Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mrm

#1
Model 3 / Sv: Useriøs kørordning for Model 3
torsdag 31. mars 2016, klokken 20:08
Sitat fra: TM på torsdag 31. mars 2016, klokken 15:31
Reserverte en Model 3 i dag. Jeg synes det er useriøst at leverandøren tydeligvis ikke får lov til å fortelle hvor mange som står foran en i køen.

Når man startet Model S reservasjonene fikk man et løpende kø nummer, og kunne se hvor i køen man var (i vårt tilfelle i Europa).  Men Tesla måtte slutte med dette, da informasjon ble brukt til å beregne antall reservasjoner (noe man kunne se ut fra rapportering på div forum) og dette er aksje-sensitiv informasjon, som man vel ønsker (eller er pålagt) å offentliggjøre i ordnede former.
#2
Model S / Sv: Teknologien bak autopiloten og veien videre
søndag 27. mars 2016, klokken 10:13
Tipper model 3 kommer med EyeQ4 brikken og full sensor pakke.
Dog som en tilleggs opsjon for å holde start prisen nede.

Tipper også at Musk i kjent dristig stil kommer til å annonsere en funksjonalitet tilsvarende hva MobilEye mener de kan levere i 2018.  I hvert fall landeveiskjøring, kanskje også bykjøring. 
#3
Model S / Teknologien bak autopiloten og veien videre
lørdag 26. mars 2016, klokken 11:15
Interessant å hvordan Mobileye (teknologien som brukes i autopiloten) fungerer, og hvor nært de mener vi er å kunne kjøre handsfree i bytrafikk. 

http://www.youtube.com/watch?v=0UzVBTgHqSQ&t=13m57s  (Se fra ca 14:00)

En nyere video fra CES
http://www.youtube.com/watch?v=fA3bOJIEOvU&t=0m50s






#4
Model S / Sv: Midtkonsoll - verd det?
torsdag 10. mars 2016, klokken 05:48
#5
Model 3 / Sv: "About 20% smaller..."
søndag 07. februar 2016, klokken 09:29
Tror ikke du trenger korte den ned så mye i lengden.  (blir vel bare 4 meter i ditt eksempel).

Model S er nesten 2 meter bred og 5 meter lang, ca 10kvm.
Hvis du beholder høyden, holder det vel å redusere ca 10% på bredde og lengde, til ca 1.8 x 4.5,  8.1 kvm, ca 20% mindre volum?
#6
Det eneste som bety noe for meg som Tesla eier er at det ikke er kø på SC.
Om bilen ved siden av skulle være en elektrisk Audi eller VW er ikke nøye, så lenge det ikke er kø...

Så hvis Tesla klarer (og får lov til) å lage et konsept som gjør at de håndterer etterspørselen og utbygging av SC, selv ved å gi andre tilgang, er vel alle fornøyde.

Dersom bileier eller produsent har kjøpt en forhåndsbetalt tilgang (15-20.000kr), tilsvarende dagens Tesla eiere, fungerer skaleringen som i dag.  Så det er vel kun Ad-hoc lading som utgjør en ny økt fare for kø, spesielt på visse SC i sentrale strøk.

En mulighet kunne vært å justere Ad-hoc prisen dynamisk i forhold til ledig kapasistet. 
Dersom det for øyeblikket er god kapasitet på SC er prisen forholdsvis lav (f.eks 5kr/min), og ledig kapasistet kan utnyttes uten at det blir kø.

Mens ved nesten full SC er prisen relativt høy (f.eks 20kr/min). 
Dersom AD-hoc prisen er høy nok vil den virke både som et reelt tilskudd for finansiering av økning av kapasisteten og samtidig minke etterspørselen (mindre kø).

Skilting av pris, slik man i dag gjør ved bensinstasjonene.  Faktisk prising ville da kunne styres av "markedet" fra helt ned til "så vidt lønnsomt" ved tom SC til hva enn som måtte vise seg å være smertegrensen for adHoc lading ved nesten full SC.
#7
Sitat fra: elektro på lørdag 02. januar 2016, klokken 23:42
Ref. tidligere post, så er det ca. 10 bilbranner i Norge hver dag. http://www.nrk.no/sorlandet/derfor-brenner-bilene-1.12180306

Hvis Model S brenner like ofte som andre biler, skal det brenne mer enn en Model S i måneden i Norge. 

I snitt brant 20 av 10.000 biler årlig (2010 tall) ref http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/gjensidige-tall-disse-bilene-brenner-mest/a/10000363/
#8
Model S / Sv: Hvor utbredt er "slakke i tranmisjonen"?
mandag 28. juli 2014, klokken 17:17
Har hatt klunke lyden fra ca 7000km (9000 i dag), men ikke noen annen ulyd (ref sirkelsag).
#9
Model S / Hvor utbredt er "slakke i tranmisjonen"?
mandag 28. juli 2014, klokken 08:26
Har inntrykk av at mange har fått feilen, som gir relativt høy klunke lyd når man går fra litt gass til regenerering. 
Men hvor utrbredt er det egentlig?
#10
Model X / Innbytte av model S ved kjøp av model X
fredag 20. juni 2014, klokken 23:19
Har Tesla signalisert noe rundt innbytte av Model S, ved kjøp av Model X?
#11
Model S / Sv: EL 33333
tirsdag 18. mars 2014, klokken 20:23
Sitat fra: mhtofte på tirsdag 18. mars 2014, klokken 20:10
Kor finner dere opplysning om skiltnummer? Spent på skiltnummeret på bilen eg får på lørdag

legg inn VIN nr ditt her:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger
#12
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
fredag 21. februar 2014, klokken 11:15
Sitat fra: espenlg på fredag 21. februar 2014, klokken 09:42
KLOKKA 16:00 I DRAMMEN I DAG!!! WOWS! Endelig har dagen kommet!!  ;D ;D

Bra start på helgen Espen :)

Leveringen ble en del framskyndet da?
#13
Lading av Tesla / Sv: Foreslåtte SuperCharger lokasjoner i Norge
onsdag 19. februar 2014, klokken 19:26
Om det hadde vært en superlader 5 minutter fra her jeg bor, kan jeg ikke se for meg at hadde benyttet den ofte.  Gidder jo ikke sitte vente på at bilen lader for å spare et par kroner, og kanskje i tillegg slite ekstra på batteriet.


#14
Model S / Sv: Poll: Hvor mye koster din Tesla S
onsdag 19. februar 2014, klokken 12:02
Denne pollen sier mer om hva folk ville brukt på bil hvis man ikke kjøpte Model S:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12224.0.html
#15
Model S / Sv: Da kom mail om ny garanti og billigere service
mandag 17. februar 2014, klokken 13:01
8 års service er knall!

På den amerikanske siden kan man kjøpe "Extended service agreement"
SitatExtended Service Agreement
Tesla's extended service program covers the repair or replacement of Model S parts due to defects in materials or workmanship provided by Tesla.

Vil den norske 8 års avtalen også dekke feil på deler som ikke defineres som slitedeler, etter at 5 års garantien utløper? 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA