Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - krish

#1
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Fatbike for ombygging?
onsdag 18. november 2015, klokken 23:08
Har ikke noe bilde akkurat nå, men jeg har gjort det samme som han i denne posten: http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2009938#Post2009938

Sykkelen funker superbra! :) Det er et problem jeg trøbler litt med, og det er at kjedevinkelen blir alt for stor når jeg girer for langt ut til høyre på bak-dreva, naturlig nok. Så enten må jeg ha et adapter på drevet foran som fikser bedre kjedevinkel ved tunge gir, ellers må jeg kjøpe et narrow/wide-drev foran, sånn at kjedet holder seg litt bedre på plass til tross for stor vinkel. Vi får se hva jeg gjør. Til nå har jeg bare latt være å gire, og det går helt fint. :)
#2
Da er krankrøret kappet ned fra 100 mm til ca 73 mm på min White 2fat Pro og krankmotoren fra Bafang montert! Det krevde også litt banking i kjedestaget for å få plass til motoren. Det hele var overraskende lett! :)
#3
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Fatbike for ombygging?
lørdag 05. september 2015, klokken 22:20
Funnet ut noe mer i denne saken? Snakka med en elsykkelbutikk som fortalte at de har bygd om flere Diamant Mammut-sykler med krank-motor. Han sa også at krankrøret måtte kortes ned, med mindre man ga 3-4 000 ekstra for en fatbike-tilpasset krankmotor. Jeg velger vinkelsliperen... :)

Ser du skrev i februar, Kimpala, så du har kanskje funnet ut mye nytt siden da..? Del det gjerne her. :)
#4
Model S / Sv: Hva er ditt gjennomsnittforbruk saa langt?
torsdag 10. juli 2014, klokken 11:18
243 Wh/km på 21 000 km siden november. Det er stort sett kona som kjører bilen til og fra jobb, så det er ikke snakk om så mye grisekjøring. Men vi kjører stort sett enten i by, i kø eller i 100-/110-soner, og det drar opp forbruket betraktelig. Imponert over at så mange har gjennomsnitt på +/- 200 Wh/km. Bra jobba folkens. :)
#5
Model S / Sv: Model S og barnevogner - barneutstyr
fredag 20. desember 2013, klokken 10:01
@krister461: I X-trail 2003-modell som vi solgte da vi fikk Teslaen hadde han det ikke trangt for beina, men i de fleste stasjonsvogner vil vel en 3,5-åring ha det trangt - men som du sier vil nok de fleste ikke plages av det. Når du gjør meg oppmerksom på det er det ikke sikkert noen andre bilseter er noe bedre på dette området, og Cybex Sirona er det definitivt ikke, men som jeg skrev var Cybex Sirona kjøpt inn til minstejenta, og ikke til 3,5-åringen.

Kanskje var jeg litt utydelig, sitter langt inn i programmeringsverdenen på jobb nå, så det gikk kanskje litt kjapt. :) I alle fall; hovedproblemet vårt var at taket på Teslaen bak er såpas lavt at spesielt kona mi slet med å få 3,5-åringen inn i BeSafe-setet. Derfor byttet vi til forovervent.
#6
Model S / Sv: Model S og barnevogner - barneutstyr
fredag 20. desember 2013, klokken 08:56
Cybex Sirona - ingen tvil! Vi har hatt en 3,5-åring i BeSafe iZi Combi X3 Isofix i halvannen måned nå, og det var to hovedproblemer med det:
- Trangt for beina til kiden.
- Lavt tak gjorde det kronglete å sette han inn i setet.

Setet tok også plass fra passasjersetet foran, men det var ikke graverende. Nå har vi bytta til Cybex Solutions X-fix på han og det er jo en annen verden å ha et forovervent sete, og han er jo ca gammel nok til å sitte forovervent.

Planen var i utgangspunktet at minstejenta på 9 mnd skulle bytte til BeSafe-setet når hun ble stor nok, men nå selger vi det og har kjøpt Cybex Sirona i stedet. Det kan snus når vi skal ha henne inn og ut av bilen, slik at det lave Tesla-taket ikke blir i veien. Tror det blir en lettere hverdag, spesielt for kona. :)
#7
Lading av Tesla / Sv: Adaptere
mandag 02. desember 2013, klokken 12:59
SitatDet blir ca 6 000 NOK for Chademo-adapteret. Desember er siste kommuniserte dato.
Rettelse: CA kr 6000,-. Sløvt av meg. Mva sa han ingenting om.

Mailen fikk jeg fra Tesla 22. nov.
#8
Lading av Tesla / Sv: Adaptere
mandag 02. desember 2013, klokken 12:30
Jeg fikk e-post fra Skøyen for to uker siden at CHAdeMO-adapter kom i desember og skulle koste ca kr 6000,-.
#9
Model S / Sv: Kompensasjon for manglende adaptere
fredag 22. november 2013, klokken 21:13
Svaret jeg fikk nå i ettermiddag:
SitatAlle Tesla-kunder har fått en kompensasjon for manglende adaptere ved levering. Kompensasjonen kan hentes ut når du kjøper et Tesla-produkt.
#10
Model S / Sv: Kompensasjon for manglende adaptere
fredag 22. november 2013, klokken 15:03
Jeg fikk bilen 12. nov. og har ikke hørt noe. Fyrer avgårde en mail nå.
#11
Model S / Sv: Garantisaker for biler langt vekke
tirsdag 19. november 2013, klokken 20:14
Sitat fra: ebbrey på tirsdag 19. november 2013, klokken 18:29
Sitat fra: Stig O på tirsdag 19. november 2013, klokken 17:15
Kjenner jeg blir rimelig stressa av all ladeproblematikk som postes her daglig. Jeg bor 3-3 1/2 time fra et servicesenter og dette er jo rene bingoen om lading funker eller ikke. Har utsatt leveringen til februar (reserverte nov. 2012), men begynner og misste troen på at problemene løses til den tid.

Husk at så fort noe skjer skrives det gjerne her med en gang av aktive brukere.. Alt som ikke skjer derimot.. ;)

Godt innspill, ebbrey. Det vi er strålende fornøyd med skriver vi lite om - og det meste er jo de aller fleste av oss strålende fornøyde med. Rangeren som var her hos meg i dag sa at ladeproblematikken kom til å forsvinne så snart rød og blå adapter var på plass, da det var schuko-lading som skaffa dem problemer. Han sa at det var ingen andre land i verden som sleit med denne problematikken, da det er bare Norge og Belgia som har IT-nett. Så vi får håper han har rett! :)

Jeg lovte tidligere i denne tråden og bekrefte/avkrefte om jeg måtte betale for rangeren som kom til Vestfold for å blåse liv i bilen min, og da kan jeg altså bekrefte at jeg ikke måtte betale noe for dette. Han kikka nesten litt dumt på meg når jeg spurte. :) Da har han altså kjørt 1,5 time fra Oslo og fiksa bilen, satt på oppdatering av 5.8 og ventet de 3-4 timene det tok før han sjekka at alt var i orden og kjørte 1,5 time tilbake til Oslo. Intet annet enn imponerende! :)
#12
Model S / Sv: Garantisaker for biler langt vekke
tirsdag 19. november 2013, klokken 15:43
@cra: Takk for at du gir oss det inn med teskje! :)

Da har rangeren fiksa bilen, og det var ladeporten som var gåen. Altså ikke selve kontaktene, men det som er rundt selve kontakten og som den låsepinnen går ned fra. Denne var defekt, så han bare bytta den og da skulle alt være i orden igjen. Rangeren har satt på 5.8-oppdateringen gjennom sin egen PC slik at alt skulle være i orden før han drar igjen, så jeg har ikke fått prøvd bilen selv ennå, men han sa at han hadde prøvd lading og at alt var fint nå. Så da stoler jeg på det. :)

12V-batteriet var jo flatt og jeg fikk feilmeldinga om det, men dette var altså bare en følgefeil av at ladeporten var defekt. 12V-batteiet hadde rett og slett blitt flatt fordi det ikke hadde fått support fra hovedbatteriet pga. feilen i ladeporten - hvis jeg forstod det rett... :)
#13
Model S / Sv: Garantisaker for biler langt vekke
tirsdag 19. november 2013, klokken 12:44
Jeg venter en ranger i Vestfold i dag pga. død bil, og jeg går jo ut fra at det ikke koster meg noe at de kommer og vekker den til live... Men det blir spennende å se..! Sier fra her når jeg vet svaret. :)
#14
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. november 2013, klokken 11:32
Sitat fra: NorwegianX på tirsdag 19. november 2013, klokken 10:33
Saltoladeren er en mye bedre løsning for fastmontering.
Da blir det godkjent gitt at den installeres av en autorisert elektroinstallatør.

Min løsning er et alternativ til rød/blå adapter og ladekladd som ikke ser ut til å dukke opp innenfor rimelig tid.

Det går vel fint å bruke kit fra ZCW for fastmontering også. Alt skal være CE-merket, så ikke noe problem der. Jeg har et 1x32A kit på gang samt at jeg har fått tak i topolet kontaktor på 40A. Dette skal monteres inn i sikringsskapet i garasjen så det blir ingen synlig boks i det hele tatt. Kun en ~4m lang kabel som kommer ut av veggen. Montert av elektriker kan jeg ikke skjønne dette skal være en dårligere løsning godkjenningsmessig.

Prisen for delene havner på ca. 3000 kroner. Da finnes det alt jordfeilautomat i skapet, koblet til den blå 32A pluggen (som blir stående som reserve). Monteringsjobben tar vel en times tid tenker jeg.

Hva slags kit har du på gang, jkirkebo? Fortell, fortell! :)
#15
Model S / Sv: Død bil uten brekk...
mandag 18. november 2013, klokken 00:20
1. Ja
2. Ja
3. Ja

Flere forslag mottas med stor takk! :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA