Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Erethism

#1
Hei

Lufttrykket i dekkene var det første jeg ordnet. Har endelig fått ladekabel nå, så kan begynne å bruke varmeapparatet litt mer fritt. Det burde holde for å bli kvitt dugg om morgenen og slik, så får jeg smøre inn med Zalo når været tillater det.

Det viste seg forresten at jeg har fått en 16 A ladekabel, og på en måte er det jo greit med litt raskere lading. Nå vet jeg at lading på jobb vil gå bra, men at jeg må passe på om jeg skal lade på private plasser. Er offentlige ladestasjoner trygge å bruke med 16 A? Bruker Fortums Charge & Drive-app, så der får jeg jo litt info om de forskjellige plassene. Vurderer å skaffe meg en 6/10/16 A kabel som nevnt tidligere. Det gir mer frihet til å lade rundt omkring. Er det noen som vet hvordan den svenske kabelen står når det kommer til forsikring? Har noen hatt ulykker med den kabelen enda? Greit å ha sitt på det rene før man eventuelt bestiller en slik.

Takk for svar så langt! Elbil er gøy! :)
#2
Hei

Hyggelig med svar! Jeg har forhørt meg litt, så de vil oppdatere software og alt dette ved neste service, såframt det er mulig i min modell. Merker at den mangler ting som setevarme og skifte mellom natt/dag (blendevern) på bakspeilet, men det kan nok komme av at den er produsert for bruk i Frankrike. Dette er småting jeg klarer meg uten.

Har gått igjennom manualen og lært mer om bilen. Er ganske så fornøyd så langt. Venter enda på kabelen min, men har mistanke om at denne vil være 10 A, som forsåvidt er greit. Om jeg skulle kjøpe meg en 6/10/16-kabel, vil vel ikke forsikringen dekke det om det skulle skje noe galt? Det er en betydelig risiko som må veies mot praktisk nytte.

Blåtannen virker bra, den. Testet både telefon og musikk på den, kjempefornøyd. Har ikke fått ladet den fullt enda, men alt tyder på at jeg skal få ca 10 mil i kulden (kanskje 9 i praksis) om jeg ikke bruker vifte eller varme. Det synes jeg er ganske bra. Defavarmer/dieselvarmer koster jo en del å få montert, så jeg vet ikke helt om jeg kommer ofre meg for den investeringen riktig enda.

Skal se å få smurt inn vinduet med Zalo i dag. Hjelper det mot frostdannelse på innsiden av ruten også? Sleit litt med det i går og i morges.
#3
Jeg registrerte meg også nylig (i romjula), men venter fortsatt på svar/velkomstpakke/faktura. Fikk nyhetsbrev, da, så regner med at det ble registrert i systemet. Send meg gjerne en melding hvis dere trenger kontaktopplysninger.
#4
Hei

Jeg har akkurat skaffet meg en brukt C-Zero, så jeg har diverse spørsmål.

Først litt om bilen. Det er en 2011-modell registrert i Frankrike i slutten av september. Den har vært en leasingbil og har gått snaue 1800 km, så det er jo greit. Denne ble fraktet fra Sandvika til Kristiansand. Jeg har fått den resterende batterigarantien på ca 3,5 år, så klart.

Angående batteriet, så fikk jeg vite at bilen stod tom for strøm da transportfirmaet forsøkte å hente den. Dagen etter ble den hentet, så de hadde ladet den i mellomtiden. Jeg har ingen aning om hvor lenge den kan ha stått tom, så mitt første spørsmål er hvorvidt dette kan påvirke batteriets ytelse/levetid, altså å stå helt utladet.

Videre oppdaget jeg ved mottak at de hadde glemt ladekabelen, så jeg har fått låne en i helgen av en annen forhandler. Dette må jeg ta opp med selger på mandag. Det er kanskje litt mye å spørre om helt på sparket, men siden jeg ikke vet når jeg får laderkabelen min og jeg er avhengig av bilen, så lurte jeg på om det er noen i Kristiansandområdet som kan hjelpe meg. Andre tips setter jeg også pris på.

Ellers har jeg et godt førsteinntrykk av bilen. Er en del småting jeg må få ordnet før alt er på stell, blant annet en renvask innvendig og utvendig, fylle på spylevæske, kjøpe isskrape og slike ting, men tror jeg kommer være godt fornøyd med bilen. Den brukte litt mer strøm til jobb i dag (uten varme på) enn jeg hadde forventet, men så er det forholdsvis kjølig for tiden. Kanskje batteriet trenger noen ladesykluser først. Tips om dette?

Meldte meg inn i foreningen i romjula, men venter fortsatt på pakke i posten og regning. Håper dette kommer snart. Om dere ellers har noen gode råd å dele, så tar jeg imot gladelig. :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA