Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dice

#1
Model S / Sv: Vi som er fornøyd uten awd og autopilot
onsdag 15. oktober 2014, klokken 13:04
Jeg er strålende fornøyd med min TMS85. Jeg trenger ikke 4wd, da bilen var eksemplarisk på vinterføre i fjor. Jeg har ikke noe behov for autopilot eller andre funksjoner som kom med ny HW. Etter 8 mnd kan jeg med hånden på hjertet si at dette er mitt beste kjøp noensinne. Jeg har aldri hatt problemer med bilen. Ikke lading, ikke 3g, ikke soltak, eller noe annet.

Jeg regner med at oppdateringene til vår HW fortsatt vil komme. Når Tesla bryr seg om Roadster eierne fremdeles, så er jeg rimelig sikker på at de ikke lar oss i stikken.

Jeg synes det er flott at de som har lyst på det nyeste beistet selger bilene sine, slik at flere får mulighet til å kjøpe Tesla til en overkommelig pris. Forhåpentligvis betyr dette at andelen elbiler i Norge øker betraktelig.
#2
Lading av Tesla / Sv: Semihurtige ladestasjoner er ett blindspor?
tirsdag 17. juni 2014, klokken 12:19
I forhold til mitt eget bruk er jeg enig i at semihurtige ladestasjoner er et blindspor. Til vanlig lader jeg hjemme om natten, og har ikke bruk for mer enn min 32a kontakt. Når jeg er på reise og parkerer bilen for natten spiller det stort sett ingen rolle hvilken type ladepunkt jeg er tilkoplet. Når det gjelder lading på reise synes jeg selv Teslas SC er for trege. Jeg bruker mer tid både på Dombås og på Lillehammer enn det jeg kunne tenkt meg når jeg kjører Trondheim-Oslo.

Det er mange som har et helt annet bruksmønster enn meg, og som noen allerede har kommenter ser de nytten av semihurtig lading. Uansett, for at elbilen skal ta knekken på fossildyret er jeg overbevist om at en omforent standard for hurtiglading må på plass.
#3
Model S / Sv: Takluke åpner seg ikke - lang ventetid på service
torsdag 24. april 2014, klokken 19:58
Har hatt samme problemet siden jeg fikk bilen. Har fått time i mai til å fikse det.
#4
Model S / Sv: Spetalens løgner
torsdag 24. april 2014, klokken 10:27
Jeg synes å huske at når Elon Musk var i Norge, svarte han at Tesla arbeidet med sin egen whitepaper for å sammenlikne en TMS med andre biler for å vise energiforbruk ved produksjon og kjøring. Er ikke det riktig? Jeg kunne tenkt meg en enkel framstilling som viste utslipp ved produksjon samt sa noe om utslipp knyttet til bruk av TMS med ulike energikilder.

Kongstanken har vel vært å produsere en bil folk vil ha (rekkevidde, komfort, m.v.) som drives av fornybar energi. Det er lett å fortelle skeptikere at tanken er at superchargere skal drives av fornybar energi som solcellepanel, vannkraft eller vindkraft. Det jeg imidlertid synes er vanskelig er å vise til total energikost for produksjon av TMS vs en tilsvarende fossilbil. Det hadde vært greit å kunne vise til en skisse når trollene i komentarfeltene i nettaviser påstår at produksjonskostnadene til TMS batteriet alene medfører mer utslipp av CO2 enn en fosilbil slipper ut i sin levetid.

Jeg så denne artikkelen ble postet på TOC på FB:
http://www.vancouverobserver.com/blogs/climatesnapshot/do-electric-cars-cause-more-or-less-climate-pollution-gasoline-cars-take-look
#5
Model S / Sv: rated range ved maks lading
søndag 20. april 2014, klokken 00:24
Jeg har hatt bilen i tre uker. Har ladet fullt fire ganger i påsken. Første gang 503 rated, de tre siste 508 rated. Etter fjerde makslading på under en uke fikk jeg melding om at det ikke er sunt for batterilevetiden å lade maks, og forslag om å sette ned lading et hakk.
#6
Lading av Tesla / Sv: Lading på Oppdal
mandag 14. april 2014, klokken 21:39
Takk for svar, og takk for at du gjorde meg oppmerksom på app'en! Har lastet den ned nå  :D
#7
Lading av Tesla / Sv: Lading på Oppdal
mandag 14. april 2014, klokken 12:13
Takk for ladekamerat info :-D

32A 230V enfas, blå industriplugg
Innelåst i garasje. Må avtales på tlf 90751997. Tilgjengelig for våre pasienter, eller for Teslaeiere i nød :-) Ved Tannlege Asphaug i Oppdal sentrum.


Jeg lader maks i Trondheim, og tenker å stoppe på Støren begge veier for å være sikker. Jeg finner ingen informasjon om hvilken kabel/adapter man trenger for å lade på Støren. Er det noen som har info om dette?

http://gauldalenergi.no/strom/privat/el-bil-ladestasjon
#8
Lading av Tesla / Lading på Oppdal
søndag 13. april 2014, klokken 23:10
Jeg skal fortsette påsken på Oppdal. Det er for mye snø ned mot hytta, så jeg trenger å lade et annet sted. Har googlet litt, og det ser ut som det er ingen lademuligheter på Oppdal. Stemmer det? Jeg ser at man kan lade på Støren, og selvfølgelig på SC på Dombås, men er det virkelig ingen lademuligheter på Oppdal? Alle steder som ønsker å trekke turister burde vel hatt lademuligheter?

Innspill til alternative lademuligheter på Oppdal mottas med takk!  :)
#9
Lading av Tesla / Sv: Lading i Åre
lørdag 12. april 2014, klokken 13:12
Ja, bor i Trondheim. Hakka 7, men har ikke sjekket PSI etter jeg fikk bilen av Tesla for et par uker siden. Sikkert rundt 45 PSI, så jeg blir kanskje fylle litt mer luft før jeg drar hjem? Jeg har bare med meg UMC med shucko og blått adapter. Lader litt i Åre i kveld, og stopper på Storlien hvis ladeangsten melder seg  :o.

Neida, ikke for teknisk. Jeg forstår at noe av energien man legger inn i oppoverbakke får man igjen i nedoverbakke. Har ikke hel funnet ut ideell hastighet for økonomisk kjøring, men det finnes sikkert ganske mange utregninger på dette forumet om rullemotstand, aksellerasjon, osv  :P. Det lille jeg så når jeg kjørte til Åre var at hvis jeg lå i overkant av 100 km/t og aldri dro på mer enn 40 KW (eller hva det står på høyresiden av speedometeret), så klarte jeg å ligge godt ned mot rated.

Takk for svar!  ;D
#10
Lading av Tesla / Sv: Lading i Åre
lørdag 12. april 2014, klokken 09:27
Å herregud... Jeg burde ha lest denne tråden før jeg dro på påskeferie  :o

Ladet Teslaen opp til maks før jobb på fredag (503 rated), brukte den noe på dagen. Da jeg satte kursen mot Åre hadde jeg vel ca 440 rated. Vel framme i Björnen har jeg 190 rated igjen på "tanken". Siden hytta har motorvarmer utenfor, tenkte jeg at lading ikke var et problem... Duh! Må ut å trykke på knappen hvert 30' minutt  :'(. Lørdag morgen har jeg 233 rated på "tanken". Skal prøve å lade litt i sentrum når vi spiser middag i kveld...

Synes jeg kjørte ganske økonomisk på vei hit, men piggdekk og høydemeter drar ganske mye strøm. Mulig jeg har litt lite luft i dekkene også. Er det noen som har erfaring med hvor mye mindre man bruker på vei ned fra fjellet? Det bør vel gå bra hjem igjen med ca 200 rated på "tanken@?
#11
Model S / Sv: Ettermontering av dobbel lader i utlandet
torsdag 10. april 2014, klokken 13:33
Husk at du ikke må gå på rød mann, kjøre for fort, eller smugle med en halvflaske ekstra når du er på tur...
#12
Model S / Sv: FW 5.9
onsdag 09. april 2014, klokken 12:22
Lading funker fint etter oppdatering til 5.9...94! Endelig :-D
#13
Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 27. februar 2014, klokken 14:55
Sitat fra: Madboy på torsdag 27. februar 2014, klokken 14:47
Det betyr ikke mye for meg, men jeg synst det er snodig at det ikke er mulig å finne en rød tråd i dette.
Skulle nesten tro at det er avhenging av hvem som er på jobb i produksjonen til Tesla....  :o

Hey , this white looks nice , let's give him the new mirrors.. But that black .... Noooo  ;D

Snakket med Tesla nå. Jeg får innfellbart speil på venstre side, og vanlig speil på høyre. Dette blir bra!  8)
#14
Da kan jeg vel håpe med VIN: 5YJSA3H...?
#15
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
tirsdag 25. februar 2014, klokken 19:58
Fikk e-post i dag om levering 28. mars. Bestilte i oktober, og ba om levering i april.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA