Sitat fra: Cobos på torsdag 09. april 2015, klokken 13:51Sitat fra: TorAtle på torsdag 09. april 2015, klokken 13:14Jeg har fortsatt til gode å ikke ha lang nok rekkevidde med min S60. Dermed er det rimelig tydelig at hva som er akseptabel rekkevidde på en nr 1 bil er avhengig av brukeren.Sitat fra: vrom på torsdag 09. april 2015, klokken 11:23
Med 10-15% mindre kapasitet ville jeg f.eks ikke kommet meg opp på hytta fra der jeg bor (ca 23 mil og 1000 moh, stort sett 100-sone). Det ville isåfall vært helt på håret, eller jeg måtte kjørt under fartsgrensen og pellt av takboks etc etc etc..). Med andre ord helt uinterressant.
Joda, det er SC på veien. Men å måtte belage seg halvtime + lading hver vei, + stadig oftere venting og langt lavere ladehastighet enn "best case".. vel, det er bare for spesielt interresserte.
Kanskje andre har forskjellig avstand enn deg til hytta? Eller er det for "spesielt interesserte" å ha en hytte nærmere enn 23 mil?
Cobos
Opplagt at det er forskjellig behov, men med en superlader på veien vil det jo uansett ikke være noe problem å kjøre 23 mil, uansett 60, 70 eller 85 kWh batteri. Med mindre den superladeren ikke ligger rett ved starten av turen, slik at batteriet ligger 60-70% kapasitet, så trenger ikke den ladestoppen vare mer enn 10 min for å få nok strøm til å komme frem, med god margin.
Og hjemveien på 23 mil og 1000 høydemeter nedover trenger ikke ladestopp.
Selv har jeg hytte i Hallingdalen 19 mil og 1000 høydemeter hjemmefra til hytta, og det går med meget god margin med normal kjørestil, selv om bilen er stappfull både inni og utenpå og det er snø/slush/vann i veibanen eller kulde eller hva. Hadde gått helt fint med 60 også. Det er lav fart opp gjennom Hallingdalen, så snitt forbruk opp til hytta har ligget på rundt 230Wh/km, så brukt snaue 44kWh opp. Hjem igjen havner forbruket langt under.
Litt avsporing her, men poenget er at 70 modellen ville holdt i massevis:)