Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pitter fra Madla

#1
Model S / Sv: Mysterium: Hvorfor blinker bilene bak på meg?
onsdag 11. februar 2015, klokken 08:16
Sitat fra: Kallisman på tirsdag 10. februar 2015, klokken 17:29
Kan det tenkes at blinkingen ikke er bevisst, men et resultat av dårlig veistandard? At det ser ut som bilen bak blinker fordi lysene på den går opp og ned når den homper bortover ujevn vei?

Dette trodde jeg også, men når jeg begynte å følge med på bilen bak i speilet ble det tydelig at det var styrt av sjåføren. God vei var det også. Spesielt i den undersjøiske tunnelen det skjedde i.
#2
Model S / Sv: Mysterium: Hvorfor blinker bilene bak på meg?
onsdag 11. februar 2015, klokken 08:14
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. februar 2015, klokken 06:37
Sitat fra: ducktolate på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:34
Sitat fra: mj på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:19
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:14
Husk på at hver gang du tar foten fra gasspedalen  og aktiverer regen  så aktiveres bremselysene .. hvis du pumpkjører  mye kan dette virke irriterende på dem bak deg da det ser som om du stendig gasser på og siden bremser ...

Den lyser ikke hver gang den regenererer. (Da ville det å ligge bak føles som å være på tivoli.) Det kommer an på hvor kraftig hastigheten reduseres.
Ut fra lysbilde på mørke veier og sett i speilet så ser det ut som Bremselys kommer på ved hurtig slipp av akspedal rundt 1,5 og ved sakte oppslipp rundt 3.

Innslag av bremselys varierer med hastighet. Jo høyere hastighet, jo mer regen må til. På motorvei må man opp i ca 30-35kW.

Regen krever en helt annen pedal-sensitivitet enn man er vant med. Mange kan nok ende opp med å kjøre svært ubehagelig/rykkete om de ikke tenker på det.

Jeg kan love at det ikke var dette som var tilfellet i minst to av tilfellene. Spesielt den ene, da jeg kjørte helt stabilt og jevnt oppoverbakke i en undersjøisk tunnel. MEN det kan jo hende at lysene lager tivoli likevel. Software bug?
#3
Model S / Sv: Mysterium: Hvorfor blinker bilene bak på meg?
tirsdag 10. februar 2015, klokken 11:09
Takk for innspill så langt. Jeg tror vi kan eliminere muligheten for at jeg kjører for sent, for det har vært muligheter for å kjøre forbi noen ganger, og jeg har lagt merke til at iallefall en av bilene holdt veldig tydelig avstand. Og det er ikke det at de blinker 2-3 ganger. De blinker 15-20 ganger.
#4
Model S / Mysterium: Hvorfor blinker bilene bak på meg?
tirsdag 10. februar 2015, klokken 07:41
Det har skjedd tre ganger nå; bilen bak blinker på meg som besatt med hovedlyktene. De to første gangene skjedde det i mørke, så jeg trodde jeg kjørte uten baklys. Men i går skjedde det i dagslys. Selv kan jeg ikke se noe eller høre noe spesielt, og det er ingen meldinger på skjermen. Når jeg kjører ut av veien for å sjekke, kjører "blinkeren" bare forbi, så jeg får ikke noen input av vedkommende. Og når bilen har stanset er det absolutt ingenting i veien. Men de gangene det har skjedd, så har bilen bak blinket intenst og langvarig, så noe må det være som vedkommende ser.

Etter andre gang (to uker siden) leverte jeg bilen på verksted. Det sier seg selv at en ikke-reproduserbar feil er vanskelig å finne. Men de sjekket loggen (jeg hadde tidspunktet), de målte seg gjennom hele 12V systemet og de sjekket lyssensoren som avgjør om lysene skal på når det mørkner. Helt uten spor. De hadde aldri hørt om noe liknende. Det ble opprettet sak hos engineering team i USA, men uten symptomer kommer det nok ikke så mye ut av det.

Etter de to første gangene tok jeg det med ro, for det var sikkert bare baklyktene som hadde skrudd seg av (alvorlig nok). Men etter at det skjedde i dagslys, når baklyktene faktisk skulle være av, ble jeg mer bekymret. Hva er det de ser? Hva er det som er galt?

- Ryggelys eller tåkelys bak slår seg på?
- Gnister/lysbuer?
- Røyk/flammer?
- Løse hjul? (det måtte jeg vel kjent på bilen)
- ?

Jeg aner overhodet ikke hva som skjer. Noen som har tips?
#5
Model S / Trenger jeg være medlem i Falck?
tirsdag 12. august 2014, klokken 13:42
Nå har jeg fått regningen fra Falck på medlemsskap (Falck Bil Parat). Er dette nødvendig, eller har jeg alt jeg behøver gjennom Tesla sin veihjelp?
#6
Model S / Sv: Hvordan feste L'en for øvelseskjøring?
mandag 07. juli 2014, klokken 12:39
Hos Biltilsynet fikk jeg en klistre-L. Den er i lett folie (ikke-magnetisk) og skal bare påføres vann og klaskes på innsiden av bakruta. Etter bruk drar du den bare av, og det er bare noen våte dråper igjen i vinduet. Neste gang fuktes den, og klaskes på igjen. Har ikke funnet den noe annet sted.
#7
Merkbart økende slakk og lyd i min standard 85kW, km. 13000. Har vært der ca. 5000 km. Veldig irriterende. Hadde tenkt å stikke innom for å få en kommentar fra Tesla, men det virker ikke som de kommer til å ta det alvorlig (enda).
#8
Model S / Sv: Hvilken låt er favorittlåten å spille i bilen?
lørdag 22. februar 2014, klokken 18:40
Denne får fram ytelsen på anlegget bra:
#9
Lading av Tesla / Sv: UMC og feilmeldinger
fredag 07. februar 2014, klokken 23:33
Min har aldri fungert. Ikke en eneste gang siden 28. august. Tesla senter har hatt den inne fire ganger, og finner ikke ut av det. Når jeg trykker på knappen inne på verkstedet sier det klakk i alle de andre bilene, så UMC'en er det definitivt ikke.
Sist jeg hadde den inne sa de at de skulle få hjelp av Engineering i USA, men problemet er fortsatt ikke løst :-(
#10
Model S / Sv: Bakkestart
søndag 20. oktober 2013, klokken 13:23
Den burde definitivt hatt hill hold. Øverst på ønskelista mi for neste SW-update
#11
Model S / Sv: Redusert "re-gen" ved 10°
torsdag 03. oktober 2013, klokken 11:17
Opplever det samme. Varer ca. 10 km. Det som var en større ulempe var retur fra hytta på fjellet. Alle de ti første kilometrene var nedoverbakke, og jeg fikk rett og slett bremse med bremsene hele tiden. Her nytter det jo ikke å slenge den i et lavere gir.....
#12
Model S / Sv: Web leser treg
mandag 23. september 2013, klokken 10:43
Min nettleser har låst seg fast i Gmail i en uke nå. Noen som aner hvordan jeg resetter?
#13
Model S / Sv: Bakkestart, savner hill hold
tirsdag 10. september 2013, klokken 09:01
+1
#14
Model S / Roadside assistance
mandag 09. september 2013, klokken 09:03
På vei til fjellet lyste det opp en advarsel om feil på dekktrykkssystemet. Jeg ringte Tesla Roadside Assistance, for jeg tenkte jeg ville høre med dem om dette var noe jeg trygt kunne kjøre videre med. Etter laaaaaaaaaang tid kom jeg igjennom. Damen i andre enden ville bare vite om jeg trengte tauebil eller ikke. Jeg trengte svar på spørsmålet OM jeg trengte tauebil. Hun begynte å rote etter nummer til Tesla servicesenter, og etter en stund sa hun at hun skulle sette meg over til Mekonomen (?!?), for de "har Tesla". Før jeg fikk sukk for meg hadde hun satt meg over. Mekonomen svarte selvfølgelig ikke (lørdag formiddag), og hadde de svart hadde jeg nok ikke fått svar.

Hva gjør vi, når Roadside ikke kan hjelpe, og servicesentrene ikke har åpnet? Det er vel ikke slik det skal være?
#15
Model S / Sv: BUG opplevelser på Tesla
tirsdag 03. september 2013, klokken 23:57
Hvordan skrur man radio/medier helt av? Jeg har ikke funnet noen annen metode enn å mute (volum = 0). Når man deretter kjører tunnel, mister man kanskje DAB-kontakten. Når man kommer ut igjen får den igjen kontakt med DAB og slår på volumet med default styrke. Dette er iallefall et forsøk på forklaring på hvorfor radioen slår seg på fra tid til annen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA