Sitat fra: turfsurf på tirsdag 15. august 2017, klokken 21:15Sitat fra: Leafy på tirsdag 15. august 2017, klokken 19:46Kjørte 6000km ned til Italia & Monaco via Tyskland med X100 i sommer. Og tilsvarende for to år siden med en S85D. Har i tillegg kjørt mye med fossil der nede over en 15 års periode. Greit nok på en ferietur hvor en har relativt god tid, og har med familie som krever lengre stopp uansett. Men t.o.m. da måtte jeg begrense farten for å komme frem mellom ladere (hoppet over stort sett annenhver ja), stoppe en gang i timen er bare uaktuelt.Sitat fra: turfsurf på mandag 14. august 2017, klokken 06:19
50 mil NEDC er ihvertfall ikke nok rekkevidde. Hvis den ligner TMX i forbruk, så er det for kort for tyske motorveier. TMS 100D er vel den eneste elbilen som begynner å nærme seg akseptabelt til slikt bruk.
Det er jo bare tull... Har du i det hele tatt vært i Tyskland med en X?
Men realiteten er at man med X100D kan kjøre i typisk marsjfart drøye to timer før det er tomt. Tyskere som bruker bil i jobbsammenheng kommer ikke til å like å bruke en time eller mere til lading hver dag. Batteri som holder til 3 timer kjøring i typisk 180-200 + køkjøring og tidvis ned i 120-130. Så kanskje 140km/t snittfart med 350Wh/km forbruk gjør at man trenger 150kWh batteri.
Ved å stoppe på annenhver må du lade mye for å nå neste lader. Over 70% lader den stadig saktere. Mye bedre å lade ofte å heller ligge mellom 0-50% på batteriet. Da er det ikke mange minutter lading som trengs hver gang.