Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fonberg

#1
Model S / Sv: Takboks som ikke hindrer bakluken?
søndag 29. oktober 2017, klokken 13:05
Sitat fra: Lacaixxa på søndag 29. oktober 2017, klokken 12:07
Får du åpnet bakluken 100% med FX SUV?

Jepp.
#2
Model S / Sv: Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg
søndag 29. oktober 2017, klokken 13:04
Mistenker som du at jeg mangler noe midtbass, det var førsteinntrykket. Derfor også aktuelt med noe bedre elementer i dørene, som takler lavere frekvenser bedre enn de originale.
Skal la den spille seg inn noen timer før jeg vurderer videre tiltak.
Takker for tips om dørdemping, kan være fornuftig å få gjort samtidig med eventuelle nye elementer i dørene. Når det er sagt, synes jeg 2017-modellen virker en del bedre dempa enn de TMS-ene jeg har hatt tidligere ut fra lydbilde.
Må sjekke nærmere med BRS hvirdan kassen er bygd. Forsterkeren er i hvert fall montert i bunn på høyresiden, rett under kassen.
#3
Model S / Sv: Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg
søndag 29. oktober 2017, klokken 10:35
Hentet min fra BRS Trondheim fredag ettermiddag. Kun 20 min erfaring, da bilen ble byttet i en loaner samme ettermiddag. Men første inntrykk er at basskassen ikke overraskende overpresterer grovt ift standardanlegget, men kan lett avstemmes med volumkontroll montert i mobilrommet mellom setene. I følge BRS tar kassen seg av ca 40 Hz og ned. De la visst også inn noe demping i bakluka og på innfesting av skiltet for å fjerne uønsket vibrasjon.
Lover godt, men jeg kommer til å prøve dette ei stund før jeg vurderer eventuelle videre modifikasjoner. Mest aktuelt da er bedre høyttalere i dørene.
#4
Model S / Sv: Takboks som ikke hindrer bakluken?
søndag 29. oktober 2017, klokken 09:37
Jeg er godt fornøyd med Pacline FX Suv
#5
Model S / Sv: Software 2017.42 a88c8d5
lørdag 28. oktober 2017, klokken 08:08
Sitat fra: daktari på fredag 27. oktober 2017, klokken 20:26
Dette er en bra oppdatering, men fortsatt noen svakheter.
Jeg er usikker på om systemet lærer underveis.

Vil minne nye Tesla-eiere om å aktivere data sharing på skjermen, jeg vil tro dette er en forutsetning for at den enkelte bil bidrar til læring.
#6
Model S / Sv: Piggfri dekk & Ludicrous ... forsvinner dekkene fort ?
fredag 27. oktober 2017, klokken 14:55
Sitat fra: Jeronan på fredag 27. oktober 2017, klokken 14:11
Sitat fra: Cookie Monster på fredag 27. oktober 2017, klokken 12:46
Rart de ikke slutter med de Nokian R2 dekkene. Tesla skulle heller levert Conti eller Michelin vinterdekk. Er jo det de leverer ellers  på sommerdekk også så skulle tro de har mulighet for bedre pris.

Hadde en lånebil med R2 og selv på 3.4 bar trykk kjennes det ut som dekkene skal vrenge seg av felgen svinger man brått eller litt fart igjennom en rundkjøring. Kan ikke tenke meg hva som skulle skje i en nødssituasjon.

I don't understand this. Is it because the car is so heavy? Or that they use too wide tires. 245 on winter tires also, while it should be more in the 225 range or less. As it's proven that narrower tires are better in winter.

I have the Nokian R2's on my V60 for years and this isn't exactly a very light car either (not in the Tesla range, but not light either) and have been extremely satisfied with these tires.
Had plenty of scary road conditions and situations, where these tires performed nicely and got me out of it without a scratch.
On this car, my summer tires are 225 and winter tires 205.

I mean... the Nokian R2's are true winter tires, performing extremely well on very cold days and/or snow. If you drive mostly on the west coast with very little snow in winter and mostly rain / wet snow, then yeah.... a different tire might perform better. Bit silly to entirely dismiss the R2's, which are always in the top spots in the tests every year.


R2 føles nok litt mindre sikre enn de er, pga. myke sidevegger som gjør at de flekser noe mer enn de fleste andre vinterdekk i samme dimensjon. Særlig hvis man kommer rett fra en bil med kontinentale vinterdekk. Det JEG mener er viktigste innvending mot R2 er dårlige egenskaper på våt asfalt, vannplaning. Dette er det viktig å være klar over hvis man bruker R2, og spesielt såpass bredt som 245 for da skal enda mer vann dreneres bort enn med smalere dekk.

Med min kjørestil har ikke R2 vært noe problem på TMS gjennom fire vintre, men jeg kjører mer defensivt (setter ned farten) når det er vann på motorveien. Den prisen er jeg villig til å betale for gode egenskaper på snø og is. Men vi er alle forskjellig.
#7
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
fredag 27. oktober 2017, klokken 11:59
Sitat fra: Trustno1 på fredag 27. oktober 2017, klokken 11:42
Litt nysgjerrige spørsmål fra lydnerden i meg :p

Hvor mange liter klarte de å utnytte med støpet sitt? Lukket eller portet kasse? Eventuelt tuning på den?

Jeg er nysgjerrig sjøl, jeg. Jeg har i grunn lagt detaljene i hendene på ekspertisen. Pr nå vet jeg at den har en port, men kan spørre dem om volum og tuning når jeg skal hente bilen. Kan du si mer hva du legger i tuning? Jeg er ingen ekspert på dette feltet, jeg vil bare ha god lyd :)
#8
Model S / Sv: Oppgradere standard lydanlegg?
fredag 27. oktober 2017, klokken 11:30
Sitat fra: Harlex på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:29
Sitat fra: Quintilian på torsdag 07. januar 2016, klokken 10:04
Takk for de siste svarene begge :-)

Isopor: Det ga jeg opp etter å ha saget den første blokken! Makan for noe dritt! :-)

MDF VS Glassfiber: Så lenge jobben blir utført riktig så tror jeg resultatet blir bra uansett. Hele HIFI-verden vet at MDF lyder bra, men glassfiber kan også være kurant ref NVX B.O.O.S.Ts glassfiberkonstruksjon. Lyden i denne skal visstnok være svært bra.

Portet/lukket konstruksjon: Om jeg ender opp med å lage noe selv så blir det nok en lukket konstruksjon, da jeg forstår at dette er enklest å konstruere for en amatør; altså meg :-)

Har ikke HELT slått fra meg BOOST-kassa heller, men må ta noen økonomiske runder først.

Fikk nettopp tilbud fra BRS:
- Tilbud 1: Jeg kjøper BOOST-kassen privat og de monterer den sammen med resten av annlegget.
- Tilbud 2: Jeg bygger egen kasse, og de monterer 10" element i denne, oppgraderer resten som i tilbud 1:

Spesifisering tilbud 1:
Alpine SPR60C 17CM Splitt - 2.700.-
Rockford Fosgate 4x75w - 3.495.-
Dempematter frontdører - 600.-
KAbler/deler - 700.-
Montering (12t) - 10.680.-
Rabatt - 2.185.-
TOTALPRIS 16.000.- (pluss BOOST-sub til 13.000.-) Yikes

Spesifisering tilbud 2:
- Alpine PDXV9 5ch forsterker - 6.500.-
- Alpine SPR60C 17cm splitt - 2.700.-
- Alpine basskontroll PDX - 370.-
- Alpine 10" Type R Sub - 2.100.-
- Kabler/deler - 1.500.-
- Montering (12t) - 10.680.-
- Dempematter frontdører - 600.-
- Rabatt - 2.860.-
TOTALPRIS 21.600.- (+ Jeg må lage subkasse selv)..

Sparer som dere ser en hel del penger på å gå for alternativ 2, men er veldig usikker på om jeg klarer å lage en basskasse som gjør jobben skikkelig... Har for så vidt alt jeg trenger av verktøy etc., så det koster ikke mer enn innsatsen å prøve i hvert fall :-)
Jeg er i disse dager igang med oppgradering av mitt standardanlegg. Jeg venter på endelig spesifisering men pakken ligner nok mest på alt. 2. BRS er igang med å støpe basskasse i glassfiber. Jeg skal ha isolasjon i alle dører og bakluke. Har blitt forsikret om at oppsettet vil spille fletta av ultra hifi så nå gleder jeg meg. Gikk fra ultra hifi bil til ny med standard og har irritert meg over lyd fra jeg kjørte ut fra parkeringsplassen på Kokstad.

Mitt utgangspunkt var det samme som ditt, etter nesten fire år med ultra hifi ble overgangen til bil med standardanlegg som forventa en nedtur.

Bilradiospesialisten i Trondheim har laget en glassfiberkasse tilpasset høyre side i min bil med standardanlegg. De har aldri gjort dette før til en Tesla, men de har nå dermed støpeform til å gjøre dette også for fremtidige kunder med TMS.  De har tidligere hatt bilen inne ifm. å få riktig form på kassa, samt trekt opp kabler til strøm, signal, basskontroll mellom setene osv. I dag blir kassa med element og forsterker montert, så det blir spennende å få sluttresultatet. Godt mulig jeg er i mål med dette, men tar også høyde for å gå videre med å bytte ut høyttalerne i fordørene. Vi får se - og ikke minst høre :)
#9
Model S / Sv: Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg
torsdag 26. oktober 2017, klokken 22:48
Sitat fra: SH aka F_P på onsdag 25. oktober 2017, klokken 15:26
Er det lov å le litt?  :P
Den første kassen Trustno1 bygde fylte hele brønnen, og jeg var raskt på pletten med å understreke at lyden var fantastisk, men at kassens volum ville begrense salget. At UMC´ens plassering skulle være grunn nok til å lage denne nye kassen for motsatt side hadde jeg derimot ikke sett for meg  ;D

Kan jeg foreslå følgende løsning for å få "rom" til UMC for de som har Ultra Hifi, men som vil ettermontere denne nye kassen.

1. Kjøp nytt teppe til bil uten ultra hifi
2. Demonter fabrikkmontert teppe
3. Skru ut original subwoofer (den bør kobles fra uansett)
4. Monter nytt teppe for bil uten hifi
5. Legg UMC til høyre i trunk, den blir ikke trist av å ikke ligge ved ladeluken

En mye enklere løsning enn å lage en forholdsvis unødvendig speilvendt versjon av kassen  ;)

Bare å le i vei hvis du føler for det.
Som nevnt over er mitt utgangspunkt uten original HiFi, og derfor foretrekker jeg ganske enkelt å bruke høyre side til kasse, og la UMC beholde venstrerommet.
#10
Model S / Sv: Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg
onsdag 25. oktober 2017, klokken 13:07
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 25. oktober 2017, klokken 12:13
Sitat fra: fonberg på onsdag 25. oktober 2017, klokken 11:55

Jeg mener høyre side er best til sub-kasse, siden det er naturlig å ha UMC liggende i venstre (samme side som ladeport).

Mener du altså at denne kassen vil være en god oppgraderingt både for de med og de uten HiFi?

Nå er kassa foreløpig kun en prototype der jeg tester passformen, har ikke testspilt den enda. Så jeg skal være forsiktig med å garantere noe, men 20 års erfaring med kassebygging for bilstereo tilsier at dette bør bli en betraktelig oppgradering, også i forhold til HiFi pakka. Men med sikkerhet vet man først når man har fått testet det i praksis :)

Problemet med den originale kassa er at den er laget av tynn plastikk med en ganske spinkel sub. Dette skaper en frekvensgang som ikke er optimal, med uønskede resonanser og lite effektivitet pga svak konstruksjon. Årsaken til dette er for å spare på pris og vekt, men det er ikke spesielt gunstig lydmessig.

Angående høyre/venstre modell så kan jeg vurdere det, men to ulike modeller gjør det litt mer komplisert logistikkmessig.

Jeg vil tro at bagasjeplass er en viktig faktor for mange (meg selv inkludert), så hvis ny sub overflødiggjør den originale Tesla-suben så vil nok mange av oss foretrekke at den nye plasseres inn i stedet for Teslas sub. Da slipper man å miste plassen til UMC-en på venstresida.

På fredag får jeg montert inn tilpasset kasse med sub og forsterker i min bil som ikke har original HiFi. Bilen var inne for tilpasning og kabler mm ble installert for et par uker siden. Ser fram til å se og høre resultatet.
#11
Model S / Sv: Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg
onsdag 25. oktober 2017, klokken 11:55
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 25. oktober 2017, klokken 10:47
Sitat fra: fonberg på onsdag 25. oktober 2017, klokken 10:42
Ser veldig bra ut. Noen spesiell grunn til at du velger venstre side i stedet for høyre side, hvor Tesla plasserer original sub?

Du svarte nesten ditt eget spørsmål :)

Venstre side er lik på alle biler, så denne kassen vil passe uavhengig om man har original sub eller ikke. Denne kassen er større enn den originale, så den ville uansett ikke fått plass bak dekslet der den fabrikkmonterte sitter.

Edit:
Man kunne brukt høyre side også, men på biler med lydpakken ville dette betydd at man måtte byttet ut bagasjeromstrekket på den siden isåfall.

Jeg mener høyre side er best til sub-kasse, siden det er naturlig å ha UMC liggende i venstre (samme side som ladeport).

Mener du altså at denne kassen vil være en god oppgraderingt både for de med og de uten HiFi?


#12
Model S / Sv: Erfaringer med å oppgradere standard lydanlegg
onsdag 25. oktober 2017, klokken 10:42
Sitat fra: Trustno1 på fredag 20. oktober 2017, klokken 11:44
Sitat fra: Anders Jensen på fredag 20. oktober 2017, klokken 08:01
Man får jo seriøst lyst til å oppgradere når man ser hvor mange dyktige folk det er på forumet her.
Utrolig pent og stilrent design på den basskassa:)

venter spent på noe som kan kjøpes:)

Takk for hyggelig tilbakemelding :)

Fortsatt noen småtilpassinger som skal gjøres på kassa, samt jeg må finne en grei måte å feste den på, men tror ikke det bør ta så veldig lang tid før den er klar for salg.

Ser veldig bra ut. Noen spesiell grunn til at du velger venstre side i stedet for høyre side, hvor Tesla plasserer original sub?
#13
Sitat fra: jo58 på søndag 22. oktober 2017, klokken 13:26
Må melde meg på her, begge fremre støtdempere siger. Akkurat nå så hviler den på treklosser foran i jack mode.  Bilen blir brukt bare til nødkjøring, vanskelig og få time for utbedring grunnet service sentere er over belastet med
div feil på biler. Håper luftkompressor holder til våren. :-1-:

Så bilen du kjøpte for over en mill. for fire mnd siden er knapt kjørbar? Da hadde jeg ikke funnet meg i lang venting på fiks, gitt.
#14
Sitat fra: overlay på søndag 22. oktober 2017, klokken 00:56
Er det bare meg som har registrert at flere får feil med luftfjæring etter at de gikk over til Firestone?

Stemmer i hvert fall for meg - null feil i løpet av fire år og ca 110.000 km med to TMS-er med Continental-fjærer, og nå altså feil to ganger i løpet av en mnd/ 2000 km med de nye Firestone-fjærene.
#15
Luftfjæring feiler for andre gang, 1 mnd gammel S90D. Første gang dreiv bakenden å jukka opp og ned såpass når bilen sto parkert at tilt-alarmen gikk flere ganger første helga jeg hadde bilen. Ene fjæringen ble bytta pga lekkasje.

Jeg har observert at bilen setter seg bak når den er parkert siden, og i dag fikk jeg feilmelding «Air suspension needs service - contact Tesla».
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA