Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Limodriver

#1
DRIFTSBATTERI / Batteristreker 1. generasjon Leaf
mandag 30. oktober 2017, klokken 16:15
Nylig har den "tynne søylen" til høyre på "tankmåleren" mistet en av prikkene slik at det bare er igjen 11 prikker. Imidlertid kan jeg fremdeles lade batteriet slik at batteriet blir fulladet med 12 streker. Med andre ord lader jeg batteriet med 12 streker, men den tynne søylen har kun 11 prikker og batteriet er da ladet 12/11. Litt billedlig sagt har jeg ladet batteriet 1 strek mer enn det som er "full tank". Noen som har tilsvarende erfaring eller har kjennskap til hva dette skyldes?
#2
Mekanisk / Sv: Trenger hjelp til tips om seriøst verksted
torsdag 03. august 2017, klokken 20:35
Den årlige servicen på Leaf inkluderer i hovedsak skifte av kupefilter, smøre bremser, skifte bremsevæske (annet eller tredje hvert år), samt kontroll av vindusviskere, lys, smøre låser og hengsler samt fylle fryktelig dyr spylervæske.

Ingen av disse punktene er spesielle for elbiler og kan utføres av de fleste verkstedene. Jeg ville derfor anbefale deg å finne et verksted som ikke er knyttet til noe spesielt merke, men som du ellers er fornøyd med.

De fleste av disse punktene kan en lett utføre selv dersom det er ønskelig, men da får en stempel i serviceheftet. Jeg ga beskjed til et Nissanverksted om at jeg selv ville smøre bremser, skifte bremsevæske og kupefilter. Servicen kom da på ca kr 1000 og var ferdig på 15-20 minutter. Kupefilteret skiftet jeg på 10-15 minutter til en kost på kr 2-300, skifte bremsevæske og smøring av bremser gjorde jeg ved hjulskift og kostet ca 100 kr for en liter bremsevæske.

Det begynner å komme verksteder som spesialiserer seg på elbiler dersom det er noe elbilspesifikt du ønsker utbedret. Det er ett som er lokalisert mot Kolbotn og ett i Asker som jeg kjenner til uten at jeg har noen erfaring med dem.

Min erfaring med Nissanverksteder i Oslo og begge i Drammensområdet er dårlig og vil fraråde bruk av disse med bakgrunn i pris, kompetanse og service.
#3
Jeg har nå kjørt 1. generasjon Leaf i snart 4,5 år og mer enn 70 000km. Det er på tide å bytte ut bilen til noe nyere med større rekkevidde. Jeg har vært veldig fornøyd med det faktum at bilen er elektrisk, kostnader til drivstoff og at bilen til bybruk er god å kjøre og er passe størrelse. Rekkevidde og redusert rekkevidde ved bruk av varmeapparat tar jeg ikke opp her.

Imidlertid er det en del andre forhold jeg er svært misfornøyd med. Nissan sin service er under enhver kritikk, de aksepterer ikke reklamasjoner under noen omstendigheter og er uforskammet dyre. Skadereparasjon hos Nissan er så dyrt at det nesten blir komisk. Jeg er heller ikke imponert over kompetansen til Nissanverkstendene heller. I tillegg er det mye småplukk med bilen som at låsen på en av dørene ikke virker i kulde, skrangling, tynt blekk så det blir bulker de mest utenkelige steder som taket, midt på c-stolpen o.l. En bekjent fikk lakkrust flere steder på taket etter 2-3 år og ved reklamasjon til Nissan ble dette kontant avvist. Nissan fremstår omtrent slik Bertel O. Steen gjorde med Mercedes e-klasse w210 som rustet i fillebiter. Alle normalt oppegående var klar over dette, men Bertel O. Steen hadde aldri hørt om problemet. Nissan hevdet f.eks at de aldri hadde hørt om klager på vindusspylere som ikke fordelte spylervesken annet enn på et lite område nederst på frontruten.

Jeg har konkludert med at jeg ikke orker å forholde meg til Nissan sitt ettermarkedsapparat en gang til og kommer vel til å prøve et merke som tar garantiene mer på alvor. Jeg er interessert i å høre om det er flere som har samme erfaring eller om dere stort sett er fornøyde.
#4
Euroleaf / Sv: Priser på import av 2016 30 kwh Leaf
fredag 02. oktober 2015, klokken 20:36
Husk at Nissan ikke er enerådende med brukbare elbiler slik de i praksis var da Leaf initielt ble lansert. Med fare for å fornærme noen er ikke trillingene brukbare biler, men heller tilnærmet motoriserte trillebårer. eGolf har passert salget av Leaf og selger flere elektriske biler pr måned nå enn Nissan (selv om Nissan totalt har solgt flere biler). Således tror jeg Nissan rett og slett må kvesse knivene umiddelbart og har ikke anledning til å vente og se hvordan dette utvikler seg for så muligens senke prisen. Strengt tatt oppfatter vel de fleste eGolf som noe kulere enn Leaf, VW ligger ikke mange hakkene bak Nissan på kvalitet heller. For ikke å nevne Kia.
#5
Euroleaf / Priser på import av 2016 30 kwh Leaf
fredag 02. oktober 2015, klokken 16:41
Er det noen som har klart å finne fornuftige priser på import av 2016 30 kwh Leaf? Vedlagt er prislisten for Nederland, men den er jo høyere enn i Norge. Jeg har blitt fortalt at prisene ikke er endelige i Norge ennå og at disse først blir klare ca 20. oktober og da forventes prisene å bli lavere. Noen som har noe informasjon som er pålitelig?
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading og kø! Hva er kotymen?
tirsdag 03. desember 2013, klokken 01:31
Det høres ut som en fornuftig tekst å henge opp på hurtigladerne.

Jeg er imidlertid redd for at det fremdeles kommer til å være mange som blir stående og lade selv om det er kø. Jeg har selv opplevd å henvende meg til en som hadde stått og ladet i lang tid etter at jeg kom i køen og opplyst om at det er 30 minutters grense på hurtigladeren (oppslag) da han stod og ladet oppunder 90%. Han ble illsint og og skjelte, stakk fingeren opp i ansiktet mitt, titulerte meg med alskens usømmelige tilnavn. Prikken over i'en kom da han hevdet min trakassering av ham hadde sitt utspring i rasisme. Det endte med at jeg ringte politiet, men da forsvant han og politiet hadde selvfølgelig ikke noen patrulje å sende.

Jeg har også blitt bedt om å flytte meg etter 20-25 minutter av en som kjørte elektrisk vekterbil og ikke hadde nådd 80%

Jeg tror faktisk at eneste måten å bli kvitt problemet er å ta betalt pr tidsenhet og at ladingen enten avsluttes eller blir dyrere fra 80% og oppover. Gratis hurtigladestasjoner vil skape uoverenstemmelser.

Jeg tror årsaken til upoverenstemmelsene er "jeg først" holdningene som jeg ser mange elbilsjåfører praktiserer i trafikken/kollektivfeltet samt når en Tesla opptar to ladeplasser fordi den er så innmari stor må vite.

Elbilister ødelegger kun for seg selv ved å praktisere en egoistisk væremåte slik at en skaper irritasjon hos andre medtrafikanter/bilister.
#7
Model S / Sv: MASSIV PRISØKNING - SIDENE ER NÅ OPPE
tirsdag 12. november 2013, klokken 22:16
Dette plager meg svært lite. Jeg har reservert TMX, men det er ikke værre enn at jeg trekker meg. For tilsvarende pris er det masse annet spennende å velge i. Om jeg kjøper en 4x4 diesel med 250 hk er ikke det noe b-lag heller. Det blir spennende å se hvordan markedene utenfor Norge mottar prisingen. Når bilen ink mva (det er bare Norge som har fritak) har passert €100K med god margin tror jeg det blir lite salg ellers i Europa. I tillegg åpner det vel også for at eksisterende bilprodusenter finner det gunstigere å gå inn i storbilklassen med elbiler. Fortsett å øke prisen Tesla det gir flere valgmuligheter og øker egen risiko - bilmarkedet er tross alt veldig prissensitivt og det er ikke lett å basere seg på Norge som hovedmarked.
#8
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Oslo-Svinesund
lørdag 08. juni 2013, klokken 11:34
Vestby og Svinesundparken var fremdeles gratis i går.
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøp av leaf. valgets kval
tirsdag 04. juni 2013, klokken 01:00
Gjør grundige undersøkelser før du betaler bilen. Vedlagte link er til en artikkel vedrørende noen som også hadde kjøpt bil av Sandvika Bil. Foruten artikkelen har jeg også kjennskap til forhandleren og har en fornemmelse av at de ikke er særlig medgjørlige ved reklamasjoner. Derfor vil jeg råde deg til å innta alt som sies/loves i en skriftlig kontrakt og sørg for å ha gjort undersøkelsene (varmeseter bak, rattvarme, US-mod, Carwings osv) før du betaler slik at du kan heve avtalen om du har fått vesentlig uriktige opplysninger. Dersom du har fått uriktige opplysninger er det mulig å få tak i Leaf uten for store anstrengelser.


http://www.budstikka.no/nyheter/bruktbilkjopet-ble-et-seks-maneder-langt-mareritt-for-gunn-og-tom-1.7803653
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Da var Leafen hentet :-)
fredag 31. mai 2013, klokken 19:15
Du oppretter ditt eget brukernavn, men identifiserer kjøretøyet med understellsnummeret.

Bare prøv deg frem med passord, jeg mener å huske at det skal være bokstaver og tall
#11
Jeg har fått en pris på €31500 for Tekna, med metallic, 4 ekstra Nissan lettmetfelger, matter og ferdig levert i Nederland. Dette er ved kjøp av to stk. Dersom det er flere som er interessert er det nok mulig å få prisen ned.

Dersom jeg skal sørge for å få bilene transportert til Drammen og tollet vil frakt og fortolling komme på 7000.

Det vil si forhandler fakturerer dere €31500 direkte, jeg ordner frakt og fortolling (5000 for frakt kr 2000) for holde i hele prosesssen.

Dere betaler vrakpant og klimagassavgift ca kr 2300. Bilen er da klar til å hentes i Drammen og for visning (identitetskontroll) hos biltilsynet.

Jeg har kjøpt løse felger til vinterhjul da det ikke beregnes mva på dette, men kjøper "nordiske" vinterdekk da disse er noe mykere og har bedre grep på snø og is. Europeiske vinterdekk er bedre på tørr og våt vei. Dersom en ønsker vinterdekk med bilen fra Nederland kommer dette i tillegg, men er selvfølgelig uten m.v.a.
#12
DRIFTSBATTERI / Sv: Skadet Løv - koble fra batteriet
torsdag 30. mai 2013, klokken 21:23
Etter det jeg forstod på BNH skadesenter sa de kun at bilen skulle være frakoblet/spenningsfri og nevnte ikke noe om å demontere adskillelse batteriet fysisk fra bilen.

De har kun beregnet seg ca en tusenlapp for dette og etter det jeg har forstått på forumet er ikke BNH spesielt involvert i frivillig arbeid. Således kan jeg ikke skjønne at de de- og remomterer batteripakken for en tusenlapp.

Det var i forbindelse med sveising de nevnte at bilen måtte være spenningsfri, sveising medfører jo heller ikke varmepåvirking av batteripakken.

Spørsmålet er da om det er trygt å betjene kontakten som er plassert i "kardangtunnellen" uten spesialverktøy med tanke på å få seg en god gammeldags karamell eller tap av bevissthet.
#13
Euroleaf / Sv: Kjøp av Leaf hos parallell importør
onsdag 29. mai 2013, klokken 22:23
Med metallic, solcelle evt ekstra felger har du gjort et godt kjøp.
#14
DRIFTSBATTERI / Skadet Løv - koble fra batteriet
onsdag 29. mai 2013, klokken 18:37
Nå er løvet skadet dessverre. Jeg har blitt fortalt at bilen skal være spenningsfri ved reparasjon (sveising blant annet og i lakkboks).

Dette gjør en gjennom luken i kardangtunellen. Her er det påskrevet advarsler om tilnærmet den sikre død dersom en tenker på å røre noe innenfor lokket. Innenfor lokket er det en kobling/bryter som ikke ser videre farlig ut.

Er det noen som har erfaring med å koble fra batteriet, blir alle minner slettet da?
#15
Euroleaf / Sv: Kjøp av Leaf hos parallell importør
onsdag 29. mai 2013, klokken 17:55
Ifølge Nissan Nordic skal det ikke være noe problem med egen eller parallellimportert bil.

Hvor mye må du betale for bil hos siv øk Næss?

Hvorfor ikke importere selv? Skal du ha ny eller brukt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA