Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nuvolari

#1
Audi e-tron / Sv: Audi Q6 e-tron
tirsdag 15. august 2017, klokken 21:19
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 15. august 2017, klokken 21:15
Sitat fra: Leafy på tirsdag 15. august 2017, klokken 19:46
Sitat fra: turfsurf på mandag 14. august 2017, klokken 06:19
50 mil NEDC er ihvertfall ikke nok rekkevidde. Hvis den ligner TMX i forbruk, så er det for kort for tyske motorveier. TMS 100D er vel den eneste elbilen som begynner å nærme seg akseptabelt til slikt bruk.

Det er jo bare tull... Har du i det hele tatt vært i Tyskland med en X?
Kjørte 6000km ned til Italia & Monaco via Tyskland med X100 i sommer. Og tilsvarende for to år siden med en S85D. Har i tillegg kjørt mye med fossil der nede over en 15 års periode. Greit nok på en ferietur hvor en har relativt god tid, og har med familie som krever lengre stopp uansett. Men t.o.m. da måtte jeg begrense farten for å komme frem mellom ladere (hoppet over stort sett annenhver ja), stoppe en gang i timen er bare uaktuelt.

Men realiteten er at man med X100D kan kjøre i typisk marsjfart drøye to timer før det er tomt. Tyskere som bruker bil i jobbsammenheng kommer ikke til å like å bruke en time eller mere til lading hver dag. Batteri som holder til 3 timer kjøring i typisk 180-200 + køkjøring og tidvis ned i 120-130. Så kanskje 140km/t snittfart med 350Wh/km forbruk gjør at man trenger 150kWh batteri.

Ved å stoppe på annenhver må du lade mye for å nå neste lader. Over 70% lader den stadig saktere. Mye bedre å lade ofte å heller ligge mellom 0-50% på batteriet. Da er det ikke mange minutter lading som trengs hver gang.
#2
Model S / Sv: Oppgradere til LTE?
tirsdag 15. august 2017, klokken 14:06
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 15. august 2017, klokken 13:26
Jeg trodde WIFI var deaktivert under kjøring? min kobler ikke lenger opp mot mobilen tror jeg. Ikke kjørt bilen noe særlig denne sommeren så ikke lagt merke til om jeg streamer over 3g/edge eller wifi/4g på mobilen

Det er aktivert igjen. Men du må aktivere det etter at du har begynt å kjøre.
#3
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
mandag 14. august 2017, klokken 08:44
Hei,

Jeg har en P85+ med Pilot Sport 2 265/35/21 bak. Bilen min skjevsliter ikke dekkene mye men litt slik alle Tesla gjør. Jeg spurte min dekkforhandler om jeg kan ta av bakdekkene av felgene og snu dekkene slik at man kan slite på yttersiden av dekkene slik at dekket varer en sesong til.

Dekkene har ikke rulleretning men det står hvilken side som er ut. I teoriene har dekket gitte egenskaper som gjør at yttersiden skal ut. Spørsmålet er om dette er noen man merker i praksis. På tørt føre merker man nok ingen forskjell. Spørsmålet er om man kan få letter vannplaning ved å gjøre dette. I såfall vil jeg ikke gjøre dette.

Min dekkforhandler sier at det bør gå å snu dekket men de kan ikke anbefale noe. De har ikke testet det selv.

Spørsmålet nå er om jeg skal tørre å teste ut dette?

Noen som har testet noe lignende?
#4
Lading av Tesla / Sv: Lading av andre elbiler med Tesla vegglader
tirsdag 08. august 2017, klokken 23:14
Sitat fra: daktari på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:55
Da fant jeg og @torer2 ut at TWC fungerer fint på Ampera-E, forutsatt at dip-switch 2 for kommunikasjon var satt til "legacy". Dette på 230V 32A enfas uten nøytral.

Hvorfor står ikke dette i manualen? I manualen står det at dip switch 2 alltid skal stå opp. Ingenting om hvorfor eller hva den gjør.
#5
Holder til i Oslo.
#6
Model S / Wi-Fi er tilbake med siste SW oppdatering
lørdag 29. juli 2017, klokken 18:05
Med siste SW oppdatering kan man igjen benytte Wi-Fi under kjøring. Dette ble skrudd av i en periode ettersom bilen kunne hackes under kjøring via Wi-Fi.

Fordelen med dette er at man kan bruke delt internett via sin mobil eller en dedikert 4G ruter i bilen. Da slipper man å oppgradere bilen til 4G. Dette gir også bedre hastighet enn 4G chipsetet i bilen gir. Min 4G ruter støtter feks Cat6 som gir en teoretisk hastighet på 300mbps.
#7
Lading av Tesla / Sv: Kostnader ved rødt stikk (400V TN)
søndag 16. juli 2017, klokken 11:47
Å lade fra rødt stikk er godkjent. Krever B vern på kursen.
#8
+1 for støvsuger ja. Her bør Fortum /GK tenke mersalg og få opp omsetning pr time.
#9
Lading av Tesla / Sv: Chademolading på Fortum fungerer ikke
torsdag 20. april 2017, klokken 08:25
Sitat fra: latigo på torsdag 20. april 2017, klokken 06:21
I påska har eg prøvd eit ny-innkjøpt chademo-adapter på totalt 5 ulike Fortum-ladestasjonar. På 3 av dei fikk eg ikkje lada. På ein stasjon ringte eg Fortum, som ikkje kunne sjå nokon feil på ladaren: dei både restarta den og starta lading "sentralt" utan at det hjelpte. Bilen rapporterer "Chademo charging issue" eller liknande og ladaren seier "feil med bilen". Eg ringte òg tesla roadside service som meinte det måtte vere noko feil med ladaren og kunne gjere lite anna enn å ønskjer meg lukke til vidare. Eg trur det må må vere noko feil med adapteret. Ref til forslag til løysing i denne tråden, så står det i manualen at "steg 2 og 3 kan byttes om" (kobling av adapter i bil eller ladar først), så trur ikkje det er problemet.

Det kan sjå ut som om dei 2 ladarane der eg har klart å lade er litt nyare, altså har nyare brukargrensesnitt (skjerm foran, ikkje på sida) etc. Eg gjer tydlelegvis noko rett ettersom eg klarer å lade nokre plassar.

I manualen står det at adapterert kan trenge firmware-oppdatering dersom den ikkje fungerer med enkelte ladarar og at det er tesla service som ordnar dette. Eg spurte Tesla service om dette og dei svara med å kalle meg inn på verkstad-time om 14 dagar.

Men er det verkeleg nødvending? Kva meiner internett-ekspertisen? Kva er trikset?

Men prøvde du å sette å sette adapteret i bilen først slik jeg beskriver over? Jeg får samme feilmelding som deg dersom jeg ikke begynner med å sette adapteret i bilen først og deretter kobler ladekabelen til adapteret.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kilopris på strøm?
onsdag 15. februar 2017, klokken 09:29
Sitat fra: Dexter på onsdag 15. februar 2017, klokken 08:46
Why do some locations bill per kWh and some per minute?
Tesla believes that owners should pay for energy delivered to the vehicle and therefore we price the service on a per kilowatt-hour (kWh) basis for the global network. In some regions, regulations and requirements make it difficult for companies that are not utilities to sell electricity for vehicle charging per kWh. In these places, we offer the Supercharger service at a per minute price, with two tiers to account for the dynamic charge rate.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

dette står nedenfor på siden,

Så da er det kanskje 1,40 pr min det skulle stått for Norge.
#11
e-Golf / Sv: Prisforskjell e-Golf med og uten varmepumpe
onsdag 08. februar 2017, klokken 22:56
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 08. februar 2017, klokken 21:15
Vi har en bil med og en uten VP, og JEG vil påstå at prisforskjellen burde være mye større enn de 6000 som var kostprisen. Naturligvis, trenger du ikke rekkevidden har det jo ikke noe å si, men erfaringen vår er at forskjellen er større i praksis enn det som sies over her.

Det er bare å se skjermdumpene fra Car-Net vedlagt her - dagens turer er til/fra jobb i Trondheim sentrum.
-8 til -10C i byen i dag..

For totalen fra bilene var nye fram til nå og med min VESENTLIG hardere kjørestil er snitt fremdeles 25% lavere enn konebilen.

I eksempelet over kjører du både lengre og saktere enn konebilen. Begge deler vil redusere gj.snitt forbruket.

Og hvis det er den strekningen dere kjører hver dag så vil det samme gjelde for totalforbruket.

Og dette forsterkes også av bilenes kjørelengde ref signaturen i posten. VP bilen har gått betydelig lengre. Korte turer i konebilen gir svært høyt gj.snitt forbruk ettersom varmeapparatet går på fullt hele turen. I det kupeen endelig er varm og varmeapperatet begynner å trappe ned er man fremme.
#12
e-Golf / Sv: Kjøp av brukt E-Golf
tirsdag 31. januar 2017, klokken 14:29
Jeg fikk disse omtalte flekkene da bilen var ny for 2,5 år siden. Jeg brukte da møbel/teppetenser og ble raskt kvitt flekkene. Etter dette har jeg ikke fått en eneste flekk. Det kan virke som maskinen har trukket ut det overstkytende fargestoffet slik at nye flekker fra vannsøl ikke oppstår.

Jeg har aldri impregnert setene.
#13
Sitat fra: spirrevipp på søndag 08. januar 2017, klokken 11:05
Noen tanker om kort vs lang slange på wall connector?

Kjøpte med kort slange siden wall connector blir stående så nærme ladeluken og tenkte lang slange bare vil bli mer rot, men så begynner jeg selvfølgelig å lure på om det er noe jeg ikke har tenkt på og at lang slange ville vært bedre...  :o ;D

Noen som har angret på valg av lengde på slange, den ene eller andre veien?

Dersom du får en elbil til kan du lade begge bilene uten å måtte flytte den første bilen for å lade den neste. Med kort kabel er det ikke sikkert at dette går.

Jeg lader 2 biler fra samme lader og trenger minst 5m kabel for å få det til uten å måtte flytte på bilene.
#14
Tesla Owners Club / Sv: NAF-treff i Oslo 16. januar kl 15:30
mandag 09. januar 2017, klokken 07:52
Jeg får dessverre ikke deltatt men fint om noen kan oppsummere konklusjonene her.

#15
Tidlig på morgenen er det lett å få plass men blir raskt fullt. Ville ikke basert meg på ladeplass om jeg kom etter 8.30.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA