Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jejl

#1
Danmark går unna på 3 timer og 28 minutt (alt inkl) i en Tesla (min egen). Leste om en som kjørte en AE igjennom Danmark i sommer. Det tok 6,5 timer.
Ladetiden sammen med strømforbruket til AE fungerer dårlig når du kommer opp i litt høy fart(130+). Og på hurtigladerne er det som regel bare 1-2 staller, så du risikerer også kø. Betalingsløsningene nedover Europa er også mange forskjellige, og tidkrevende å sette seg inn i.
Ca 10 000 km kjører jeg på superladerne Tesla i året. Du kan jo prøve å regne ut hvor mye det hadde kostet dersom du skulle hatt tilsvarende med hurtiglading i en AE ned til Spania og andre land i Europa.
Kan ellers nevne at 19``sommerdekk til Teslaen kostet 5400,- ferdig lagt på i vår.
Forsikringen har jeg betalt fra 4900,- til 6900,- pr år for 25 000km.
DU har 8 års garanti.
#2
En 2013 Tesla er verd mye mer for min del. Ampera-e har f.eks ikke noe spesielt godt utbygd ladenettverk. 2000 km  gratis superlading klarer jeg på under et døgn med Teslaen.  Bagasjeplassen er også mye bedre, og jeg har hatt god bruk for de ekstra barnesetene i bagasjerommet.
#3
Model S / Sv: Knirking ved frontrute / tak i ny bil
onsdag 01. november 2017, klokken 11:07
Jeg har alltid fått raskt svar på mail. Men har fått beskjed av Tesla sist jeg var inne om at jeg også kan kjøre innom mellom kl 9-13 hvis det var noe.
Så det prøvde jeg sist siden jeg bor bare noen få minutter unna servicesenteret. Kjørte bilen inn på verkstedet og forklarte hva jeg ville ha fikset. Gikk faktisk raskere enn å skrive mail. Og du slipper å ta bilde av det du vil ha fikset. (De ville ha bilde sist av at jeg hadde masse vann i baklyset.)
#4
Elbiler i media / Sv: Full pris på Tau fergen
onsdag 01. november 2017, klokken 10:49
Noe annet rart når det gjelder parkering i Stavanger er at den ene typen nye betalingsautomater ikke har tatt imot Visa når du trykker på "elbilknappen" siden de kom. Har prøvd flere ti-talls ganger på 4 ulike automater med visakort (som jeg vet fungerer). Kona har også prøvd med samme resultat andre plasser. Jeg har ringt inn til Stavanger Parkering 4 ganger, mens kona har ringt inn 2-3 ganger for å fortelle om problemet.
Samme typen som tar tlf hver gang. "Men da må du parkere en annen plass. Vi skal få noen til å se på det." Kona ba om å få ansattnummeret for et par uker siden da hun ringte inn på ny til Stavanger Parkering, og samme fyren sitter å påstår at han ikke hadde hørt om at disse automatene ikke fungerer med elbil/ Visa.
Gjett hva? Forrige uke fungerer ihvertfall den ene automaten som kona klaget på plutselig med Visa.
#5
Tesla / Sv: Norge - Spania med Tesla
torsdag 26. oktober 2017, klokken 13:09
Det viktigste er at du finner (minst en) lademulighet der du skal bo. Vær oppmerksom på at dersom du skal lade på vanlig stikk så får du ikke noe rask lading. Jeg svidde av en kontakt i sommer i Spania da jeg ladet med 9A på en 16A sikring. Det var brukt 1mm(!) ledninger til det meste inne i huset.
En destinasjonslader på 11-22kw en plass i nærheten av der du oppholder ofte f.eks på et kjøpesenter eller i nærheten av en strand kan også funke.
#6
Model S / Sv: Er du gått lei?
onsdag 25. oktober 2017, klokken 14:43
Betalingsperioden starter vel hovedsaklig fra bilen er 5 år. Det er jo 5 års reklamasjon på det meste.
Jeg tror at Tesla kommer til å fikse mange av de mest kjente feilene gratis, også etter 5 år.
Hvis ikke kan de få et dårlig rykte når de for alvor skal begynne å selge biler når Model 3 kommer.
#7
Rogaland elbilforening / Sv: Full pris på Tauferja
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 23:40
Lauvik - Oanes er fremdeles gratis for elbil.
Blir nok flere elbiler på denne fergen fremover.
#8
Model S / Sv: Supercharg - hvor lang tid?
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 00:58
Jeg trodde det omtrent bare var 90 kwh batteripakker som får begrensing i ladingen? Som etter det jeg har lest og sett inntreffer etter akkurat 300 hurtigladinger. Og ladingen blir da på maks 95 kw.
#9
Model S / Sv: 85 eller P85
fredag 20. oktober 2017, klokken 16:30
Det er skrivefeil av Tesla i disse annonsene.
#10
Model S / Sv: 85 eller P85
fredag 20. oktober 2017, klokken 14:56
Jeg har sett 2-3 videoer på YouTube der P85 er klokket til 3,9 sek 0-60 miles på dragracebane. Denne tiden er sannsynligvis med "one foot rollout", og bilene er nok uten takluke(+69kg), dobbellader eller annet ekstrautstyr som veier noe særlig.
#11
1. Batteriene i nyere elbiler varer sannsynligvis hele bilens levetid. Defekt hovedbatteri hører til sjeldenhetene. Det vil nok ikke bli vanlig at disse skiftes ut da det er mer lønnsomt å kjøre med litt redusert kapasitet på batteripakken enn å skifte den ut.

#12
Model 3 / Sv: Ladetid på superlader
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 22:54
Sitat fra: ladov på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 21:51
Prøvde å regne på ladeeffekten til TM3 og kom til at den lader med 60/80kW på hhv vanlig og long-range batteri.
Går ut ifra at du snakker om snitteffekt opp til 80%?
Model S har ca disse tallene fra 0-80%:
75D  69,2kw i snitt 50,3 minutt
85D  72,9kw i snitt 51,0 minutt
90D  81,6kw i snitt 49,2 minutt
100D 84,7kw i snitt 55,2 minutt
Personlig tror jeg at long-range har/(eller får) minst like raskt påfyll som 100D i starten. Altså ca 50kwh på 30 minutt. 
#13
Model X / Sv: Kjøleboks til 6-seter
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 18:59
Vi pleier å fryse ned 5 stk 1,5 liter flasker med vann. Så tar vi det vi trenger fra kjøleskapet av mat og drikke og ruller det sammen i to ulltepper. Da har vi iskald drikke og kalde matvarer i 48-72 timer midt på sommeren, selv om det pakkes ut 15-20 ganger. Helt lydløst og uten strømforbruk.
#14
Model 3 / Sv: Ladetid på superlader
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 18:18
Sitat fra: N00b på tirsdag 17. oktober 2017, klokken 17:36
Tror ikke det er ladehastigheten som gir besparelse, heller motsatt, men heller at bilen er MYE mer effektiv enn en Tesla S
Jeg snakker om ladetid målt i kilometer ladet pr time. Denne rekorden viser at ladetiden sannsynligvis er kortere med Model 3 enn Model S. Men målt i antall kwh ladet så er kanskje Model  S raskere.
#15
Model 3 / Ladetid på superlader
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 17:22
Da jeg første gang leste om spesifikasjonene på Model 3, så det for meg ut at den ville få kortere ladetid enn Model S. http://www.teslarati.com/tesla-model-3-cross-country-cannonball-run-ca-ny/ Denne rekorden bekrefter antagelsen min. Denne etappen er det blitt forsøkt med diverse Model S mange ganger å sette rekord på tid, og en Model 3 slår ved første(?) forsøk rekorden med en halv time.

Ved første øyekast så virker kanskje ikke denne rekorden så veldig imponerende tidsmessig i forhold til distansen. Men jeg la inn ladestoppene de sannsynligvis har hatt (jeg hoppet over ca 1/3 av stoppene slik at det ble i snitt ca 24 mil mellom hvert stopp) i google maps. Da fikk jeg oppgitt 43 timer og 26 min i kjøring, og rekorden med Model 3 inkl lading er på 51 timer og 17 min. Det gir en snittfart på i underkant av 104km/t. Da slår den faktisk også 24 timers rekorden som er gjort i Model S som var på 102 km/t i snitt inkl lading. Denne rekorden ble tatt i Tyskland ved å kjøre frem og tilbake mellom de to samme superladere i 24 timer.

Redigert: googlet litt om kjøretid på denne kjøreturen, og frem til 1973 så var rekorden med fossilbil 53 timer og 30 min. Etter den tid er det visstnok 5-7 seriøse forsøk på å sette rekord på denne distansen årlig. Skal du slå denne rekorden som står i dag blir det med livet og (dine nærmeste venner)og lommeboken som innsats. Du må ha en snittfart på over 173km/t. Rekorden er nå på 26t og 28 min. De siste rekordene er gjort med temmelig modifiserte biler med bla. tre bensintanker og en mengde med medhjelpere og forskjellige hjelpemidler.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA