Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bjoris

#1
Noen som vet noe mer om Horsens SC? Ser den kan passe fint for oss 10. juli:)
#2
Model X / Sv: R2 19 eller 20 fra Tesla?
fredag 02. juni 2017, klokken 08:23
Sitat fra: ethoring på torsdag 01. juni 2017, klokken 13:59
Sitat fra: GOS på torsdag 01. juni 2017, klokken 13:54
Sitat fra: ethoring på torsdag 01. juni 2017, klokken 13:47
19" gir bedre grep pga smalere?

Bortsett fra den over så skulle det vel være riktig.
Med samme type dekk så er det vel ikke noe som tilsier at 19" gir bedre grep pga av det er smalere.

Litt usikker på det punktet selv :-) I dyp snø tror jeg nok det er en fordel med smalere dekk (penetrerer snøen ned til fastere underlag bedre), men må nok uansett være ganske marginalt. 245 er ikke smalt det heller.

Tror det blir 19" på meg :-) Stoler på at R2 ikke er så "mjuke" som noen fremhever; alt kommer vel an på bruken, og det er lite av raske unnamanøvere i 110 km/t på min daglige kjøring i hvert fall.

Gikk for 19 selv og angrer ikke på det, men klart skal en presse bilen i svinger og kjøre aktivt er 19 R2 ikke dekkene du skal ha, men til vanlig kjøring merker jeg ikke at bilen er veldig svampete... Produksjefen i Nokian mente at det ble ikke mye bedre med 20 vs 19, dekkene har samme load index, så forskjellen blir litt stivere sidevegge på 20 siden de er litt lavere...
#3
Model X / Sv: Verditap og pris per km/mnd.
torsdag 25. mai 2017, klokken 13:13
Audien ser jo ikke ut i månelys spør du meg, men blir nok pen i produksjonsversjonen. I-Pacen er tøff, men mye mindre og neppe noe fullgod familiebil etter mitt syn. Men prisingen her blir avgjørende, hvis pris vs rekkevidde her blir bedre så sliter X'en, men tror S vil oppleve konkurranse fra kanskje spesielt Ipace som vel knapt kan kalles crossover?

Vel tiden vil vise, er nok en del av oss som kunne tenkt seg å time ett evt Tesla salg, men det blir særs vanskelig å treffe. Tenker vi beholder til Y kommer.... Så får vi ta tapet som enn mann;)
#4
Model X / Sv: Støyforbedringer i X?
torsdag 25. mai 2017, klokken 11:57
Har kjørt en del med sommerdekkene nå og det er klart bilen har en del dekkstøy, veldig avhengig av type asfalt, mener fortsatt at den likevel går stillere enn 2016, men har ikke fått sjekket om det bare er subjektivt. Sammenlignet med Leafen på Dunlop 17 så syns jeg ikke X'en støyer så mye mer som jeg husket fra testturen i 2016 modellen! Tror ikke jeg gidder å etterisolere iallefalll
#5
Model X / Sv: Hva er de typiske feil med TMX ved utlevering?
torsdag 25. mai 2017, klokken 11:55
Knirk i FWD. De gikk ikke helt opp der bilen ble levert, når jeg kom hjem oppdager jeg at eg er en del knirk på slutten på den ene døren, men betyr ikke mye. Tviler på de uansett klarer å få fikset noe slikt der og da om det oppdages på overlevering...
#6
Model X / Sv: Verditap og pris per km/mnd.
torsdag 25. mai 2017, klokken 11:51
Kan ikke si at jeg ser designet på X som en fare for 2. håndsverdien. Den krevde litt tilvenning, men jeg må si at jeg syns det er en vannvittig flott bil. S er klassisk pen, spes facelift, men en må sammenligne SUV mot SUV og Coupe mot Coupe. Sjekk nå A7 mot Q7. Tesla har fått SUven mye bedre til, også coupeen S ser bedre ut en A7

Men prisred og kampanjerenter er selvsagt drepen for brukt om planen var at en skulle få pengene igjen, hehe.
#7
Model X / Sv: Verditap og pris per km/mnd.
torsdag 18. mai 2017, klokken 13:34
En må bare innse at dette er en nærmest håpløs affære å prøve å estimere. Det skjer mye mer nå enn det har gjort siden S kom. Mange nye biler nærmere seg levering, les 2018 for Ipace og Audi samt da Leaf og Ampera-E selv om disse ikke er i nærheten av samme kategori vet vi at mange har kjøpt en stor bil for å få en elbil som nr 1 bil.

Jeg tror den store "veien i vellinga" kommer den dagen det nærmer seg levering av f.eks Tiguan/Passat 4*4 som ren elbil med lang rekkevidde og da vesentlig lavere pris enn på S og X... Før det tror jeg vi kommer til å ha ok 2. håndsverdi, spesielt om en tar med besparlsene i drivstoff som må inn i dette regnestykket om alternativer er dieselbil f.eks...
#8
De har ikke hørt noe fra Tesla hos Odda Energi så det kommer neppe noe lader her før etter sommeren, men kan ikke annet forstå enn at det er Røldal de har tenkt på i 2017 kartet:)
#9
Model X / Sv: 60 kWh - erfaring?
torsdag 13. april 2017, klokken 11:19
Ser den og er spent på sommerdekkene, lest mye om støy som igjen vel må bety at det er vesentlig mer motstand? Vel, tiden vil vise, godt mulig 19 R2 gjør underverk, men har dette på Leaf30 også og kan ikke huske at sommerdekkene med større dim der utgjorde så mye ekstra, men husker at de brukte mye når det var kaldt på våren så vi får håpe det er litt av forklaringen på støy og forbruk for de som har byttet tidlig til sommer på X'ene

Ang strømtap, jeg ladet opp til 100% på Åmodt så kjørte vi 3 mil til Rauland, der ble det litt småkjøring samt overnatting, av og pålessing etc og så "hjem"kvelden etter. Vel tilbake på Seljestad hadde vi brukt 34,9 KWh på 65% av batterikapasiteten noe som tilsvarer 53.6 KWh 100-0 kapasitet. Veldig fornøyd med det, da bilen bruker ganske mye når den står samt at all brukt i P ikke teller med... Men så at kjøringen ikke genererte mye varme for vi hadde regen begrensning i over en time på vei hjem og det var 2-4 pluss grader det bilen stod hele dagen!
#10
SitatHar forsøkt å søke litt i postlistene til Odda Kommune men finner ikke noen tegn til at Tesla har innledet noen dialog med Kommunen. Er det noen andre som  funnet ut noe mer om denne lokaliteten?

Har vært i dialog med Odda Energi før, så fyrte en mail igjen nå såg år vi se om de vet og evt om de kan si noe...
#11
Model X / Sv: 60 kWh - erfaring?
tirsdag 11. april 2017, klokken 22:44
Sitat fra: sigurdi på mandag 10. april 2017, klokken 20:58
Man kan finne Typical og rated ved å kjøre med energi info skjermen oppe og når streken for det man bruker ligger på toppen av typical/rated streken ser man det som en strek.
Bruker man % visning vises det som var valgt sist i km visningen.
X90D har:
Rated -  175Wh/km
Typical - 218Wh/km

Når det blir sommer og som er ikke Rated umulig å klare i 60-80 sone.
Blir mer spennende hvor grensen kommer til å gå i 110 sone og danmark/Tyskland i 130 sone.
60-80 sone klarer jeg under 200 med X90D, hakka8 og 60-80 sone og mye trafikk.
Vinje - Horten endre på 173, men gikk opp fra 165 til 173 på de siste 15min i 110 sone.
Her gikk jeg ned ca 600m som må legges til i forbruk men 211km og kun 46% av kapasitet 100-0% brukt er imponerende uansett.
Så at på tur Horten-Vinje brukte jeg mer energi en X60 har fra 100-0% og hadde vært nødt å ta en 10-20min Chademo lading mellom.
Da var det 4-5C, tørr vei, men mye motvind og forbruk på 260Wh/km.


Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

211 km fra Horten til Suc Vinje, så med 260 hadde det gått, 54 kwh men knapp margin. Til nå så er min erfaring at det går fint å kjøre den ned mot 200 wh om en holder seg til fartsgrensen, selv med snødrev over fjellet nå nettopp så endte vi på 197 wh, greit at det er ned 400 moh fra Rauland til Seljestad, men vi var aldri over 230 på det høyester over fjellet, men klart det er med 19 R2 og kjøring i fartgresen. Startet med kaldt batteri også så regen var begrenset helt til vi kom ned til Edland. Lav snittfart da vi kjørte nord om Totak gjorde selvsagt sitt til at vi fikk ett hyggelig forbruk, men vi kjørte Seljestad-Åmot i går ganske nøyaktig på typical for X60 5 seter som er ned mot 180 wh, tror vi hadd 179wh når vi stoppet, men nullet det ut ved ladingen før jeg fikk notert det ned.

Poenget er vel at en veldig fort kan bruke mye på en X, samtidig så respondere den flott på forsiktig kjøring, er iallefall veldig fornøyd med forbruket på min 60 og ser mange andre også er det... Chademo adapteret har jeg bare brukt en gang til nå for test og jeg tror nok det kommer til å bli lite brukt...

Jeg ser ett strekk vi sliter med vår 60 og det er fra Stord der jeg bor til Vinje, vi brukte 57% under ideelle forhold fredagen opp til Seljestad og så 35% fra Seljestad til Vinje mandag, det blir 92%, men det var under svært gode forhold, og bare 8% å gå på ville krevd Chademo lading, men vi stopper alltid på Seljestad der vi har 11 kw lading så i praksis blir ikke dette noe problem, men det var bare for å vise at selvsagt er ikke alle hjulpet av en x60
#12
Model X / Sv: Hva er nytt i model X vs S i praksis?
onsdag 05. april 2017, klokken 18:57
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. april 2017, klokken 18:15
Interessant. Vurderer selv sterkt DOD pga bedre kvalitet både bak og foran enn Blackvue 650. Har lest at DOD slår seg av etter 48 timer standby eller noe sånt? Men skal ellers være ganske likt Blackvue funksjonsmessig.

Om det ikke blir DOD går jeg for Thinkware denne gangen.
Ok, det visste jeg ikke!

Nå stod det ikke på 48 timer standby, det filmer hele tiden. Beveglese og G-sensor fungerer ikke.

Hugaas nevner nå at det ryktes SW update så er vel SW feil antakelig.

Men sliter litt med å anbefale DOD, det er flere ting, første er det tjukke ledninger som ikke var bra for X montasjen. I BlackV fikk de ledningene gjennom speilhuset, på DOD var det helt umulig og ledningen må "gå rundt" speilhuset. Limet som de brukte løsner så nå "henger det og slenger" det allerede..., men det går ann å få dette til greit nok, selvsagt med riktig festemidler. Venter på en slik kanal, men må uansett få en god løsning for ledningene rundt speilhuset. Videre så er det ikke vinkel på ledningene så de tar unødvendig stor plass.

Videre er kameraet bak dårlig i vanskelig lys (jeg vil si på nivå med BlackVue). Jeg hadde forventet like bra som fremme så da ble jo det litt skuffende...

Appen ser ok ut, men jeg mangler de fleste valgene som skal være mulig, som motion activation... PC programmet var ok.

Kvaliteten på filmingen både bak og fremme er veldig bra, fremme også i dårlig lys, selv om det til slutt blir mye støy, men det er i forhold der det øynene vil oppfattet det som så mørkt at du ikke ser hvor du går f.eks, men en liten lyskilde ett eller annet sted må til, det er ikke nattkamera heller:)

Vel, jeg er jo stuck med dette kameraet nå, men hadde valgt Thinkware eller BlackVue om jeg kunne valgt på nytt. Litt ironisk at jeg sendt tilbake ett helt nytt BV som jeg kjøpte til Sen som jeg solgt, så er nok litt derfor jeg er så grinete også, da det ble en masse pes, med ekspress sending etc for å rekke frem til den dagen jeg hentet bilen (jeg bor sånn til at det var veldig viktig å få det ordnet den dagen jeg hadde tatt fri)...

Good news er at vi får gode videoer fra den lange turen vi planlegger til sommeren... Bad news er at jeg ikke er sikker på at jeg får fanget på film om noe skjer med bilen... Typisk at det ikke filmer når noe skjer... Vi kjørte f.eks 60 km og ikke noe var på filmen, kameraet stod i standby hele tide...
#13
Model S / Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability
onsdag 05. april 2017, klokken 18:23
Har ikke fulgt helt med her i det siste, hva skal til for å få AP over 50 km/t? Jeg fikk prøvd den i 80 sonen, men blir jo selvsagt ubrukelig med 50 km/t som maks:) Her på vestlandet tviler jeg på noen vei vil kvalifisere som HighWay, betyr det at vi ikke kan bruke denne eller får en mer fart med tiden, når bilen har kjørt mer? Bare kjørt 500 km til nå.

Har testet den på lokal vei med 50 grense, men da ville den bare opp på fortauet og der har ikke en X på 2,5 tonn så mye å gjøre så inntil videre har jeg bare droppet hele APen så får vi vente til vi skal på tur eller at det blir bedre.

Ser også at dette "rattet" kommer og går i ett kjør på denne småveien med 50 km/t og linjene danser så flott på skjermen så dette kan jeg være enig i at ikke er helt på Ap 1.0 nivå... hehe, han er litt fake-news denne Musken også, men de har jo malt seg inn i ett hjøren med AP 2.0, de vet jo at dette tar mer tid, men de kan ikke si det...

Jepp, jeg har 8.1 versjonen... Godt mulig dette fungere bra på vei med god merking, det er det bare på 80 sone veien jeg kjører på, men der kan jeg ikke kjøre i 50 km/t, men jeg prøvde litt en kveld med lite trafikk og på disse veiene kjørte den fint selv så kanskje ikke SÅ langt unna AP1.0, men at den hadde tenkt seg på fortauet er jo ikke bra... Men kanskje AP1.0 også finner på slik når det er dårlig merket?
#14
Model X / Sv: Hva er nytt i model X vs S i praksis?
onsdag 05. april 2017, klokken 17:30
Sitat fra: Nasatech på torsdag 30. mars 2017, klokken 18:23
Sitat fra: bjoris på torsdag 30. mars 2017, klokken 15:12
En lidelse å kjøre 10 km og så vente 3-4 timer på kameramontering! Men snart klar nå, første inntrykket er veldig bra, men med digre sommerhjul baki har jeg ikke kjørt mer enn som en prest, mindre støy enn jeg fryktet (19 Nokian) og utrolig digg følelse med å sitte i denne cockpiten vs S!

Overleveringen var meget bra, fant en lite stripe som de fikset der og da og den ble helt borte, var helt i ytterlaget av lakken og ikke noe en kunne kjenne med neglen så jeg gikk altså veldig nøye over bilen. Ørlite mer lyd fra ene FWD enn den andre, men langt fra noe som oppfattes feil, bare litt forskjell i lyden...

Hvordan kamera får du satt inn?

DOD RC500S, til nå har det bare vært tull med dette kameraet og en skuffelse, har ikke tid til at ting ikke fungere...

Håper det er noe feil på mitt og at dette fungere bra for filmen er av god kvalitet (når det filmer).

Når det gjelder kvaliteten så er det bare fremme den er god, dvs veldig bra bak også, men ikke når det blir mørkt. Da blir det helt svart slik BlackVue ble (og som var grunnen til at jeg valgte DOD).

Det som irritere mest er likvel at ingenting av logikk fungere. Slår seg til og med av til slutt... G sensoer fungerer ikke, bevegelse fungerer ikke... Kan ikke helt utelukke at det er noe feil med monteringen, men antakelig er det sw i kamera.

Egentlig piss lei, la flere tusen ekstra og byttet inn BlackVue 650 som jeg hadde før i gml bil, det var ingen slike problem med det kameraet...

MEN, bilen er konge så dette er bare litt rusk i øye;)
#15
Model X / Sv: Støyforbedringer i X?
søndag 02. april 2017, klokken 11:16
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. april 2017, klokken 09:49
Støyhoppet fra Maxxis piggfrie til Michelin sommerdekkene var i hvert fall såpass at jeg inntil videre har skrinlagt planene om 21" med Vredestein dekk som jeg holdt på å bestille.

Men det er veldig individuelt hva man synes er OK støynivå. Når jeg fikk S``en i 2013 syntes jeg den var stille og komfortabel (på 19"). Etter hvert kjente jeg litt på det at dekkstøyen var i overkant, men under 50km/t var den stillegående. 2016-modellen tenkte jeg derimot umiddelbart at "nå er bilen der den bør være". Den var veldig stille. Såpass stille at jeg fint kunne gå for 21" med 35-profil dekk og fortsatt mye lavere støynivå enn 2013-modellen.

X``en var litt tilbake til 2013. En kamerat har 2014-modell P85. Han mener bilen min støyer mer med Maxxis dekkene enn hans gjør med R2. Jeg tipper de er relativt lie.

Det som gjør sammenligningene så variable er at S``en har fått jevnlige løft på lyddemping, og folk har varierende dekkutrustning. Dermed blir en "sannhet" vel så riktig som en annen.

Har fyrt av en ny e-post til Sondre for å høre hvordan jeg gjør det praktisk ift. lyddemping. Mtp. hva bilen koster burde det ikke sitte så langt inne å bruke noen tusenlapper ekstra. Men så var det dette med å bruke penger utenfor kjøpsprosessen da. Helt annet budsjett der :D

Hehe, jo kjenner til den der med penger etterpå. Nå er det andre ting som står for tur. Vi får erfare med sommerdekkene, med 19 R2 så er det helt klart ok for min del, selv om jeg tenker at jeg kanskje skal takke pent nei til prøveturen med Q7 Etron som naboen har fått;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA