Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - rolfh

#1
Kia Soul EV / Sv: Langtidsferie og parkering
onsdag 28. desember 2016, klokken 19:40
Det står mye om sikringer i handboka mi, men ingen som kalles transportsikring...
Jeg tror jeg kommer til å gå for oppvarmingstrikset, men skal sjekke med lokal KIA først
#2
Kia Soul EV / Sv: Langtidsferie og parkering
mandag 14. november 2016, klokken 20:09
Er det altså ingen som har hørt om 'transportsikringen' som i følge forhandler kobler ut alt forbruk og gjør at 12V-batteriet overlever 10-12 uker i frostfri garasje?
#3
Kia Soul EV / Sv: Langtidsferie og parkering
mandag 14. november 2016, klokken 13:25
Jeg går ut fra at 12V lader sikrer at det *ikke* går tomt  :D
Forhandler foreslo at jeg skulle ta ut det han kalte transportsikringen fra sikringsboksen inne i bilen, men jeg kan ikke finne noen slik sikring i beskrivelsen i håndboka. Noen som vet hvor den er?
#4
Kia Soul EV / Langtidsferie og parkering
lørdag 12. november 2016, klokken 19:59
Bilen min skal stå i garasjen i 10 - 11 uker uten tilsyn. Hva bør jeg gjøre for å unngå flat(e) batteri(er) når jeg kommer hjem igjen?
#5
Kia Soul EV / Innkallingsaksjon Kia E-Soul
søndag 29. mai 2016, klokken 13:57
Jeg har fått innkalling til service i forbindelse med "et potensielt problem med bilens styringsmekanisme" som Kia uttrykker det. Har andre fått dette og er det noen som vet litt mer om hva det potensielle problemet dreier seg om?
#6
Kia Soul EV / Dumt spørsmål om preset på radio
lørdag 26. mars 2016, klokken 16:29
Kan noen fortelle meg hvordan en kan redigere (fjerne, endre rekkefølge av stasjoner) ipre-set lista i DAB mode?
#7
Kia Soul EV / Sv: Soul som vinterbil?
torsdag 21. januar 2016, klokken 21:42
Takk for gode tips. Jeg kommer nok ikke til å bytte dekk; så galt er det dog ikke. Litt av poenget mitt var at Peugeoten var overraskende god på vinterføre, og mye bedre antispinn enn både MC-A modellen jeg også hadde samtidig og KIAen. Den hadde mye smalere dekk, og antagelig også lavere rullemotstand. Har noen prøvd KIA med smalere dekk?
#8
Kia Soul EV / Soul som vinterbil?
onsdag 20. januar 2016, klokken 17:18
Jeg byttet min Peugeot Ion mot en Kia i høst, og har lurt på om det var et godt bytte. Plass- og komfortmessig er det en klar forbedring, men på vinterføre er jeg mer usikker. Det virker på meg som den lett mister grepet på framhjulene (Viking piggfri dekk) , og 'elektronisk stabilitetskontroll' og 'antispinn' virker både tregere og dårligere enn på Ion-en. Den har også mye bredere dekk enn Ion, så kanskje det er noe av forklaringen? Hva er andres efaringer på varierende vinterføre?
PS: Ion var ikke god på sporete veier, antagelig pga liten sporvidde
#9
Kia Soul EV / Sv: Strømforbruk - små forskjeller å spore
tirsdag 08. desember 2015, klokken 14:08
Mitt foreløpige beste resultat (nullstilt før start) er 12.1 kWh/100km. Dette fikk jeg i natt på vei hjem fra Værnes. 31.5 km, temp 1 grad, mesteparten av turen i 90+ og AC og setevarme på fullt kjør. Mao: Jeg tror ikke på tallene...
#10
Kia Soul EV / Sv: Hvor bor Kia Soul Eierne?
mandag 23. november 2015, klokken 20:39
Trondheim
#11
Kia Soul EV / Sv: Strømforbruk - små forskjeller å spore
mandag 23. november 2015, klokken 20:33

Og lufttrykket i dekkene er?
[/quote]
240 kPa. Fylt av forhandler og sjekket på bensinstasjon med ukalibrert trykkmåler.
Jeg har etterhvert kommet til at KIA selv antagelig ikke vet hva de måler og viser. I håndboka for Car Multimedia System (side 2-5) står det at 'eco levels of ECO driving mode increase by economic (...) driving. Bildet fra History skjermen viser stjerne for høyeste ECO level på turen med høyest forbruk. Det hadde kanskje vært greiest å angi effektforbruk i displayet i dashbordet og så la CMS regne ut forbruk pr km? Effekten må jo alltid integreres opp over en tidsperiode for å gi energiforbruk. Er det noen som vet hvilken integrasjonstid de bruker?
#12
Kia Soul EV / Sv: Strømforbruk - små forskjeller å spore
søndag 22. november 2015, klokken 11:29
Sitat fra: Kiatromsø på lørdag 21. november 2015, klokken 22:36
.... Har vært i kontakt med selger, han skulle sjekke om det var kommet ny SW, venter enda på svar...
Fint om du legger ut svaret du får!

PS:Når jeg nullstiller forbruksmålingen, viser den ofte 25 - 30 kWh i noen minutter på rolig kjøring. Historieloggen viser som alltid mellom 16.4 og 16.8.
#13
Kia Soul EV / Sv: Strømforbruk - små forskjeller å spore
fredag 20. november 2015, klokken 08:56
Jeg har kjørt 2016 mod. min i en mnd nå, både på motorvei og i by, med Eco av og på og AC av og på og har greid å variere energiforbruket fra 16.4 til 16.8 kWh/100 km. Jeg vet forskjellen på D og B og har doktorgrad i fysikk, så det må være andre grunner (f.ex. feil i software?) som gjør at energiforbruket er uavhengig av kjørestil. Har andre opplevd det samme?
#14
Kia Soul EV / Skvettlapper?
onsdag 04. november 2015, klokken 16:03
Omsider kom den, min hvite Soul Ex 2016 mod, 11 mnd etter at jeg skrev under kontrakten  :D. Jeg er stort sett begeistret, men har et par spørsmål til erfarne brukere:
1) Den skvetter utrolig mye søle opp etter sidene. Finnes det skvettlapper som passer og kan monteres uten for store problem? Forhandler henviser til E-Bay, men jeg syns ikke det ser lovende ut - lappene burde gå et godt styykke opp på forskjermen for å ha noen virkning.
2) Vindusspyler på bakruta mangler. Hendelen på rattet viser symbolet for å vaske bakruta men knappen kan ikke vris og jeg kan ikke se noen dyse på bakruta. Leverer Kia virkelig biler uten den slags standard utstyr?
#15
Kia Soul EV / Sv: Rekkeviddetest
mandag 17. august 2015, klokken 18:19
Sitat fra: Gnilre på mandag 17. august 2015, klokken 11:39
Sitat fra: elbil-1 på mandag 17. august 2015, klokken 10:05
...
Soul har lengre rekkevidde jo saktere det går...
Det er jo opplagt ikke riktig - du kan tømme batteriet ved å stå stille og høre på radio  :D. Men det reiser et interssant srørsmål: Hva er optimal hastighet for lengst rekkevidde? (La oss anta flat vei og ingen mot- eller medvind for enkelhets skyld)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA