Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - timingbeltkiller

#1
Elbiler i media / Sv: Hvorfor brukes NEDC fortsatt
fredag 27. oktober 2017, klokken 22:41
EPA er praksisnære tall for bileiere som bruker elbilen omtrent som de før brukte fossilbilen.
Det er neppe grunn til å tro WLTP vil  bedre i så måte enn EPA.

Ellers burde de fleste ha fått med seg at bilprodusentenes reklametall er nettopp det.
Reklame og som hovedregel villedende sådann.
#2
Elbiler i media / Sv: Ser vi slutten på oljealderen ?
søndag 22. oktober 2017, klokken 22:14
Vi får se hva V får ut av budsjettforhandlingene.
Om den regjeringskåte fløyen selger sjela si.
Eller om regjeringsmotstanderne vinner fram.

Og framfor alt i hvor stor utstrekning de støtter opp om
miljøvennlige forslag fra opposisjonen i Stortinget =
stemmer mot regjeringen.

BTW
V politikk har endret seg giga:
Fra den venstreside vennlige Sponheim
til den høyreside vennlige Grande.
(Ble en unintended pun her)

Partiet i dag er nærmest en tro kopi av tyske FDP:
Til høyre for tyske høyre CDU og CSU
Og til høyre for norske høyre.

Så la oss vente til ut i 2018 med å konkludere.
#3
Elbiler i media / Sv: Ser vi slutten på oljealderen ?
fredag 20. oktober 2017, klokken 21:20
Det er antallet mennesker som er årsaken til at det går mot utslettelse av homo sapiens.
Hadde vi vært 8 hundre millioner i stedet for 8 milliarder,
ville alle nåværende menneskeskapte farer for utslettelse ikke eksistert.

(Men selvsagt øvrige farer. Eksempelvis kollisjon med stor asteroid)

I sin dårskap behandler homo sapiens kloden som en Sareptas krukke som aldri går tom.
Mens den tvertom er en petri dish som nettopp går relativt raskt tom
#4
Elbiler i media / Sv: Ser vi slutten på oljealderen ?
fredag 20. oktober 2017, klokken 20:16
Tror du for mye ord og for lite effektiv handling i kampen mot et for mennesker ulevelig klima,
er største og mest sannsynlige årsak til at det går dinosaurenes vei med menneskearten?

FEIL,
Fins en rekke farligere og mer sannsynlige årsaker i så måte.
Det skjønner du raskt dersom du stoler på vitenskapen
og tar disse linkene på alvoret de fortjener:

http://www.theecologist.org/blogs_and_comments/commentators/2987672/alert_critically_endangered_species_homo_sapiens.html

http://www.theecologist.org/News/news_analysis/2989161/ecologist_special_report_biological_annihilation_on_earth_is_accelerating.html

https://www.nrk.no/norge/ny-studie_-antall-insekter-stupte-med-75-prosent-pa-under-30-ar-1.13741219
#5
Elbiler i media / Sv: Ser vi slutten på oljealderen ?
fredag 20. oktober 2017, klokken 19:53
I følge oljemafiaen inkludert samtlige norske politiske partier minus SV, Rødt og MPG
er det behov for olje i utviklingslandene som har stort behov for energi(løft).

Dette er positivt galt.
Disse landene sløyfet utviklingstrinnet fasttelefon og gikk direkte til mobiltelefon.
På samme måten sløyfer de fossil energi og går direkte til fornybar energi.
#6
Elbiler i media / Sv: Regjeringen vil ha avgift på tyngre elbiler
torsdag 12. oktober 2017, klokken 22:51
Lukter lang vei av forslag i budsjettet beregnet på å la Krf og V få æren av å reversere
slik at de til gjengjeld går med på å akseptere budsjettpostene som betyr noe for regjeringen.

Med andre ord rene araberbasaren: Sett prutteprisen til 3 ganger reell pris.
Noen få prutter ned til reell pris, men de fleste tror de har gjort et godt kjøp betydelig høyere!

Krf og V kommer  nok til å bite på dette agnet!
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
torsdag 12. oktober 2017, klokken 22:46
Lukter lang vei av forslag i budsjettet beregnet på å la Krf og V få æren av å reversere
slik at de til gjengjeld går med på å akseptere budsjettpostene som betyr noe for regjeringen.

Med andre ord rene araberbasaren: Sett prutteprisen til 3 ganger reell pris.
Noen få prutter ned til reell pris, men de fleste tror de har gjort et godt kjøp betydelig høyere!

Krf og V kommer  nok til å bite på dette agnet!
#8
Elbiler i media / Sv: Ny spiker i Dieselkista ?
torsdag 21. september 2017, klokken 21:38
Bensin eller diesel er irrelevant.
Begge må bort fortere enn du kan si AU dersom kloden ikke skal kokes ulevelig for mennesker.

Siden de i praksis ikke kommer bort før langt ut i 2030 åra,
kan vi med 99% visshet si det går dinasaurenes vei med Homo Sapiens/storhjerna primat.

Med omsyn til den store hjernen, passer det som hånd i hanske med en sindig jærbu sin  beskrivelse:
"An he møye ved, men de e a de ringe slage"

Oversatt:
Han har mye vett. Men det er av dårlig kvalitet.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Et kraftig spark bak til produsentene!
tirsdag 19. september 2017, klokken 23:14
A hard deadline: we must stop building new carbon infrastructure by 2018
Stephen Leahy
10th August, 2017
There will be enough fossil fuel-burning stuff - cars, homes, factories, power plants - built by next year to blow through our carbon budget for a 2 degrees Celsius temperature rise. Never mind staying below a safer, saner 1.5 degrees of global warming, warns STEPHEN LEAHY

http://www.theecologist.org/News/news_analysis/2989187/a_hard_deadline_we_must_stop_building_new_carbon_infrastructure_by_2018.html
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Stavanger vil bli elbilbyen ( igjen )
tirsdag 19. september 2017, klokken 13:27
Sitat fra: Amatøren på mandag 18. september 2017, klokken 20:34
Siste blir ok beste (plombert km teller), men fortsatt ikke bra da man også betaler når man ikke kjører på norske veier. Da betaler man til tider også lokale avgifter og da blir det dobbel beskatning.

Skal den leses av ved grensepassering må kapasiteten økes for å ta unna den ekstra belastningen og man må over betjent tollstasjon. Denne ordningen vil heller ikke beskatte utlendinger.

Nederland "løser" dette problemet med å km-beskatte også kjøring i utlandet.
De mener øyensynlig dobbel beskatning er OK for de som ikke kan holde seg hjemme i verdens beste land.

Utlendinger behandler du som Østerrike og Sveits gjør:
Må kjøpe vindusvignett ved innreise for perioden de skal kjøre i landet.
Forutsetter selvsagt betjente grensestasjoner.

Men manglende vignett hos utlendinger som lurer seg inn i landet via ubetjent grense
vil nok som regel fange oppmerksomheten til trafikkpolitiet ute på veiene.


#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Stavanger vil bli elbilbyen ( igjen )
mandag 18. september 2017, klokken 20:22
Sitat fra: automat på mandag 18. september 2017, klokken 11:39
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 18. september 2017, klokken 10:00


Eller du kan kreve GPS km-telling med løpende rapport direkte til avgiftsmyndighetene.


Da risikerer man at GPS-spoofing blir den nye folkehobbyen.



OK, da kutter vi ut GPS km-telling.

Gjenstår  forsikringselskapmodellen eller en  plombert ekstra km-teller.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Stavanger vil bli elbilbyen ( igjen )
mandag 18. september 2017, klokken 10:00
Sitat fra: ludwig_holberg på mandag 18. september 2017, klokken 08:49
Det er nok lenge til tippepunktet kommer hvor elbilene må overta rollen som melkeku. Det er også et problem rent praktisk; strømmen får man fra kontakten hjemme, og kan ikke avgiftsbelegges særskilt. Sannsynligvis vil årsavgiften øke i et 5-10-års perspektiv. Kanskje man lager en km-basert veiavgift, men det er en god del utfordringer knyttet til å implementere dette, så det kan ta lang tid, eller ikke komme i det hele tatt.
Det er tilnærmet null problemer med en km-avgift for elbiler.
Eksempelvis kan du overlate til forsikringsselskapene å kreve inn avgiften.
De har jo allerede alle opplysningene de behøver.

Eller du kan kreve GPS km-telling med løpende rapport direkte til avgiftsmyndighetene.

Det var forøvrig ingen problemer med km-avgift på dieselbiler den gangen
du kjøpte dieselen avgiftsfri på pumpene.
Det ble løst med plombert ekstra km-teller i et bilnav.
Og det var tross alt en i dag foreldet og relativt tungvint ordning.

Eventuelle svindelforsøk med tilbakestilling av km-teller
skjer i strid med lagrede fabrikkdata.
Og er således enkelt å oppdage.

Det er heller ikke noe spørsmål om et tippepunkt
der elbilene går fra null til hel melkekurolle.
Det er spørsmål om en glidende overgang der elbilene i sum
til enhver tid får avgiftene øket med noe mer enn de minker i sum for fossilene.

#13
e-Golf / Sv: Kjøpshjelp/tips
søndag 17. september 2017, klokken 07:51
Du har ikke lyst til å vente, men tydelig du KAN.
Da ville jeg vente på nye Golf. Mulig også nye Leaf blir solgt med minimal ventetid.

Brukte elbiler minus Tesla er vanligvis gode kjøp med første eier som har tatt
den relativt høye nybilavskrivingen.

Det er nettopp ikke tilfellet med Tesla.
Her er bruktprisene så høye at den høye nybilavskrivingen overføres til neste eier.
Tesla bør du derfor bare kjøpe som nybil!

Hvor lang er pendleravstanden din?
Inntil 10 km vil du komme raskere fram med en elsykkel enn med elbil.
Dette pga hendighet i trafikken og fordi den behøver ikke samme bry og tid
til klargjøring før kjøring.

En praktisk kvalitets elsykkel får du i prisklasse omkring 20 tusen.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Stavanger vil bli elbilbyen ( igjen )
søndag 17. september 2017, klokken 07:09
Statskassa har helt enkelt ikke råd til å gi slipp på bilen som melkeku.
Det må nødvendigvis bety elbilene overtar fra fossilene minst i samme takt
som inntektene fra disse minker med lavere relativt antall.

Det er også begrenset hvor mye du kan avgiftsbelegge fossiler.
Blir det for dyrt, blir de enten kjørt mindre eller skrotet.

Den dagen det er bare elbiler på veien, 
kommer samlet avgift fra disse garantert være høyere en dagens avgifter korrigert for inflasjonen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA