Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Flyvern

#1
Model S / Sv: rated range ved maks lading
mandag 04. april 2016, klokken 15:06
Sitat fra: Flyvern på tirsdag 26. november 2013, klokken 12:43
Rated: 503 km --> typical 399 km  (etter 500 km på odometeret)
Rated: 497 km --> typical 394 km  (etter 4000 km på odometeret)
Rated: 492 km --> typical 392 km  (etter 6000 km)

Kanskje man kan se en trend her etterhvert, som sier noe om hvor mye kapasitet man mister over tid/kjørte km.

Er det forresten noen som har hørt hvor mye restkapasitet som skal være igjen etter 8 år. Hva sier egentlig garantien her? 70%? 80%?

Tar opp igjen denne tråden fra 2013/2014. Minst like interessant nå.
Ny måling:
Rated: 503 km --> typical 399 km  (etter 500 km på odometeret)
Rated: 497 km --> typical 394 km  (etter 4000 km på odometeret)
Rated: 492 km --> typical 392 km  (etter 6000 km)
Rated: 462 km --> typical 367 km  (etter 68000 km)

Batteriet har tapt 8 % kapasitet på 2,5 år. Hvis det betyr 15% på 5 år og 22 % på 8 år så syns jeg det er innafor.
#2
Model 3 / Sv: Hva skal DU gjøre på torsdag/fredag?
onsdag 30. mars 2016, klokken 20:03
Sitat fra: MFJG1981 på onsdag 30. mars 2016, klokken 10:09
Tok kontakt med Tesla-Oslo nå, og de sa bestillinger skal ikke skje før kl.10 i morgen torsdag (ikke 09:00).

Når jeg tok kontakt, så sa de det var mulig fra kl 9. Hvilken Oslo-Tesla snakket du med?
#3
Model S / Sv: Dyrt lyspæreskifte
tirsdag 01. mars 2016, klokken 09:44
Sitat fra: petersv på tirsdag 01. mars 2016, klokken 08:45
... Tar man ut frunk-balja har man ok tilgang til pæra, men ikke ballasten. Så for kun pæreskift tror jeg også det er mulig. Er jo utrolig enkelt å prøve i det miste iom. at det bare er et par skruer for å få balja ut.
Bra tips dette og! Jeg skal i alle fall prøve alt mulig før jeg lar verkstedet gjøre dette igjen. Jeg spurte Service Conciergen om det var mulig å bytte pæra selv, men fikk selvfølgelig standardsvaret Nei i neste sekund.
#4
Model S / Sv: Dyrt lyspæreskifte
tirsdag 01. mars 2016, klokken 09:18
Sitat fra: petersv på mandag 29. februar 2016, klokken 19:46
... Du kan jo også bytte til xenonlykter hvis du vil, vil iom. at det ikke er spylere på Tesla uansett. Finner mange på eBay og sikkert finn.no innimellom.

Det var en interessant tanke. Har du hørt at det går an sånn uten videre? Eller er det kanskje en jobb for Tesla pga andre spenninger osv?
#5
Model S / Sv: Dyrt lyspæreskifte
mandag 29. februar 2016, klokken 19:29
Ja, nå glemte jeg å nevne at jeg har halogenlys da. Ikke Tech pakke.
#6
Model S / Dyrt lyspæreskifte
mandag 29. februar 2016, klokken 19:12
Jeg måtte nylig skifte venstre hovedlyspære (nærlys). Jeg ble presentert for en regning på 3080 kr inkl. mva.
Spurte om ikke dette gikk på garanti, men fikk svar at det er forbruksvare. Greit nok det, men prisen da!?
Har måttet skifte på høyre side for et års tid siden også, uten at det kostet noe. Det var en feil fikk jeg vite, for det skulle egentlig også kostet.
Om dette forsetter en gang i året, så koster jo pæreskifte like mye som årsavgift på en bensinbil!

EDIT: Bilen min har halogenpære i motsetning til de fleste som har Xenon.
#7
Model S / Sv: Hvordan bytte plastdekselet til takstativet?
lørdag 05. juli 2014, klokken 21:18
Sitat fra: rene på lørdag 05. juli 2014, klokken 21:12
Da mitt ble byttet hos Tesla på Forus brukte mekanikeren en vinklet nebbtang og noe som lignet på pirketingen til tannlegen.
Ja, ikke overraskende at det er noe sånt som må til. Brukte en nebbtang selv, men det var rett. Pirketingen er trolig for å holde unna et lite "holdestag" mens man fører inn dekselet.
#8
Model S / Sv: Hvordan bytte plastdekselet til takstativet?
lørdag 05. juli 2014, klokken 21:13
Sitat fra: Tuxedo på lørdag 05. juli 2014, klokken 20:57
Tenker du på plastdekslene over festene for takstativ?  Disse bør du jo få byttet på et Tesla service senter uten kostnad, siden bilen ble levert med en dekselløsning som ikke er særlig solid.  Eller bor du langt unna et servicecenter og har fått dem tilsendt i posten? (Høres nesten komisk ut slik jeg skrev det   :D)
Ja, det er de plastdekslene jeg mener. "plastdekslene over festene til takstativ" .. jeg fant ikke riktig ordlyd men du skjønte det.  :)
Jeg hentet dekslene selv hos Tesla, men hadde ikke tid til å vente på at de byttet dem (hvis de hadde hatt tid på sparket da). Trodde det skulle være en enkel sak å gjøre selv. Men mulig jeg bare får vente til første hovedservice som ikke er så langt unna.
#9
Model S / Sv: Enkleste måte å få 12V uttak i Frunk?
lørdag 05. juli 2014, klokken 21:08
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. juli 2014, klokken 22:49
Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 01. juli 2014, klokken 21:15
Hva er den enkleste måten å få et 12V uttak i frunken på? Aller helst et som er alltid på.

Kan eventuelt akseptere en skjøteledning fra midtkonsollen, er det noen plasser å føre kabelen gjennom?

Det er jo to 12V terminaler bak nosecone, de bør vel kunne brukes? Tror de er alltid på også, siden de kan brukes til å lade 12V batteriet.

Er det noe sted å føre ledningen fra 12V terminalene inn i frunken, eller må man borre seg igjennom et sted?
#10
Model S / Hvordan bytte plastdekselet til takstativet?
lørdag 05. juli 2014, klokken 20:32
Er det noen som har byttet plastdekselet på takstativet på egen hånd?
Jeg har fått to nye, men klarer ikke montere dem. Det sitter igjen noen rester av det gamle dekselet. De klarte jeg å fjerne etter mye strev. Men å få på de nye etter det igjen, klarte jeg ikke. Det er sikkert en snap-in funksjon, men jeg tør ikke ta så hardt i.
#11
Ja, det var bekreftelsen sin det!  :)
Hvor mange ladeplasser er det der?
#12
Teslafrank, vet du sikkert om SC i Randers er oppe og går i juli?
#13
HAHAHA... utrolig bra!
#14
Model S / Sv: Hjelp! Betale selv eller ta på forsikring?
mandag 16. desember 2013, klokken 22:44
Tenkte akkurat det samme Kenneth. Det å ha en bilforsikring er jo egentlig ikke annet enn å ha muligheten til i en viss grad å velge _når_ man vil betale for skaden. Enten med en gang eller over tid. For betale for den skal du uansett. Hvis vi ikke snakker om totalhavari da... det er vel egentlig det man forsikrer seg mot.
#15
Model S / Sv: Hjelp! Betale selv eller ta på forsikring?
mandag 16. desember 2013, klokken 22:12
Takk for kjappe svar alle sammen, siden jeg må ta en avgjørelse i morgen tidlig. Fin den linken, Sulle.
Som dere alle svarer - og som jeg selv har regnet ut ved hjelp av den linken - så er svaret egen lomme. Jeg glemte forresten å oppgi egenandelen, den er 4.000. Jeg tror break-even for egen del ligger på ca 22.000,-. Viktig poeng som du nevner Valvo at man ikke bare taper inntil man er på det samme bonusnivået, men helt fram til man er på toppnivået, og det er mange år.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA