Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - LA-Thing

#1
Model S / Sv: Er du gått lei?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:52
Sitat fra: E_S på onsdag 18. oktober 2017, klokken 13:22
Det jeg er mest lei av er å forholde meg til Tesla som organisasjon 

Enig i dette, i det minste den norske delen av organisasjonen. Helt håpløst å komme gjennom på telefon eller e-mail, får aldri svar. Må kjøre til et service-senter for å komme i kontakt med noen, og der må man forholde seg til stadig nye ungdommer som har droppet ut av BI men ikke har en anelse om hva en bil er eller hvordan Tesla er organisert.

Foreløpig ikke gått lei av selve bilen....
#2
Model S / Sv: software 2017.40.1
torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:37
Sitat fra: Lynet på torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:42
Men hvor mange prosent av produserte Tesla er levert til Norge?

Jeg tipper på rundt 10%, andre har sikkert mer eksakte tall.

Sitat fra: Lynet på torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:42
Burde de ikke greid å oversette menyene til Norsk?

Basert på kvaliteten på oversettelsen til norsk på nettsidene og i brukermanualene tror jeg det vil skape færre misforståelser å beholde engelsk her i landet...
#3
Elbiler i media / Sv: VAG investerer 655 milliarder
tirsdag 12. september 2017, klokken 16:56
Etter det jeg forstår fra tyske medier er planen å kjøpe batterier for € 50 milliarder og å investere € 20 milliarder i forskning, utvikling, produksjonsutstyr etc.

Dette er min tolkning av beskrivelsen i 'Manager Magazin':
"...das Unternehmen investiert 20 Milliarden Euro, zudem schreiben die Wolfsburger Batterieaufträge für 50 Milliarden Euro aus.".

'Ein Auftrag auszuschreiben' betyr som regel å bestille noe, dvs. 'outsource' på nynorsk.

Så de skal vel ringe til LG, Panasonic eller noen for å kjøpe batterier...
#4
Elbiler i media / Sv: Ny type bremser for elbil
mandag 28. august 2017, klokken 16:31
Sitat fra: doldis1 på mandag 28. august 2017, klokken 15:28
Sitat fra: Sele på fredag 18. august 2017, klokken 07:53
Aluminium er et materiale som nesten ikke tåler friksjon. For 25 år siden var det noen forskere som tilsatte aluminiumet silisiumkarbid som bidro til at aluminiumet ble stivere. De trodde dette skulle komme bilbransjen til gode men det var i stedet fiskeindustrien.

http://www.sintef.no/siste-nytt/bilforskning-hjelper-linefiskerne/

Njaa, alusil blir jo brukt i stor utstrekning til bil også, topplokk, motorblokker, forstillingsdeler osv

Ja, legeringer med silisium (AlSi) er mye brukt, også sammen med magnesium (AlMgSi). Men her var det snakk om silisiumkarbid (AlSiC), det er nok ikke helt vanlig i bilindustrien. 
#5
ID. Buzz / Sv: VW ID BUZZ Concept
tirsdag 22. august 2017, klokken 14:18
Nå bekreftet at de vil utvikle denne for produksjon: https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-microbus-idUSKCN1B00KG.

I egenskap av elbileier og klassisk VW entusiast har jeg allerede fått spørsmål fra to kollegaer om når denne kommer. Selv om dette ikke er statistisk signifikant (2/150) betyr det at dette er en bil VW kunne solgt endel av dersom prisen blir overkommelig.

Men det er fortsatt 5 år til 2022, forstår ikke helt hvorfor de trenger så lang tid på å utvikle et konsept de har presentert på messer de siste 4-5 år. Innen den tid kan det ha kommet mange andre interessante alternativer fra konkurrentene.

#6
Fikk noen meldinger om dette i sommerferien:


Skyldes at det som regel tar lengre tid å bestille mat, få mat og spise mat enn det tar å lade. I de to tilfellene jeg fikk slike varsler var stasjonen langt fra 'busy', 2 av 6 eller 2 av 8 ladepunkter i bruk, iberegnet meg selv.

Møtte en tesla-jente på SuC Irscheberg, hun var utplassert der for å jage vekk fossilbiler og samtidig intervjue Tesla-eiere. Hun forklarte at gebyr ble ilagt kun dersom stasjonen var (nesten) full. Kan ikke se at jeg er blitt belastet noe så langt. Forøvrig bra at Tesla er bevisste på tyskernes svake forståelse for ladestasjoner; så flere som parkerte på ladeplassene uten å stusse over ladesøylen med lysende Tesla-logo eller at det stod biler ved siden av med en kabel tilkoblet.

Noen som faktisk er blitt belastet for dette parkeringsgebyret?

Har ingenting imot dette gebyret, tror det kan være en god løsning for å øke tilgjengeligheten til Superladerne.
#7
Fiat/Chrysler står vel og vakler allerede. Sjefen gikk ut og antisolgte 500e på en helt annen måte enn Musk antiselger model 3.

Får bare håpe noen kan redde Alfa Romeo. Gikk lenge og ventet på Giulia, men Model S kom raskere.
#8
Model S / Sv: Sette bilen i fri under kjøring
lørdag 05. august 2017, klokken 00:13
Så for å oppsummere; for at det skal ha noen hensikt å sette bilen i N må bakkens helning være slik at den kompenserer for luft- og rullemotstand ved gitt hastighet slik at hastigheten holdes uendret ned bakken. M.a.o. noen som skjer annenhver skjærtorsdag i skuddår.

Dette med å sette fossilbiler i fri i bakker er noe som henger igjen fra før 70-tallet da bilene hadde forgassere og/eller mekanisk innsprøytning. Saab hadde tilogmed frihjul til dette formålet. Utover 80-tallet fikk de fleste biler elektronisk styrt innsprøytning som kutter bensintilførselen når bilen triller nedover en bakke i gir uten gasspådrag. Å sette en moderne fossilbil i fri nedover en bakke vil øke forbruket fordi motoren da må gå på tomgang.
#9
Model S / Sv: Sette bilen i fri under kjøring
torsdag 03. august 2017, klokken 23:36
Sitat fra: Thor2014 på torsdag 03. august 2017, klokken 22:05
Sitat fra: Roma på torsdag 03. august 2017, klokken 22:00
Det er det samme som å passe på at gass indikatoren eller hva jeg skal kalle det ligger i null (ingen gass ingen regerering).
Motoren vil fortsatt bruke strøm når du gjør dette.
Hvorfor det? Hva er forskjellen mellom å kjøre i D med 0 watt eller kjøre i N? Det er jo ikke noe fysisk N, motoren er til enhver tid mekanisk koblet til hjulene.
#10
Model S / Sv: Jøss.. noen har stjålet senterkoppene mine.
søndag 09. juli 2017, klokken 23:30
Kan jo også bare være rampestreker. For et par år tilbake var det et par guttunger på 8-10 år som skrudde av ventilhettene på alle bilene i nabolaget bare for å samle på dem. Uskyldig moro.

Når de fant ut at de kunne stikke en pinne i ventilen for å lage 'fiselyd' gikk det fra sjarmerende til irriterende. Ikke så greit å komme seg på jobb med fire flate dekk....
#11
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
onsdag 28. juni 2017, klokken 23:19
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 27. juni 2017, klokken 14:48
Jeg brukte på en tidligere (også motorsterk) bil Yokohama IceGuard, med ganske gode erfaringer, men den bilen var ca. 750 kg lettere enn Model S er. Er det noen som har prøvd disse på en Model S?

Har kjørt 4 vintre på Yokohama IG50 i 245/45-19. De fungerer fint til mitt bruk på Østlandet, også de dagene det har vært blank is. Veldig myk gummi, holder bare ca. 25' km.
#12
Model S / Sv: Servicenivået til Tesla....
onsdag 28. juni 2017, klokken 21:49
Sitat fra: HelectriC på onsdag 28. juni 2017, klokken 20:24
Du kan dra til service center i hele Europa (eksl. Sveits), ingen problem :)

Ikke noe problem med Sveits heller. Hadde min første service i Geneve inkludert endel garantireparasjoner. Ingenting å utsette på serviceinnstillingen og kunnskapen til personalet der.
#13
Model S / Sv: Personlig bilskilt - fra torsdag 15. juni kl 11:00
torsdag 15. juni 2017, klokken 22:06
Sitat fra: lunitiks på torsdag 15. juni 2017, klokken 18:07
Sitat fra: Muffinman på onsdag 14. juni 2017, klokken 19:41
RÆVPINE

Jeg er "spesiell". Flekker ut ni lakser lett som to og en halv hyse for dette skiltet

Fikk meg til å tenke på den klassiske Seinfeld episoden der Kramer leter etter en bil tilhørende en person innenfor et snevert (pun intended) fagfelt:
#14
Jaguar i-Pace / Sv: Hurtiglading i-pace
onsdag 14. juni 2017, klokken 00:07
Sitat fra: mariowing på mandag 12. juni 2017, klokken 10:48
Så skulle Jaguar inngå en avtale med Tesla om dette så måtte de levere bilen med Tesla-tilpasset Type 2 kontakt samt kommunikasjon av en unik id.

Dette blir dobbel spekulasjon, men jeg vil gjette på at europeisk Tesla Model 3 får en CCS kontakt som selvsagt også fungerer på Tesla's superladere. Dvs. alle muligheter for hurtiglading. Dersom Jaguar monterer samme kontakt, som jo Tesla ikke stopper noen i å benytte, er det ingen tekniske hindre for å bruke Tesla's superladere. Da er det kun kommersielle og strategiske hindre fra Jaguar og/eller Tesla som må overvinnes.

Personlig vil jeg tro Jaguar har mest å tjene på et slikt samarbeid, mens Tesla neppe har veldig mye å tape. En iPace med slike lademuligheter vil bli svært attraktiv, mens salget av Tesla S, X, 3 og etterhvert Y neppe vil lide. Er jo ikke slik at Audi ikke selger en eneste Q5 fordi du kan få BMW X4 og nå også Alfa Stelvio.
#15
Model 3 / Sv: Hatch-back eller?
torsdag 08. juni 2017, klokken 22:46
Noen som har sett på nye Audi A3 sedan? Ikke helt ulik åpning eller størrelse på bagasjerommet.

En annen hengsleløsning; vipper lokket noe mer forover som gir bedre tilgang, men hengslene tar litt av plassen i bagasjerommet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA