Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - thoru

#1
hvor mye koster et sånt vern egentlig?
#2
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Zalget er i gang!
mandag 17. oktober 2016, klokken 16:59
Spurte det om i en annen tråd, men trur ikke du svarte på det. vet du noe mer om disse rf-brikkene?
var det sånn at man kan bruke samme brikkene man kanskje har til andre ting. vi på jobb har en brikke for søppelboks, en brikke på print, en brikke for inngang. Smidig å slippe å ha enda en brikke. Så om du vet noe detaljer om rf-brikkene så hadde det vært interessant.
#3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Zaptech lader erfaring?
mandag 17. oktober 2016, klokken 16:50
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 17:42
Først og fremst så er Zapchargeren i salg i skrivende stund.

Når det gjelder avregning setter eier av anlegget opp ønsket pris og kan så selge lading til dem som ønsker det. Zaptec tilbyr så en betalingsløsning der eier av anlegget får 90% av fastsatt ladepris.

Forøvrig er det ingen abonnementer eller kostnader, og det er frivillig å bruke denne betalingstjenesten. Det er fullt mulig å gjøre egen avregning.

Er det smsbasert eller hvordan skjer det i praksis?
#4
Rust / Sv: Rust på taket
torsdag 13. oktober 2016, klokken 23:39
jupp. steinsprut ja. hadde vel 100 i panseret, 30 i vinduet og 8 på taket.
Kjører E6 mye og det er da det skjer.

Frontrute  ble skiftet, panseret har jeg bare flekklakket (ser ikke ut, men har lukket flekkene. var ikke rust), taket tok jeg en hel-lakkering hos lakkverksted.

Leaf er en magnet for steinsprut synes jeg. Samt merkelig mye skitt som samler seg bak.
#5
Fikk svar fra en annen leverandør på oppsettet mitt som høres ganske optimalt ut for min del:
32amp 3 fase IT-nett

"På et IT nett så er det noen faktorer å ta hensyn til:
Biler kan kun lade med 1-fase
Når det er last på kun 1-fase i systemet så er tilgjengelig strøm lik sikringen.
Når flere enn 1-fase er lastet så er strømmen per fase lik sikringen/rot(3)

Dersom man setter max per lader til 32 A (så vil du se begrensingene i IT nett):
3 biler med 32A begrensning: alle får 18,5A og 4,25kW.
2 biler – begge får 18,5 A og 4,25kW.
1 bil - 32A og 7.2kW
"

Det er vel egentlig det samme som du har sagt. Bare at jeg trengte et praktisk eksempel.

#6
Andre elektriske doninger / Sv: Droner som frakter mennesker
fredag 07. oktober 2016, klokken 23:32
#7
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Zalget er i gang!
fredag 07. oktober 2016, klokken 11:01
Har home forskjellig hardware eller er det sånn at det kan oppgraderes til pro uten å skifte boks?
#8
Carwing / Sv: Interessert i å bytte carwings?
torsdag 06. oktober 2016, klokken 22:00
http://www.arachnon.de/wb/pages/en/nissan-leaf/ovms.php

https://carrott.org/blog/archives/158-OVMS-Nissan-Leaf-Remote-Climate-Control.html

Begynner å modnes litt etter at dev Tom Parker tok opp utviklingen for en stund siden.

Neste versjon av ovms-hardwaren er også på vei.  v3. De har begynt å porte over til ny hardware.
#9
blir ikke kalkulatoren litt mangelfull når man ikke plotter inn spenningen? 230volt vs 400volt f.eks
#10
Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. oktober 2016, klokken 08:20
Ja.

På St.Olav er det TN nett, så om kursen var 3 x 16A ville systemet kunne ladet 11 kW inn på første bilen, men måtte redusert til 1 fase 3,6 kW lading idet neste bil koblet seg til.

http://www.zapcharger.no/calc/

Ser jo ut som det er ganske perfekt med 3 stk på 32amp 3 fase IT-nett.
Elektriker bekreftet at det var IT-nett i mitt tilfelle.

I følge kalkulatoren blir det minimum lade effekt pr. aktive ladestasjon(kw) 3,68 om jeg sier at minimum skal være 16amp. Er dette noe man stiller inn på boksene?
Jeg kan også plotte inn ønsket ladeeffekt på 18.amp(er det hvis man er heldige med spenningen?) med de samme variablene ellers.
Da står det minimum lade effekt 4,14kilowatt. Forstår jeg det rett at ladeffekten deles likt over antallet bokser (i 3 eksempelet mitt)

Så usecase:
3 biler lader:
   Bilnr.1 = 1/3 = 3,68kilowatt
   Bilnr.2 = 1/3 = 3,68kilowatt
   Bilnr.3 = 1/3 = 3,68kilowatt

2 biler lader (regner med at det er villkårlig om bilnr1. eller bilnr3 får 2/3?):
   Bilnr.1  = 2/3  = 7,36kilowatt
   Bilnr.2  = ingen lader
   Bilnr.3  = 1/3  = 3,68kilowatt

1 bil lader:
   Bilnr.1  = 3/3 = 11,04kilowatt
   Bilnr.2  = ingen lader
   Bilnr.3  = ingen lader

Deretter om en annen slutter å lade. Så er det en av de 2 resterende som for 1/3 mer effekt?
Så om 3,68kilowatt er minimum på 3 samtidige, så er det en av de to resterende som lader som får 2/3  = 7,36 kilowatt
#11
Sitat fra: elektrolux på lørdag 01. oktober 2016, klokken 10:57
Et 1 eller 3 fase IT nett støtter kun 1 fase lading. Til det nyttes 2 av de 3 faselederne.

Idet en kobler til bil 2 og eller bil 3 vil en måtte bruke litt strøm fra allerede utnyttet faseleder og dermed må bil 1 måtte justere ned sitt forbruk for å hindre overlast.

Så snart kun en bil lader kan en igjen utnytte full strømstyrke.

Zapcharger Smart Pro er bygget for å utføre slik fase og lastballansering automatisk.

stusser fremdeles på hvordan dette fungerer i praksis.
Hvis det er 11kilowatt totalt som kan trekkes ut til bilene totalt. kan man med tre ladere være sikret at det kan fordeles likt mellom disse tre laderne? er man sikret et minimum på hver lader? 11/3=3.6kilowatt?
#12
Sitat fra: Robert Sund på mandag 03. oktober 2016, klokken 08:09
@thoru
Jeg ser at jkirkebo her på forumet har lader som kan gi tofase til Tesla på IT for kr 5750 med innebygget B-vern.

Det er snakket om det her:
elbilforum.no/forum/index.php/topic,29883.0.html

Det er interresant å se hva som kommer av ladestasjoner i fremtiden.

Ja han har tipset meg om den tidligere. Samt at den skal få noe lastbalansering også som tillegg. men ingen av delene er produsert ennå. usikker på hvordan zaptech sammenligner seg med den nye boksen fra Viridian(Mainpine). Zaptech er jo ute på markedet nå.
#13
Interessant. Hvordan blir det i praksis da?
er det et minimum som gies til alle bilene? var det sånn at bilene sladrer til laderen hvor mye batteri-prosent de har?

Sånn ser bildet ut i dag på ladeplassen:
Bilnr1: min ladeplass :  jeg kjører Tesla og Leaf gammel 3,3kilowatt  (leaf noen dager, Tesla andre dager)

Bilnr2: leaf med 6,6kilowattlader i bilen

Bilnr3: tipper det blir en mindre bil ala leaf ny eller gammel, hyundai

Er selv avhengig av høyre ladning enn hva jeg får på en 10amp kurs.

#14
Elektrikeren snakket om 13kilowatt. så antar det er IT-nett da.

Kan du forklare litt mer om det at den faller? stabiliserer den seg etterhvert?
#15
Sitat fra: elektrolux på søndag 25. september 2016, klokken 19:06
Det gjør den, men det jobbes fremdeles med software for dynamisk fasefordeling.
så hva som mangler her da?
har sjekket litt på jobb. var en kurs der jeg kunne ta. 32 amp 3fase. noe som skulle gi 11kilowatt. frister veldig å sette opp 3 zaptec-bokser på denne kursen. Da vil det blir forskjellige biler som lader her, tesla, leaf, hyundai og eventuelle andre merker om noen bytter bil. har mulighet til å utvide kursen etterhvert(var mulig å dra ny tjukk kabel dit. men antar at det koster litt.), men det kunne kanskje være en god start med tanke på at de andre plassene tilgjengelig er schuko 10amp. Hvordan trur du dette ville ha fungert?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA