Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TorC

#1
@Egil Fonn

Det er ikke 17% besparelse, men 17% lengre rekkevidde. Besparelsen mente de var 21%. De kjørte jo den samme ruten. Først 13 miles frem, så 13 miles tilbake. Så gjorde de det samme med de andre hjulkapslene.

Det er liten tvil om at slike hjulkapsler kan gi mer rekkevidde, men spørsmålet er hvor mye. I denne testen har de brukt hjulkapsler som ikke er laget for elbil, så det kan forklare hvorfor de fikk så stor forskjell. Sammenlikner man det minst effektive med det mest effektive så blir tallene store. 

Det hadde vært langt mer interessant å se hva slag forskjeller man får hvis man sammenliker disse racing kapslene med de kapslene/felgene som er levert med bilen.

#2
Lading / Sv: Ladekabel - hva kan være feil?
mandag 09. oktober 2017, klokken 14:11
Google er din venn:

"Just thought I might post this to help others who may suffer a similar charging issue with a damaged T2 plug which is used on all the following vehicles:-

Nissan Leaf / eNV200Mitsubishi i-MiEV / Outlander
Vauxhall Ampera / Chevrolet Volt
Citroen C-Zero / Peugeot Ion
Toyota Prius PHEV
Renault Kangoo / Fluence
Kia Soul
Fisker Karma
Ford C-MAX Energi / Ford Focus EV
Lightning EV
Mercedes Vito E-Cell Van
MIA Electric
Toyota Prius PHEV

On the LEAF, the symptoms are that when the T1 plug is inserted into the car's charge port (whether the T1 end - if there is one - is also plugged in or not), the 3 blue charging lights on the LEAF's dash board flash together and beep for about 30 seconds and no charge starts.

This indication from the car means (possibly amongst other things) that there is an incorrect coupling of T1 plug to T1 socket and is most likely caused by the locking latch not fully dropping down after plug insertion. This means that the microswitch inside the T1 plug is not switching back to a 'plug locked in' or 'button not pressed' state and the car reacts as mentioned before to let you know - as well as preventing charging from starting.

The temporary fix is to make sure the plug is fully inserted and to then push the locking catch fully down. If it won't go down, makers there is nothing blocking the plug from seating fully all the way into the socket. If you can't get at it due to the car's design, then insert something into the hole in the button (that is designed to take a padlock to lock the button and, therefore plug, into the charge port) and pull it up. You should be able to hear the microswitch clicking but it is a very faint noise so any background din will probably prevent you from hearing it. As long as the lip of the locking latch is fully down then you should be good to go.

The long term fix is to either replace the plug (expensive!), fit a stronger return spring (if you can find one) or file or sand away whatever is stopping the latch from moving and properly mating with the charge port under the power of the existing spring. Perhaps, if the plug has been dropped, some appropriate 're-allignmnet' of the catch may work. Anyway, do whatever is needed to allow the catch to move freely again as well as to engage with the car's charging port properly and cleanly.

Regards, Martin Winlow
EVBitz.uk"

https://speakev.com/threads/j1772-type-2-plug-damage-leaf-wont-charge-3-lights-flashing-beeping.10130/
#3
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 26. august 2017, klokken 22:16
Klimakamp er ikke sosialisme og ikke kapitalisme.
Det ser du blant annet på at sosialiststaten Russland og kapitaliststaten USA
begge fortsetter fossilalderen for full rulle i strid med all fornuft.

Og videre på kapitaliststaten Tyskland og sosialiststaten Kina er foregangsnasjoner
mht avvikling av fossilsamfunnet og overgang til fornybar samfunnet.
Ser også ut til kapitaliststaten India utvikler seg i retning Tyskland og Kina.
Mens kapitaliststaten Norge under H og Ap i ord hyller klimakampen og i gjerning saboterer den.


Det er en overforenkling av dimensjoner. Selv i de dypeste kroker av FrP er det nå enighet om at det er en klimautfordring. Det at du er uenig i metodene andre ønsker å bruke gjør ikke man kan kalle det hele politisk uavhengig ved å kalle det sabotasje.

Svært mange i Norge er veldig enig i MDGs forenklede hovedmål (altså å få ned klimagassutslipp). MDGs problem er at de bruker metoder vi kjenner fra sosialisme og kommunisme. Altså det å pålegge folk å endre atferd. Og folk flest liker ikke bli direkte fortalt hva de skal gjøre. Når så pålegget blir ispedd moralske undertoner så liker folk det enda dårligere. (Og når dette pålegget presenteres av jentunger med skjærende stemmer og manko på livserfaring så rister enda fler på hodet)

Jeg tror veldig mange i Norge er enige med MDG i at oljesektoren på sikt må avvikles. MDG ønsker å forby det. Istedenfor å gjøre det mest logiske: gjøre det hele mindre lønnsomt for sektoren. MDG argumenterer jo idag med korrekte fakta om at det er i all hovedsak staten som i realiteten tar risikoen siden selskapene kan få skattefradrag for utgiftene. Det enkleste hadde jo vært å sette et tak på hvor mange % bransjen kan få i skattefradrag. Da løper staten mindre risiko , og selskapene selv må ta større del av risikoen og følgelig da blir mer forsiktig.  Denne løsningen er noe som de fleste nordmenn tror jeg vil være enige om, men ikke MDG de ønsker å forby det istedenfor.

Slik er hele tiden MDG. De ønsker å forby ting, istedenfor å forandre forutsetningene for drift litt saktere. Oljebransjen må gjerne bore så mye de bare ønsker, hvis de selv tar regningen. Da blir det nok plutselig litt mindre interessant for dem.
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Feilmelding: i-key system fault
søndag 23. juli 2017, klokken 21:34
Mulig min erindring lurer meg, men jeg mener å huske at selve rattlåsens deksel var i metall og  "stanset" fast, altså med nagler som bores opp for å komme til skruene.

Det er jo uansett nesten litt for påfallende at denne feilen kommer samtidig med at 12v batteriet blir tømt.

Jeg har ikke Workshop manual her jeg er nå, men jeg kan ta en titt imorgen eller tirsdag. 
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Feilmelding: i-key system fault
søndag 23. juli 2017, klokken 20:13
Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 22. juli 2017, klokken 17:09

Merkelig at jeg ikke får slettet DTC fra Leaf Spy. Jeg hater å gi opp, men tror ikke jeg kommer i mål med dette problemet.


Mulig min erfaring bare er basert på tilfeldigheter, men jeg slet med å få fjernet en kode for et par år siden. Da forsøkte jeg å "startet" bilen uten å trykke inn bremsepedalen. Da fikk jeg slettet kodene (de kom riktignok tilbake da jeg startet opp bilen, men det var faktisk en reell feil på bilen).

Og det er selvsagt Pro versjonen du har?
#6
Sitat fra: Ole Irgens på fredag 14. juli 2017, klokken 10:24

Det hjelper heller ikke å gå til merkeforhandler/importør dersom du har en parallellimportert bil, da blir du henvist til forhandler i det landet bilen ble kjøpt.

Mvh

Ole Irgens

Hvorfor kommer du med dette våset igjen? Har ikke du blitt forklart dette flere ganger nå? Pan-Europeisk garanti gjelder hele Europa. Så enhver Nissan forhandler som har EV-mekaniker har plikt til å ta reparasjonen hvis det er en garantisak.

Som om ikke det er nok å passe på når man kjøper brukt LEAF så bidrar du til at det blir enda mer forvirring.  Du kommer med tøv som "svakt varmeapparat" på importbiler. Jeg skjønner ikke motivasjonen din for å stadig advare mot importbiler og andre forhandlere enn merkeforhandler. Det er ingen grunn til å skremme folk unødvendig.

Folk må få lov til å prioritere selv. Ønsker de å kjøpe en billigere importbil så må de være klar over forskjeller og risikoer, ikke svartmaling slik du bedriver.

Og det er ikke slik at Norske biler utelukkende er en dans på roser og det er ingenting man må passe på ved kjøp. 
#7
Lading / Sv: Kan Leaf uten 6,6 kW lades med mer enn 3,3-3,6 kW?
onsdag 28. juni 2017, klokken 23:43
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 28. juni 2017, klokken 08:26
Enhver wallboks som kan stilles til 20A, duger.

Er dette virkelig korrekt?
Vi snakker her om en bil med en iht specs har 3.3 kW lader som kan lades på mer enn det? Er det noe jeg har misforstått?

2A ekstra er i praksis ganske mye i områder uten god dekning for QC.
#8
Lading / Sv: Kan Leaf uten 6,6 kW lades med mer enn 3,3-3,6 kW?
onsdag 28. juni 2017, klokken 01:55
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 27. juni 2017, klokken 22:33
Du kan også øke strømmen ved å servere bilen et høyere pilotsignal enn 16 A.
Selv har jeg satt opp 20A og da har bilen klart 18A effektivt. ;D


Hvordan har du klart det? Jeg antar vi har snakker om 230v/240v?

Hvis du har klart å overgå specs på 3,3 Kw så tror jeg det er mange som gjerne vil høre hvordan du har klart det. En 20% økning i ladefart fra 3,3 Kw er jo svært interessant.
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Arctic Roads forts.
tirsdag 27. juni 2017, klokken 20:47
Sitat fra: gigafactory på tirsdag 27. juni 2017, klokken 15:34
Jeg aner ikke hva den store finansinntekten hos Diomedes er, men må jo bare anta at det usikrede lånet til AR er reelt når det ser ut som om de 3 millionene har gått til nedbetaling av skyldige avgifter, annen kortsiktig gjeld og noe leverandørgjeld. Uansett er det klart at AR fortsatt går i underskudd uten noen utsikter til å snu dette. Det eneste jeg kan skjønne at de holder liv i selskapet for er et håp om å få en gullkantet avtale med ENOVA eller noe, den utbyggingen i nord som det ikke ble noe av kanskje?

Men hvor kommer Diomedes "Annen finansinntekt" på nær 5 millioner fra?
Hvordan får man finansinntekter uten at man enten låner ut penger, eller får utbytte på aksjer?

Og så vidt jeg kan se går selskapene Diomedes har eierandeler i med dundrende underskudd, med unntak av Big Fish Norge AS som hadde et overskudd på svimlende 30 001,- kroner.

#10
Har du sjekket det helt basale? Altså kabelen fra Podpointen til bilen? Antar at du har en løs kabel der med type2 til J1772?

Hvis du låner en slik kabel fra noen andre, eller tester denne kabelen hos noen andre.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Råtten lukt i kupé, fra AC?
mandag 19. juni 2017, klokken 14:53
Hvis det er mer enn 6 mnd siden siste service ville jeg tatt en titt på filteret.

Du kan bytte selv ganske enkelt:

http://youtu.be/5EKE_1FINXg


Og du får kjøpt filteret løst hos Mekomanen og andre.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Råtten lukt i kupé, fra AC?
mandag 19. juni 2017, klokken 14:02
Og du har selvsagt byttet kupèfilter? Noen steder i landet bør dette byttes hyppigere enn en gang i året for å unngå lukt, andre steder kan det stå lengre enn 1 år. Det er jo typisk fra filteret lukten kommer fra... Men det kan jo likeså være en mus som ligger å råtner et sted. Har selv hatt mus i Leafen...
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Hva bør jeg velge? Forhandler eller privat?
torsdag 08. juni 2017, klokken 09:10
Den er ikke bare "litt" skummel, den er veldig skummel.
Et søk på VIN på den biler får opp treff som viser at den er salvage.
Vin nr: 1N4AZ0CP7DC416348

Det at de har blandet sammen deler fra ulike generasjoner av bilen er jo ikke akkurat betryggende....
#14
Leaf 2010-2017 / Sv: usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt
tirsdag 06. juni 2017, klokken 03:02
Sitat fra: MrOtto på tirsdag 30. mai 2017, klokken 10:22
Hvis man kjøper bil fra USA, hvordan utfører man betalingen?

Jetcarrier er rimeligst på frakt, henting av bilen samt frakt til Norge?

Ditt spørsmål hører nok hjemme i en annen tråd.

Betaling gjøres på helt vanlig måte. Enhver seriøs forhandler vil gi deg BIC/SWIFT og all annen nødvendige data.  I nettbanken din velger du "utelandsbetaling". Noen har gebyrer for dette andre ikke.

Henting og levering er ekstremt lett hvis du gjør det på korrekt måte, men tidkrevende sm førstegangskjøper.  En seriøs forhandler vil sende deg kopi av "title" og sende deg originalen per post eller i bilen. Når bilen er på havnen må du betale for håndteringen der. For å få norske skilter er billigste metode at du selv stiller med prøveskilter og kjører bilen til den lokale trafikkstasjonen for godkjenning og utstelse av skilter.

Ytterligere spørsmål bør rettes i tråden om import. Der får du massevis av informasjon og  tips.
#15
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 30. mars 2017, klokken 18:59
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 09:13

Når du har fått installert transformator og ladestasjon i garasjen, kan du lade hjemme, men du er like langt unna lading andre steder. De aller fleste offentlige ladestasjonene har ikke TN-nett og dermed kan du ikke benytte disse. Dette gjelder f.eks alle kommunale ladere på gaten i Oslo. Du vil heller ikke kunne regne med å lade bilen hos familie, venner og på hytta.

Også her har Renault en løsning. Du kan kjøpe en "støvsuger" til 33.000kr (ja du leste riktig: trettitretusen) som kobles mellom en vanlig stikkontakt og bilen. Dette er en transformator Zaptec har utviklet for Renault og lager et lokalt TN-nett for bilen, slik at den kan lades fra et IT-nett. Ladefarten er da på 10 ampere. Zaptec støvsugeren kan ikke plugges inn i ladestasjoner med Type2 plugg, noe de fleste ladestasjonene i dag har.

Her er det så mange useriøse påstander, at jeg vil oppfordre deg til å slette hele dette merkelige innlegget.

For det første  er oppgitt pris på Zaptec lader (såkalt universallader) kr 7500. Mange, inkl undertegnede, fikk den med uten ekstra kostnad ved kjøp av Zoe. Renault har som kjent priser som i høyeste grad er prutbare i tillegg til nærmest konstante kampanjer.

Som andre  også påpeker, er det feil at man ikke kan lade fra offentlige Type 2 ladere. Det som er riktig er at man trenger en rimelig overgang på enkelte ladere.

Hva angår ladepunkt i fellesgarasjer, er det enkelte bakstreverske styremedlemmer som er problemet. Ikke TN/IT nett.

Jeg vurderte nye Zoe, men gikk vekk fra det nettopp grunnet de tingene Krogenæs tar opp.

Det at du selv kaller andre innsigelser som useriøst osv. får stå for din egen regning.

Faktum er at at Zoe ikke kan lades overalt. Har man "korrekt" nett kan man lade med schuko EVSE, men den er ikke inlkudert i ZOE. . Har man ikke korrekt nett må man ha enten Zaptec til 30 000,- eller "bøttelader". For å lade på type2 stolper må man ha enda en ny "dings" til minst 1500,- som adapter som gjør at man kan bruke type2 med schuko.

Så for å lade overalt må du ha:
* Zaptech til 30 000,-
* Type2 til Schuko,-  til 1500,-


Og i tillegg kommer den inkluderte type2 kabelen, og "hjemmelader" med trafo for å få hurtigere lading.

Så kan man velge å kun få Zaptech mot et beskjedent tillegg i prisen, men da får man ikke hjemmelader inkludert i prisen.

Hvor mange ulike ladesystemer er er vi oppe i nå?

Hvem andre enn spesielt interesserte gidder å forholde seg til dette?

Ville man akseptert at man ikke bare må passe på at man fyller bensin istedenfor diesel, men også må passe på at man har med seg med korrekt type trakt?

Det bør også påpekes at Krogenæs ikke var på noen som helst måte respektløs mot deg. Det at du er uenig er neppe noen grunn til å regelrett skjelle ham ut og be ham slette sine innlegg. Det er du som er ufin, ikke han.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA