Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - leafer

#1
Lading / Sv: 14 nedturer som ny Leaf eier - på en uke
fredag 12. februar 2016, klokken 08:08
Brukte hurtiglading på leafen frem til det ble betaling for bruk av hurtigladere. Etter det kjøpte vi tesla. Nå bruker vi bare leafen til avstander som er korte nok til tur retur, (og det er faktisk de aller fleste turene, sånn til hverdags). Teslaen er bare helt digg på langtur. Bl.a superrask lading som er gratis og sjelden kø.
#2
Lading av Tesla / Sv: CHAdeMO-adapter for Europa
tirsdag 13. januar 2015, klokken 12:16
Vil denne adapteren passe til min nissan leaf ladestasjon (J1772)
http://shop.teslamotors.com/collections/model-s-charging-adapters/products/sae-j1772
#3
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
lørdag 03. januar 2015, klokken 21:44
SitatSkjønner ikke hvorfor jeg leser kommentarer på disse artiklene lenger

hehe, litt underholdning må man da kunne unne seg...  ;D Noen ganger kommer det faktisk inn  seriøse bidrag. Kunsten blir vel å skille klinten fra hveten..
#4
Model S / Sv: Software versjoner
mandag 29. desember 2014, klokken 20:07
har 2.077 og android kalender blir lastet inn pa bilen sin kalender  :D
#5
Elektriske utfordringer / Sv: pip pip pip pip
fredag 25. oktober 2013, klokken 14:23
Har ihvertfall klart å skru av nintendolyden ifm oppstart. Det er bare å tukle litt med noen av de fire knappene som er over venstre kne. Der kan man enten velge en annen (teit) oppstartslyd, eller skru oppstartslyden helt av. Deilig å få det gjort. Videre finnes det på nett oppskrift på hvordan man kan ta vekk at man alltid må trykke ok på displayet før man får bruke det.
#6
Model S / Sv: Øsnker du mange eller få TMS på norske veier
fredag 13. september 2013, klokken 11:55
Jeg tilhører nok ikke den gruppen som hadde brydd meg om at naboen hadde hatt en tilsvarende bil som meg selv. Hadde faktisk bare sett på det som en fordel. Da en venn av meg også kjører leaf, diskuterer vi stadig ting som har med bilen å gjøre. (kanskje litt vel mye... ::))
#7
Model S / Sv: Tar dere sjansen på to elbiler?
mandag 02. september 2013, klokken 14:52
Blir også helelektrisk her (på sikt). Har leaf og fossibil nå. Vurderte å bytte ut fossilbilen i TMS, men vi venter ennå en stund pga jeg for tiden har carport til bare en av bilene. Da ladestasjonen til leafen allerede er i carporten, må TMS'en stå ute. Det ønsker jeg ikke. (skulle tatt seg ut...leaf i carport og TMS ute... :o) Vil helst ha begge under tak med hver sin ladestasjon. Dessuten var jeg en periode bekymret for batterilevetid til å forsvare helelektrisk, men den bekymringen er (nesten) helt begravet nå. (satt på med leaf taxi her en dag. Hadde gått 75.000 km, hurtigladet 3-4 ganger pr dag og ingen reduksjon på batterikapasiteten... :D)
#8
Lading / Sv: Hjemmeladeboksen som Nissan tilbyr
fredag 09. august 2013, klokken 15:27
Sitat fra: redline på fredag 09. august 2013, klokken 11:35
Synes det er mye penger for en elektronikk boks som kommuniserer med laderen i bilen, har ikke skjønt hva man egentlig betaler for...

Det koster en del, men lat og bedagelig anlagt som jeg er  :P må jeg innrømme at det er utrolig mye enklere å lade med hjemmelader fremfor å lade med kladden. Stoppe bilen foran laderen, åpne ladelokket på bilen, koble til, og vips er lading i gang. Enkelt og greit. Det er jo også slik at hver gang jeg bruker kladden, slites den og er i fare for å deise i betonggulvet. Ikke særlig sannsynlig, den tåler nok en del, men stadig noen som vinner i lotto for å si det sånn.  Hvis jeg har bilen i 8 år, kobler til 1 gang pr dag (i snitt), og laderen kosta meg tot 11.000 (inkl elektriker), blir det 3,76 kr pr gang jeg bruker ladeboksen. Har ikke tatt med kostnaden for hvor greit det oppleves å ikke måtte koble til kladden for hver gang jeg kommer hjem. Det er verdt minst 3 kr... Dermed er det nesten gratis å bruke ladeboksen ::) ;D
#9
Model S / Sv: Vi som bestiller uten høy inntekt
fredag 09. august 2013, klokken 12:42
SitatMen fram i tid kan vi ikke se bort fra statens umettelige behov for penger kan føre til km-avgift på elbiler slik dieselbiler hadde den gangen de tanket avgiftsfritt.

Ugh, ja. Vi jo allerede bl.a forbruksavgift til staten på strømregningen. Skal se at ant km vi oppgir til forsikringsselskapet i årlig kjørelengde blir utgangspunkt for km-avgift på elbiler... Eller verre, GPS-logging... Avgifter kommer, det er sikkert, på den ene eller andre måten.
#10
Jeg lot bilen min (på sommeren) stå 14 dager tilkoblet hjemmelader. Når jeg kom hjem var 12V batteriet utladet. Ringte å klaget til verksted. Fikk råd om at det nok var 12V batteriet som var tomt. Det stemte. Ladet batteriet opp og leverte bilen inn på verksted. De oppdaterte programvaren og sa at saken var løst pga programvareoppdateringen (vistnok) hadde å gjøre med batteriet. Nå blir det spennende å se etter neste 14 dagers tur. Men jeg er sannelig ikke helt sikker på om jeg tør å la bilen stå tilkoblet. Lesson delvis learnt.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Så kjøpte jeg meg en Leaf
torsdag 02. mai 2013, klokken 10:54
Sitatlevetid på 16,7 år før batteriet er nede på 70% av ny kapasitet

leste i en annen tråd her at en kar hadde kjørt 40.000 km med sin leaf og SOC på 98,9%

Hvis 36000 km=1%, da tilsvarer 30% sinnsykt mange km (over 1 mill) Kan det være riktig??
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Forsikring av Leaf - hvem er billigst/best?
torsdag 02. mai 2013, klokken 10:49
Jeg har også enter forsikring. Full kasko, 70%, 16000 km til kr 2900,-
#13
Mekanisk / Sv: Defekt varmeapparat
onsdag 24. april 2013, klokken 20:12
SitatLegg gjerne ut link her (eller enda bedre, i elbilwiki'et) til hvor du fant det, i fall andre skulle trenge tilsvarende

http://www.nissanpartswarehouse.com

#14
Mekanisk / Sv: Defekt varmeapparat
onsdag 24. april 2013, klokken 08:57
Har inntrykk av at nissan tar seg godt betalt. Av ukjente årsaker fikk jeg et 2 cm hull på  venstre plast-deksel mellom panser og frontrute (trim cover). Ringte nissan og de skulle ha kr 2800,- for et nytt deksel (nevnte ikke noe om hva arbeidet kostet) Etter søk på nettet fant jeg samme del til ca kr 1250...
#15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: El-bil eiere vis hensyn!
fredag 19. april 2013, klokken 14:58
SitatMin oppfordring til oss som el-bil eiere er å benytte de ladeplassene vi har til lading og ikke å okkupere en ladeplass som ren P-plass!
Mange av oss er nok enige i dette. Men bedagelig anlagt som vi er, velger vi somregel minste motstands vei. Har flere ganger også undret meg over "Oh, har (f.eks) BMW X5 også blitt elektrisk nå.." Elbilparkeringsplassene er plassert meget gunstig; under tak og rett v siden av inngangsdør (til shoppingsenter osv) eller rett ved siden av handikapplassene.. Ikke rart alle vil parkere der. Men hvorfor ikke plassere parkeringsplasser for elbil litt mer "ugunstig"? Vi tåler jo like mye regn som alle andre, er ikke mer handikappet enn resten av befolkningen, og vi kan vel gå like langt som alle andre selv om vi har elbil? Dersom jeg virkelig har et ladebehov, ville jeg være villig til å gå opptil flere meter fra hvor jeg har parkert til hvor jeg kan komme meg inn til jobb/shopping etc. Gjerne i regn også. Vi er godt velsigna med fordeler her i landet som elbilbilister, men den at jeg kan parkere rett utenfor inngangsdør under tak, er en fordel jeg er villig til å oppgi. Ser imidlertid at når man skal sette opp ladepunkt, er det å benytte eksisterende elektrisk infrastruktur selvsagt en fordel, fremfor å strekke kabel til en "øde" parkeringsplass...
Tror nok at etter som %-andelen elbiler øker, vil vi nok se mer og mer av at folk velger minste motstands vei. Skilting og betaling, ja, sikkert bra, men fjern heller den gunstige plasseringen av elbilplassene.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA