Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ca119

#1
Alternativ energi / Sv: Solceller på biltaket
søndag 03. september 2017, klokken 00:40
Eller hele bilen full av solceller .... gir inntil 30km daglig.
https://www.sonomotors.com

En annen idee med solcelle på taket: kunne gi strøm til kjøleboksen om sommern når man er på harryshopping ;)
#2
Alternativ energi / Sv: Microinvertere i GRID-anlegg
søndag 03. september 2017, klokken 00:29
Pallesnekkern - du har ihvertfall noe jeg kunne tenkt meg.
Kanskje jeg skulle kjøpe 2x solcellepaneler av jkirkebo og en microinverter :)

Disse kina-tie grid inverter ......
Får 1000W fra 100USD inkl P&P .... men om de er noe tess?
https://www.aliexpress.com/item/1000W-Grid-Tie-Inverter-20-45V-DC-to-AC-190-240V-Pure-Sine-Wave-Inverter-for/32223965364.htm

Den du linket til er det vist en del feil på ... de blir for varmt og så går i istykker etter 1-2 år.
Gjelder vel for de andre også. De trenger bedre ventilasjon/kjøling og en stor Kondensator på solarinngangen er vist også bra for holdbarheten (da blir de interne ikke belastet så mye). MEN LOVLIG er disse nok ikke!

Kanskje bedre å satse på kjent merke
http://www.solcellespesialisten.no/inverter-vekselretter/1-fase/sunny-boy-sb-240-99-10.html
#3
Alternativ energi / Sv: Microinvertere i GRID-anlegg
mandag 14. august 2017, klokken 17:59
De har brukt microinverter på taket til Mjøndalen's Stadionkvartalet 16KW anlegg.

https://byggmesteren.as/2014/11/20/solcelleanlegg-pa-stadionkvartalet/     

https://www.nrk.no/buskerud/_-endelig-tar-norge-etter-nord-europa-1.12050571      (MED VIDEO!!!)     

http://www.multiconsult.no/unikt-solcelleanlegg-mjondalen/


En annen fordel - går en inverter istykker så mister du ikke hele produsjonen da de andre fortsatt forhåpenligvis fungerer.
#4
BYD / Sv: BYD e6
lørdag 02. april 2016, klokken 16:02
Nå har det gått 5 år og NÅ kan man kanskje få kjøpt denne CHINA-bilen. Skal koste ca €50.000! Ser ut at den har fått litt anledes interør, men NÅ er jo Tesla 3 annonsert så da frister ikke denne noe.

http://www.grueneautos.com/2016/02/byd-e6-elektroauto-jetzt-auch-in-deutschland-und-oesterreich-erhaeltlich/
#5
BMW i3 / Sv: i3 - baklys på dagtid
tirsdag 13. oktober 2015, klokken 21:17
Sitat fra: 02jan på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 20:46
Kjører kun med Bryter posisjonert på fultlys.
Opplegget med å dimme nærlys og skru av baklys , er ikke veldig godt gjennomtenkt.

Opplevde at bilen min "blinker" på bilen foran, ved innkjøring i tunell , og bilen foran stør i kø(rushkø). Ved innkjøring i tunell (uten kø) , er det lett for bilen bak, å tolke at jeg tråkker på bremsen i 90km/t , ved at baklysene plutselig går på.

Problemet er når jeg skal stoppe langs veien, ved feks busslomme. Da kan jeg velge å stå der som en gjøk med fultlys på, men da med baklys ( slik at de bakenfor, kan registrere at det er en bil i drift som står langs veien. Velger jeg å gjøre det som er riktig, sette på parklys, forsvinner baklysene!!

har ikke behøvd å styre med lysbryterproblematikk, på fler 10 år. Selv på hobbybil, har jeg selv montert normal auto lys.
Kollege "Gard" synes det ser tøffere ut med LED-Lysa på, men han ville også ha baklysa tent.
Da unnga man også Problemet at lyset tennes om man kjører i tunnel og andre tror du bremser.
Men det er dessverre også slik på min Kia Sportage - kjørelys på dagtid er påkrevet, men ikke baklys :( Så da tennes de ordinære lys inkl baklysa om jeg kjører i tunnel også.

Vel, han fikk det oppgrader hos sin forhandler Stenshagen / Bila på Skøyen etter litt mas :)
Og de måtte først få godkjenning av Tyskland .... samt ny software for dette.
Ja, det var derfor "Gard" ville ha på baklyset konstant.
#6
BMW i3 / i3 - baklys på dagtid
tirsdag 13. oktober 2015, klokken 20:19
Normalt lyser bare led-lysa forran og ingen baklys ved kjøring på dagen.
Man må sette på fullt lys for at baklysa skal gå på.

Min arbeidskollege ville dog ha baklysa på under dagen også - noe som vist blir krav på nye biler fra 2016 likevel. Etter diskusjon har tyskerne lagt det inn i software, som han har fått installert. Nå er han strålende fornøyd  ;D
#7
Hm, om sommern skulle det være håp - om vintern kan du garantert glemme det.
Men du få prøve å finne ut svaret selv:
http://www.jurassictest.ch/GR/
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Kia Soul eller Renault Zoe
torsdag 23. april 2015, klokken 23:14
Bortsett fra den billigste ZOE-modelen, blir de levert med nyutviklet ZAPTEC-lader fra August 2015. Dermed kan man lade de på enhver stikkkontakt .... dog i sakte 10A ladehastighet, som tilsier 10-12 timer ladetid.

Zoe er ihvertfall 30.000-50.000kr billigere en en SOUL (260.000) og har raskere leveringstid.


Jeg ble positivt overrasket over ZOE - selvom jeg bare tok en kort testtur!
Greite seter, enkelt/ryddig instrumentering og det kom massevis av varmluft ut av varmeanlegget.
Ulempen er det dårlige ryktet Renault har spesielt med det elektriske ... men det gjelder flere franske biler.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av El-bil og mine bekymringer
torsdag 23. april 2015, klokken 22:47
Ehm, hvordan er det med reparasjoner på en US-Leaf???
Var det ikke så at man ikke få utført dem hos et Norsk Autorisert Nissan Verksted - siden de nekter å tå US-biler?
#10
Kia Soul EV / Sv: Ettermontering av varmepumpe på Classic
søndag 21. desember 2014, klokken 13:26
Prisliste for Egolf kanskje??? Da sto den med 6600 kr i lista.
Kia er vel bare Classic uten VP eller Exclusive med VP.
#11
LeafSpy / Sv: Hvordan se batteritap på nyeste LEAF?
lørdag 27. september 2014, klokken 11:46
Huff, du limer da ikke noe på mobilen ......
får en ferdig for 3 USD på ebay.com - om du venter 3-4 uker.
Bare søke på   Universal Car Mount Phone
#12
Elektriske utfordringer / Sv: Måtte "drepe" Leafen
mandag 02. desember 2013, klokken 12:02
Har lyst på elbil, men blir alltid skremt av slike historier. T/R Ski-Töckfors = 150km. Og selv med 3.5t ladning kom dere savidt hjem. 3.5t lading ved 16A skulle gi 90km eller ca 10KWH. Vel, som man sier .... 100km rekkevidde om vintern på LEAF :( stemmer altså.
#13
Euroleaf / Sv: Euroleaf
søndag 01. desember 2013, klokken 20:13
Jeg trodde VISIA som er den billigste modelen IKKE har navi, ryggekamera, carwings og varmepumpe?
Derfor er Acenta bedre kjøp?
#14
Ja, det leste jeg også i et tysk bilblad forleden.
Batteriet holder for ca 60 km, deretter starter generatoren for å lage strøm.

Det holder for småkjøring, men som el-bil får man den vel ikke registrert - da kunne det vært interessant.
Med et forbruk på 0,7 liter bensin per mil på langkjøring, er den jo alt annet en bensingjerrig!


#15
Andre Elbiler / PORSCHE som elbil!!!
lørdag 26. mars 2011, klokken 09:53
Jøsses meg .... nå selger Arngren til og med Porsche!
http://www.arngren.net/porsche.html

Prismessig ser det jo ikke ille ut - feit elbil på pappiret ihvertfall.
Det står ferdig registrert, men jeg har aldri sett en slik i Oslo enda.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA