Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - F1

#1
Model S / Sv: Mest undervurderte farge: Sølv?
lørdag 11. mai 2013, klokken 17:12
Opplever ikke sølv som undervurdert, tvert i mot.
Grå-fargen derimot, som blir presentert med sjef-designer Hans von Holzhausen, er uslåelig.
Se link :

End of discussion 8).
#2
Model S / Sv: Adaptiv cruisecontrol, Lane Departure, etc.
fredag 10. mai 2013, klokken 20:36
Utenom Teslaen, så skal jeg også kjøpe en ny Golf med bl.a. Adaptiv Cruisecontrol, og Lane assist (som styrer bilen inn i filen din, om du ikke følger med.) Sikkert deilig i kø når du er sliten etter en slitsom dag på jobben.

Men hvis det er noe som gjør deg trøtt og en farlig bilist, så må det være når du ikke lenger har noe å konsentrere deg om bak rattet. Da sovner du, og ulykkene vil komme.
Men da har VW selvfølgelig utviklet et system som bremser kjerra automatisk også.
I generasjon 8 av Golf, kan vi sikkert sitte i baksete å kjøre. :(

Liker dårlig denne utviklingen.
#3
Model S / Sv: Kjøp Autofil..!
mandag 06. mai 2013, klokken 22:24
Her er linken til Autofil-reportasjen som ble lagt ut i dag.

http://www.autofil.no/914854/tesla-model-s-mot-virkeligheten
#4
Model S / Sv: Nybilgaranti i Norge
fredag 03. mai 2013, klokken 22:03
Jo, det har du rett i. Det er nytekning.
Men jeg vil først se en bileier forsøke å kreve sin rett, før jeg tror på det.
#5
Model S / Sv: Kjøp Autofil..!
fredag 03. mai 2013, klokken 21:56
Sitat fra: DonPedro på søndag 28. april 2013, klokken 00:46
Sitat fra: Signature #280 på lørdag 27. april 2013, klokken 23:34
En utfordring som slår meg er følgende:
Tesla har vel garantert for 70% batterikapasitet innen for et visst antall år.
Som det står i Autofil er totaltvekt på bagasjen 100 kg. Det er jo en fin pekepinn på ekstra vekt ved en ekstra passasjer pluss litt bagasje, men vekten blir nok fort det dobbelte om hele familien skal være med.. Med 468 km som utgangspunkt og 29 km igjen kan vekten bli ett problem..
Men det jeg lurer på er hvor mye kapasitet som forsvinner pr år.. Med 5% lavere kapasitet er utgangspunktet på 444, eller 24 km.. Ved 10%, 48 lavere og man kommer da ikke frem til hytta..
Kjedelig om man bare kan kjøre Oslo - Geilo første året du eier bilen.... Noen som har hørt noe om reduksjon i batterikapasitet fra de amerikanske forumene??

Tesla har garantert batteriet i 8 år, men ikke sagt noe om hvor stor degradering som er akseptabel. Jeg har sett 70% nevnt noen steder som det folk mener de burde garantere. Min magefølelse er at Tesla synes at batteriet skal holde seg bedre enn som så, men så er jeg generelt meget positivt innstilt.

Jeg tror at man skal belage seg på at Oslo-Geilo under verst mulige forhold (kaldt + tungt lastet bil + evt. skiboks + spenstig kjøring) krever at man har et ladested i bakhånd på veien opp, spesielt etter at batteriet har noen år bak seg.

En ansatt på Alnabru sa til meg at de regnet med at de ville komme en garanti mot batteridegradering på maks 20 % av opprinnelig holdbarhet.
Men dette var i januar. Mye kan skje i Tesla på 3 måneder.

Siden TMS veier over 2100 kg, tviler jeg på at moderat mengde bagasje skal kunne ha så mye å si på rekkevidden, som en ordinær el-bil som Leaf.
Prosentvis vektøkning med full bil er i TMS til sammenligning mer begrenset.

Jeg har også tenkt å bruke Teslaen til fjells vinterstid. Kjører til hytta 23 mil unna med ca. 750 meters stigning fra avreiseplass med skiboks.

Og siden TMS er såpass aerodynamisk, så antar jeg at skiboks vil ha langt mer dramatisk effekt på rekkevidden enn vektøkning.
Men det gjenstår å se.

Noen som har lest mer relevant info fra Autofil-bladet ?
#6
Model S / Sv: Nybilgaranti i Norge
fredag 03. mai 2013, klokken 21:19
Og 85 kw batteriet har 8 år, med ubegrenset antall km.

Skulle gjerne sett at Tesla var nyvinnende også på nybilgarantisiden, men med tanke på at dette er den første skikkelige bilen Tesla lager, så forstår jeg at reserverer seg litt.
#7
Model S / Sv: Planlagte modifikasjoner av Model S
mandag 29. april 2013, klokken 23:23
Endringer jeg kunne tenke meg er å bytte ut stolene foran av to grunner.
1. De trenger mer støtte både sitteputen og ryggestøtten.
2. Ser ikke hvordan jeg skal kunne få montert DVD for ungene i nakkestøtten.
#8
Model S / Sv: "bare" standard, hvorfor det?
mandag 29. april 2013, klokken 22:38
Sitat fra: Sisyfos på mandag 29. april 2013, klokken 22:00
kjørte jeg den litt mer spreke og behagelige Saab 9-5 turbo til samboeren ned Østerdalen. Med det resultat at jeg var 3 km/t fra å miste lappen. Tipper en ytterligere dobling av hestekrefter, fjerning av motorlyd, mindre luftstøy og en enda mer komfortabel ride vil føre meg langt nok mot fotgjengerstatus som det er.

Finnes det ikke en elbil-insentiv som gjør alle el-bilister immune mot fartsbøter?
I så fall burde politikere følge med nå: Å tillate en import av en el-sportsbil uten moms og avgifter, uten å fjerne fartsbot-faren, mangler forstand og sammenheng.
Slikt er utilgivelig.
#9
Synes det burde være et minstekrav at batterivarmeren er blitt standard. Godt at Tesla ser det på samme måte.

Noen som har formening om hvor mye strøm batterivarmeren trekker f.eks over en natt?
Kan den settes på "timer" og varme en stund før bilan tas i bruk eller vil den gå så lenge bilen er koblet til strømuttaket?
Hvis det blir betydelig strømforbruk selv om bilen er toppladet, så kan det hende diesel ikke virker så dyrt likevel.
#10
Model S / Sv: "bare" standard, hvorfor det?
mandag 29. april 2013, klokken 21:57
For meg er rekkevidden viktigst, ikke om det tar 4,4 eller 5,6 sekunder til 100 km/t. Så standard 85 kw holder for meg.
For sterk akselarasjon vil jo gjøre bilen nervøs på vinterføre eller våt vegbane

For min del vil jeg nå barbere bort nesten 3 sekunder fra 0-100 i forhold til nåværende Volvo. Kan ikke klage da.
#11
Model S / Sv: Kjøp Autofil..!
fredag 26. april 2013, klokken 22:20
På video-snutten fra Autofil la jeg merke til betydelig dugg-problemer på sidevinduet. Men nå er ikke lånebilen utstyrt med noe oppgradert ventilasjon.

Men inkluderer vinterpakka noe ventilering av sidevinduer, eller er det kun frontvinduet Tesla tar for seg i denne omgang?
#12
Sitat fra: TorkEL10 på fredag 26. april 2013, klokken 17:00
Ingen vinterpakke på meg.
Bor i Stavanger og liker ikke å bli lurt.

Jeg har vært en del på Vestlandet og vet av erfaring at vanlig vintervær der med fuktig luft med et par blå i lufta, vil gi behov for god utlufting på vinduene. Selv en ny Audi A4 slet med å holde duggfrie sideruter når regnet øste ned.

Så også på reportasje-videoen fra Stølen og Autofil teamet, at de også slet med dugg på sideruta. Det var riktignok på Geilo, og ikke Stavanger, men luftfuktigheten er et større problem på siderutene, enn kaldere luft.

Jeg for min føler ikke jeg har noe valg og har valgt vinterpakke, selv om god ventilasjon helt klart burde være standard, også på sideruter i denne bilklassen.
#13
Sitat fra: Olemann på tirsdag 16. april 2013, klokken 20:08
Ser ikke bort fra at jeg også hiver meg over en Tesla Model S en gang uti 2014/15, når prisen passer meg og med mindre det kommer noen litt mer parkeringsvennlige biler med samme flotte batterikapasitet.

Mvh Ole

Er ikke det litt sent? Myndighetene har lovet å verne elbil-fordelene bare til 2017.
Da må vi utnytte disse 4 årene og frese gjennom bommen noen ekstra ganger hver dag, parkere gratis på off. plasser.selv om egentlig skal et annet sted :).
Og avgiftskronene bruker vi på ekstra ferier.
Vi må nyte det så lenge vi kan.
Avgiftsstøvsugeren settes nok på igjen i 2017 når "alle" har elbil.

#14
Tror ikke verdifallet vil være særlig mer enn konvensjonelle fossiler. Jeg er mer bekymret for å få solgt mine 2 fossiler til en akseptabel pris, enn å selge enn mer framtidsrettet elbil.
Jeg har heller ikke tro på at Tesla går konkurs med det første. Går det for dårlig, blir de i tilfelle kjøpt opp. Så reservedeler vil det nok alltid være mulig å få tak i.

I mine øyne er vinteregenskapene til TMS det som bør gi potensielle Tesla-eiere mest tvil. 2,1 tonn bil med brede dekk og bakhjulsdrift på isete vei, skriker ikke framkommelighet for meg.
På den annen side så kjører jo mange av oss på saltede og bare veier, også vinterstid. Ellers har man jo Model X.

Ventilasjon og duggproblemer har også vært diskutert.

Rekkevidden vinterstid er et annet usikkerhetsmoment. På den annen side, hvor mange må kunne kjøre 48 mil uten stopp.
Dessuten er Norge fylt med fjell og daler. Det liker batterikapasiteten dårlig, og rekkevidden spises fort opp i f.eks. Sogn og Fjordane, selv om man regenererer noe av den tapte energien.

Så må man bare vurdere om man kan leve med disse usikkerhetene.
Jeg kan...
#15
Model S / Sv: Matter innvendig tesla
mandag 25. mars 2013, klokken 21:08
Sitat fra: TorkEL10 på fredag 22. mars 2013, klokken 18:12
Volvo har levert de mest vellykkede gulvmattene jeg har sett. Kjennetegn:
-Laget av gummi, vann trenger ikke gjennom
-Levert med kant, som et trau, vann renner ikke av
-Mattene monteres fast til gulvet, slik at de ikke sklir ut av posisjon

Har Volvo mattene du snakker om.
Byttet likevel ut tekstilmattene til orginale gummimatter vinterstid, da smeltevannet ikke smeltet på kortkjøring. Dessuten blir tekstilmattene helt brune utover vinteren, og det er ikke mye pent når mattene er av fargen beige.
Sommerstid er de nydelige nyvasket.

Håper Tesla gir oss gummimattene "All weather" matter i for- og baksetet også. På deres nettbutikk ser det ut som dette fås bare til bagasjerommene og fotbrønnen.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA