Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tesladigger

#1
Sitat fra: Mao på lørdag 02. april 2016, klokken 19:45
Sitat fra: kjølholdt på fredag 01. april 2016, klokken 20:46
At 200 tusen bestiller bilen förste dag, må jo väre et tanke kors for resten av bilbransjen.Ja jeg vet at  de selger millioner av biler i året, og at dette er kun 200 tusen. Men hvor mange år har ikke mercedes produsert biler 80-100 år. Det er jo et paradoks at 100 tusen bestilte bilen usett for resten av bransjen.

Det aller viktigste med Model 3-lanseringen er etter mitt syn at den store interessen for bilen for alvor kommer til å sette fart i den elektriske revolusjonen. Nå tør vel ikke resten av bilbransjen å sitte på gjerdet lenger, så da vil det nok dukke opp mange gode elbiler i årene som kommer  :)

Helt enig, dette blir nok en skikkelig wakeup call for resten av bil bransjen
#2
Model 3 / Sv: De største nyhetene ved Model ≡
torsdag 25. februar 2016, klokken 15:49
Svaret er vel enkelt, Model 3 må leveres ihht forventninger og konkurransen den møter. Model S og X må noe ned i pris for å opprettholde markedet for disse. Giga fabrikken er en forutsetning for å nå pris målet på Model 3, men dette vil også gi billigere batterier til Model S og X.
#3
Model X / Sv: Bilder av Model X
fredag 30. oktober 2015, klokken 14:26
Sitat fra: RuneW på fredag 30. oktober 2015, klokken 13:43
Sitat fra: satheesh.net på onsdag 28. oktober 2015, klokken 04:51
Konsernsjefen i Nvidia ser rimelig fornøyd ut... :)

Mulig bildet lyver, men det ser ut for meg som falkevingedørene får en utfordring i garasjen hans.

Han har sikkert råd til å bygge om garasjen til å passe bilen, verre for oss andre som må kjøpe bil som passer garasjen
#4
Model 3 / Sv: Hengerfeste på model 3?
torsdag 10. september 2015, klokken 21:21
Kommer Model 3 med hengerfest blir nok den utrolig populær i Norge
Blir nok en Model 3 på oss også, da ryker nr. 2 bilen som er en E-Up  ;D
#5
Sitat fra: krl på torsdag 13. august 2015, klokken 16:55
Det virker som om de fleste uten hytte i øde områder har innsett at rekkevidden til Model S 85 og oppover er mer enn god nok. Men mangelen på hengerfeste er et problem.
Enig i det, tror flere av dem som vurderer X, hadde gått for S hvis den hadde hatt mulighet for hengerfeste.
Jeg er selv en av dem som har tenkt litt på å gå over til X pga. savn av hengerfeste, men hadde ikke vurdert det hvis det var hengerfeste mulighet på Model S.
#6
Model S / Sv: Elon Musk twitter til Bjørn
onsdag 12. august 2015, klokken 16:27
Sitat fra: bb på onsdag 12. august 2015, klokken 14:03
Sitat fra: sangiovese på onsdag 12. august 2015, klokken 13:47
Sitat fra: bb på onsdag 12. august 2015, klokken 13:44
Jeg kommer til å nøye dokumentere hvordan det blir å dra henger på 2000+ kg.

Vil det bli lovlig?
Ifølge ryktene og spionbilder kan det se ut som både Model S og X skal kunne dra tunge hengere.

Har du hørt rykter om hengerfeste på Model S, trodde dette bare kom på Model X?
#7
Model S / Sv: Ny Tesla vervekampanje! 1000$ til kjøper og verver!
onsdag 12. august 2015, klokken 16:20
Sitat fra: Beachboy på onsdag 12. august 2015, klokken 14:34
Men kan noen andre liksom, ta med bilen min til Tesla også bestille aktivering av SC også betale?

Selvsagt at jeg betaler mellomlegget.
Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg her, men kan ikke du aktivere SC med å betale på vanlig måte?
Hvorfor må du ha et gavekort?
#8
Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 12. august 2015, klokken 12:31
Gutter og jenter, damer og herrer. Dere er i feil tråd  ??? Forslag til nye lokasjoner diskuteres her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6814.0.html
+1
#9
Model S / Sv: Fortsatt problemer med panotak på 2015-modell?
mandag 10. august 2015, klokken 20:48
Jeg har en bil fra nov 13 med pano tak og er veldig fornøyd med det. Fikk en liten lekkasje i det etter en måned, men de fikset dette og jeg har aldri hatt problemer med taket etter dette.

Savner ikke muligheten å trekke noe for, da glasset begrenser både menge lys og solvarme på en slik måte at dette ikke er noe problem. Kan absolutt anbefale pano tak etter mine erfaringer, samt det er fint med muligheten for takboks også.
#10
Model S / Sv: Elon Musk twitter til Bjørn
mandag 10. august 2015, klokken 20:01
Gratulerer Bjørn, vel fortjent :)
#11
Sitat fra: Chrsag på mandag 10. august 2015, klokken 19:35
Helt ny på dette med El-bil og lading, men har hørt så mye forskjellig med tanke på hva som er best for batteriet osv.
I manualen til Tesla står det at bilen alltid bør være plugget i strøm når den ikke er i bruk dersom mulig.
Er dette tilfelle? Personlig så har jeg til nå ladet bilen til 80% hver eneste natt, enten jeg har kjørt 10km eller 200km dagen i forveien.
Synes det er god trygghet i å alltid starte dagen med mest mulig kapasitet på batteriet da en gjerne ikke vet hvor mye kjøring dagen bringer på forhånd.
Så er det ok og holde på å "klattlade" på denne måten?

Hvordan påvirker det strømregning at bilen står konstant plugget i garasjen?
Er det mer gunsting å tappe batteriet mer ned før en da sjeldnere kobler til bilen og lader opp? Eller blir det ett fett, med tanke på forbruk?

Er klar over at en ikke bør la det gå lenger ned en max 10%.

Takker for alle svar.
Selv lader jeg til 80% når jeg lader til vanlig, men jeg plugger ikke inn hver dag. Setter den gjerne på lading når jeg er på 30-40% og lader til 80%. Klattlading er helt ok for batteriet, men å holde SOC på 50% i snitt skal være bedre en å holde SOC konstant høyt. Når det er sagt så er det helst veldig lav eller høy SOC som kan være mindre gunstig (les da ofte ned mot 0% eller på 100%).
Vet det er mange forskjellige meninger om dette, men jeg har vel falt til ro med at alt mellom 20 til 80 er helt uproblematisk.

Når det kommer til forbruk så har jeg aldri sjekket eksakt forbruk på strømkretsen min for å prøve dette ut.
Men det er sikkert noen andre som har testet dette.
#12
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
mandag 10. august 2015, klokken 19:32
Sitat fra: dosmont på mandag 10. august 2015, klokken 19:16
Oppgir dere Tkm med range mode av eller på?
Range mode av
#13
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
mandag 10. august 2015, klokken 18:15
Sitat fra: Bonk3rs på mandag 10. august 2015, klokken 10:56
Før sommerferien fikk jeg 381tkm ved 100%
Kjørte ca 6500km i ferien. Ladet til 100% i går og fikk 372tkm.
S85, 46k levert nov 2013.
Husker ikke hva jeg får på 90, men på 80 får jeg nå ca 300tkm.
Jeg synes det tikker bare nedover for hver SW. Nå her jeg den som slutter på .21
Håper det stort sett bare er utregningen som gjør det... :-\
Har også bil fra nov 2013 som er kjørt ca 39k, og ladet til 100% for en uke siden og fikk da kun 372km. Men la merke til at jeg hadde kjørt 9km før den begynte å telle nedover, og videre forbruk virket normal derfra og videre nedover. Så det så ut for at rekkevidden var der, men at den viste et for lavt tall i starten.
Det er en stund siden jeg ladet til 100% forrige gang, men den gangen hadde jeg 383km. Så hvis jeg legger til de 9km til de 372 er totalen omtrent som før. Forøvrig så hadde jeg en software oppdatering før siste 100% lading også uten at jeg vet om dette endret noe, men kan kanskje virke sånn.
#14
Min link kan også brukes hvis noen har behov.
http://ts.la/lars221
Men husk på at uansett hvem sin link man benytter så er disse kun aktive til og med 31. Oktober.
#15
Lading av Tesla / Sv: Ladeeffekt på 60kW batteri
torsdag 23. juli 2015, klokken 20:21
Tror den viser gjennomsnitt for hele ladesyklusen, ikke eksakt hastighet til enhver tid.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA