Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - edakcots

#1
Hei!

På vegne av svært mange elbilister vil jeg be deg gjøre noe i saken kollektivfelt.
Det virker superpassivt av deg å ikke gjøre noe som helst.

I Frankrike ville folket tatt til gatene for lenge siden.
Jeg legger forøvrig denne meldingen til i media, siden jeg har en godt hørt stemme der...

Gjør noe!
Uansett hva, men gjør noe!!

Som forbruker ble jeg lovet billigere bom, ferge, årsavgift, køfritt og rimeligere forsikring så sent som i august 2023 av landets regjering & bilforhandlere, bare jeg solgte/skrotet diesel bilen og kjøpte elbil.
Hvorfor gjør du ingenting??

Stortinget og statens vegvesen forstår ikke konsekvensene, det er det DU som må gjøre noe med.

De som bestemmer slike endringer har null forutsetninger for å forstå konsekvensene en slik endring gjør.
Bussene skal frem???
DET er argumentet???

Jeg kjørte Holmestrand Oslo på tirsdag denne uken. Det var et HELVETE på jord for BÅDE elbiler, bensin & diesel bilistene...
Og i bussfeltet var det i løpet av de 1timer & 47 minutter det tok, hele 3-tre busser!!!

Nå må du faktisk svare meg og DINE medlemer.

Dette er HOAX fra staten & kan kun påvirkes av en i lederposisjon.
Få alle elbiler til å parkere på tvers av e-18 hver eneste dag til forbudet oppheves.

Gjør noe!
La alle bruke kollektivfeltene, bensin og diesel.
Dropp miljø delen av diskusjonen, for det er 1000 andre ting storting & regjering bør endre miljømessig før de endrer fordelene med elbil!!

Helt natta at du ikke har gjort noe & jeg ønsker å se endringer på dette, hvis ikke bør du finne deg noe annet å gjøre.

Du har faktisk flere hundre 1000 medlemer  i ryggen og bør gjøre noe som hjelper alle.

Mvh,
Andy Larsgaard
Podcasten HENLAGT

Sendt til leder av elbil foreningen.
#2
TMX Hjul, dekk og felg. / Sv: Rekkevidde forskjell med dekk str
søndag 08. januar 2023, klokken 11:41
Har 2017 TMX 100 m19' hjul og er ellers kliss lik en kamerat av meg sin med 22'
Han får aldri bilen under 200w/km mens jeg er på ca 180 w/km
Ca 13% forskjell har vi målt det til.
Jeg ligger på ca 400 km før jeg må finne meg ladestolpe mens han får ca 350 km ut av sitt oppsett.
Ikke så betydningsfullt for de fleste men for meg som kjører langt har det alt å si, dessuten er støyen mye lavere...
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Lydisolering
søndag 08. januar 2023, klokken 11:35
Det er feil å si at teslabjørn ikke merket store forskjellen.
Selv testet jeg med desibelmåler før og etter fra to punkter i bilen min.
Først fra midtkonsollen, men også med et feste i taket nær øret mitt.
Jeg var selv skeptisk og måtte sjekke med en kompis som driver med lyd.
Han sa han trodde det hjalp en del, men at hjul har enda mere å si, så da gjorde jeg begge 😅

Første inntrykk fra isoleringen med samme hjul var som dere hører på videoen til teslabjørn at den grusomme romlingen nå ble betydelig lavere.

Deretter dro jeg å satte på nye vinterhjul da de gamle var egentlig modne for å byttes, men jeg reduserte også fra 20' til 19'.

Jeg vil ikke si det ble stille som i en eqs men reduksjonen nå var betydelig. 3 DB ned er MYE.

Men, nå vet jeg at bilen er isolert og kjører med 19' tyggismyke vinterdekk, så nå har jeg ørene på stilk for å høre etter «noise» og det er nesten mer slitsomt enn før hvor jeg bare kjørte 🙈

Anbefaler jeg å isolere? Ja, men samtidig bør dere tenke på om dere trenger 20 tommer +
For det øker både støy og forbruk betraktelig!
#4
Vet ikke hva SMART alternativet gir ekstra, men er svært fornøyd med 18 linear uten.
Ekstremt deilig å ha så. He ekstra lys
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Mikrofonstøy
søndag 08. januar 2023, klokken 09:13
Husker dere installasjoner i gamle stereo anlegg med ekstern mic? 90 tallet ca..
Sånn hane som var montert i dørstolpen som du svingte mot munnen ved behov?
Jeg skal sjekke om det går an, men post gjerne her hvis noen vet om en løsning...
Elsker alt med min model X bortsett fra mic'en...
#6
F-150 Lightning / Sv: Kommer F-150 Lightning til Norge?
mandag 05. september 2022, klokken 19:49
Jeg kjørte den med minste batteripakken og det stod 200 miles (320km) på dashboardet ved start.
Jeg kjørte så 50 miles og da stod det faktisk 150 miles igjen.
Ingen last, varmt, litt blandet hastighet.
Jeg ble så bergtatt av stillheten! Som en Bentley faktisk...
#7
F-150 Lightning / Sv: Kommer F-150 Lightning til Norge?
mandag 05. september 2022, klokken 19:40
Hei!
Testet en i Denver i August & det er bare å løpe å kjøpe!!
Stille som graven & sterk nok i massevis.
Det som overrasket mest var kjørekomfort. WOW!
Kom hjem til min model-x (som jeg er glad i), men dette var noe heeeelt annet.
Jeg fikk tilbud om å kjøpe én for å ta med hjem til Norge, men nå må jeg vente å se hva den norske Ford importøren får til...
#8
EQC / Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
torsdag 15. oktober 2020, klokken 11:20
Sitat fra: M@rtin på torsdag 15. oktober 2020, klokken 06:32
Sitat fra: edakcots på onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:44
Jeg bånnet dempere flere ganger på en test ved Konnerud hvor veiene ikke akkurat er tipp top og hvor fartsdempere må ha vært på tilbud for det er overalt. I 40 sone med fartsdempere er det 0 sjans for å bånne, altså nå laveste punkt med noen bil som er ny i dagens marked, med mindre man kjører grisefort.
Vi hadde 35 km/t og det smalt skikkelig i bilen og var direkte ubehagelig.

Hei, bor også på Konnerud og testet en EQC fra BOS. Smalt på samme måte hos meg ved en fartsdemper på veien ned Konnerudgata. Lå antageligvis bittelitt over fartsgrensen. Både kona og jeg skvatt skikkelig. Kan være samme bil vi fikk låne og at det er noe galt med den.

Martin

Eureka!
Flott at jeg fant en person til med samme opplevelse (da er det ikke meg det er no galt med 😅 )
Jeg drar innom en annen forhandler i morgen, så skal vi se om det er noen forskjell...
#9
EQC / Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
onsdag 14. oktober 2020, klokken 21:51
Først skrapet den nedi foran, og det er forståelig siden Enkelte norske fartsdumper er sykt bratte, men det er mer krise å «bånne» dempere.
Jeg sjekket om det var noen innstilling på den, men fant ikke noe.
Uansett er dette en feil på bilen, så det kan hende det gjelder kun noen få leverte, men det var mer bekymrende at BoS sa det skulle være slik, for det er ikke mulig.
Jeg har i Mercedes verden hatt følgende biler, og uten slike dempere:
E 300 T
S 500
E 240 T
ML 270
GL 320
C 180
B 180
A 170
#10
EQC / Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av EQC
onsdag 14. oktober 2020, klokken 20:44
Bakgrunn, jeg har fartstid som bilmekaniker, rallykjører og har hatt elbil siden 2007.

Jeg er skikkelig skuffet over denne bilen.
Hva er greia med de myke dempere bak???
Jeg lånte en bil fra BoS Tønsberg i helgen og testet den skikkelig.
Både rekkevidde, forbruk, og ellers alt annet en normal bil vil måtte gå gjennom av en test.
Først: bilen har en helt klar plass blant elbilfans. Jeg begynte selv med mye ros og var overrasket over str innvendig og spesielt hvor stille bilen er.
Stereoanlegget er råbra og selvom Tesla har større og lettere skjerm å betjene, så er MB på vei mot noe råbra...
MEN: hva i huleste er det med støtdemperne bak???!! Jeg bånnet dempere flere ganger på en test ved Konnerud hvor veiene ikke akkurat er tipp top og hvor fartsdempere må ha vært på tilbud for det er overalt. I 40 sone med fartsdempere er det 0 sjans for å bånne, altså nå laveste punkt med noen bil som er ny i dagens marked, med mindre man kjører grisefort.
Vi hadde 35 km/t og det smalt skikkelig i bilen og var direkte ubehagelig.
Følelsen kan sammenlignes med en god gammel Ford Sierra bakhjulsdrift med 12 sekker vekt baki for å kunne kjøres på vinterføre...

I følge BoS så sier de at bilen skal være sånn (!) men det kan ikke stemme. Ei heller er det særlig sunt for bilen.
Jeg trodde det var denne bilen og ingen annen, men så snakket jeg med en kollega som har opplevd akkurat det samme. Han kjøpte en Audi som resultat...
Noen andre som har opplevd det samme??
#11
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Import av Bolt
fredag 15. desember 2017, klokken 15:58
Jeg reiser over i januar for å kjøpe noen. Er det flere som ønsker er det bare å ta kontakt her...
Når det gjelder å bygge om (legge til) hurtiglader, så har jeg ikke gjort dette. Foreløpig anbefaler jeg at folk kjøper bil med hurtiglader eller lever med at den ikke har det. Men en av mine spm når jeg er der er om det kan legges til hos de FØR bilen sendes over dammen.
Selve CCS kontakten bygges om her hjemme på et autorisert verksted med garanti.
Når det gjelder garanti på bilen, så er det noe man kan kjøpe her hjemme.
Men til alle skeptikere. Det er importert nesten 1000 Leaf til Norge som fungerer meget bra
#12
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Import av Bolt
torsdag 14. desember 2017, klokken 13:43
Nei, du har rett i at det er ett tilvalg, men det er nesten ikke levert noen uten. Det blir heller ikke importert noen uten av meg
#13
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Import av Bolt
torsdag 14. desember 2017, klokken 03:24
Jeg synes det er mange som skriver uten å ha greie på hva de kommenterer?

Bolt har hurtiglading som AE, men med en annen type kontakt. Denne går fint an å bytte. Jeg gjør det i Norge, med garanti.
Bilen har CarPlay. Navigasjon er ikke noe problem.
Den kommer uten DAB, men en skjult adapter koster 2.000kr for en skikkelig bra en, så det er heller ikke noe problem.
Jeg hjelper folk til å få sin Bolt hit, fiks ferdig på Norske skilter til 350.000 ink frakt, hurtiglader og DAB.

PS! Nå har jeg fått dato på den AE jeg en gang bestilte. Den kommer i Mars til den nette sum av 416.000
#14
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Import av Bolt
tirsdag 09. mai 2017, klokken 23:13
noen av dere har spurt om DAB og generelt info skjerm. jeg har ikke svaret på det enda, men det virket på meg som Bergheim jobber med en løsning.
Uansett betyr det 0 for min egen del da info skjermen er android eller iOs (valgfritt) så det vil være bra nok for meg.
Får transportpriser og totalpris i løpet av denne uka, og foreløpig ser det ut til å bli svært greie priser på denne løsningen...

Skikkelig sugen selv på en nå. har jo ventet i evigheter på AE fra Opel, så da de sendte meg mail i forrige uke med utsettelse og prisøkning fikk jeg på en måte litt "nok" av usikkerhet og venting.
Minner meg litt om da jeg bestilte Kia Soul, den kom heller aldri og jeg kjøpte en fra Tyskland i stedet...

Ang garanti, service osv... Joda, Opel kommer til å si mye rart (selgeren på Opel altså) men det spiller ingen rolle. i Likhet med Bergheim så får vi satt opp 3 års garanti på disse også (selvom det knapt trengs). Service tar du på ditt lokale Opel verksted og de har ingen problemer med å hjelpe til med dette. Det er nå mer enn 1.000 Leaf fra andre land i Norge. De får kjøpe service som alle andre:)
#15
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Import av Bolt
tirsdag 09. mai 2017, klokken 20:47
Er enig i at det hadde vært fint om vi kunne kjøpt "norsk" bil hos Opel. Men det er et lite problem, de klarer ikke å levere bil nå! Bestiller man nå sier de inntil 2 års ventetid!
Da hadde jeg heller bestilt noe annet. Ventet på Tesla Model3 feks. men dette gjelder kun folk som kan vente i 2 år.

Det som er alternativ akkurat nå på elbilfronten for de som vil ha lang rekkevidde, er Renault Zoe 400km og Tesla.

De fleste synes ikke Tesla er aktuelt pga pris og svært få kjøper Renault av prinsipp og ladeløsninger.
Derfor er en Chevrolet Bolt et godt alternativ for svært mange da den kan leveres straks!

Jeg har allerede fått henvendelser fra flere av dere ang import av bil og ink endring til riktig lader, og det skal vi fikse. Jeg har mange års erfaring fra dette, så det er ingen problem å gjøre. Forventet leveringstid er 8 uker. De første dukker opp her allerede i Juli.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA