Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Håkon77

#1
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
onsdag 06. september 2017, klokken 13:28
Dere som har en 41kw Zoe kan kanskje estimere hvor lenge man må lade på 22kw for å etterfylle nok til å gjennomføre 22mil, hvorav 14 er i 100/110 km/t?
#2
Zoe / Sv: Mulig å pendle 22mil
onsdag 06. september 2017, klokken 09:55
Kjører en blanding. Bittelitt tog, 1/3 diesel og resten Leaf. Nå som høsten nærmer seg blir det litt mindre interessant med Leafen pga lite batteri 24kwh. Det er så kjedelig med hurtiglading da det kan være kø og tiden går mens man venter på tur. Zoe er ikke så interessant om den ikke greier 22mil når den heller ikke kan hurtiglade.
#3
Zoe / Mulig å pendle 22mil
tirsdag 05. september 2017, klokken 22:27
Jeg pendler fredrikstad-Oslo som er 10,6 mil og ca 7 av dem motorvei. Kan Zoe med størst batteri klare tur/retur uten lading på jobb eller langs veien? Og uten å måtte kjøre i 80 og uten varme?
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
tirsdag 05. september 2017, klokken 17:20
Hva mener man med leveres kun med høyeste utstyrsnivå? Hvis man kun kan få den i ett utstyrsnivå mener jeg.. Da er det vel både høyeste og laveste på samme tid? Eller skal den selges i andre nivåer i andre land hvor kjøpere ikke har titusenvis av ubrukte kroner liggende til skinnseter og dilldall.?
#5
Lading / Sv: Hurtiglade eller kjøre tom
søndag 28. mai 2017, klokken 20:19
Takker for gode svar. Jeg kan lade på jobben, men kun 4 biler av gangen og max 3,5timer. Men på nettene og i helgen jeg jobber er jeg den eneste med elbil. Da kan jeg lade 8timer som er nok hvis jeg har tatt meg sammen på vei inn til jobb sånn at det er 20% igjen ved ankomst. Problemet var når det var kaldt og mye vann i vegbanen så kom jeg frem med under 10% og reiste da med 10% i manko på vei hjem. Det vil jo gå det også om allt går etter planen, men det kan oppstå kø og omkjøring som da ikke vil være heldig. Jeg har noen faste hurtigladere på veien. Mortensrud på vei inn til Oslo og Vestby på vei hjem. Det er også en på Inspiria i Sarp, men den er defekt og har vært det en stund så den stoler jeg ikke på. Da har jeg uansett bare 1,8mil igjen så da rekker jeg nok frem. Jeg tror da, ut i fra svarene her, at jeg fortsetter som nå og lader 5-10min når jeg føler jeg må.
#6
Lading / Hurtiglade eller kjøre tom
lørdag 27. mai 2017, klokken 02:03
Jeg har brukt bilen noe til pendling nå og jeg kan greie tur retur med 10-20% i rest avhengig av en del ting. Jeg har de fleste ganger valgt å hurtiglade ca 5-10,minutter for å både kjøre normalt, ev bruke litt varme og for å ha litt rest ved hjemkomst i tilfelle bilen ikke får en masse timer koblet i stikket. Er det veldig skadelig å hurtiglade sånn at jeg i størst mulig grad bør forsøke å komme hjem på det jeg har?
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf for dummies
mandag 22. mai 2017, klokken 11:40
Jeg har en del lyder fra motorrommet. Spesielt ved bruk av ac. Høres ut som en reim som klakker og går. Hørte det samme når bilen ble kjørt ut av garasjen og forsvant herfra nå. Skal det klakke? Annet enn fra høyre bakbrems..?
#8
Problemet til senteret er at ladepunktene står for nærme inngangen. Hvis jeg bare skal til Nordby gidder jeg ikke oppta en ladeplass når jeg fint kommer meg hjem igjen uten. Ikke får jeg særlig mye strøm av stikkontakt-lading heller. Kan ikke tenke meg at en time på den vil utgjøre mye på en Tesla heller? Ellers har jeg bare hatt en litt uheldig opplevelse med en annen elbileier og det var da en Tesla fyr i dress som hadde tatt to plasser. Måtte gi opp diskusjonen og konkluderte med at det kan være en sammenheng mellom størrelsen på egoet og størrelsen på bil.
#9
Jeg var innom her for å handle. Alle ladeplassene som virket var opptatt hovedsakelig​ av hybridbiler. Med unntak av de tre defekte ladepunktene var det bare 22kw laderne som var ledige. Kan jeg bruke disse på en Leaf?
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf for dummies
fredag 28. april 2017, klokken 13:01
Vi får bare se. Kvinnfolket stikker av med dieselbilen i helgen så leafen er det jeg har å bruke. Det blir å starte litt før, en halvtime, og å ligge i 90. Håper jeg slipper å lade på veien.



edit:
Dro med 100%, lå i 94km/t på cc og brukte bare varme noen få minutter. Rett før Vestby fikk jeg rekkeviddeangst, hurtigladet 13min og dro derfra med 70%. Kom frem på jobb i Oslo med 40% og satte bilen på lading. Den oransje boksen ment for oss ansatte virket ikke så jeg tok en ledig type 2 lader som brukes av jobbens biler. Dette viste seg å være strengt forbudt og må ikke gjentas.. I hvert fall dro den da raskt opp på 100% og hjemturen ble unnagjort uten varme og i 90km/t med rest på 30% ved hjemkomst. Samme hjemtur i 96km/t ga en rest på knappe 20% så fart drar virkelig kapasitet. Med tanke på at min normale snitthastighet ligger på 90km/t på den 22mil lange strekningen jeg kjører hver dag så følte jeg at jeg kjørte utrolig sakte. Med ladestopp og dårlige lademuligheter på jobb så blir det nok ikke ofte jeg gidder dette. Men det var bra det funket i ett nødstilfelle.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf for dummies
torsdag 27. april 2017, klokken 23:49
Ha ha 110 du. Det tror jeg ingenting på.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf for dummies
torsdag 27. april 2017, klokken 21:49
Takk ;D
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf for dummies
torsdag 27. april 2017, klokken 21:32
Da skal jeg på langtur lørdag morgen, eller natt til lørdag rettere sagt. Hvordan skal jeg stille den inn for at jeg skal ha 100% kl 02,30? Skjønner ikke dette AM/PM greiene. Hva slags hastighet bør jeg holde for å greie 11mil motorvei fra Fredrikstad til Oslo? Forvarming via app tror jeg at jeg dropper for det drar % av batteriet selv om bilen står plugget i.
#14
Dekk / Felger / Sv: 195 /60r16
mandag 17. april 2017, klokken 11:53
Noen som har erfaringer med 185 eller 195 på Leaf?
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf for dummies
onsdag 12. april 2017, klokken 21:06
Jeg har fått appen opp å gå og den har funket bra etterpå, om enn noe treg. Men jeg lurær litt på "start lading" funksjonen. Jeg har stillt inn så den lader opp til 80%, men når jeg da går inn i appen (når bilen står og er ferdig fyllt til 80%) og trykker start lading så lader den ikke videre til 100%. Det går ikke det eller? Må jeg stille inn i bilen til å lade til 100 og så følge med og stoppe på 80 og så starte igjen fra mobilen i høvelig tid?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA