Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - edakcots

#1
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Import av Bolt
tirsdag 09. mai 2017, klokken 23:13
noen av dere har spurt om DAB og generelt info skjerm. jeg har ikke svaret på det enda, men det virket på meg som Bergheim jobber med en løsning.
Uansett betyr det 0 for min egen del da info skjermen er android eller iOs (valgfritt) så det vil være bra nok for meg.
Får transportpriser og totalpris i løpet av denne uka, og foreløpig ser det ut til å bli svært greie priser på denne løsningen...

Skikkelig sugen selv på en nå. har jo ventet i evigheter på AE fra Opel, så da de sendte meg mail i forrige uke med utsettelse og prisøkning fikk jeg på en måte litt "nok" av usikkerhet og venting.
Minner meg litt om da jeg bestilte Kia Soul, den kom heller aldri og jeg kjøpte en fra Tyskland i stedet...

Ang garanti, service osv... Joda, Opel kommer til å si mye rart (selgeren på Opel altså) men det spiller ingen rolle. i Likhet med Bergheim så får vi satt opp 3 års garanti på disse også (selvom det knapt trengs). Service tar du på ditt lokale Opel verksted og de har ingen problemer med å hjelpe til med dette. Det er nå mer enn 1.000 Leaf fra andre land i Norge. De får kjøpe service som alle andre:)
#2
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Import av Bolt
tirsdag 09. mai 2017, klokken 20:47
Er enig i at det hadde vært fint om vi kunne kjøpt "norsk" bil hos Opel. Men det er et lite problem, de klarer ikke å levere bil nå! Bestiller man nå sier de inntil 2 års ventetid!
Da hadde jeg heller bestilt noe annet. Ventet på Tesla Model3 feks. men dette gjelder kun folk som kan vente i 2 år.

Det som er alternativ akkurat nå på elbilfronten for de som vil ha lang rekkevidde, er Renault Zoe 400km og Tesla.

De fleste synes ikke Tesla er aktuelt pga pris og svært få kjøper Renault av prinsipp og ladeløsninger.
Derfor er en Chevrolet Bolt et godt alternativ for svært mange da den kan leveres straks!

Jeg har allerede fått henvendelser fra flere av dere ang import av bil og ink endring til riktig lader, og det skal vi fikse. Jeg har mange års erfaring fra dette, så det er ingen problem å gjøre. Forventet leveringstid er 8 uker. De første dukker opp her allerede i Juli.
#3
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Import av Bolt
tirsdag 09. mai 2017, klokken 14:27
Har fått svar fra Bergheim.
De "bygger" om til combo her hjemme. i grunn ingen hokus pokus, så i dag har jeg bestilt både bil og utstyr for å bygge om selv.
Er ingen store forskjeller på bilen ellers, bortsett fra at det er kulere med Chevy enn Opel emblemet i front for min del:)
Bestilte Opel i høst og venter bil inn snart, men etter mailen fra Opel før helgen har jeg innsett at Opel har tatt litt vann over hode her hjemme. De var nok ikke klar over responsen... Jeg kommer helt sikkert til å kjøpe ut den AE'n som er bestilt, men den havner på finn.no kjapt.
Jeg hjelper gjerne andre som ønsker Bolt hjem hit. Har importert Leaf og andre biler fra USA tidligere, så det er ikke noe problem.
Bare send meg en personlig melding, så skal jeg se hva jeg kan hjelpe til med...
#4
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 27. januar 2017, klokken 17:41
Sitat fra: TM på fredag 27. januar 2017, klokken 17:31
Jeg tror nok også at å kjøre på maks fart over lengre strekninger kan være uheldig i forhold til levetid på batteriet. Jeg vil anta at det genereres mye varme, og hvis det i tillegg er høy utetemperatur, så spørs det om batterikjølingen er effektiv nok. På den annen side, kanskje det er derfor hastigheten på bilen er begrenset til 150 km/t.
Er det forresten noen som vet om man kan avlese temerpaturen på batteriet eller batteriets kjølevæske fra bilens instrumenter ?. Eller om det er en varsellampe for høy batteritemperatur ?

Dersom man kan kjøre ca 270 km i 150 km/t så tilsvarer det at man tømmer et 60 kw batteri på 1,8 timer. Det igjen betyr en snitteffekt på 33 kw. Det er vel strangt tatt bare en moderat hurtigladefart. Skulle vel ikke bety at det blir veldig mye varmgang med ca 0,55C?

Hehe, kjører du i 150km/t er du tom før du aner det. Det er så mye mer luftmotstand i 150 kontra 100 at du er tom på 1 time tenker jeg, altså etter ca 150km...

Jeg kjørte Modball løpet i 2015 med en Tesla på Autobahn, det ble et ekstremt forbruk i slike hastigheter....

Det finnes en utregningsformel på hvor mye motstanden øker, og den er IKKE liniær, men progressiv. Noen som vet?
#5
Opel...

De har vel ligget brakk siden rekord ble stoppet i produksjon på 70 tallet?

Jeg snakket tidlig med forhandleren i Drammen om at jeg skal ha AE.
Han visste lite om bilen men at han kom til å oppdateres en gane etter sommeren 2016.
Jeg bestilte bilen og skrev kontrakt noe sent da jeg var på utlandsreise, men første uka i oktober var den signert og forhandler sa da levering april.

Jeg fikk en ny Mail som alle dere andre i desember når prisene var klare, med følgende tekst:

"Nå kan du løse inn billetten ved å konfigurere din egen bil" Etterfulgt av en link til en konfigurator.
Under denne teksten skriver selgeren at han deretter skal redigere en ny kontrakt!??!

Jeg tok ikke med meg dette inn i min hverdag og gikk ut fra at jeg ikke måtte haste for å få dette gjennomført.

Så kommer dagen som skulle nesten få meg til å bli drapsmann:

Linken på mailen ville ikke åpne opp, og etter 63 forsøk ringte jeg til selger å sa beklager, jeg har gjort en voldsom innsats med å få den åpnet, men ikke lyktes.

Han svarer at dette ikke er noe problem og kan hjelpe til å legge inn dette med meg på tråden. So far so good...

Men så dere: levering vil være ca desember 2017 sier han... jeg er dessverre en person som kan bruke noen sekunder på å dumme meg da jeg ikke hører hva mannen sier, han er jo en "selger med 3 munner" og jeg orker ikke høre på alt svada greiene hans. Derfor tok det noen sekunder før jeg reagerte...

Hva sa du sa du?!? Desember?? Jeg har en kontrakt med deg fra oktober hvor du sier til meg april, det forholder jeg meg til sa jeg. Jo men, begynner fyren... ikke no jomen svarer jeg. Han stresser inn en setning omretningslinjer og førstemann til mølla etc. Så alle som bestilte og skrev kontrakt i høst har ingen fortrinn? sa jeg... nei svarte han, det er den nye kontrakten som gjelder og de som ikke skriver under før 11.01.2017 får ikke bil før i 2018!!!

Opel er som sagt en død butikk og har vært det i laaaang tid, ei heller har de selgere som ligger i toppsjiktet. De beste selgerne går gjerne til merker som selger, så jeg er ikke overrasket, bare forbanna.

Hvorfor legger jeg ut dette her? Jo, jeg skal ha bilen, digger mye med den og gleder meg til å få den, men lurte på om noen av dere andre hadde opplevd samme kundebehandling i prosessen? Jeg spurte foresten om reg kost, det er jo ingen kost på reg annet enn 140kr i skiltplater!? Klargjøringskosnadene er jo lagt til for lengst?!
#6
Model S / Sv: P85D- rettssaken- med referater
fredag 09. desember 2016, klokken 08:28
Spennende utfall blir det...
Forholdet HK/Vekt er jo avgjørende for prestasjon, dette gjelder alle biler.
Her kan dere legge inn hvilken bil dere vil, så får dere forventet prestasjon fra 0-100:

http://www.060calculator.com
#7
Model X / Sv: X90D pris i England
fredag 18. november 2016, klokken 22:45
Hei!
Ja, 4.500 pund får vi som har blitt med på dette, med vår løsning
#8
Hyundai Ioniq / Sv: Første Ioniq lagt ut på Finn.no
fredag 18. november 2016, klokken 10:14
Bare tull å skrive dette? Har kjørt bil i en mannsalder internasjonalt, og når de få gangene behovet har vært for assistanse har det aldri vært noe problem. De har heller ALDRI spurt hvor eller av hvem bilen er solgt fra?
I dag ser de på sine egne datasystemer hele bilens historikk.

Men at det er en eller to merkeforhandler representanter her inne som ønsker å skremme oss nordmenn, det har vært oppdaget tidligere...

Det stemmer at garantier varierer fra merke til merke, hvilket land som den selges i som grunnlag osv, men dette er enkelt å sjekke på nett i dag.
Feks Tesla har 5 års garanti i Norge men 4 i England.
Hyundai har 5 år i mange land i Europa, og den gjelder i hele Europa.
Tror du bilen du kjøper feks hos Gjermundsen Auto i Tønsberg er helt verdiløs når du drar på ferie til Danmark og trenger assistanse?

Ja jeg har jobbet med import siden 2000 og vet hvordan det fungerer.
Det stemmer også at enkelte importører hopper over rustbehandlingen for å spare 1.300 kr, men det er lett å sjekke når du får din bil fra en eller annen importør...
#9
Hyundai Ioniq / Sv: Første Ioniq lagt ut på Finn.no
onsdag 16. november 2016, klokken 21:48
Der tar dere rimelig feil
#10
Hyundai Ioniq / Sv: Første Ioniq lagt ut på Finn.no
onsdag 16. november 2016, klokken 10:46
5 års garanti gjelder alle Ioniq solgt i Europa.

http://www.hyundai.com/eu/en/Innovation/5YearWarranty/index.html


Når det gjelder understellsbehandling, så gjøres det IKKE av hyundai som din forhandler gjerne forteller deg...
Bilene kommer til Drammen kai med båt og videre rett til Autotransport som tar understellsbehandling, men det er ikke snakk om tectyl men snarere lanolinoljen Fluid Film.

Slike opplysninger er fint hvis dere sjekker før dere skriver om. Det er nemlig mange her inne som bruker forumet til å lese seg opp med info slik at man forstår hva man kjøper...

Uansett, lykke til med en meget flott er-bil uansett om du kjøper den hos en forhandler direkte eller via en importør.

PS! Er visstnok mange som ikke får bilene sine til lovet tid? Da er det bare å heve kjøpet og handle hos en som leverer...

Igjen,
Lykke til
#11
Hyundai Ioniq / Sv: Første Ioniq lagt ut på Finn.no
onsdag 16. november 2016, klokken 09:40
Personlig garanti? Tydelig at det er litt misvisende info her...
Uansett hvor du kjøper bilen i Europa, så vil den ha samme garantier.
Hvis det sniker seg inn en forhandler her inne som skriver annet, kan dere tenke dere grunnen
#12
Model X / Sv: X90D pris i England
lørdag 12. november 2016, klokken 18:38
I følge valutameglere hos Nordea og DnB vil engelske pund falle tilbake til 10kr ganske raskt og fortsette nedover. Det er selvfølgelig usikre faktorer å ta hensyn til som oljepris, Trump-effekten, rentenivå osv, men forståelsen er at vi skal se pund lavere relativt raskt
#13
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
fredag 11. november 2016, klokken 09:52
Fant en forhandler som hadde 3 stk i Tyskland
#14
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
torsdag 10. november 2016, klokken 13:49
Da fikk jeg plutselig mai som levering
#15
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
torsdag 10. november 2016, klokken 13:19
Snakket med forhandler i dag for å bestille en til kona, men de sa det ikke er levering før april om man bestiller i dag. Det betyr at de har gått tom allerede og at de venter på ny produksjon...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA