Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på mandag 07. oktober 2024, klokken 17:37Sitat fra: Limodriver på mandag 07. oktober 2024, klokken 14:59Var vi nordmenn et lett bytte da biler uten avgifter nærmest var som å komme «til himmelen». Bilavgifter har vært et viktig avgiftsproveny og må enten erstattes med andre inntekter, alternativt kostnadskutt i offentlige utgifter.Vis meg et vitenskapelig utarbeidet dokument som forklarer at elbiler sliter mer på veien enn en fossilbil pga mer tyngde.
Gratis bompasseringer for elbiler er heller ikke fornuftig. Elbiler tar like mye plass på veiene, sliter minst like mye på veien (høy vekt), er ikke trafikkregulerende ifht rushtid samt med færre betalende bompasseringer ville veier ikke bli bygget eller ville tilnærmet aldri bli betalt ned.
Når en sammenligner elbilsalget i andre land med Norge kan en driste seg utpå og påstå det var fåfengt å tro at reduksjon av særnorske bilavgifter kunne overvinne teknologiutviklingen over tid.
Spoiler Allert:
Det finnes ikke! (annet enn populistiske påstander fra elbilmotstandere på Facebook som trenger alle uvitenskapelige halmstrå de kan tro på)
Det er piggdekk som harver opp slitelaget på veien, som for øvrig er dimensjonert til å bære 30 tonn tunge vogntog/aksellast på 8-12 tonn.
En 6,2 Liter Suburban på 2,5 tonn sliter heller ikke på veien fordi den er tung.
At elbiler sliter vei er en myte som holdes levende av folk som ikke er interessert i sannheten.
Skal en følge resonnementet som presenteres sliter en sykkel like mye på veien som en lastebil. En trilling med piggdekk sliter mer på veien enn en lastebil med piggfrie dekk.
I Tyskland der det ikke er tillatt med piggdekk burde slitasjen på veien være ikke eksisterende.
Det blir fir enkelt å sitere FB og uten dokumentasjon. Det kan være på sin plass å dokumentere ag tyngre biler ikke sliter mer på veien en. Lettere biler.
Jo tyngre bil jo større marktrykk og jo mer energi skal i bakken for å endre hastighet. Kraft er lik motkraft. Logikk overbeviser mer enn sitat fra FB.
