Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tjobben

#1
Sitat fra: Cobos på torsdag 09. april 2015, klokken 13:51
Sitat fra: TorAtle på torsdag 09. april 2015, klokken 13:14
Sitat fra: vrom på torsdag 09. april 2015, klokken 11:23
Med 10-15% mindre kapasitet ville jeg f.eks ikke kommet meg opp på hytta fra der jeg bor (ca 23 mil og 1000 moh, stort sett 100-sone). Det ville isåfall vært helt på håret, eller jeg måtte kjørt under fartsgrensen og pellt av takboks etc etc etc..). Med andre ord helt uinterressant.

Joda, det er SC på veien. Men å måtte belage seg halvtime + lading hver vei, + stadig oftere venting og langt lavere ladehastighet enn "best case".. vel, det er bare for spesielt interresserte.

Kanskje andre har forskjellig avstand enn deg til hytta? Eller er det for "spesielt interesserte" å ha en hytte nærmere enn 23 mil?
Jeg har fortsatt til gode å ikke ha lang nok rekkevidde med min S60. Dermed er det rimelig tydelig at hva som er akseptabel rekkevidde på en nr 1 bil er avhengig av brukeren.

Cobos

Opplagt at det er forskjellig behov, men med en superlader på veien vil det jo uansett ikke være noe problem å kjøre 23 mil, uansett 60, 70 eller 85 kWh batteri. Med mindre den superladeren ikke ligger rett ved starten av turen, slik at batteriet ligger 60-70% kapasitet, så trenger ikke den ladestoppen vare mer enn 10 min for å få nok strøm til å komme frem, med god margin.
Og hjemveien på 23 mil og 1000 høydemeter nedover trenger ikke ladestopp.
Selv har jeg hytte i Hallingdalen 19 mil og 1000 høydemeter hjemmefra til hytta, og det går med meget god margin med normal kjørestil, selv om bilen er stappfull både inni og utenpå og det er snø/slush/vann i veibanen eller kulde eller hva. Hadde gått helt fint med 60 også. Det er lav fart opp gjennom Hallingdalen, så snitt forbruk opp til hytta har ligget på rundt 230Wh/km, så brukt snaue 44kWh opp. Hjem igjen havner forbruket langt under.
Litt avsporing her, men poenget er at 70 modellen ville holdt i massevis:)
#2
Lading av Tesla / Sv: Superladerne våre
onsdag 28. januar 2015, klokken 10:26
Sitat fra: TMX på tirsdag 27. januar 2015, klokken 12:55
Sitat fra: diax på mandag 26. januar 2015, klokken 22:13
Var på Solli i dag.... et meget trist syn. Det fløt over av søppel rundt SC'ene. Hvis det er slik at den lille søppeldunken ved SC'ene er full betyr ikke dette at det er tillatt å stable "søppeltårn" ved siden av. Da får man enten ta med seg søpla eller kjøre 35 meter bort til Shell og kaste det der.

Det var rent utenfor Marche, det var rent rundt Shell-stasjonen, men ved Superchargerne så det ut som det hadde vært russefeiring!

Merkelig at det skal være sånn.
Trodde Tesla Model S eiere var oppegående folk???
Folk som kaster søppel ut av bilvinduet ser jeg ikke på som oppegående mennesker.

En annen litt kjedelig ting jeg merket i helga når jeg var på SC i Karlstad Sverige er at fossilbiler bruker SC plassene som vanlig parkeringsplass. Nå var det bare jeg som ladet det, så det var ikke et stort problem der og da. Men hva hvis det hadde kommet flere andre Tesla eiere samtidig. Da risikerer man å måtte stå og vente på at eieren av fossilbilen skal dra.

Hvordan er reglene på SC plasser egentlig? Har fossilbiler lov til å parkere på de? Er det noen mulighet for å ringe Tesla eller andre som kan gi bøter eventuelt fjerne fossilbiler som står parkert på SC plasser?

Jeg har også lagt merke til dette "fenomenet".
Kjørte tur/retur Trondheim før jul, Gudbrandsdalen opp og Østerdalen ned, og plukket søppel på alle fire ladeplassene.
Og Lier, spes på sørsiden (bak Shell) ser det tidvis jævlig ut og har plukket mye søppel der.

Vi står og lader i såpass mange minutter at vi uansett har tid til å gå bort til nærmeste søppelkasse.

Det er rett og slett skikkelig pinlig.
Vil vi bli sett på som noen grisete svin?
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vil du by på deg selv?
onsdag 26. november 2014, klokken 10:05
Sitat fra: satheesh.net på onsdag 26. november 2014, klokken 07:40
Hadde helt glemt denne tråden. Lurer på om jeg skal endre navnet på den fra "Vil du ..." til "Våger du ..." ::)

;D
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skrytebilder! :)
onsdag 26. november 2014, klokken 10:02
Sitat fra: Philippo10 på onsdag 26. november 2014, klokken 00:26
Tjobben; Rettslig farge, henter min på mandag også som er brun, ikke mange brun som kommer til Norge no heller. :D

Skal foliere min samme dag. (matt brun)

Gråe felger du bruker? Har sølv her, men såg no ikke så verst ut på bildan der da.

Takk Philippo10  :) Gled deg til bil  :D
Polar Izar Gun Metal 20". Ble bra, det  8)
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skrytebilder! :)
tirsdag 25. november 2014, klokken 20:54
Takk RonnyØ  :)
Klassisk brun, en utdøende rase  ;D
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vil du by på deg selv?
tirsdag 25. november 2014, klokken 20:45
På bussen, der jeg har vært å finne det siste halve året. Men nå er det slutt, førerkort i posten og bilen utlevert 8)

Thorbjørn
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skrytebilder! :)
tirsdag 25. november 2014, klokken 20:29
Morro med utlevering av nr 3  ;D Litt mer stas blir det gjort på kundene nå med navneskilt og greier. Er noe de har begynt med. Fjas, men også litt stas :)
Legger ved et par bilder fra fjellet, med nye vinterhjul på , 20" polar med Nokian R.
Også et lite vinterstemningsbilde  :)
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forsikring P85D?
tirsdag 25. november 2014, klokken 13:57
Får omtrent det samme på Storebrand (hvor max bonus er 75%), 15 051,- på kasko uten leiebil.
Jernbanen er kanonbra, men jeg er ikke Tekna medlem dessverre.
Jobber i If, og har ansatte rabatter på toppen av samlerabatter, og betaler ca 12 000,- for Super og fri kilometer. Har dessverre bare 60% bonus, så med samme oppsett får jeg 33 000,- i Gjensidige og 23 000,- i Storebrand. Men Storebrand sin Super ser ikke ut til å inkludere maskinskade (indre skade motor og drivverk).
Jernbanen er rett og slett kanongunstig, men der får jeg vel ikke forsikring.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forsikring P85D?
tirsdag 25. november 2014, klokken 13:17
Sitat fra: pej på tirsdag 25. november 2014, klokken 13:02
Er 42 år maks bonus, aldri skader, får 22.000,- med 4000,- i egenandel og 30.000km. Stemmer nok det med Geografisk avhengighet hos Gjensidige. Bor i Fredrikstad.

Bruker nå Storebrand, samme betingelser men kun 11.500,- pr år.

Bor på Spikkestad, og får i Gjensidige:

Bilen: EL43849. TESLA MOTORS MODEL S (2014-modell).
Årlig kjørelengde: 30 000 km
Din bonus: 80 %
Dekning: Bil Kasko. Leiebil Ja. Egenandel 4 000.
Rabatter: Alle førere er 23 år eller eldre

Årlig pris 16 736,-
#10
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TPMS og 20" Polar
tirsdag 25. november 2014, klokken 13:09
Ikke fått noe svar på mail ennå, så jeg tror jeg skriver til den adressen der. Takk:)
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forsikring P85D?
tirsdag 25. november 2014, klokken 12:10
Sitat fra: Dennis på torsdag 06. november 2014, klokken 13:46
Ser ut som DNB er veldig dyr, fikk pris på rett over 11 000 for P85D. Sjekket med å velge P85 bare for å se forskjellen og da havnet den på rett over 10 000.
Hos feks Gjensidige så har de ikke P85D i lista ,men får pris på 4900 for P85 med 16k kjørelengde, 75% bonus og fører over 23.

Hei Dennis,
Hvordan i all verden får du 4900? På en vanlig S85 med 16k kjørelengde og 75% så får jeg 4300 bare for ansvarsdekningen hos Gjensidige.
Thorbjørn
#12
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TPMS og 20" Polar
tirsdag 25. november 2014, klokken 10:54
Melding sendt:)

Var innom Tesla Drammen i går så de kunne se på det, og jeg fikk da beskjeden om at sensorene montert ikke er kompatible. Det ble poengtert at felgene var uoriginale. Continental ble nevnt som produsent av sensorene Tesla bruker.

Sendte mail til Krister i QWT om problemet, men har foreløpig bare fått et automatisk svar som sier at Krister har sluttet...
Om ikke jeg hører noe fra QWT i løpet av dagen, får jeg ringe til dem.
#13
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TPMS og 20" Polar
mandag 24. november 2014, klokken 14:15
Ventilene er helt klart stive og ikke mulig å bøye på, og den synlige delen av ventilen ligner veldig på slik det ser ut om du søker på nettet etter bilder.
Så QWT har nok montert sensorer.
Jeg hentet bilen på tirsdag, så har ikke hatt den lenge, men sa fra til DS om servicemeldingen, og fikk følgende til svar:

"Har du funnet ut av dette med felgene? Jeg har hørt litt på service her om det er noe de kjenner til. Det kommer litt an på åssen sensor det er. Med de nyeste sensorene vi har er det noe som må «aktiveres». Det kan tenkes at det er det som er problemet. Det kan også være at en eller flere av sensorene ikke funker. Fikk høre fra service at det ikke var en stor jobb og sjekke, så hvis det fortsetter ville jeg bare slått på tråden til dem."

Så jeg starter med å ringe service og avtale tid om sensorkontroll. Om de ikke klarer å aktivere dem, får jeg ta en prat med QWT.

#14
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TPMS og 20" Polar
mandag 24. november 2014, klokken 13:15
Takk Øggen:)
Jeg springer ut og sjekker med en gang!
#15
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TPMS og 20" Polar
mandag 24. november 2014, klokken 13:00
Hei B_Tesla,

Jeg har eksakt samme situasjon som deg.
Servicemelding om dekktrykksensorer, men når jeg kalibrerer så får jeg opp at kalibreringen er ok.
Har også kjøpt 20'' Polar fra QWT.

Sikker et tåpelig spm, og jeg antar at svaret er nei, men men... Kan man se på ventilen om det er montert sensorer eller ei?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA