Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OleJA

#1
Model S / Sv: Forhåndsbetalt serviceplan
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 18:24
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 11:43
Får man med hjulstillingskontroll + justering uten pristillegg om man har serviceplanen? Justeringen er jo kommet i tillegg til ordinær service om nødvendig.
Ihvertfall på min gamle 2013 serviceplan så har dette vært inkludert. Det samme gjelder rengjøring og smøring av bremsekalipter.

I sin tid ble de det vel sagt at serviceplanen skulle inkludere alt, bortsett fra dekk. Vet ikke om dette stemmer for lenger for nyere serviceplaner - Har hørt at ihvertfall bremseservice nå kommer i tillegg.
#2
Model S / Sv: Forhåndsbetalt serviceplan
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:35
Sitat fra: OK på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 08:41
Det er vel ikke gitt noen her på forum å vite hva timepris på verkstedet vil være om fem år. Heller ikke priser på komponenter  som medgår. Dette vil gjøre estimatet på fortjeneste ved service avtale til ren antagelse.
Stemmer; til sammenligning så betalte jeg vel 28kKr for en 8-års serviceplan til min 2013 Model S. Samtidig så kostet vel en vanlig service ~4.000, så slett ikke åpenbart at serviceplan ville lønne seg.
Nå I ettertid har jo denne vist seg å være ganske så gunstig.  :)
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
onsdag 11. oktober 2017, klokken 21:07
Finnes det å lese noen plass hvordan dette avgiften virkelig beregnes?

Umiddelbart så tenker jeg at vi da ser ut til å få et avgiftsystem der f.eks tunge (og mindre miljøvennlige) ladehybrider som Volvo XC90 T8 allerede har et kraftig avslag på vektkomponenten i engangsavgiften begrunnet med vekten av el-drivlinjen. For nullutslips alternativet Model X så snur de da elegant (NOT) hele logikken på hodet og innfører en vekt-*straffeavgift* på store batterier?
#4
Model S / Sv: Drive unit failure
fredag 29. september 2017, klokken 11:36
Sitat fra: BMW850 på fredag 29. september 2017, klokken 09:18
Første bytte?
Neida, byttet en gang tidligere under 'DU-gate' i januar 2015 - da fikk vel nesten alle
tidlig leverte Model S ny DU. Dvs den første hold ca 20Kkm, og neste 60Kkm.

Den gang fikk jeg en 'H' revisjon, som da tydeligvis ikke var helt ferdig debugget enda.
#5
Model S / Sv: Drive unit failure
fredag 29. september 2017, klokken 08:55
Da er Drive Unit byttet - herlig med stille bil igjen :-)

Ser på Repair Order at Tesla nå har kommet til revisjon 'R' på bakre DU: 'ASY,P-TRAIN,SPORT,MECH,COMPLETE (1002633-01-R)'. Er tydeligvis også en oppgradering på 'wiring harness' som nå er byttet til 'Gen2': 'HV HARN,DRV INV TO HVJB,MDLS,GEN2 (1022562-10-B)' (High Voltage harness, Drive inverter to high voltage junction box, Model S, Gen2)
#6
Sitat fra: Brede på tirsdag 26. september 2017, klokken 13:18
Knekt/sprukket innfesting på lokket til "sminkespeilet" i solskjermen.
Noen som har hatt dette?
Byttet begge mine med et par års mellomrom.
#7
Model S / Sv: En liten dekk- og felgguide
tirsdag 26. september 2017, klokken 09:25
Sitat fra: pubbe på mandag 25. september 2017, klokken 14:25
Hej, jag hoppas ni kan hjälpa en svensk som hamnat lite fel :)

Jag bor i Malmö och letar efter dubbfria vinterdäck till min Tesla. Temperaturen här är ungefär som Köpenhamn, det blir sällan minusgrader, kanske några veckor om året.

Jag har tittat på Nokian Hakka R2, men har läst att det är ett väldigt mjukt däck som inte är så bra i plusgrader, så just nu lutar det åt Michelin X-ICE 3. Jag behöver även nya fälgar. Vad tror ni, fungerar X-ICE 3 eller finns det något bättre?

Tack!
Byttet selv fra R2 til xIce3 forrige vinter. Kan bekrefte at R2 føles noe myke på Tesla, og at xIce3 er mye bedre med tanke på dette - Tror kanskje xIce3 også er noe mer stillegående, men det blir veldig subjektivt.

Imidlertid så er nok R2 et bedre dekk på krevende vinterføre. Selvfølgelig også min veldig subjektive oppfatninger, og man snakker om små nyanser her. xIce ligger f.esk milevis forran Pirelli 'vinter' dekkene som Tesla prøver å pushe.

For ditt bruk rundt Malmø så er sannsynligvis xIce helt perfekt.
#8
Model 3 / Sv: Produksjonstakt
fredag 01. september 2017, klokken 22:54
Ser en på tabellen, så står det en '*' 'Estimated Tesla delivery numbers' for leveringstall på Mode S/X. Model 3 har riktignok ikke noen '*', men ser ingen grunn til at de skulle ha tilgang til mer nøyaktige data for denne enn for S/X. Jeg velger å tro at 75 også er estimat, kun basert på at 100 skulle produseres, og at registrering av de sist produserte sklir over i september.
#9
Model S / Sv: Retrofit OEM Hi-fi pakke
torsdag 31. august 2017, klokken 08:56
Dersom MCU'en må byttes som en del av denne jobben, så må den kodes om for å 'kjenne igjen' resten av komponentene i bilen. Dette er en jobb som Tesla isåfall må gjøre, og siden MCU'en er listet som en 'restricted part', så har teknikerne ikke lov til å gjøre denne jobben på en del som ikke orginalt er levert av dem.
#10
Model S / Sv: Servicenivået til Tesla....
mandag 28. august 2017, klokken 21:41
Service time hos Tesla Trondheim idag:
- Kom til hos kundebehandler i løpet av 30 sek.
- Serviceordre lå klar med innmeldte punkter notert.
- Lånebil klar som avtalt.
- Ute igjen i løpet av 5min
- Service ferdig samme dag (for første gang på 4 år)
:+1:  :+1:  :+1:

#11
Model S / Sv: Drive unit failure
mandag 28. august 2017, klokken 21:33
De siste par ukene har det vært en 'sirkelsag'-ulyd fra DU'en. Nevnte dette dette på service idag, og utfallet ble at DU skal byttes. Fikk også ny DU i januar 2015, den gang pga 'klunk' i drivverket.

Ser at 2015-DU'en jeg har nå er en 'H' revisjon, og 'latest and greatest' er vel 'Q' så vidt jeg kan se fra diverse forum. Er det lov å håpe på at ihvertfall sirkelsag lyden er eliminert fra denne revisjonen?
#12
Model S / Sv: Oppgradert ytelse 0-100
søndag 27. august 2017, klokken 18:27
Spekulerer; kan noe av 'oppgraderingen' her skyldes at de har begynt å bruke '1 foot rollout' også på non-performance bilene?
#13
Sitat fra: ganton på torsdag 24. august 2017, klokken 17:06
Med "heat provider by the powertrain",  mener man kun varme pga indre motstand i batteriet ved bruk/kjøring , eller hva?

Even when parked, Tesla's software can send a request to the powertrain inverter to start powering up and pass the appropriate currents to the motor in order to produce enough heat to warm the cells – all while not producing any torque so the Model 3 doesn't move.

Tipper de bare sender strøm til motoren uten å 'rotere' feltet. All effekten blir da kun tap, dvs varme.

Problemet er at store deler av motoren må varmes opp først. Kobber og aluminium er også gode varmeledere, så mye av varmen vil nok forsvinne andre plasser enn inn i kjølevæsken som skulle varmet opp batteriet.

Virker som en veldig Californ'sk løsning som ikke er særlig gjennomtenkt for Norge.

Jeg for min del hadde håpet at det kanskje kom varmepumpe fra Tesla etterhvert som bedret effektiviteten om vinteren - Dette ser ut til å være et feilsteg helt i andre retningen :-(
#14
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 24. august 2017, klokken 15:12
De har nok forsket på det. Det høres jo egentlig ut som en god ide å kvitte seg med ett overflødig varmeelement når motoren kan benyttes som varmeelement.
Det vil nok virke, men hvor energieffektivt er dette? Dersom man skal varme opp 50-100kg motor, før man har overskuddsvarme som kan sendes til batteriet, så er ikke dette noen god løsning i min bok :-/
Kan jo fremdeles håpe på at det kommer en 'vinter pakke' som inkluderer varmeelement direkte i batteriet.
#15
Model S / Sv: Del din lekkasje med oss.
torsdag 24. august 2017, klokken 07:18
Savner valg for 'knusktørr bil'. Kan jo være av interesse å korrolere dette i sammenheng med garasje / parkering ute og de forskjellige årsmodellene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA