Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Julle

#1
Här finns en Clio att köpa för den intresserade: http://elbil.forum24.se/elbil-post-15740.html#15740

Mvh
Robert
Tel +46-70-5915752
#2
Hej,

Det skiljer en del på att sälja bilen i Sverige och Norge.

Som HHF noterat ingår transport och El rayo har noterat det viktigaste av allt: CoC-dokument, vrakpant, registrering/biltillsyn.
Övrigt som ingår är tillgång på reservdelar (inte helt lätt att hitta annars).
Jag räknar även med något servicebesök, t.ex vattenpåfyllning eller liknande, jag prioriterar nöjda kunder.

Ett annat alternativ är att köpa bilen i Sverige, då har ni sparat en ansenlig summa.

Ps, 2+2*2 är 6...   ;)
#3
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Renault Clio Electrique salges
lørdag 25. oktober 2008, klokken 09:50
Clio Electrique -96, 39774km
Totalrenoverad under 2månader till nyskick.
Nya bromsar
Nya däck, sommar och vinter(utan dubb/pigg)
Servade driftsbatterier, med mätprotokoll
Batterilådorna sandblåste samt pulverlackerade (specialfärg)
Ett extra driftbatteri medföljer som reserv
Ny batteriövervakning med minne och PC-interface (PakTrakr)
Renoverad bensinvarmer
Kupevärmeuttag med värmefläkt
Lackbehandlad
Mycket fint skick, ytterligare information/bilder på forespørsel.
Kontaktperson i Norge (Eier en lik Clio):
Ole-Andre Gabrielsen
Linnesstranda 40
3400  Lier
tlf: 99512272


Pris 95000Nok eller högstbjudande
Fri leverans till Oslo, exportpapper ordnade (CoC-dokument)

Mvh
Robert Jakobsson
+46-70-5915752


Information:
Jag har renoverat elbilar de senaste 4 åren och har en mycket god erfarenhet av Clio, ca 20st.
I min verkstad lagerhåller jag alltid specialreservdelar för kort leveranstid tex. fartreglage, laddare,Dc-Dc omvandlare mm.
Dessa är endast tillgängliga som utbytesdelar till bilar köpta av mig, priserna är därmed låga, tex en laddare 2500Sek (ca2250Nok), Dc-Dc omvandlare 1500Sek (ca1350Nok) övriga delar är standard Clio så de är enkla att köpa på de flesta bildelsaffärerna.
Clioen bygger på samme prinsipper som Peugeot 106/ Saxo, med samme batteriteknologi.
Den har en likestrømsmotor som er vedlikeholdsfri og vannpåfylling utføres enkelt av eier.


#4
Andre Elbiler / Sv: Service på CLIO - hvor?
torsdag 13. desember 2007, klokken 00:30
Hej, nu är jag hemma igen, (Nyköping, Sverige).

Bernard, du har ett meddelande.

Jag har en varning gällande Clio och låg spänning på 12V.

Stanna snarast!
Stäng av bilen helt i väntan på laddning av 12V!

Om hackaren inte får tillräcklig spänning från 12V matningen kan den skadas svårt, jag har erfarenhet från 2 fall där hela kraftdelen inklusive kretskortet brunnit upp.
Min gissning är att transistorerna inte styrs ut fullt och då hamnar en mycket stor effekt i dem och de överbelastas.

Clio drar ca 35-45A från 12V batteriet, styrservot och motorfläkten är förutom lyset de stora förbrukarna, ett 60Ah blybatteri räcker ca 35 minuter med den belastningen.
#5
Enda skillnaden mellan Ni/Cd-blocken i Renault och PSA-bilarna är placeringen av vattenpåfyllningen, något som enkelt justeras med en slang (ø11mm invändigt).
I övrigt är de identiska (SAFT STM5 100Ah), varför denna lilla skillnad skulle motivera skrotning tycker jag är upprörande!  >:(
#6
Jag har även en spänningsgräns på 8,1V som avbryter laddningen, om man fortsätter laddningen med 20A över denna gräns är risken stor att  blocket kommer att skadas.
Att belasta blocken under 5V är direkt skadligt, det undviker jag.

Elektrolux och jag verkar ha samma erfarenhet om mätningar på Saft-blocken, det brukar finnas 2 till 3 trasiga block i en Clio som stannat (batterihaveri) samt 2 eller 3 med låg kapacitet som bör bytas i samband med reparationen. Efter det fungerar de utmärkt och kunden tycker att bilen är snabb och snål med energin!

Om Mantena använder sig av stoppklocka och känner på temperaturen om blocken är bra eller inte skulle jag inte använda mig av deras tjänster...  :o

#7
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Reconditionering av Saft blokker
torsdag 16. august 2007, klokken 14:05
Hallo,

Blocken mäter jag i en datorstyrd laddare/urladdare som kan mäta 2st olika block samtidigt, de står fritt i en låg rostfri behållare för ventilation.
Temperaturen ökar ca 7°C under testningen som normalt tar ca 13-14timmar, jag har även ett temperaturskydd som avbryter vid 30°C.

Något som jag noterat är att temperaturökningen (inre motståndet) under testningen avslöjar block som snart havererar, ett block som är ordentligt cyklat ska ha en temperatursänkning på ca 2,5°C straxt innan det är fulladdat, annars kommer det att gå sönder inom kort.
Nya block eller block som inte har varit i drift på några månader kommer däremot att ha en temperaturökning de första cyklerna.
Utseendet på spänningskurvan avslöjar givetvis även det ganska mycket.

Min Clio hade 3st trasiga block och resterande fick jag fylla med 16liter :o vatten, de var helt torra och mätte 0V till 3,2V.
Efter försiktig startladdning med 0,2A i 10h kunde jag öka till C5 utan att spänningen rusade, dessa block (1996) har jag nu kört 11000km med och de mäter 108Ah, jag är givetvis mäkta imponerad över dessa.

Jag har mätt mer än 500st block och det finns en gräns år 2000, de tidigare mäter ca 10Ah mer än de nyare, helt klart ett resultat av Saft's ändrade separatordesign/material.

#8
Hej!

Här är en underhållsbeskrivning för Hoppecke's Ni/Cd celler, de liknar Saft's STM 5.
Jag följer denna instruktion eftersom jag inte fått tag på en liknande från Saft.

http://eng.hoppecke.com/content/download/285/1892/version/1/file/FNC_Operating_and_Maintenance_English_08_03.pdf

Mvh
#9
Andre Elbiler / Sv: Renault Clio Electrique
onsdag 15. august 2007, klokken 11:03
Ursäkta mitt svar på Svenska...

Mitt intryck av Clio efter några års ägande är att det är en bra bil, det som inte fungerar är service och underhåll.
I Sverige sköter Volvo service på Renault bilarna och det fungerar inte bra, de tycker inte om Renault på verkstäderna och särskilt inte ElClio som skiljer sig mot bensinvarianten.  :(

Jag kommer vid nyår att öppna en nybyggd elbilsverkstad i Nyköping, Sverige specialicerad på Renault Clio men givetvis servar jag även andra märken.  :)
Jag har servat Saft batterier de senaste 3 åren och satsar nu stort på att erbjuda service på hela bilen, jag har nu ca 10 % av mina kunder från Norge och hoppas på fler!  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA