Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hall

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Problemer med ladekabel
torsdag 14. august 2014, klokken 15:40
Oi - det er jo nesten litt pinlig dersom det var eneste problemet. Nei, tror ikke jeg lukket lokket på de stolpene jeg forsøkte. Skal forsøke igjen.  :-[

Å lukke lokket på ladestolper i Oslo kan forresten være en prøvelse. Noen ganger går det greit, mens jeg andre ganger må presse lokket igjen med stor kraft for å få det låst...
#2
Ladeplasser og ladekabler / Problemer med ladekabel
torsdag 14. august 2014, klokken 12:30
Hei! Jeg er en stolt eier av en Nissan Leaf 2013. For et par dager siden opplevde jeg et problem med ladingen:

Etter en tur til Drøbak, var batterinivået lavt da jeg kom til Oslo. Jeg bestemte meg derfor for å lade på en ladestolpe i byen. Da jeg koblet til laderen, dukket det ikke opp lys på "kladden". Det var heller ingen blå lys på dashbordet i bilen. Jeg forsøkte flere stolper, men samme problem.

Dagen etter leverte jeg kabelen på mitt lokale Nissan-verksted. De plugget kabelen inn i en kontakt - og der kom lysene på, gitt! De forsøkte flere kontakter, og kabelen fungerte i alle kontaktene. De sa at en mulig forklaring kunne være jordingsproblemer med nettet i Norge som visstnok standardkabelen til Leaf-en er følsom for.

Har noen andre opplevd lignende problem? Bør jeg kreve ny lader? (Er redd for at jeg plutselig en dag står med tomt batteri og en kabel som ikke fungerer...)
#3
Lading / Sv: Hvorfor kun 80 % lading?
tirsdag 03. juni 2014, klokken 21:45
Sitat fra: Leif Leaf på tirsdag 03. juni 2014, klokken 12:39
Ja, du har valgt å aktivere "Long Life Mode" i settings.

MENY - SETTINGS - Long Life Mode (ON / OFF)

Lette og lette på menysettingen da jeg var i bilen i dag, men fant bare ikke dette menyvalget.  :-\ Jeg har nyeste modell. Kanskje valget ikke finnes på denne??
#4
Lading / Sv: Hvorfor kun 80 % lading?
tirsdag 03. juni 2014, klokken 12:48
Det forklarer saken. Takk for raskt svar!
#5
Lading / Hvorfor kun 80 % lading?
tirsdag 03. juni 2014, klokken 11:51
Jeg kjørte fra Kolsås til Åsgårdstrand i helga - en avstand på ca. 90 km. Dagen før avreise endret jeg ladeprogrammet slik at batteriet ble ladet opp 100 % (mot normalt 80 %). Ladingen skjer over natten på en 16 A fastmontert lader i garasjen. Da jeg ankom hotellet i Åsgårdstrand, hadde jeg 43 % batterikapasitet igjen. Jeg benyttet der en ordinær stikkontakt og den medbrakte 10 A ladekabelen. Jeg trykket på knappen inne i bilen for å overstyre ladeprogrammet slik at bilen startet ladingen umiddelbart.

Da jeg senere på kvelden skulle kjøre hjem igjen, så jeg at ladingen var avsluttet. Jeg antok m.a.o. at batteriet var fulladet (100 %), men da jeg startet bilen så jeg at det kun var 80 % ladet. Hvorfor, mon tro? Ladeprogrammet angav jo 100 % og da jeg senere ladet bilen i garasjen samme natt, var batteriet 100 % ladet dagen etter. (Jeg kjørte ned til Åsgårdstrand også dagen etter, og det samme gjentok seg da...)
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Føler meg stemplet....
torsdag 07. november 2013, klokken 13:08
Elbil-eiere rikere enn gjennomsnittet? Kan det, rett og slett, være at elbil-eiere er smartere enn fossilbil-eiere?  ;D Dermed har de trolig høyere utdannelse enn gjennomsnittet og kanskje derfor også høyere betalt jobb enn gjennomsnittsnordmannen?  8)
#7
Jeg har slektninger i Egersund og bor selv i Oslo. Her har man beskrivelse av strekningen Oslo - Kristiansand. Noen som har forsøkt seg på Kristiansand - Egersund?
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Nye elbil-ord
torsdag 26. september 2013, klokken 14:52
Et nytt enhetsord: Bjart

Sitat(1 Bjart=7500km som SSB "forsker" Bjart Holtsmark  har synset seg fram til at elbilister kjører per år)
#9
Lading / Sv: Sikring av ladekabel
onsdag 25. september 2013, klokken 12:13
SitatHei Hall, og velkommen på Forumet!

Takk, Hans! Og takk for hjelpen da jeg ringte deg i går mens jeg kavet med låsen og lurte på om det kanskje var nøkkelen min det var noe feil med  ::)

SitatOslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) = P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) = Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) = P iOn 28/3-2012- ("Black Lightning")

Liker din navnsetting av bilene  ;D Kona (som er amerikansk) har døpt bilen min "Oak Leaf". Det passer godt i og med at jeg opprinnelig kommer fra Eigersund som har eikeblad i sitt kommunevåpen.

SitatParker forhjulet over kabelen


Er det uproblematisk å stå med forhjulet på kabelen?

Sitat2013-modellen har innebygget lås slik at støpselet ikke kan tas ut

Jeg har 2013-modell. Er låsemekanismen god nok slik at jeg ikke trenger annen sikring?
#10
Leaf 2010-2017 / Nye elbil-ord
onsdag 25. september 2013, klokken 11:34
Jeg har lest meg opp om min nylig anskaffede Leaf her på forumet, og har da kommet over et par flotte og interessante nye elbil-ord:

- Rekkeviddeangst

- Gjettometer

Finnes det andre nye norske elbil-ord som jeg har gått glipp av?
#11
Lading / Sikring av ladekabel
onsdag 25. september 2013, klokken 10:58
Jeg parkerte, for første gang, på en elbil-parkering i Oslo i går. Strevde lenge med å få opp lokket til ladestolpen (Chr. Krohgs gate). Trodde først nøkkelen ikke virket, men forstod etter hvert at jeg måtte presse hardt på lokket mens jeg vred på nøkkelen. Problemet skyldes nok delvis at det stod en annen Leaf til lading, og ledningen fra denne presset lokket ut. Tror uansett jeg har teknikken nå slik at det ikke skal bli problemer neste gang, men man burde kanskje sett nærmere på designet på disse lokkene...

Uansett - poenget mitt er at personen som ladet sin Leaf ved siden av min hadde satt en hengelås rundt stolpen og ladekabelen. Er det virkelig problemer med at disse ladekablene stjeles slik at hengelås er påkrevd?
#12
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Første "langtur"
søndag 22. september 2013, klokken 11:27
Da har jeg vært stolt eier av en Leaf noen dager, og lurer på om jeg skal våge meg på en "langtur" neste helg. Jeg skal fra Kolsås til Tønsberg - en avstand på 95 km iflg Google Maps. Det bør jo absolutt være overkommelig uten å lade bilen underveis. Men lading må jo til for å komme meg tilbake. Jeg antar jeg trenger 4-5 timer med lading på 10A ladestolpe og jeg har sett at det er noen av disse i Tønsberg. Spørsmålet er bare om jeg kan ta sjansen på at minst én av disse er ledig? (Jeg vil tilbringe 6-7 timer i Tønsberg.) Og det er vel kanskje også makstid på disse ladepunktene? Ellers ser jeg at Tønsberg også har en hurtigladestasjon (Gravdals Auto). Hva kreves for å benytte denne?

Jeg forsøkte meg for øvrig på Nissans egen ruteplanlegger. Den foreslo ekstra lading både på vei ned til Tønsberg og på vei tilbake igjen (i tillegg til lading i Tønsberg). Dette er vel strengt tatt ikke nødvendig?
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Første dag med Leaf-en!
fredag 20. september 2013, klokken 16:10
SitatDet er for min del oftere nødvendig med 16A ute på tur, så jeg har kjøpt en portabel 16A som ligger i bilen, og lar 10A kabelen henge i en bøyle på veggen hjemme.

Betyr det at de gratis ladestasjonene jeg ser rundt om på parkeringsplasser i Oslo lader med 16A? Trenger jeg egen kabel for dette, eller benytter jeg ekstrakabelen som fulgte med bilen? Dersom den kun lader 10A, hvor får jeg evt kjøpt 16A ladekabel og hvor mye koster denne?
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: Første dag med Leaf-en!
fredag 20. september 2013, klokken 15:38
SitatFor å ta konklusjonen min først: Jeg tror at det IKKE er verdt å installere en egen 16-kurs, dedikert lader samt kable dette. Installasjonen av dette kan enkelt ende på ca kr 15.000,-. Hadde installasjonen eller kjøpet av en kabel kostet en tusenlapp så hadde jeg ikke brydd meg.

SitatHvor i landet, og hva kom det på?

Kostnaden var kr. 10.000 og jeg bor på Kolsås utenfor Oslo. (I en brosjyre fra Proxll som fulgte med bilen, ser jeg at de utfører arbeidet for kr. 8.750 inkl moms for medlemmer av Elbilforeningen. Man betaler visstnok noe ekstra dersom ledningen fra sikringsskapet er lengre enn 10 meter.) Jeg måtte uansett hatt utført elektrikerarbeid, så ekstrakostnaden var spiselig. Jeg bor i en terrasseleilighet og bilen står i fellesgarasjen. Jeg bor heldigvis i underetasjen og har min garasjeplass like under leiligheten. Sameiet gav tillatelse til at elektrikeren boret et lite hull i betonggulvet og la ledningen fra mitt sikringsskap ned til min parkeringsplass.
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Første dag med Leaf-en!
fredag 20. september 2013, klokken 14:43
SitatDet er ikkje noko å spare på å lade på natta i Norge, men det er trass alt 10A/2000W som står på så det kan vere ein fordel å lade når forbruket ellers er lavt.

Jeg fikk installert en ladestasjon fra Proxll hjemme. De satte opp en 25A sikring og tommeltykk ledning fra sikringsskapet. Det betyr vel lading på 16A?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA