Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - knuterik

#1
Nissan / Sv: Hurtiglading til 100%
tirsdag 06. oktober 2015, klokken 15:13
Sitat fra: emil på torsdag 13. august 2015, klokken 21:16
...han lå på 97% og hadde 6A i ladestrøm. Da snakker vi samme effekt inn på batteriet som man får med den vanlige ladekladden.


Ladekladden gir vel inntil 10A, så faktisk hadde han ned mot halv ladefart ift hjemmelading med "kladden".
#2
Lading / Sv: Kutte lading på 80% automatisk
tirsdag 06. oktober 2015, klokken 15:11
Sitat fra: Gliderman på søndag 16. august 2015, klokken 21:42
Sett bilen til å lade 100% og bruk ladetimer. Still denne til 80%, da kan du overstyre med appen(diks?) om du trenger full tank.


Eller motsatt:
- Jeg har satt bilen til å automatisk lade til 80% når den kobles til
- og så har jeg satt timere med avreisetidspunkt for de tidspunktene jeg trenger 100%
- Overstyring fra "carwings"-appen eller "Leaf manager"-appen vil oppfattes som et timer-innslag, og da lade til 100%


Om jeg har forstått det rett, så er det best for batteriets holdbarhet å ikke stå fulladet lenge.
Foreløpig har jeg kjørt over 50.000 km, og batteriet har ingen ytelsesreduksjon i det hele tatt så langt!
:-)
#3
Lading / Sv: Kutte lading på 80% automatisk
tirsdag 06. oktober 2015, klokken 15:06
Sitat fra: Mumitrollet på lørdag 15. august 2015, klokken 07:29
....eller må jeg kjøpe en timer å sette på laderen?


Det må du absolutt ikke gjøre!
Finnes svært få timere som tåler å kjøre time ut og time inn med full kursbelastning. Du risikerer branntilløp i mange rimelige timere.


Bruk bilens innebygde mekanismer istedet.
#4
Sitat fra: peren nokleby på onsdag 30. september 2015, klokken 17:04
Hei. Dette tror jeg ikke lar seg gjøre. Har 45 km til jobben på E18 og det er problemer med å nå fram i værste tilfeller på vinteren. Mulig du kommer fram hvis du kjører i 60 km.


Med den kjørestilen så er du ihvertfall så ubehagelig nær å kjøre tom, at jeg absolutt ikke ville satset på det.
- du vil vel ikke få magesår av rekkeviddeangsten heller vel ;-)

Om du kan lade på jobb, så er du *soleklart* innefor.
Om du ikke kan lade på jobb, tror jeg at 2016 Leaf'en er svaret for deg. Da vil du på worst-case dager kjøre som beskrevet uten å lade på jobb, og allikevel ha kapasitet til ettermiddagsærend uten å *måtte* lade først.



Dog:
Selvfølgelig lar det seg nok gjøre med gammel Leaf også - men ikke uten å tenke Eco-kjøring og max 100-110 på worst-case dager.
#5
Carwing / Sv: IN-Kompatibilitet for Carwings med Samsung Galaxy S6
tirsdag 06. oktober 2015, klokken 14:49
Hm, jeg har også byttet til S6 uten å få noen beskjed om inkompatibilitet, men jommen har du rett i at den ikke virker lengre.

:-(


Ikke bra
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser service Leaf
onsdag 19. august 2015, klokken 14:02
Sitat fra: Jørn Moum på søndag 16. august 2015, klokken 22:27
...vil jeg opprettholde full garanti etc om jeg tar service i Sverige?


Garantien gis av Nissan Europa, så det burde være uproblematisk.


- men jeg ville vurdert å vente litt med å kjøpe Leaf akkurat nå. 2016-modellen er akkurat blitt lansert, og bør være på plass i butikkene raskt. Da vil du enten kunne kjøpe en Leaf med 25% bedre rekkevidde - eller kunne få en god deal på 2015-modellen.
#7
Nissan / Sv: Skal prøvekjøre Nissan Leaf - Hvor langt kommer jeg?
tirsdag 18. august 2015, klokken 09:57
Sitat fra: svas på tirsdag 18. august 2015, klokken 00:45
Takk til Nissan for lån av bil. Den er nå levert tilbake. Jeg blir nok ikke elbilkunde med det første. Til dere som kjører elbil; lade- og parkeringsplassene er dere vel forunt. Og, ja til ladeplikt.


Nei, det virker dessverre ikke som de rimelige elbilene passer ditt kjøremønster (ennå ihvertfall).
Leaf'en kommer med 25% større batteri nå i September (kan bestilles fra den 9. tror jeg), noe som kanskje vil være nok rekkevidde for deg.
Hvis ikke, så vil du ha et par rimelige elbiler på markedet innen 2 år som dobler dagens rekkevidde (Chevy Bolt og Leaf 2.generasjon, og kanskje også Tesla model 3)


Velkommen tilbake som elbilist når kjøremønsteret ditt understøttes :-)
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Import Leaf
torsdag 26. februar 2015, klokken 10:15
Sitat fra: emil på mandag 16. februar 2015, klokken 20:50
Litt dårligere garantier på importbilene, men enkelte importører selger biler med tilsvarende garanti som de norske. Da må de enten kjøpe den forsikringen fra andre steder eller på egenhånd stå for kostnaden i perioden mellom europagaranti og norsk garanti.


Min franske Leaf Tekna 2013 ble kjøpt med 7 års garanti i Frankrike, men Nissan's policy er at garantiordningen i det lokale markedet er den som gjelder - så jeg får 5 år som alle andre.


Hva er det du mener er "Litt dårligere garantier på importbilene"?
- Jeg ble innkalt av Nissan til en etterkontroll av styringen på vanlig garanti - skulle bare velge en hvilken som helst Nissan-forhandler, og få dette sjekket gratis?


Så, jeg blir litt nysjerrig på hva Leaf'er solgt via det norske forhandlernettet evt. får som ikke jeg får?
#9
Nissan / Sv: Ladekabel
onsdag 25. februar 2015, klokken 09:54
Sitat fra: Beleaf på lørdag 21. februar 2015, klokken 22:29
Takk for svar!

Så det man har betalt 7000,- kr ekstra for er kun muligheten for å kunne lade med 6.6 kW og ikke laderen/adapteren som gjør det mulig?


Det du har betalt ekstra for er en lader (fastmontert inne i bilen din) som har dobbelt så høy kapasitet som standard-laderen. Adapteren på veggen vil være en del av ditt elektriske anlegg hjemme, men f.eks. Renault har solgt sine Zoe elbiler inklusive hjemmeladeboks og montering av godkjent elektriker.
[/size]
[/size]Dessverre så hjelper det altså ikke stort at *bilen din* kan trekke 6,6 kW fra strømnettet, dersom du ikke også installerer en boks hjemme som støtter dette, noe som igjen forutsetter at sikringsskapet ditt har nok ledig kapasitet til en slik kurs, *og* at det lokale spredenettet i nabolaget ditt ikke allerede er overbelastet - elektrikeren er pliktig å forhåndsmelde slike installasjoner til ditt lokale nettselskap på forhånd.
[/size] - Lovkravet innbefatter en spesiell type jordfeilbryter, og et par typer godkjente fysiske plugger.
- Bilbransjen har blitt enige om en kommunikasjonsstandard hvor veggboksen forteller bilen hvor mye effekt den kan levere (avhengig av spenning og kurseffekt).

[/size] - Etter initiell kommunikasjon starter bilen så å lade med den høyeste effekten som støttet i begge ender.
[/size]
[/size]Jeg har selv en 6,6kW dobbeltlader i bilen, men kan ikke bruke den hjemme (ennå), men jeg har allikevel dratt nytte av 6,6kW lading på flere offentlig tilgjengelige ladestasjoner.
#10
Lading / Sv: Spørsmål om lading og klima
mandag 23. februar 2015, klokken 10:55
3. Klimatimeren har en egen temperaturinnstilling, som *ikke* er den samme som klimaanlegget ditt bruker.


Jeg pleier å sette temperaturen til max (30 grader) på timeren, slik at jeg er helt sikker på at snø og is smeltes bort til angitt tidspunkt.
#11
Nissan / Sv: Bruk av Timer for varmeapparat
lørdag 22. november 2014, klokken 01:03
Du har en innstilling i menyene på touch-skjermen som bestemmer om batteriet må ha over 20% eller 80% før timeren for varmeapparatet skal kunne slå seg på.
#12
Elbiler i media / Sv: Sensur av elbil-vennlige innlegg på bt.no !!
fredag 26. september 2014, klokken 15:23
Ja, nå ser de ut til å være tilbake. Dobbeltpostene skyldtes at jeg la inn igjen nye innlegg dagen etter for å se om de originale kanskje var blitt slettet ved en feiltakelse.

Jeg nådde omsider frem til sjefsredaktøren, og vi hadde en kort dialog om dette.
Nå har innleggene dukket opp igjen, og bt.no har fjernet blokkeringen av meg som bruker (noe de la inn etter at jeg postet at jeg ble slettet/sensurert).

#13
Elbiler i media / Sv: Sensur av elbil-vennlige innlegg på bt.no !!
fredag 26. september 2014, klokken 15:11

Tesla-sjalusien - Bergens Tidende
Knut Erik Ballestad  Knut Erik Ballestad commented 5 hours ago
Tesla-sjalusien on Bergens Tidende
Knut Erik Ballestad
Knut Erik Ballestad 5 hours ago Removed


*SENSUR* !!!
Bergens tidende og deres moderator ser ut til å styre denne debatten i en bestemt retning!
Jeg har en god del gode, korrekte og saklige innlegg som bare har blitt slettet det siste døgnet i denne debatten:
knuterikb -> Mads S Alfsen 19 hours ago - Removed
knuterikb -> Michael Mortensen 19 hours ago - Removed
knuterikb -> Michael Mortensen 19 hours ago - Removed
knuterikb -> Christian Irgens 19 hours ago - Removed
knuterikb commented 19 hours ago - Removed
- Alle disse innleggende fikk også raskt upvotes.


Er grunnen at jeg i innleggene var kritisk til enkelte av uttalelsene i artikkelen?
Det stemmer ihvertfall ikke at ett eneste av innleggene kunne karakteriseres under BT's regelverk: " I våre kommentarfelt er det høyt under taket, men vi tolererer ikke trakassering, trusler eller hatefulle meninger"
#14
Elbiler i media / Sv: Sensur av elbil-vennlige innlegg på bt.no !!
fredag 26. september 2014, klokken 15:10

Mads S Alfsen
Mads S Alfsen a day ago


Det er ikke sjalusi som får folk flest til å la være å kjøpe elbil. Vi tenker økonomi. Hva er innbytteprisen på en elbil den dagen batteripakken må byttes ut? Elbiler er ikke støyfrie. Lyd fra dekk er fortsatt godt hørbart. Dersom det er 436 færre passereringer over Danmarksplass hver dag er det fortsatt 99.500 igjen. Elbiler er sterkt subsidiert. Kollektivtransporten er fortsatt for dyr og et lite attraktivt alternativ til både bil.




---


2 ReplyView Comment
Knut Erik Ballestad
Knut Erik Ballestad a day ago Removed


Det gjenstår ennå å se om verdifallet over tid på elbiler vil bli større eller mindre enn for fossilbiler, foreløpig ser det ut til at små elbiler har et litt høyere prisfall enn små bensinbiler, mens store elbiler definitivt har et mye lavere prisfall en store fossilbiler.
Den dagen en elbil har gått langt nok til at batteripakken må byttes ut, så har fossilbilen også gått langt nok til at eksosanlegg, clutch, registerreim har blitt byttet - for ikke å nevne en endeløs rekke av oljeskift. Passat'en min har i så måte allerede påført meg langt større utgifter enn Nissan's prislapp på bytte av batteripakke i Leaf'en min!
Angående støy:
- i lave bykjernehastigheter er ihvertfall støyen fra elbiler så lav at det i mange land er blitt påbudt med kunstig støy fra høyttalere for at ikke ulykkesfrekvensen skal øke med elbiler.
Du har ellers rett i at ved høyere hastigheter så overdøver dekkstøyen motorstøyen i fossilbiler, men også rullestøy er som regel noe lavere i elbiler da disse typisk oftere utstyres med dekk med lav rullemotstand og lavt støynivå.
#15
Elbiler i media / Sv: Sensur av elbil-vennlige innlegg på bt.no !!
fredag 26. september 2014, klokken 15:06

Michael Mortensen
Michael Mortensen a day ago


1) Jeg sa at " Selvom antall biler i trafikken ikke vokser med introduksjonen av el-biler, så synker den ihvertfall ikke.". Jeg sa ikke at el-biler fører til flere biler i trafikken og jeg sa heller ikke noe som helst om annen bilreduserende tiltak, som rushtidsavgift, som har en lett beviselig effekt. Så om ikke du tror det er en direkte korrelasjon mellom el-biler og redusert trafikk så ser jeg bort i fra det punktet. Utover det, så mener jeg at kollektivtrafikk fungerer dårlig for veldig mange fordi vi ikke satser nok på det. Både når det gjelder byplanlegging (fortetning) og utvikling av effektive buss/bane- og togløsninger. Jeg tror at vi kan få til en bedre kollektivløsning i Bergen, for de fleste innebyggere, med en skikkelig investering og satsing innenfor område. 2) Jeg sa også at elbilen var mer miljøvennlig enn bensinbil, jeg sa det faktisk flere ganger. Det jeg påpekte var at buss/bane/tog er enda mer miljøvennlig enn elbil! Jeg vil påpeke at jeg er ikke imot el-biler i det hele tatt, jeg er faktisk veldig glad i dem. Jeg skulle bare ønske at vi hadde en skikkelig kollektivsatsing og løft, for jeg tror det er kollektivtransporten som vil være bærebjelken for mesteparten av transporten i Bergen i fremtiden.


---


1 ReplyView Comment
Knut Erik Ballestad
Knut Erik Ballestad a day ago Removed


Ditt punkt 2) forutsetter at det er et betydelig antall mennesker i bussen. Min påstand er at om det er færre enn 5-10 passasjerer i bussen, så er bussen klimamessig like ille som om det kjører 5-10 elbiler samme rute. Og selv om bussen frakter 60 passasjerer, så vil den allikevel lokalt slippe ut finkornet og farlig svevestøv - mens 60 elbiler ikke vil gjøre dette.
Det vil og være svært vanskelig å få kollektivtrafikk til å erstatte særlig annet enn rush-trafikken på en miljøvennlig måte. Biler (som ikke har rutetider og som lar deg medbringe mye bagasje evt passasjerer) vil alltid være et mer fleksibelt fremkomstmiddel enn kollektivtransport - og jo mer man øker frekvensen på bussavganger, jo færra passasjerer vil man få i hver enkelt buss! Da vil klimautslippene ved en gitt frekvens igjen overstige utslippene fra elbiler - for ikke å snakke om lokalutslipp som øker lineært med antall bussavganger.


Så konklusjonen min er som følger:
- vi kan ikke velge mellom elbiler og kollektivtransport. Vi må oppfordre til begge deler, og finne en mest mulig optimal balanse mellom disse transportformene!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA