Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - slumberjack

#1
Model S / Sv: Tesla søppelbil?
tirsdag 14. juni 2016, klokken 17:50
Correction: An earlier version of the article incorrectly stated that the collaboration is between Tesla and Mack LR. The collaboration is between Wrightspeed, which is founded by Tesla cofounder Ian Wright, and Mack LR.

Edit: En annen som også hoppet av Tesla tidlig, dog bare som styremedlem er Bernard Tse som har startet en mulig konkurrent uten noe å vise til annet enn utsvevende nettsider www.atieva.com

#2
Model S / Sv: Knekk fremst på panseret
tirsdag 14. juni 2016, klokken 17:42
#3
Model S / Sv: Bruktpriser på model s når model 3 kommer.
tirsdag 05. april 2016, klokken 15:01
Hvordan ligger bruktprisene ann nå som de eldste bilene begynner å krype opp mot 3 år.

Det var jo snakk om halvering av prisen etter 3år/45k.
#4
Model S / Sv: Bjørns videoer
fredag 18. mars 2016, klokken 14:18
Hei Bjørn

Jeg har sett mange, men neppe alle av videoene dine, men en gang i fremtiden skulle jeg likt en video (om det ikke alt finnes) med tanker rundt å kjøpe Model S brukt. Nå beholder jo du ikke Millenium Falcon, men kanskje du beholder kontakten med den nye eieren så man på en eller annen måte kan se om noe etterhvert blir typiske feil og får vurdert hvor alvorlige de er. 

Mest realistisk for meg er å kjøpe en  model 3 eller brukt model S, minst 3 år gammel, kanskje mer. Etterhvert som garantier nærmer seg slutten vil jo dette bli mer og mer aktuelt, en Model S kan potensielt bli en "evighetsbil" eller en utgiftsbombe for spesielt interesserte. 

Tenkte bare å plante ideen siden somme av oss helst eier en bil lenge, mens andre bytter hvert 2-4 år.   

Ting jeg tenker på allerede (bortsett fra opplagte ting som batteri)
- hjuloppheng over tid (skeivhet, spissing etc kan gå ad undas på eldre biler, men mulig mine erfaringer er fra skader).
- Vinduene som er rammeløse og justerer seg hver eneste gang man går ut og inn  og andre pakninger generelt
- Småtteri som designløsninger vi ser er dårlige over tid, vil de være brukende om 10-15år? 


Nå fikk jeg seff blackout, men jeg synes egentlig det kan være mye å ta tak i når jeg ser hva du kritiserer som små og store punkt i oppsummeringer som du gjorde i Thailand i hondaen. :) Rett og slett en slags spalte om Tesla som fremtidig bruktbil for de som vil vurdere om de kan leve med små eller store detaljer som ikke er på stell mer. 


#5
Model S / Sv: Drive unit failure
fredag 23. oktober 2015, klokken 17:51
Idag ble jeg passert av en mørk blå (tror jeg) Tesla taxi i Trondheim, trolig den samme som nevnt noen poster over. Ingen andre gående i bybildet reagerte, men det er første gang jeg hører denne lyden. Ikke kraftig som en sirkelsag på samme avstand, men jeg hørte den før jeg så bilen komme (bak meg). 

#6
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
fredag 23. oktober 2015, klokken 12:43
Jepp, journalistene har egne ønskede vinklinger og behov for klikk, samme med youtube brukeren. Da blir det begrenset plass til nyansering, selv om dn-saken faktisk startet med at brukerne faktisk ikke følger bruksanvisningen. 

De kunne kanskje fått like mange klikk ved å skrive "Tesla-eiere ignorerer sikkerhetsvarsel, skylder likevel på bilen" 

Plassen hvor jeg jobber var også nylig i en stor norsk avis, selv etter noen runder med sitatsjekk og innholdsjekk etter intervjuet var det ikke måte på hvor lite positivt det var plass til i saken når journalisten først hadde bestemt seg for en dyster sak om nedgangstider. At det var svært gode grunner til å satse videre var "ikke plass til", her skulle det fokuseres kortsiktig.
#7
Model X / Sv: X'ens nye nese - elsk eller hat? (Avstemming)
tirsdag 06. oktober 2015, klokken 13:31
Så litt tomt ut når de rullet inn den hvite bilen, men det går seg til og jeg liker den bedre og bedre.
#8
Model X / Sv: Tanker etter lansering
fredag 02. oktober 2015, klokken 15:15
Synes ikke det var noen katastrofepresentasjon, heller ikke fantastisk god, men jeg hadde kanskje bygd opp litt vel mye forvetninger selv. Var den bare 30 minutt? 

Skulle det ikke lanseres mye fancy info om autoplioten som skulle være enda mer omfattende enn Model S sin? Lite ble sagt om designet, fronten ble ikke forklart (hva gjør man med tingene man fjernet nose cone for før? Spolieren bak, knapt nevnt, vel? Gir front og justerbar spoiler noen prosent forbedret rekkevidde? 

Jeg ser absolutt fordelene med luftfiltreringen for kinamarkedet, men utover det hadde jeg tydeligvis forventet noen litt  større overraskelser. 

Jeg går ut ifra at solskjermingen i frontglasset hverken er photochromic eller electrochromic?
#9
Model X / Sv: Har tesla kopiert en VW prototype?
torsdag 01. oktober 2015, klokken 15:47
Svært mye bildesign konvergerer nå mot å bli utrolig like. Spesielt Hyundai har blåkopi av Fords Focus-modeller, både den korte og stasjonsvognen av i30 modellen. Fra siden sliter jeg med å si hvem det er.

Varierer vel også fra person til person, så vi får si det går litt i bølger.
#10
Model S / Sv: Vurderer sterkt en Tesla - hjelp til regnestykket
mandag 21. september 2015, klokken 15:46
En annen "myk"(?) verdi kan være at det er tryggere å kræsje i en ny Model S (som i tillegg er uten motor fremme) mot f'eks en 2004 E-klasse til 99 000.  Har tenkt litt slik i jobbturer hvor jeg har heller brukt ny leiebil enn eget vrak hvor jeg kan dø momentant i frontkollisjon med lignende bil mens de i en ny bil vil ha blåmerker av sikkerhetsbeltet. 


#11
Model S / Sv: Bilsyke
mandag 31. august 2015, klokken 12:23
Vokste opp med en Toyota med kronisk "plastlukt" ( i årevis) som liten, ble utrolig ofte kvalm av å komme inn i bilen og bare kjenne lukta, men etter en stund var man enten vant til det eller lukta var ventilert bort. Var ikke gammel nok til å tenke over om dette kom mer om sommer og av stolsteik og lignende.
#12
Model S / Sv: Google maps
lørdag 01. august 2015, klokken 14:18
Vil tro dette er fjernet for å få techpakken til å ha mer verdi, men om man bevisst har valgt bort dette så bør jo en mobil fungere som gull? Jeg bruker navigasjonen på gmaps som om den var en gps, kobler også bare på 12v strøm så er alt klart og alltid oppdatert. Kan også kjøre kun med hjelp av stemmen. Skal teste i sveits neste uke med leiebil (som jeg forøvrig kan få med en wifi-boks til, aldri prøvd). 

Bare husk å ha på vanlig kart og ikke satelittbilder om man vil spare datatrafikk.
#13
Model S / Sv: Navigasjonen er en katastrofe
onsdag 29. juli 2015, klokken 16:43
Som blodfan og ikke eier av Tesla (enda) fikk jeg muligheten å returnere en bil fra Nordfjord til Bergen. Den ble kjørt opp og benyttet ca 70% av batteriet, jeg tok over med 85% på batteriet, så plenty av overskudd.

Jeg har lest meg opp og ned på bilen, men visste ikke at denne updaten som skulle "end all range anxiety" faktisk skulle indusere kraftig bekymring i meg. Jeg VISSTE fra eier at jeg hadde plenty batteri, men det er jo ikke morro når bilen estimerer alt fra -4% til 9% batteri igjen ved destinasjon. Og den endret seg så å si hvert minutt, noe som betydde at jeg kjørte som en prest og fulgte med på denne gule lappen på konsollen.

Jeg lå rett i overkant av 200kW/h (sorry om jeg blingser på benevning) i forbruk. Jeg gjorde noen stopp for toalett, mat og for å ringe eier, men han var ikke tilgjengelig. Vurderte å lade ekstra i Førde for å bare få slutt på den advarselen, men 99kr gjorde at fornuften seiret. Jeg visste jo dette skulle gå fint. 

Hver gang jeg startet opp var også predikteringen av forbruk hyggelig igjen, før den begynte å advare på nytt etter ca 5min, noen kraftige regnbyger hjalp ikke akkurat på selvsikkerheten heller. Selvfølgelig ville dette være uproblematisk om jeg eide bilen og hadde erfaring. 

Ikke visste jeg heller at dette bare var beta, det var jo enda bra. En annen ting jeg ikke likte var at bilen signaliserte med bilde på lille skjermen at en var i tunnell. Ville heller hatt en visning om hvor jeg skal ved utgangen om det f.eks er en rundkjøring der.

Har stort sett brukt google maps og garmin i inn og utland. Slik det er nå ville jeg hatt google maps på mobilen også så jeg får med meg alle alternativ. Hadde ikke brukt dette alene på en tur i ukjente områder.

#14
Rimelig tilbake til topic og kanskje et litt vel kynisk spørsmål:

Jeg leser stadig om 15-50k folk som mister jobben in oljebransjen og spesielt stavanger-området. Jeg sitter selvfølgelig å regner på når jeg vil hoppe på en brukt Model S, og lurer på om noen vil spå noe lavere bruktpris, for S85, p85 og nyere? 

Jeg sjekket antallet etter landsdeler og akkurat nå er det klart flest i Trondheim, ikke noe panikksalg i Stavanger. Det høres jo horribelt ut for de familiene hvor begge kan miste jobb helt eller delvis med rimelig heftige lån og gode lønninger som plustelig ser ut til å fordufte.
#15
Model S / Sv: Er det en Model S på disse bildene?
torsdag 18. juni 2015, klokken 14:44
Sjekket ikke videoen, men det kan være denne fra alpha fasen, (sjekk de fæle hodestøttene som sikkert bare var noen seter de fant til å putte i): http://www.diseno-art.com/news_content/wp-content/uploads/2011/06/Tesla-Model-S-Alpha-11.jpg

LIkte denne fronten godt, og foretrakk sølv, men blålyset er vel kun forbeholdt utrykningskjøretøy.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA