Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Luguber

#1
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Kalkhoff Agattu 8 HS
søndag 02. februar 2014, klokken 16:11
Hei!

Noen erfaringer med denne?
Det er kanskje litt etterpåklokt å spørre om det nå, etter som jeg har kjøpt en :)

Vil bare høre om andre har eid og/eller prøvd en slik og hva de synes?
#2
Hei!

Har et lite problem vi ønsker å få fikset nokså kjapt.
Kan det hende det er en sikring som er gåen?

Det gjelder en EcoRide Classic (eller kanskje det var Comfort).
Litt usikker, er dama sin sykkel. Jeg skrev om min her tidligere, og den konka helt ut, så den er reklamert på. Når det gjelder denne så har det ikke vært noen problemer - frem til nå, igår:

Sykkelen starter simpelthen ikke.
Det startet med at hun, etter fulladet batteri på jobb, skulle hjem.
På veien hjem slo den seg av, og hun hadde mulighet til å slå den på gjentatte ganger. Hun kom så hjem, og skulle videre til byen etterpå. Etter dette var den helt "død". Batteriet lyser, og ved testknappen på det ved tilkobling står det fulladet. Så alt dette ser ut til å funke. Det som ikke vil på er bryteren ved håndtaket (den boksen ved håndtaket). Ingen lys kommer på, og sykkelen reagerer heller ikke.

Den vil rett og slett ikke på. Dette skjedde helt plutselig.
Funket perfekt frem til igår, i noen måneder nå.

Hva kan det være, mon tro?
#3
Hei!

Jeg er helt ny i denne verden og gikk impulsivt til innkjøp av en elektrisk sykkel forleden.
Det gjør hverdagen mye enklere for meg ettersom jeg ikke kjører bil og derfor til vanlig har brukt kollektiven.
Likevel har jeg noen spørsmål, da jeg varierer fra kjempefornøyd til noe skuffet - alt etter hvordan sykkelen oppfører seg. Så jeg håper en av dere kan hjelpe meg med disse generelle og mer spesifikke spørsmålene. Jeg er ikke viden kjent med sykkelbruk fra før av, annet enn at jeg har syklet mye som barn:

1) Sykkelens effekt varierer veldig. Hvorfor skjer dette?

Når jeg har fulladet batteri så funker den fett! Grensen sier jo at den skal klare 25 km/t, men faktisk så har den på sitt beste vært oppe i 31 km/t enkelte ganger hvis den har fått en liten oppdrift fra f.eks. nedoverbakke. Dette har jeg mål med GPS, men vanligvis er snitthastigheten optimalt på 23-26 km/t. Når jeg har syklet en stund dabber effekten veldig av... vi snakker merkbare forskjeller der snitthastigheten blir helt nede i 16-17 km/t. Dette kommer som regel etter en mils sykling, og når det nærmer seg 2-2,5 mils sykling er den enda noe senere. Er dette normalt?

Jeg har tenkt på faktorer som kulde... eventuelt at det bare skal være slik i forhold til ladingen... men det er isåfall en skuffelse i seg selv. Vi snakker om et vanlig Li-ion-batteri.

2) Det har vært en del problemer med at batteripakken har løsnet og hoppet av. Det er et batteri som sitter bak, oppunder setet. Er dette et gjengs problem? Skruene skal være ordentlig tightet nå med threadlock og det som er. Likevel flytter den mye på seg og har en tendens til å riste. Jeg er redd for at den skal løsne igjen, og dette til tross for at jeg kun sykler "flat mark" på forholdsvis fint asfalterte veier. Ikke et eneste skogholt, ikke noe kupert terreng.

3) Bremsene virker som å konstant gnikke/sveipe inn. Jeg har lurt på om det bare er motoren som ligger på navet på bakhjulet som lager denne lyden, for bremsene virker ellers helt ok ut..? Slike ulyder (vel, det er å ta i litt - det er ikke veldig merkbart, men noe)... er dette vanlig på el-sykler?

4) Den er også usedvanlig(!) tungtrødd, og egentlig tett opptil ubrukelig om man skal sykle med den uten motoren i gang. Jeg er klar over at det delvis skyldes tyngden/vekten på sykkelen, men jeg skulle ønske jeg kunne kombinert noe mer, da det virker som å hovedsaklig skyldes pedalene og ikke vekten på ramme og utstyr?

5) Hvilket leder meg inn på siste spørsmål: Det kom etter femte gangs bruk igår (jeg har brukt den 5 ganger frem og tilbake, A til B, men igår for første gang til jobb) en ulyd i pedalen på høyre side. Den sier "klakk" for hver fullførte omdreining. Til tider forsvant lyden, men jeg kjenner det rykke godt under foten likevel. Denne slags "knekkelyd", hva kan det være?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA