tesla / Sv: Lade raskere på hytta?
lørdag 23. september 2017, klokken 17:47
Hvor stort batteri har du på X'en?
Hva har du tilgjengelig av strøm - 400V, 230V 1-fas eller 230V 3-fas? Hvor stor er hovedsikringen, og hvor mye av dette bruker du til andre formål?

Skal du lade en X90D fra tomt til 100 % på 10 timer må du i praksis opp på 230V 32A eller 400V 13A/16A

Uansett trenger du nok en elektriker ja  :)
#6
Kjøpe elbil? / Sv: tesla s p85d brukt eller ny 75d ?
lørdag 16. september 2017, klokken 15:58
Sitat fra: Nonte på fredag 15. september 2017, klokken 23:17
Tusen takk for innspillet ditt. En annen ting: støtfanger på den nye ser 100 % likt i størrelsen med den gamle. Vet du om man kan oppgradere den også ?

Skal du oppgradere støtfanger foran på en pre-facelift bil bør du definitivt gå for fangeren fra Unplugged Performance. Denne passer rett på uten bytte av andre deler som lykter og panser, og ser i tillegg enda bedre ut enn Teslas egen :D

Det pågår pt. et gruppekjøp, og totalpris inkl. frakt, lakk og montering estimeres til rundt NOK 27 000.
https://unpluggedperformance.com/product/unplugged-performance-refresh-front-fascia-system
#7
Kia Soul EV / Sv: Vinterdekk piggfrie
lørdag 16. september 2017, klokken 00:19
Antar det er piggfritt som er aktuelt for deg.

Nokian R2 er myke ja, men har lav rullemotstand og godt grep på is og snø.

Gode alternativer er Conti Viking Contact 6 og Goodyear UltraGrip Ice 2, begge med godt grep på vinterføre og ikke fullt så myke som Nokian. Jeg bruker selv Goodyear-dekkene på Soul her i Trøndelag, og det fungerer utmerket.
Kjører med Conti på Tesla'en vår, og er veldig godt fornøyd også med disse dekkene.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: tesla s p85d brukt eller ny 75d ?
fredag 15. september 2017, klokken 22:40
Har selv P85D fra mars 2015 med Ludi-oppgradering, og har kjørt noen mil i 75D for noen måneder siden. Jeg ville garantert ikke byttet til 75D.

Ytelsen er en ting, der vil selvsagt P85DL være vesentlig råere om du verdsetter slikt. Sportsunderstellet på P85D levert frem til ca. mai 2015 utgjør også en stor forskjell. Utstyr som nextgen-seter både i for- og baksete, samt dobbeltlader, er også et stort pluss på P85D som du ikke får på nyere biler. Med tanke på nyprisene på P-modellene i dag, fremstår brukte P85D som røverkjøp (særlig med Ludi-oppgraderingen).

Men med bruktbil velger du selvsagt bort faceliften, litt garantitid og muligheten for AP2. Selv foretrekker jeg å kjøre selv, så AP er bortimot uinteressant. Adaptiv cruise får du uansett også med AP1.

Så det koker vel i bunn og grunn ned til dine egne prioriteringer - fornuft eller ytelser og kjøreglede :)

#9
Model S / Sv: Facelift 70D eller pre-facelift P85D?
torsdag 20. juli 2017, klokken 21:04
Har selv P85D fra mars -15, nylig oppgradert til Ludi. Har også kjørt facelift 70D/75D, og ble skuffet.
Ville garantert valgt P85D fra tidlig 2015 med sportsunderstell og nextgen seter frem og bak foran en facelift 70D/75D. Mye råere, og vesentlig bedre kjøreopplevelse med sportsunderstellet.
#10
Model S / Sv: Vinterdekk
torsdag 20. juli 2017, klokken 15:15
Sitat fra: litium på torsdag 20. juli 2017, klokken 09:00
Bestiller man en ny TMS nå, så har man valg mellom Hakkapeliitta R2 eller Pirelli Vinter Sottozero Series II vinterdekk.

Noen som har erfaringer med disse - gjerne har kjørt begge to? Tenker både gripeevne og støy.

Jeg hadde R2 på min forrige TMS (P85+ RWD). Stillegående, lav rullemotstand og godt grep på is/snø. MEN: håpløst myke, bilen føltes veldig ustabil på asfalt. Anbefaler ikke R2 på en tung bil som TMS.

På min 2015 P85D kjører jeg Sottozero vår/høst og Conti CVC6 midtvinters. Sottozero er faktisk overraskende bra, men skal du ha ett sett vinterdekk for all slags vinterføre anbefaler jeg helt klart Conti CVC6. Like bra grep som R2 på is/snø, kanskje litt svakere enn R2 på slapseføre og marginalt høyere forbruk, men et VELDIG mye mer stabilt dekk på asfalt enn R2.
#11
Model S / Sv: Hjelp til valg av vinterdekk til TMS.
lørdag 08. juli 2017, klokken 19:55
Har meget god erfaring med 19" og Conti Viking Contact 6.
Og: styr unna Nokian R2 (særlig på en P-utgave om du liker å bruke kreftene litt...)
#12
Model X / Sv: Er dette en grei hjulpakke til X75D?
søndag 02. juli 2017, klokken 00:07
Sitat fra: olavxxx på lørdag 01. juli 2017, klokken 23:00
Sitat fra: krister461 på lørdag 01. juli 2017, klokken 22:49


Sitat fra: olavxxx på lørdag 01. juli 2017, klokken 22:48
Vet noen hvordan slike greier virker, at de kan selge deg hjul uten moms? Kan jeg kjøpe det av de etter jeg har bestilt en Tesla, så fremt jeg ikke har betalt den enda?
Dette lukter muffins...
Ser sykt billig ut ja, men hvis de kan "trikse det" inn på en nysolgt elbil - kan man kanksje unngå moms på ekstrautstyr? Vet ikke hvordan slikt virker. Kan alltids ringe de mandag.

For å si det enkelt: Det er ikke en snøballs sjans i helvete for at de kan selge hjulene momsfritt om de skal følge reglene. Det er kun bilselgeren - Tesla - som kan levere utstyr momsfritt. Og det er vel mer sannsynlig at paven er muslim enn at Tesla skulle videreselge uoriginale hjulpakker....
#13
Model S / Sv: Anbefalte vinterdekk til TMS
fredag 23. juni 2017, klokken 23:36
Jeg har 2 sesonger på R2 (P85+) og 2 sesonger på Conti CVC6 (P85D) og har nøyaktig samme erfaring som Øyvind.H.

Ville garantert valgt Conti på nytt. Grep som R2, men mye bedre stabilitet.
#14
Jaguar i-Pace / Sv: i-Pace får ikke hengerfeste
onsdag 21. juni 2017, klokken 22:17
Mange av de som står på reservasjonslista for I-Pace (og e-tron) i Norge kjører nok rundt i en Tesla i dag. Hengerfeste kan være en nødvendig feature for å få folk til å fullføre kjøpet. 
Jeg er for min del seriøst i tvil om jeg gidder å bytte ut Tesla S med I-Pace om det ikke kommer hengerfeste. I alle fall om Jaguar ser for seg en pris i området 7-800k eller mer....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA