5 års garantien er viktig for mange. Å ha ett års garanti igjen ser ut til å sikre en skeptisk brukbilkjøper.
Jeg har også vurdert å bytte. Verdifallet vil oftest være stort de første 2 årene av bilens levetid, deretter flater kurven ut.
Når det er sagt, så ser jeg for meg at Tesla er en vanskelig bil å eie hvis ikke alt fungerer topp. Da popper det opp advarsler over hele skjermen, sensorer går amok og alarmer slår ut. Og bilprodusentene passer på å gjøre det vanskelig å fikse tekniske feil selv.
Det var enklere før på eldre biler. Var det noe som ikke virker, så kunne du noen ganger ignorere det mens bilen kunne kjøres likevel.
Jeg har regnet ut at det vil koste meg ca. 400 - 450 000 å bytte ut til ny versjon i dag, da riktignok med 4 hjulstrekk, som jeg ikke har i dag. Men da sparer jeg riktignok noen tusenlapper i kommende verkstedregninger, hvis jeg beholder bilen utover 5 år.
Synes det er litt for mye i prisforskjell, så lenge bilen fungerer fint i dag. Samtidig vil prisforskjellen bli større mot en ny bil, jo lenger jeg beholder bilen.
Et annet moment er hvor sulten er man på å eie en oppdatert versjon med autopilot og annet snacks. Er man villig til å betale 400 000 for det, kontra å spare penger på å beholde bilen til neste generasjon kommer? For min del har jeg mer enn nok utgifter til å vedlikeholde eiendommer og har egentlig ikke noe annet valg enn å beholde akkurat nå.
Hvis man likevel bestemmer seg for å bytte nå, er det sikkert smartere enn å vente til april, når ubegrenset gratis superlading forsvinner. Da beholder kanskje våre biler seg litt lenger i pris en stund.
Jeg har også vurdert å bytte. Verdifallet vil oftest være stort de første 2 årene av bilens levetid, deretter flater kurven ut.
Når det er sagt, så ser jeg for meg at Tesla er en vanskelig bil å eie hvis ikke alt fungerer topp. Da popper det opp advarsler over hele skjermen, sensorer går amok og alarmer slår ut. Og bilprodusentene passer på å gjøre det vanskelig å fikse tekniske feil selv.
Det var enklere før på eldre biler. Var det noe som ikke virker, så kunne du noen ganger ignorere det mens bilen kunne kjøres likevel.
Jeg har regnet ut at det vil koste meg ca. 400 - 450 000 å bytte ut til ny versjon i dag, da riktignok med 4 hjulstrekk, som jeg ikke har i dag. Men da sparer jeg riktignok noen tusenlapper i kommende verkstedregninger, hvis jeg beholder bilen utover 5 år.
Synes det er litt for mye i prisforskjell, så lenge bilen fungerer fint i dag. Samtidig vil prisforskjellen bli større mot en ny bil, jo lenger jeg beholder bilen.
Et annet moment er hvor sulten er man på å eie en oppdatert versjon med autopilot og annet snacks. Er man villig til å betale 400 000 for det, kontra å spare penger på å beholde bilen til neste generasjon kommer? For min del har jeg mer enn nok utgifter til å vedlikeholde eiendommer og har egentlig ikke noe annet valg enn å beholde akkurat nå.
Hvis man likevel bestemmer seg for å bytte nå, er det sikkert smartere enn å vente til april, når ubegrenset gratis superlading forsvinner. Da beholder kanskje våre biler seg litt lenger i pris en stund.