Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sense

#1
Model S / Sv: Tesla etter 100.000km
søndag 13. november 2016, klokken 00:23
5 års garantien er viktig for mange. Å ha ett års garanti igjen ser ut til å sikre en skeptisk brukbilkjøper.

Jeg har også vurdert å bytte. Verdifallet vil oftest være stort de første 2 årene av bilens levetid, deretter flater kurven ut.

Når det er sagt, så ser jeg for meg at Tesla er en vanskelig bil å eie hvis ikke alt fungerer topp. Da popper det opp advarsler over hele skjermen, sensorer går amok og alarmer slår ut. Og bilprodusentene passer på å gjøre det vanskelig å fikse tekniske feil selv.
Det var enklere før på eldre biler. Var det noe som ikke virker, så kunne du noen ganger ignorere det mens bilen kunne kjøres likevel.

Jeg har regnet ut at det vil koste meg ca. 400 - 450 000 å bytte ut til ny versjon i dag, da riktignok med 4 hjulstrekk, som jeg ikke har i dag. Men da sparer jeg riktignok noen tusenlapper i kommende verkstedregninger, hvis jeg beholder bilen utover 5 år.
Synes det er litt for mye i prisforskjell, så lenge bilen fungerer fint i dag. Samtidig vil prisforskjellen bli større mot en ny bil, jo lenger jeg beholder bilen.

Et annet moment er hvor sulten er man på å eie en oppdatert versjon med autopilot og annet snacks. Er man villig til å betale 400 000 for det, kontra å spare penger på å beholde bilen til neste generasjon kommer? For min del har jeg mer enn nok utgifter til å vedlikeholde eiendommer og har egentlig ikke noe annet valg enn å beholde akkurat nå.

Hvis man likevel bestemmer seg for å bytte nå, er det sikkert smartere enn å vente til april, når ubegrenset gratis superlading forsvinner. Da beholder kanskje våre biler seg litt lenger i pris en stund.
#2
Model S / Sv: Model S med hengerfeste?
søndag 06. november 2016, klokken 21:10
Sitat fra: thilo på søndag 06. november 2016, klokken 12:25
Sitat fra: lunitiks på søndag 06. november 2016, klokken 12:18
Ikke "100%" sikkert siden X allerede har det. Hengerfeste anser jeg som en viktig grunn til å gå for X

Men så synes jo ikke alle at X er så veldig pent, mange vil ikke ha FWD, men skal ha mulighet å feste ski på taket. Hvorfor skal dem kjøpe en mye billiger Model 3 når det er et enkelt sak å godkjenne Model S?

Men det er jo ikke så enkelt, siden Tesla selv ikke vil. Alle her på forumet er jo enig om at det er ingen tekniske hindringer for at bilen kan godkjennes med hengerfeste. Og helt siden 2013 har Tesla fått disse forespørslene.
Da finnes ingen annen grunn til å ikke etterkomme et slikt krav, enn at Tesla anser det som uøkonomisk.
Mitt tips er at Model S etterhvert får hengerfeste kun på nye biler. Da vet Tesla at mange (som meg selv) ville byttet til en ny Model S om denne kom med typegodkjent hengerfeste.
Da får de støvsuget markedet litt til.
#3
Model S / Sv: Model S med hengerfeste?
søndag 06. november 2016, klokken 00:02
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 29. september 2016, klokken 07:38
Som sagt tidligere - så er Model S rigget for hengerfeste, det er klargjorte skruehull med mutter, slik som på alle biler. Motor og drivverk er likt som X, som kan dra henger.

Men virker som de ikke fikk tid til å godkjenne bilen med hengerfeste  (krashtest)?
Virker lite sannsynlig de skal gjennomføre ny krashtest. Og dermed er hengerfeste bare godkjent som sykkelstativfeste.

Men bilen er fantastisk til å dra henger med - det kan jeg skrive under på.

Jeg tror ikke grunnen er at Tesla ikke fikk tid til å registrere bilen med hengerfeste. Da ville de rettet opp det så fort faceliften var klar.

Min oppfatning er at dette er basert Tesla-kalkyler om at flere vil kjøpe den dyrere Model X, om kun denne modellen er godkjent med hengerfeste.

Når de har "tømt" model X markedet etter et par år, så tipper jeg sjansene er større for at model S også får hengerfeste. Men da har bilen kanskje fått et annet navn og blitt forsiktig modifisert.

Hadde tilhengerfeste vært like viktig for en familiebil i utlandet, som i Norge, ville nok denne diskusjonen ikke funnet sted. Og jeg er nok i den familien som kjører både båthenger og varehenger 9 mnd i året.

For min del er det uaktuelt å kjøpe en dyr Model X (som ser ut som den stygge andungen i Tesla-familien, for å få tilhengerfeste. Hadde derimot Tesla utstyrt model S med hengerfeste, ville vi skaffet oss en model 3 og hatt to Teslaer. Så  for oss har Tesla``s tilhenger-policy slått mot sin hensikt for begge parter.
#4
Model S / Sv: 4G router - Dataforbruk
fredag 04. november 2016, klokken 01:46
Sitat fra: cra på tirsdag 01. november 2016, klokken 15:30
Har en slik: http://www.trustedreviews.com/netgear-aircard-785-mobile-hotspot-review

Hovedsaklig til bruk med sky-funksjonene i BlackVue-kameraet. Har funket veldig bra stort sett hele tida. Ligger fremst i midtkonsollet.
Trykket på linken din. Har du kjøpt din i Norge?
#5
Model S / Sv: 4G router - Dataforbruk
fredag 04. november 2016, klokken 01:37
Sitat fra: petersv på tirsdag 01. november 2016, klokken 15:24
Prøvd å legge/feste den på hattehylla? Bakruta er ikke skjermet mot RF-gjennomtrengning.

Nei, vi har ikke forsøkt å plassere den på bakruta. Har alltid hatt en policy på at kun klær kan ligge der i tilfelle frontkollisjon. Da blir alle harde gjenstander livsfarlige prosjektiler.
Kanskje det gikk an å feste den under hattehylla. Uansett så melder det seg riktignok et nytt problem. Hvordan skal ledningen rekke fra sigarett-uttaket og helt veien bak? Den har riktignok et lite batteri, men det varer ikke lenge.
Men takk for tips.
#6
Model S / Sv: 4G router - Dataforbruk
tirsdag 01. november 2016, klokken 15:00
Hva slags router bruker dere til wifi i bilen?
Vi har en ICE net 4G router, men uansett om vi befinner oss i et området med aldri så god dekning, så gir det så mange brudd at selv ungene gir opp.

Forsøkte å kjøpe en ekstra antenne, men det var bortkastede penger. Har også lagt routeren i vindu, som anbefalt, men heller ikke det gav merkbare forbedringer.

Vi kan kanskje koble opp routeren til mobiltelefonen, men da forsvinner litt av poenget med ICE-abonnementet.

Det positive er at ungene øver seg på å bli tålmodige i bil ;).
#7
Model S / Sv: Ny midkonsoll?
onsdag 13. juli 2016, klokken 22:32
Jeg fikk montert midtkonsoll av Tesla Skøyen sist vinter med docking for 1 Iphone og 1 USB. I tillegg har den 12 v plugg. Litt treg skyveskuff, men ellers fingerer den fint. Slipper ting som flyr veggimellom der nede. Dessuten slipper jeg å tømme bilen for alt av verdigjenstander da det ligger bedre skjult.
Betalte 5-6000 kr. på Tesla Skøyen. Omtrent akkurat det var den verdt, ikke noe mer.
#8
Kan det være at kommunen har beregnet noen av ladepunktene til andre enn Tesla Superladere på Nebbenes?
#9
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading Beitostølen
søndag 29. mai 2016, klokken 14:16
Jeg har også ladet nedenfor Bergo hotell på Beitostølen og fått slått ut sikringen. Følg med på appen, så har du kontroll.
Med kun 2 ladepunkt, er det stor pågang i f.eks. påskeferien og vinterferien. Men nå i mai derimot, er derimot ganske stille på Beitostølen. Det er litt off-season, så ledig ladepunkter er lettskaffent.

Om du har 28 km rekkevidde, så kan du nå hurtigladeren på Fagernes. Det ligger 37 km unnå, men med fall på 600 høydemeter, trenger du kun
28 tkm rekkevidde.
#10
Model S / Sv: TUV godkendt hengerfeste.
mandag 16. mai 2016, klokken 00:48
Jeg er enda en som savner hengerfeste på bilen. Vi hadde kvittet oss med fossilen og hatt to elbiler, om TMS hadde vært å få med hengerfeste og minimum 1500 kg lovlig hengervekt.

Men jeg tviler på at Tesla Motors er så interessert i å utruste bilen med tilhengerfeste, når de har investert så mye i model X, som har dette tilvalget.

Hva min erfaring angår, så er det nær umulig å få godkjent noe som helst på Biltilsynet som ikke er typegodkjent. Reglene er som skapt for å avvise ethvert forsøk på innovasjon.
#11
Model S / Sv: Bilder/video av tredjepartsfelger
søndag 08. mai 2016, klokken 16:56
Sitat fra: BMW850 på onsdag 14. oktober 2015, klokken 20:14
Dere som setter 265 eller 285 bak. Går det igjennom hos biltilsynet? Står jo 245 i vognkortet?

Du kan vel avvike noe fra standard-dimmen bare hjulene ikke går på utsiden av skjermene.
#12
Model S / Sv: Bjørns videoer
tirsdag 03. mai 2016, klokken 17:59
Skal innrømme at jeg ikke holdt konstant 120 km/t... men likevel var forbruket sjokkerende.

Jeg mistenker at Thule proride 591 ikke er av den mest aerodynamiske sorten. Med 3 sykkelstativ av denne typen på taket i 120 isch, så kommer det en og annen pipelyd.

#13
Sitat fra: amund på onsdag 23. mars 2016, klokken 08:47
Sitat fra: petersv på onsdag 23. mars 2016, klokken 07:26
Hvor kobler du til skilt og lys-plata?

Som du ser så gjør jeg ikke det.

Når vi byttet fossilen for et par år siden, spurte jeg Biltilsynet om de kunne produsere et ekstra skilt, slik at vi kunne ha sykkelstativ på hengerfeste og lys- og skiltplate bak. Da fikk jeg til svar at man ikke lenger kunne bestille ekstra skilt.

Men er det ikke påbudt med synlig skilt og lys utenpå sykkelstativet?


#14
Model S / Sv: Bjørns videoer
søndag 01. mai 2016, klokken 20:53
Jeg fikk et helt vilt forbruk i fjor sommer da vi kjørte 3 sykler på taket med Whispbar takstativ og 3 mountain-bike sykler montert i Thule proride 591, et sykkelstativ som ser veldig likt ut din, Bjørn.

Forbruket hoppet opp til 329 wh/km mellom Elverum og Oslo på E6, i 120 isch...
Vanligvis har jeg 220-230 wh/km i samme tempo på samme strekning med ellers like forutsetninger.
#15
Model S / Sv: Vis frem dine sommerhjul (Bilder)
torsdag 28. april 2016, klokken 23:41
Jeg har kjøpt en annen bil til kona. Det er enda billigere... ;D.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA