Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kapzx

#1
Kjøpe elbil? / Kjøpe elbil med god rekkevidde
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 11:01
Hei!

Da er tiden inne for kjøp av ny elbil som har bedre rekkevidde og av "Premium" type.

Noen forslag, da det kommer flere fine elbiler på markedet? eller bør jeg gå for Tesla Model S 4x4?
Prisklasse 550k cirka, men mest mulig bil til god pris.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: TMS 70D vs 75D vs 85D ???
onsdag 23. august 2017, klokken 09:20
Sitat fra: ludwig_holberg på tirsdag 22. august 2017, klokken 16:36
Det er veldig liten forskjell i rekkevidde på 75D og 85D - batteribetegnelsene er misvisende, siden 75 er en del over 75, og 85 er en del under 85.

Det er mange fordeler med å kjøpe en helt ny S75D - blant annet får du fortsatt knallgod kampanjerente, kr. 8.000,- i referralrabatt, 5/8 års garantitid og forøvrig den aller nyeste teknologien.

S75D med premiumpakke og metallic lakk til 671.000 - trekker du i fra referralrabatt, og rentefordelen er man reelt sett rundt 640.000 kanskje. Skal en 1-2 år gammel brukt 85D konkurrere mot dette, bør den emm ligge rundt 500k. Og prisene på finn ligger vel jevnt over atskillig høyere.

Aha. Tusen takk for svar.
Hvor mye bør en brukt TMS 75D koste med nevnte pakker inkl (2016 modell)?

Takk igjen
#3
Kjøpe elbil? / Sv: TMS 70D vs 75D vs 85D ???
tirsdag 22. august 2017, klokken 12:57
Men for å kun fokusere på 70D - 75D og 85D, da er vel 85 den beste?
Men hvorfor bytter folk fra 85 til 75?


Vurderer med lydpakke, vinterpakke og techpakke.  :D
#4
Kjøpe elbil? / TMS 70D vs 75D vs 85D ???
tirsdag 22. august 2017, klokken 09:03
Hei!

Har null peil på TMS, og vurderer kjøp.
Noen som kan komme med innspill på hvilke av de modellene jeg bør velge med hensyn til pris og nødvendig utstyr. (Og hva synes dere er nødvendig utstyr) evt bare sammenligne fullspekket TMS 70D vs 75D vs 85D.

Takk på forhånd! :)
#5
Model S / KM stand på TMS85
torsdag 20. juli 2017, klokken 14:28
Hei!
Vurderer kjøp av brukt TMS85 og det ligger jo mange på finn. Men lurer på ift KMstand jeg burde velge, noe man bør passe på ?

Takk for svar :)
#6
TLC / Sv: Dårlig futt i vindusspylerdysene.
onsdag 09. november 2016, klokken 13:20
^
#7
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterigaranti
mandag 31. oktober 2016, klokken 11:38
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 30. oktober 2016, klokken 12:11
Det kan være tryggest om du klarer å finne garantivilkåra for din bil, for å lese om dum bruk kan bryte garantivilkåra.

Finn gjerne fram til hvilke datoer garantiene går ut, og hvlilke kjørelengde dem gjelder for.

Kommer State of Health under 66,25%, må du passe på det som gjerne ikke står i garantivilkåra:

SOH må ligger under 66,25% i 2 mnd, for at du skal komme ned på 8 barer.
Hurtiglader du noen ganger, vil SOH muligens stige noen prosenter.
DVS: Er SOH under 66,25% 2 mnd før garantien går ut, kan det være svært dumt å hurtiglade.

Hvor finner jeg det? Håndboka?

Sendte en mail til forhandler her om dagen angående garantiene, og fikk svar om at de fortsatt gjelder.
5 år/100.000km.

Det var nyttig å vite, at SOH kan stige ved hurtiglading.
Har du noen link til hvor jeg kan kjøpe meg en rimelig dongle for iPhone?
Har også hørt at bruk av dette kan påvirke bilen på en eller annen måte, er det sant?
#8
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterigaranti
mandag 31. oktober 2016, klokken 11:34
Sitat fra: leafnor på søndag 30. oktober 2016, klokken 11:47
To bar tap på så kort kjørelengde litt uvanlig kanskje.
Står den parkert "varmt" på noen måte? Oppvarmet garasje året gjennom, hjemme og jobb?
Lader du til 100% på jobb og hjemme etter de 15km?

Den står som oftest ute på privat tomt, veldig sjeldent i garasje.
Hvis jeg har under 50% så lader jeg offentlig/på jobb (Eller hvis jeg trenger km for å komme meg hjem/videre annet sted)

Ellers lader jeg 75% av tiden hjemme. Og ja til 100%.

Men det er fortsatt veldig forskjellig:
Av og til lader jeg opp til 100%
Av og til lader jeg ikke dersom jeg har minst 80-85%

Men tror det kan være da jeg tidligere har brukt å la den lade over kveld/natta
#9
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterigaranti
søndag 30. oktober 2016, klokken 11:33
Sitat fra: Rio på lørdag 29. oktober 2016, klokken 23:03
Nissan sier selv at hurtiglading ikke påvirker batterikapasiteten sammenlignet med vanlig lading.

Har du noen kilder eller lignende til det? I tilfelle de sier noe annet?
Takk!

Sitat fra: Mismatch på søndag 30. oktober 2016, klokken 09:13
Mistet to barer på 2012 modell? Det var mye.

Kan du si noe mer om bilen?

Min 2012 har gått 65000 og har fremdeles 12 barer. Tror ikke det er spesielt uvanlig.

Forøvrig - hvis bruken din krever tre hurtigladinger pr dag, si 150 kr i kostnad, så kan det plutselig tenkes at det blir billigere for deg å kjøpe en bil med større batteri.

Tja, 2012 modell norsk leaf. Snart 60k km. Veldig forskjellig kjøremønster fra år til år. Men i det siste kjørt til jobb - hjem (under 15km, en vei), kjører alt fra 30 - 60km pr dag (Vanlige dager).

Dager jeg skal noe spesielt, møte venner, besøk, langturer osv.. Så kjører jeg cirka 120-145km tur-retur.

Ja, vurderer kjøp av ny bil til neste år, enten brukt Tesla model S-2014 eller Leaf 30kwh-hvis ikke det kommer noe bedre. Men tenker hvis garantien gjelder, så ordner jeg det først og deretter selger/inbytte, da jeg får mer for det.
#10
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterigaranti
lørdag 29. oktober 2016, klokken 18:34
Sitat fra: leafnor på lørdag 29. oktober 2016, klokken 18:13
Bruk bilen!
Jeg har hurtigladet snart 100 ganger på min 2012, og batteri like godt/dårlig som alle andre 2012 modeller kjørt over 100.000km.
Så lad og kjør, for 3-5 hurtigladinger er i praksis ingen ting.

Aha, jeg ble litt usikker på dersom Nissan plutselig skulle nekte garantien pga for mye hurtiglading eller slikt..

Fordi som situasjonen blir fremover så må jeg mest sannsynlig hurtiglade bilen minst 3 ganger pr dag. Og har allerede mistet 2 barer :S
#11
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterigaranti
lørdag 29. oktober 2016, klokken 18:00
Sitat fra: sylwester på lørdag 29. oktober 2016, klokken 10:50
Nissan har tellere som kan leses via ODBII-porten. Min bil har basert 29 hurtigladinger. Det er og teller på hvor mange ganger du har ladet vanlig,  men  timerlading telles det både for tilkobling og når lading starter. Andre batteriting teller sykluser, men det kan du ikke lese av.
Sitat fra: leafnor på lørdag 29. oktober 2016, klokken 10:39
Sitat fra: khiladi på lørdag 29. oktober 2016, klokken 09:53
Kan Nissan sjekke hvor mange ganger/hvor ofte man har hurtigladet totalt osv?
Siden jeg må kanskje hurtiglade oftere da jeg bytter jobb, og det er ikke alltid det er ledig el-parkering.
Det er en innebygget teller i BMS som holder rede på hvor mange hurtigladinger og nomalladinger som er gjort.
Kan selv lese av det med LeafSpy.

Aha! Har det noe å si i forhold til batterigaranti/rekkeviddegaranti?
Må jeg kanskje prøve å minke bruk av hurtiglading?
#12
DRIFTSBATTERI / Sv: Batterigaranti
lørdag 29. oktober 2016, klokken 09:53
Takk for svar!

Når det gjelder batterigaranti/rekkeviddegaranti;
- Kan man hurtiglade så ofte man vil, eller er det noe begrensninger på dette? Selv hurtiglader jeg kanskje 3-5 ganger i mnd cirka.. Også kan det gå flere måneder og jeg har kun hurtigladet kanskje 3-4 ganger.

Kan Nissan sjekke hvor mange ganger/hvor ofte man har hurtigladet totalt osv?
Siden jeg må kanskje hurtiglade oftere da jeg bytter jobb, og det er ikke alltid det er ledig el-parkering.
#13
DRIFTSBATTERI / Erfaring fra klage
fredag 21. oktober 2016, klokken 13:47
Hei!

Lurer på om det er noen her som har klaget på batteri/rekkevidde og hva som skjedde videre i prosessen.
#14
DRIFTSBATTERI / Sv: Reduksjon på batteri
mandag 17. oktober 2016, klokken 12:27
Dersom det er garantisak som gjelder på denne, så bør du si ifra snarest.. Ihvertfall før kjørte 100k, hvis ikke faller garantien og da må du leve med redusert rekkevidde. ("Norsk" leaf har garanti hvis dette skjer)
#15
DRIFTSBATTERI / Batterigaranti
torsdag 06. oktober 2016, klokken 08:37
Hei!

Er det noen her som vet hvilke krav som må oppfylles for at man kan bruke batterigarantien, utenom det med 9 av 12 prikker/barer? (Nissan Leaf 2012)

Hørte her om dagen at dersom man kjører Tesla Model S nesten tom for batteri +- så kan man ikke legge krav på batterigaranti, altså da faller batterigarantien.

Gjelder dette for Nissan Leaf også? Kan ikke se noe spesifikke krav fra Nissan. Noen som vet, og generelt andre krav?

Takk for svar! :-)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA