Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bmw i3

#1
Model S / Sv: Veien mot Tesla Model S. Mine tanker og vurderinger
tirsdag 31. desember 2013, klokken 17:08
Fargevalg er subjektivt men, velger folk sølv i 2013 ?  Personlig synes jeg den grå er mye finere spesielt med svart tak.  Ellers stod 20 TeslaS linet opp i nærheten av meg for noen uker siden og den desidert fineste var Hvit med svart panotak og 21" mørkegrå felger!
#2
Model S / Sv: Langtur 2 juledag
torsdag 26. desember 2013, klokken 13:36
Ja "kjølholdt", hvordan gikk turen?  Regner med at vi her snakker om hverdagsspenning.  Her leverer Tesla S topp spenning tenker jeg... 
Du og dine får forøvrig ha en riktig God Jul!!!!!!!!!!
#3
Det at enkelte kommer med negative kommentarer om Tesla eiere er vel ikke bare merkelig.  Hvor mange Tesla eiere går rundt og skryter hemningsløst av Teslaen sin?  Stort sett alle tenker jeg.  Tenk dere dersom eierne av alle biler i Norge som kostet over en million skrøt like hemningsløst av bilen sin i tide og utide til alle de snakket!!!!  Jeg hadde i hvertfall blitt litt lei til slutt!!!!!
Husk at Tesla S fremstår som en "overklasse" bil, da må man regne med noen sure kommentarer fra misunnelige ikke eiere.

#4
Model S / Sv: Den vanskelige tvilen
mandag 02. desember 2013, klokken 19:29
"Tror nok at han sliter med å selge etter å ha fått bilen."

...og da er vel tvilen ut av verden...
#5
Model S / Sv: Den vanskelige tvilen
mandag 02. desember 2013, klokken 19:18
Jeg tror ikke BalleKlorin har så stort problem.  Jeg ville ha gledet meg til bilen(det er jo halve moroa med ny bil), tatt i mot den, prøvd den om den fungerer for deg i din situasjon, men samtidig lagt den ut for salg og avtalt med kjøper at han mottar bilen "som brukt" etter en måneds bruk av deg.  Jeg regner med at du lett vil gå i "null" med en slik plan.

Ellers må jeg si at det var akkurat de samme tankene som du nå har som fikk meg til IKKE å bestille Tesla S.  Jeg skjønner deg.  Det ER mange feil som rapporteres.  Klart det er mange feilfrie biler også.  Noen av feilene finner folk ut av selv, men en nybil skal jo gå "sutalaust" hver dag. Det er utrolig mange feil og småproblemer i forhold til antall solgte biler!
#6
Model S / Sv: TeslaS - en salgsfiasko i Europa?
søndag 01. desember 2013, klokken 10:53
Sitat ballerogen:

"Har googlet litt for å finne ut hvordan det går med BMW i3 i Norge.  Jeg finner dessverre bare litt gammel informasjon.  Av den går det fram at salget i Norge er en ubetydelig del av det totale salget i Europa.  Går det virkelig så dårlig med i3?
Mener at de fleste testene av i3 har vært positive så hvorfor selges det så få biler?  En bilmodell må vel selge ca 15 000 til 20 000 biler i året for i det hele tatt ha muligheten til å gå med overskudd?  Eller hva?  Jeg regner med at avansen på i3 ikke er vesentlig større enn hos konkurrentene?

Motivet mitt er å finne ut om BMW i3 selger nok i Norge til å overleve.  Vi vet hva de selger i Tyskland og det kriserammede Europa, men hva skjer i Norge.  Spørsmålet er også om produksjonen er stor nok til å tjene penger.  Det er vel ingen annen bilmodell som tjener penger med så lave produksjonsnummer utenom superbilprodusentene?"

Ja og Tesla S er i likhet med BMW i3 en bil for massene som man kan regne med skal selges i store antall i verden.  I likhet med BMW så selger Tesla Motors mange andre modeller som de kan tjene penger på.  De har jo tjent en formue på Tesla Roadser så det kan jo gå skikkelig dårlig med Tesla S før det har noen betydning for selskapet.
#7
Model S / Sv: TeslaS - en salgsfiasko i Europa?
lørdag 30. november 2013, klokken 20:07
"Det var da litt pussige sammenligninger du gjorde mht salgstall. Det er vel vanskelig å kalle det en fiasko når salget så vidt har startet ?? Hva er egentlig motivet ditt ??
Her er det vel greit å sammenligne likt med likt. Tesla produserer så mange biler de klarer å skaffe batterier til... Jeg tipper at til neste år selges det flere Model S enn Leaf i verden ,og de ligger ikke tilbake for andre biler i samme klasse i USA."

Motivet mitt er å finne ut om Tesla Motors selger nok i resten av verden til å overleve.  Vi vet hva de selger i USA og Norge, men hva skjer i resten av verden.  Spørsmålet er også om produksjonen er stor nok til å tjene penger.  Det er vel ingen annen bilprodusent som tjener penger med så lave produksjonsnummer utenom superbilprodusentene?
#8
Model S / Sv: TeslaS - en salgsfiasko i Europa?
lørdag 30. november 2013, klokken 18:27
I og med at jeg kun har behov for en "vanlig" bil ble rekkevidden til I3 for liten til at jeg bestilte den.  Tesla X ble utsatt pga???? så jeg har ikke elbil i dag.  Jeg ser lite salgstall utenom Norge og USA, så jeg regner med at det selges lite ellers.  Det må være en utrolig liten produksjonstakt dersom NORGE tar hele Europroduksjonen!???
Håper de snart kan få produsert litt raskere slik at de kan overleve og så sette Tesla X i
produksjon ::)
VW selger som hakka møkk ca 9.6 millioner biler i 2013, Tesla selger vel litt færre enn det skal jeg tro. ca 20 000 i 2013 eller?
#9
Model S / TeslaS - en salgsfiasko i Europa?
lørdag 30. november 2013, klokken 18:07
Har googlet litt for å finne ut hvordan det går med Tesla S i Europa.  Jeg finner dessverre bare litt gammel informasjon.  Av den går det fram at salget i Norge er en betydelig del av det totale salget i Europa.  Går det virkelig så dårlig med Tesla S? :o
Mener at de fleste testene av Tesla S har vært positive så hvorfor selges det så få biler?  En bilprodusent må vel selge ca 150 000 til 200 000 biler i året for i det hele tatt ha muligheten til å gå med overskudd?  Eller hva?  Jeg regner med at avansen på Tesla S ikke er vesentlig større enn hos konkurrentene? 
Det er vel også lite sannsynlig at de store markedene i Europa med egne bilfabrikker "gir" kjøperne av Tesla S ca kr 500 000,.- for å kjøpe en elektrisk bil. 
#10
Model S / Sv: 50% verdifall på 3 år - hva tror vi om den påstanden?
lørdag 30. november 2013, klokken 13:18
Det største problemet med Tesla S er at den er en sedan med bakhjulsdrift.  Sedaner er jo ikke spesielt populære i Norge. Bruktprisen på sedaner er betydelig lavere enn på stasjonsvogner. Det er greitt at den har plass til 7 personer og derav stort bagasjerom men den utelukker alt for mange kjøpegrupper.  Se på salget av BMW 7 serie, A8, Panamera og Mercedes S klasse.  Svært få biler som selges og hvor mange av de er 4-hjulstrekk i dag - neste alle nykjøpte er 4hjulstrekkere vil jeg påstå.  Norge er et land hvor de med god råd(kjøper dyre biler) har bruk for SUV/stasjonsvogn når de skal på hytta. De fleste velger 4hjulstrekkere.  Fascinationen med den enorme kraften i Tesla - akselrasjon fra start og ved forbikjøring deles av et begrenset antall mennesker.  De fleste greier seg med mindre motor i Norge.  Hva skal du med 400 hk? Du får maksimalt bruk for det en til to ganger i løpet av en tur og på norske vinterveier er det vel neppe en fordel med all den kraften i bakenden. Jeg ser fram til at Tesla X kommer, men jeg synes det hadde vært greitt om den ble levert med bare 200-225kw.  Men, det er vel for å få størst mulig rekkevidde at man må ha den største motoren/batteripakken?!
#11
Model S / Sv: 50% verdifall på 3 år - hva tror vi om den påstanden?
fredag 29. november 2013, klokken 20:14
Jeg tror IKKE Tesla S får et verditap på 50% på 3 år.  Så lenge at Tesla Motors består i den form de er i dag tror jeg verditapet kommer til å bli mindre. Jeg tror imidlertid at verdifallet vil være litt annerledes enn hos vanlige biler.  På grunn av batteripakken(byttepris + varighet) tror jeg at verdifallet får en jevnere kurve med lite fall de første 1-3 årene og så en gradvis økning.  Med en 4hjulstrekk utgave introdusert om en 2-3 år tror jeg imidlertid at verdifallet blir betydelig større.  Om en 2-3 år når X drive er introdusert og leveres i Norge tror jeg kurven blir brått brattere.

Behold model S i max tre år og bestill model X så er dere sikret mot et for stort verdifall. Solgte for 2 uker siden en 2010 modell.  Tapte 170 000kr siden den var ny. Verrdifall på 4 år 30%.  Kjøpte samme merke igjen. Venter spent på Model X som 2017/18 modell dersom bompengeordningen beholdes.
#12
Model S / Sv: Tesla vs den tyske arven
tirsdag 26. november 2013, klokken 10:53
Jeg er en av "få"?? som har prøvekjørt Tesla S og IKKE kjøpt den.  For det første er jeg enig i at det er en fantastisk bil på alle områder. Flott å se på, imponerende drivlinje og kjøreegenskaper.  Interiøret med spesielt 17" skjermen er imponerende.  Jeg har hatt mange Audier og BMWer de siste årene, men jeg valgte faktisk den nye MY 2014 XC60 R-design.  Hvorfor?  Bor i Norge og har hytte på fjellet.  EN episode med "Sudden Death" eller ladeproblematikk hadde fått kona til å bli temmelig oppgitt.  Jo mere jeg leser her inne jo mere sikker blir jeg på at jeg valgte rett. Så mange feil og problemer som rapporteres på forumet her er bare skremmende.  Jeg ønsker ikke å være BETA tester for et bilmerke.  Nå er bilen ny og det er ganske mange "ladeissuer".  Hvordan er det om en 3-5 år?  Som handyman med mange håndverktøy(Festool) vet jeg at batteriene har en svært begrenset levetid. For å si det på en annen måte.  Hvem kjøper brukt håndverktøy?  Hvem av dere vil kjøpe en brukt Tesla om 5 år?  Jeg fortsetter å lese fordi jeg har ikke helt slått fra meg Model X dersom/når den en gang kommer. 

Å få en nybil fra noen andre enn Tesla er faktisk også ganske morsomt.  Min bil er koplet opp mot Iphonen.  Jeg kan faktisk spille direkte fra Spotifyetc uten problemer.  Bilen kan alltid følges hvor den er via Iphonen.  Dører kan låses og motoren kan stoppes ved tyveri via telefonen ++++  Morsomme ting som kan få en teknikkfreak til å elske den.  Men, 4 hjulstrekk og trygge kjøreegenskaper var utslagsgivende for avgjørelsen, så får vi se hva jeg bytter bil om 3-5år.

Dere elsker bilen deres som dere elsker den dere er gift med- ingen er perfekt. men, TESLAen får dere til å elske i hvertfall ;D

#13
Model S / Sv: Tesla S ankommet Bergen - valg av farge og felger!!
tirsdag 19. november 2013, klokken 11:02
Torbjorn - Plassen er på nedsiden av Fjøsangerveien/Frydenbø. Det var noen P+ der ja Chlangum.
#14
Model S / Tesla S ankommet Bergen - valg av farge og felger!!
mandag 18. november 2013, klokken 21:58
Det står tyve Tesla S på Minde på ankomst tomten for biler.  De står parkert på to steder flott linet opp.  Valg av farge og type felg blir mye lettere slik de står.  Personlig favoritt er hvit Tesla med svart tak(pano) og grå 21" turbin felger.  Nyyydelig! 
#15
Model S / Sv: Bjarts og TØIs pølsevevsrapport
lørdag 09. november 2013, klokken 20:26
Det er vel ikke mange av rikingene som har Tesla S som nummer 2 bil som er på dette forumet :o
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA