Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - btl

#1
hmm, jeg mener nå selv å ha registrert over 5 min ekstra tid før hurtigladeren stanser på 80-90% vinterstid, selv om en nettopp har stanset etter langkjøring.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: 280Nm i 2012,250Nm 2014/13 ?
torsdag 03. desember 2015, klokken 14:16
Det stemmer at det er omtrent 10% lavere moment i den engelske vs den japanske. Står i spes i brosjyren ja. Men det er ikke direkte overførbart til rekkevidde siden en ikke gir bånn gass på hvert gasspådrag :-)
Men at den gamle har bedre akselerasjon enn den nye, det har jeg ikke glemt å nevne for de som aldri rakk å få ut fingern å kjøpe den japanske, så kan de kose seg med varmepumpa si, tregballer :-)
#3
Hei.
Noen andre?
Etter frontskade har jeg fått byttet høyre lyshus med alt av lys inni, og de nye LED kjørelys er gulere og for meg virker den også noe svakere, enn den 2,5 år gamle LEDlampa på venstre side. Den er nemlig ubehagelig skarp og lilla som før.
Lysstyrke målt med apparat på verksted tilsier lik lysmengde (ok, de har sikkert målt med LUX og ikke lumen-apparat). Det er felles oppfattelse av fargeforskjell, men ikke lysstyrke. Ingen av de har hørt noen pipe om dette før. Jeg føler meg jo litt sær, men det er tydelig forskjell på i hvert fall farge på betongvegg som lyses opp i mørket.
Jeg mistenker mandagslykt og tapte lumen ved bytte. Skal jeg insistere på å byttet boksen?
Og ja, det er 5 års garanti uansett, og bra er det når den koster KR 7300.- + moms !
LEDpæren er antagelig mer enn brikke - med en controller som en verkstedmann ikke får ut av lyshuset.
Ellers: Orginal norsk japansk 2013 bil, orginal nissan delebutikk, orginale deler, merkeverksted, de sverger på at det er bare en type LEDlampe som finnes, aldri hørt noen andre mene noe annet....
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
onsdag 22. oktober 2014, klokken 13:15
48000 km siden påsken 2013, dvs ca 17 mnder, snitt 2823 km  / mnd.... tett på gratis bil altså, etter verditap.
Snurt for varmepumpe-mangel, noen som vet om ettermonteringsdings snart? Halvveis i å isolerer rørene ihht www.mynissanleaf.com , så får jeg se om det er noe termoseffekt og spart energi på oppstarter. Men det er jo litt sært....
#5
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kristiansand - Oslo
fredag 18. oktober 2013, klokken 13:53
det er nok kun www.elbilhjelpen.no som kan levere det du trenger på kort tid, portabel 16A med en overgang fra blå industri til vanlig kontakt, 4000 + 150.
Så da sparer du 800 for å få den "nå" , men med kladd og overgang, vs månedsvis venting.
Jeg ventet på den svenske orange, og skryter gjerne av den.
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
tirsdag 15. oktober 2013, klokken 18:01
20.000km siden påska i år, så 40.000km i året det , jøss... 
Flaks det er halv pris på forsikringen, kvart utgift på dekk enn på traktoren, 95% på drivstoff, 100% på bom, 80% på serviceutgifter/slitedeler/olje.
Høres ut som jeg har spart på et halvt år ca 4, 6, 27, 3, 6 blir vel 46.000.- , og tett på 90.000.- spart pr år vs traktor santa fe.
Sikkert helt feil, men noe dyrere hverdag av en ekstra bil og mere kjøring har det ikke blitt :-)
Men jeg kjøpte meg en orange ewsekabel ja, den har kommet godt med. Og det er digg å slippe kladden som fort kan dunke borti.
Synd jeg ikke kan gjøre dette regnestykket for å argumentere for en Tesla....
#7
poenget mitt med å slakke av i motbakker er egentlig kun gyldig i et berg-og-dalbane-terreng i sånn 60 - 90 km/h, fx E39 arendal og nordover.
Altså klemmer man ikke så veldig på i motbakker, men lar farten synke med å nøye seg med 3 prikker forbruk, for så å se farten stige igjen gjennom neste dump. Litt som de tyngste trailerne også, hvis dragsug gir deg mer gassing på 2 prikker enn 3 :-)
Klart tar den økte farten mer energi pga luftmotstand, men fra 70-90 er det mye mindre enn det man sparer på å slakke av på gassen.
I sånt opp og ned terreng lønner det seg ikke med cruise nei, til tross for regenerering på nedoverbakken på andre siden...
Men på de fleste veier er det nok mest å hente på lavere fart, samt å unngå å bremse og akselere for å holde fast avstand til køen foran.
Tilbake til prinsippet om å kjøre rett opp i konstant hastighet, altså 1 G som er tyngdeakselerasjonen 9,832 m/s2, dvs du akselererer med 10 m/s2, som jo merkes som om man ligger i senga.
Ved bare 15 grader stigning på vei og konstant gasstrykk vil farten synke, fordi man i oppoverbakke ellers måtte ha akselerert for å ha konstant fart. Lufta blir jo ikke tykkere når man stiger, heller tynnere :-)
Så for å spare energi kan man slakke av denne akselerasjonen i kortere oppoverbakker, og ikke opp Lier, hvor en heller har mer å hente på lavere snitthastighet og heller ligge bak et digert kjøretøy sitt luftdrag.
Dekktrykk på 3 hjelper også, og ikke kjøp bredere dekk pga utseendet :-)
BTW, min tur i helga KrS-Oslo gikk trått i pga manglende hurtiglader i Brokelandsheia/Brevik/Porsgrunn. Vi snakker dobbelt tidsbruk på reisen enn med diesel....
Jeg lurer på om det på den turen så kunne en like godt kjørt via Skien semihurtiglader og over heia der.
#8
Rust / Sv: Understellsbehandling nødvendig?
tirsdag 27. august 2013, klokken 12:06
5500 for en 4-årsperiode gir vel en 1500 i året i rustbehandling.
Men jeg kommer antagelig til å skifte bil oftere enn 3. år når jeg siden påske har kjørt 16000 nå.
#9
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kristiansand - Oslo
fredag 23. august 2013, klokken 23:46
Hei igjen. I morgen tidlig bærer det i vei KrS - Oslo,  men får med 2 av barna .. så ser jeg at det er minimalt på rekkevidda. Skjønt at Skien er omvei med sine 30 min t/r E18, men kun 10 min omvei om du kan tåle svingete vei over heia etterpå til drammen.
#10
Rust / Sv: Understellsbehandling nødvendig?
torsdag 22. august 2013, klokken 08:39
Hei! De fra norsk butikk har en runde tectyl. Den er til å vare i 2-3 år. Skal du ha bilen lenger anbefaler både Toff Cote Dinol og Tectyl og nissan og butikk å etter behandle så smart råd er.  Også jeg som har hatt biler med ekstra runder.  Men spander på sånn lyd dempene i hjulbuene spesielt bak. Enorm merkbar lavere støy spesielt fra våt vei! Om 3 år er bilen din lettere å selge og bedre rustet til fortsatt tjeneste.  Men selv skal jeg skifte hvert annet år med 30.000 km i året..... Men dette temaet er vel også likt for alle nye norske biler.  For min del var dette en av flere gode grunner til at jeg kjøpte nytt norsk enn brukt amerikansk eller nederlandsk. Med garanti, carwings, anti rust, og et av de første netto prisene uten leie bil så .... Men runde 2 med Tectyl drøyer jeg ett år ihvertfall.
#11
ja, eco hjelper en bare litt til snill kjøring, og noe strømsparing på andre småting også mener jeg.
Må innrømme jeg har den bare i eco uansett, så har jeg litt lenger vei på gasspedalen da...
#12
Det er akselerasjon og luftmotstand som de to største kraftslukere, og stigning vil innebære akselerasjon alene, derfor synker hastigheten når du kjører oppoverbakke ved samme pedaltrykk/forbruk som på flata. Kjører man f.eks. rett opp i konstant hastighet er akselerasjonen mer enn 9G, og ved 30 grader stigning en del mindre :-)
Så bruker man noe lenger tid ja, men akselerasjonen er dyrere enn tidsbesparelsen, er min påstand. Jeg ser gjerne beregning for det motsatte da :-)
Hvilket minner meg på forhandlers påstand om at ECO-modus var dyrere i oppoverbakke enn Drive? Erfaring?
#13
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kristiansand - Oslo
tirsdag 20. august 2013, klokken 11:59
Fikk grønt kort av de kjapt, men ladet gratis her om dagen i KrS uten kortet....
Turen opp krs-oslo på meg til helgen, og Skien redder dagen med sin semi-lader, som gjør nytta på ca bare dobbel tid av en hurtiglader (!).
Nordover sliter jeg jo litt fra Stoa, så det kan være det blir iskrem og 16A på Gjerstad/Brokelandsheia eller Brevik for å dempe spenningen til å nå Skien.
Sørover er det teit uten Gjerstad, mtp hurtigladeren i Tønsberg sitt push gjør at Skien kommer litt tidlig, og ikke nok for Stoa.
Gleder med til å lese om din tur sørover, selv om du har den nye og jeg den gamle...

avstander:   km
stoa - skien, mye 70km/t   119
stoa - broklandsheia   51
Broklandsheia - Skien   72
skien - tønsberg   69
tønsberg-drammenslE18   65
drammenslE18-Olavsgaard   57
Skien - Broklandsheia   72
broklandsheia- stoa   51
#14
Fikk min nå i dag, skal hjem og teste nå. (Tenker jeg bruker hengelås i bøyla til ladeporten de gangene den skal stå alene der ute, den der pinkoden kommer til å irritere meg i hverdagen...)
Uansett; det er nå 2 stk oransje kabler, er de begge kina-drid?
Fredrik sin har 6->16A  og alibaba har 16-> 70A

Gleder meg til mer fart og mindre kladd, men dauer den på seg, så har fredrik  latterlig lang leveringstid da.
Men trønderne tar 8000.-, tønsberg (likanes elbilfolk) tar vel 7000, så har vi en med kladd fra stavanger til 4500 var det tro (trygg men stygg :-) )

16A er jo ønskelig når en skal oslo -kristiansand med japansk leaf...
Erfaringer med ymse kabler?

http://www.alibaba.com/product-gs/1101515667/SAE_J1772_AC_connector_for_EV.html
og
http://www.charge-amps.com/
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: ny eller "gammel" Leaf
torsdag 25. april 2013, klokken 15:25
Kjøp før jo heller, bytt om 2-3 år og ta verditapet som en mann.
Kjøpte ny av "gamle" modell for 6 uker siden, og angrer ikke på at jeg ikke ventet til den nye. Birge N Haug nissan i oslo, 238 m vinterdekk tror jeg det var, og det snødde.
Den nye føler jeg har for lite nytt å tilføre for 30.000.- kr mer. Og hvor lenge skal man vente? Jeg har på 6 uker kjørt 4000km som bare på Santa Fe er 5600 i diesel, 1000 i bom, 3000 i service-slitasje/dekk....

(ellers er 4200.- i forsikring på 24000km nybilavtale i butikk via enter er faktisk halv pris...., så bare der styrker det nybilvalget, samt tectyl-forbehandlet, alt carwings funker....)
(Så har Tesla-alternativet fått seg et skudd for baugen for vår del, da vinningen allerede er gjort med Leaf.   3 ganger mer i innkjøp a gitt, det kaller jeg terskel.....)
BT
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA