Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Leif Leaf

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser service Leaf
torsdag 01. juni 2017, klokken 08:21
4. års service kr 3.300.- (Nissan merkeverksted)
#2
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
torsdag 01. juni 2017, klokken 08:08
I dag er det 4 år siden jeg fikk bilen (Leaf 2013). Siden da har jeg toppladet hvert kvartal to dager etter hverandre og lest av LeafSpy den andre dagen. Det går sakte men sikkert nedover, men overraskende lite tap er min konklusjon.

Å oppgi kWh er vel meningsløst ettersom det tallet er styrt av hvilket tall du har i appens setting under "Wh/Gid". Jeg bruker for øvrig 80 Wh/Gid, men 77 er trolig et riktigere tall.

Uansett, antall Gids ved 100% lading vs. antall Gids ved ny bil/batteri (281) gir et fint tall på batteriets degenerering over tid.

1.6.17:
Ladet til 100%
20,8 kWh
260 Gids
AHr 60,0
Hx 91,85

Gjenværende: 260/281*100 = 92,53%

7,5% tap på 4 år er bedre enn forventet. Jeg har kjørt 65002 km og ladet 2566 ganger, dvs. kjører i snitt kun 25 km pr. lading. Jeg "kladdlader" mye noe dette tallet bekrefter. Jeg lader sjelden til 100% (antar at kun 20% av ladingene går til 100%). Har aldri hurtigladet.


#3
Carwing / Sv: Nissan connect EV kjørehistorikk
onsdag 26. april 2017, klokken 10:16
Sitat fra: Erland på onsdag 26. april 2017, klokken 08:35
Nissan EV appen virker ok, om enn treg til lading og starting av oppvarming.
Oppdatering av kjørehistorikken er mangelfull. Logger kun en liten del. Feks har jeg bare fått registrert kjøring 5 dager så langt i april. Jeg bruker bilen hver dag. Er det noe jeg gjør feil, eller må jeg bare leve med det?

Og du bekrefter telematikken før hver tur (trykker OK på skjermen)? Dette må gjøres om du vil ha turen "registrert".
#4
Kan bare kort nevne i denne sammenheng at blinkende blått lys (den i midten av de tre) indikerer at batterivarmeren er slått på.
#5
TLC / Sv: Dårlig futt i vindusspylerdysene.
onsdag 09. november 2016, klokken 13:31
Sitat fra: DennisTV på onsdag 09. november 2016, klokken 12:53
Har en 2013 versjon nordisk.
Spyleren kommer ikke høyt nok på vindu så den øverste delen blir ikke ren.
Andre som opplever det samme?
Noen med en løsning?

Dette er ikke et ukjent problem - jeg fikk mine justert uten kostnader på verksted.
#6
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
tirsdag 26. juli 2016, klokken 12:08
Sitat fra: leafnor på tirsdag 26. juli 2016, klokken 11:50
Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. juli 2016, klokken 10:56
Sitat fra: leafnor på tirsdag 26. juli 2016, klokken 10:09
Sitat fra: tomrh på tirsdag 26. juli 2016, klokken 09:47
Sitat fra: leafnor på mandag 25. juli 2016, klokken 15:14
Nytt lader til 281.
Referanse?
Ref: http://www.electricvehiclewiki.com/Leaf_Spy_Pro
- Gids as a raw number or a percentage of 281 (the usual maximum reading of a new Leaf)
Så om en ny Leaf lader til 100% SOC så får han 281 Gids.
Jeg klarte å lade til 92,5% SOC og fikk 234 GIDs. Hvis BMS hadde tillatt meg å lade til 100% SOC, så ville jeg da hatt 234 / 0,925 = 253 GIDs. Hvilket skulle bety at jeg har 253/281 = 0,9 eller 90% av opprinnelig. Men SoH sier 86%. Hvis SoH er riktig, så skulle maks GIDs være 253 / 0,86 = 294 GIDs.  ??? Eller så kan ikke en GID være en konstant energimengde gjennom bilens levetid. GID på min bil skulle da være 281/294 = 95,6% av en GID på ny Leaf.
Tror det er slik:
100% SOC tilsier 4,2V på cellene, men Leafr lader til 4,1V: Maks SOC er trolig derfor ikke mer enn 97,6%
Dine 253 GIDS på 100% SOC vil ikke bli mer enn 247. Dividert på SOH 0,86 blir det 287.
Feilmargin på 2%, er innenfor med tanke på at alt er forsøkt elektronisk beregnet mot en kjemisk blanding inne i ditt fysiske batteri utsatt for forbruksbalastning og temperaturer som varierer dag for dag.

Jeg tror du har helt rett leafnor.

Mine 258 GIDs blir maks 252 ved 100% SOC. Deler jeg 252 på min SOH (som er 90%) blir det nøyaktig 280.
#7
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
tirsdag 26. juli 2016, klokken 09:44
Sitat fra: leafnor på mandag 25. juli 2016, klokken 15:14
Enklest å regne på Gids alene.
Nytt lader til 281. Din lader til 258.
Da blir det 258/281=91,8% av et nytt batteri.

Ja - det var jo faktisk mye enklere. Men jeg har aldri fått 281 GIDs på min - maks 266 da den var ny (10.6.2013). Legger ved en liten graf som viser juni-målinger med LeafSpy siste fire år.

#8
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
mandag 25. juli 2016, klokken 14:25
Jeg er litt forvirret med hva som er rett Watt per GID osv, men nå har min bil passert 3 år (50.050 km) og har 258 GIDs i dag, og med 80 W/GID tilsvarer det 20,6 kW (dette er tall fra LeafSpy). Det tilsvarer ca. 5% tap i forhold til nytt batteri som er på 21,6 kW - er det rett resonnert...?
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan tilbakekaller Leaf pga bremsesvikt
fredag 18. mars 2016, klokken 08:40
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 17. mars 2016, klokken 23:21
Hva slags bremsesvikt opplever dere i kulda?
Er det bremsekraftforsterkeren  som ikke fungerer?

Her er det nevnt et rele til bremsekraftforsterkeren som svikter i sterk kulde på 2013+: http://www-odi.nhtsa.dot.gov/owners/SearchResults?prodType=V&searchType=PROD&targetCategory=A&searchCriteria.model=LEAF&stats=1837814%2C2%2C2%2C32%2C12%2CLEAF&makeStats=&jsonBaseURL=%2Fdownloads%2Ffolders%2F&searchCriteria.model_yr=2013&searchCriteria.make=NISSAN&searchCriteria.prod_ids=1837814

Jeg vet ikke nøyaktig hva som er feil, men det virket for meg at det var noe galt med bremekraftforsterkeren ettersom jeg ikke klarte å få trykket bremsen inn uten å bruke full kraft. Da kunne også noen uhyggelige lyder høres i form av "hakkete glipptak" (vanskelig å forklare) et eller annet sted og min første tanke var at noe har frosset fast. Bilen ble tatt til verkstedet i håp om å kunne ta ut noen feilkoder, men de fant ingenting. Feilen var da naturligvis borte ettersom bilen hadde stått inne i en god, varm verkstedhall. Dette har skjedd et par ganger hver vinter siden jeg kjøpte den sommeren 2013.

Følgende fire varsellamper lyste: BRAKE WARNING LIGHT (RED), BRAKE SYSTEM WARNING LIGHT (YELLOW), ABS WARNING LIGHT (YELLOW) og VDC INDICATOR OFF LIGHT (YELLOW).

#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan tilbakekaller Leaf pga bremsesvikt
tirsdag 15. mars 2016, klokken 11:36
Nei, den er ikke USA importert. 100% "norsk". Kjøpt juni 2013.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan tilbakekaller Leaf pga bremsesvikt
tirsdag 15. mars 2016, klokken 10:41
Omtales også på dinside.no:
http://www.dinside.no/936217/nissan-tilbakekaller-leaf-for-mulig-feil-paa-bremsesystemet#_ga=1.107760834.1988675616.1458034545

Jeg har hatt dette problemet de tre siste vintrene - har skjedd 1-2 ganger på spesielt kalde dager. Bremsene svikter når bilen har stått parkert i minus 20-30 grader. Har kontaktet Nissan (med videobevis) som har sendt dette videre sentralt.

Kanskje mine opplevelser trigger tilbakekalling her til lands...
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Nissan tilbakekaller Leaf pga bremsesvikt
mandag 14. mars 2016, klokken 10:22
Har noen andre i dette forumet hatt problemer med dette?
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Gen.1 / Gen.2 - Hvordan vite sikkert?
mandag 14. mars 2016, klokken 10:15
1. generasjon har vel også en stor del av batteripakka i bagasjerommet (godt synlig).
#14
Sitat fra: acedynamite på tirsdag 01. mars 2016, klokken 22:41
Her er 12V batteriet 12,07 V når tenninga er av. Prøvde å koble til batterilader i dag, da ladet den 12,9V ca. Det er nok ikke 12 V batteriet som er problemer her. Tenker jeg får den sendt til Autonova i morgen.

Interessant sak. Fint om du oppdaterer oss etter besøk til Autonova.
#15
Sitat fra: acedynamite på mandag 29. februar 2016, klokken 09:14
I dag tidlig prøvde jeg å starte leafen. Måtte trykke to ganger på bremsepedalen for jeg fikk trykket på "startknappen". Prøvde deretter å sette den i gir, men ingenting skjedde. Prøvde å slå av igjen tenning, men samme problem når tenninga var på igjen.
Etter gjentatte ganger ga jeg opp. Det var også litt tikkelyder i dashbordet siste gangen.
Bilen hadde 54% batteri. Den hadde stått ute i helga.

Er dette noe folk har vert borti før?

Jeg har opplevd det samme. I minus 30 grader og ikke veldig gøy. Jeg tror på "elektronisk hang-up" og at systemet ikke registrerer at foten er på bremsen (bilen vil starte, men går altså ikke i gir). Jeg sto tilfeldigvis ved et motorvarmeuttak som jeg da koblet bilen til og ladet i noen minutter - jeg tror dette var nok til å "varme" elektronikken litt og alt var ok når jeg prøve etter noen minutter. Hadde ikke det funka ville jeg ha koblet fra batteriet (minuspolen på 12V) i fem minutter for en reset. Ser at flere i denne tråden også har foreslått det.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA