Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Caravelle

#1
BMW i3 / Sv: Bilen lader ikke
lørdag 26. august 2017, klokken 22:14
Dette er en vanlig og kjent feil på i3, motorlås er defekt og må byttes.
Når nødløsning benyttes trekkes låsebolt manuelt ut og låsemotor må byttes.
Får ikke lader tilbakemelding om at ladekabel er fastlåst umuliggjøres lading.

Har opplevd dette selv, låsemotor ble byttet hos Bavaria på "drop in" uten noe ventetid.
1/2 times jobb på merkeverksted, og delen er med stor sannsynlighet lagervare.
#2
BMW i3 / Sv: Bluetooth BMW i3
lørdag 12. august 2017, klokken 09:37
USB og 3.5mm. audio inngang mener jeg er standard, har i alle fall ikke sett en bil uten det.
Har ikke hørt om nevnte problemer, og har ikke opplevd noen forskjell mellom iPhone 6s og 7.
God lyd i begge ender av samtalen.

#3
BMW i3 / Sv: Bluetooth BMW i3
lørdag 12. august 2017, klokken 09:14
Ja, fungerer knirkefritt.
#4
e-Golf / Sv: Elektrosystem feil- vinter
torsdag 14. januar 2016, klokken 22:15
Er det denne feilmeldingen dere får i kombinasjon med at hovedkontaktor står og slår (dunker i gulvet)?
Har samme problem 2015 eGolf med varmepumpe.
#5
Her har dere en ferdig POI samling med fotobokser i norge samt hurtigladestasjoner.
Gi filen nytt navn "POI_Samling.zip" istedenfor "POI_Samling.txt"
Måtte endre filtype grunnet forumets vedleggsrestriksjoner.
Pakk ut og legg på "root" på SD kort eller USB.
#6
e-Golf / Sv: Første "langtur", tips?
torsdag 12. februar 2015, klokken 17:50
Da er Lillestrøm - Åmot - Haglebu med retur testet ut.
Temperatur på tur opp lå på +/- 0 grader hele veien, mens temperaturen på retur lå på -8 til -4 grader
stort sett hele veien. Ladet til 95% på Åmot og kom frem med 11 km. i restrekkevidde.
Oppoverbakker med slaps og snø suger batteri..... Når batteriet var fulladet etter turen opp var rekkevidden på GOM 65km. ved 100% batterikapasitet...
Returen gikk helt fint, og ladet "kun" til 90% på Åmot.

Kjører e-Golf med varmepumpe.
#7
Ja, det kan du. Her er spesifikasjonene på controlleren jeg har kjøpt.

OpenEVSE v3 is for 208 - 240V Level 2 projects. v3 adds current measurement and now support large contactors with line voltage coils as well as 12v DC relays.

OpenEVSE is a Open Source Electric Vehicle J1772 Charging Station Controller

Open Source - Hardware (Creative Commons 3.0 BY-SA) and Firmware (GNU GPL v3)
Fully supports SAE J1772 Recommended Practice
Software adjustable pilot (6A – 80A)
4W Switch Mode Power Supply Integrated
Built in GFCI with 20ma trip point
Supports all J1772 states including "ventilation required"
Supports Diode check
AC line voltage opto-isolated Relay switching
Current measurement with optional CT
Ground verification and Stuck Relay detection
Available built (limited quantities) and as Quick Kit
All surface mount component work complete
Firmware pre-loaded
Board and Schematic Files Available
Tiny... 55mm (2.2")  x 45mm (1.75") x 20mm (1") Hole spacing is 49mm x 38mm
#8
Har nå bestillt følgende fra OpenEVSE store:
1x OpenEVSE Programmer $20.00
1x OpenEVSE LCD - RGB LCD + RTC  $36.50
1x OpenEVSE Plus v3 - $79.00
1x GFCI Current Transformer Kit with self test - $17.50
Totalkostnad med frakt $170.50

Det blir sikkert billigere og langt mindre jobb å kjøpe en ferdig vegglader, men nå har jeg noe å koble av med på kveldene....   :) Skal legge opp ny tilførsel til garasjen nå i helgen og legger opp en PFSP 4x6mm. så jeg har litt ekstra futt der ute med tanke på fremtiden. 

Planen er å bygge en ladestasjon med fast kabel på innsiden av garasjeport slik at jeg kan bruke den både innenfor og utenfor garasjen.
Noen som vet hvor jeg kan finne en Type 2 "pistol" til en fornuftig pris?
Fant en på www.farnell.no men var ikke akkurat billig.
#9
Har du hatt noen problemer eller fått testet kommunikasjonen på europeiske biler med Mennekes Type 2 støpsel? Tenker da spesielt på VW og BMW. Vet at det er mange positive erfaringer med Japanske biler.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Erfaring med Open EVSE og Mennekes type 2
søndag 12. oktober 2014, klokken 21:55
Sitter og leker leker litt med tanken på å bygge min egen ladestasjon, og i den forbindelse lurer jeg på om noen har noen erfaring med Open EVSE og lading av europeiske biler med Mennekes type 2 ladeport. Så vidt jeg har forstått er kommunikasjonen mellom bil og lader lik på type 1 og type 2, bare pluggen som er forskjellig.

Link til ladekontrolleren jeg har sett på:
http://store.openevse.com/collections/openevse/products/copy-of-openevse-plus-v3

Har også sett på Mainpine controlleren men kan ikke finne noen som selger denne løst.
Wago sin ladecontroller ble for dyr.

Håper noen har noen innspill eller gode erfaringer de vil dele.

Kan legge til at jeg har elektrobakgrunn og vet hva jeg holder på med.
#11
e-Golf / Sv: Estimert levering av E-Golf med varmepumpe.
mandag 06. oktober 2014, klokken 22:29
Du burde ta kontakt med din selger for å høre, har selv fått god informasjon undreveis fra Møller Bil Ryen men vet at selgerene der har slitt litt med å få korrekt informasjon selv. Min selger har iallefall vert åpen rundt dette.
Har selv fått bekreftet produksjonsdato i uke 43 og estimert levering i uke 47 bestillte bilen uken etter at de åpnet for bestillinger (februar/mars) og la på varmepumpen i mai en gang...

#12
e-Golf / Sv: Varmepumpe
tirsdag 18. mars 2014, klokken 21:30
Er ikke helt enig med deg, Møller bil har fra første stund vært åpne om at de har fått lite informasjon fra fabrikken.
Er enig i at det er rart å markedsføre en bil her i Norge uten varmepumpe, men tror valget stod mellom å kunne levere bilen nå eller avvente til varmepumpeløsningen var ferdig utviklet en gang på høsten.
Regner nok med at fabrikken fikk dette på plass litt raskere enn ventet fra norsk hold.
Føler at selger og Møller bil generelt har fulgt meg meget godt opp, og har fått flere telefoner med info etter at bilen var bestillt. Leste ett eller annet sted at fabrikken begynner å produsere biler for det Engelske markedet i uke 25, dette med varmepumpe, så regner nok med at de klarer å produsere biler med varmepumpe for oss også ganske så snart.
#13
e-Golf / Sv: Varmepumpe
tirsdag 18. mars 2014, klokken 11:27
Da fikk jeg også endret min bestilling slik at bilen blir levert med varmepumpe. Gull :)
Leveringstiden blir trolig noe forskjøvet, men de som var tidlig ute med å bestille bil vil uansett stå
først i køen med tanke på levering. Møller bil vil bekrefte leveringstid på bil med varmepumpe ganske snart.
Snakket med hovedkontoret i forige uke og forstod at det er mange som har ringt inn for å etterlyse
varmepumpe i bilene og at de jobbet med fabrikken for å finne en løsning.
Bare å rette en stor takk til alle som har hengt på Møller bil for å få dette igjennom!
#14
e-Golf / Teknisk informasjon på e-Golf
søndag 09. mars 2014, klokken 21:47
Har bestillt meg en e-Golf av Intro versjonen med levering i overgangen juni/juli 2014.
Selger hadde lite teknisk informasjon og visste svært lite utover det som stod i brosjyrene som så vidt var tilgjengelig da bilen ble bestillt. Fikk bekreftet at bilen antagelig ble levert uten varmepumpe, men ut over dette var det lite annen informasjon enn at bilen skulle være lik en vanlig Golf.
Er det noen her på forumet som har funnet noe teknisk informasjon på bilen?
Tenker da på faktisk batterikapasitet, batterivarmer event. kjøling på batterier og om det feks. er mulig å etterinstallere webasto diesel varmer ol.?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA