Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jejl

#1
JUSS / Sv: Avgiftsfri diesel på dieselvarmer
tirsdag 04. mars 2025, klokken 15:28
Grok 3:

Hvilke ulemper har det å bruke biodiesel på en dieselvarmer?

Å bruke biodiesel i en dieselvarmer kan ha både fordeler og ulemper, men siden du spesifikt spør om ulempene, vil jeg fokusere på dem. Her er noen potensielle utfordringer:
Lavere energitetthet: Biodiesel (spesielt B100, ren biodiesel) har typisk litt lavere energitetthet sammenlignet med vanlig fossil diesel. Dette kan føre til redusert varmeeffekt eller behov for å bruke mer drivstoff for å oppnå samme oppvarming.

Kuldeegenskaper: Biodiesel har en tendens til å stivne eller bli tyktflytende ved lavere temperaturer enn fossil diesel (høyere cloud point og pour point). Dette kan føre til problemer som tilstopping av dyser eller rør i dieselvarmeren, spesielt i kaldt vær, hvis ikke biodieselen er tilpasset med tilsetningsstoffer.

Kompatibilitet med materialer: Eldre dieselvarmere kan ha pakninger, slanger eller andre komponenter som ikke er fullt kompatible med biodiesel. Biodiesel kan være mer aggressivt mot visse typer gummi eller plast, noe som kan føre til lekkasjer eller behov for hyppigere vedlikehold.

Oksidasjon og lagringsstabilitet: Biodiesel har kortere holdbarhet enn fossil diesel fordi det er mer utsatt for oksidasjon og biologisk nedbrytning. Hvis det lagres over tid i varmerens tank, kan det dannes avleiringer eller slam som kan tette systemet.

Vannabsorpsjon: Biodiesel er hygroskopisk, noe som betyr at det lettere trekker til seg vann fra luften. Vann i drivstoffet kan føre til korrosjon i varmerens komponenter eller fremme vekst av mikroorganismer, som igjen kan skape blokkeringer.

Høyere viskositet: Biodiesel har ofte høyere viskositet enn fossil diesel, noe som kan påvirke hvordan drivstoffet sprøytes inn i forbrenningskammeret. Dette kan kreve justeringer av varmeren for optimal ytelse.

For å minimere disse ulempene kan det være lurt å bruke en blanding (f.eks. B20, 20 % biodiesel) i stedet for ren biodiesel, samt sikre at varmeren er godkjent for biodieselbruk av produsenten. I tillegg kan tilsetningsstoffer forbedre kuldeegenskaper og stabilitet. Har du en spesifikk dieselvarmer i tankene, kan jeg undersøke videre om det er noe spesielt å ta hensyn til! Hva tenker du?

Jeg holder meg til den avgiftsfrie, som er ren diesel uten bioetanol.

#2
JUSS / Sv: Avgiftsfri diesel på dieselvarmer
lørdag 01. mars 2025, klokken 16:40
Tror problemet med biodrivstoff er at holdbarheten bare er ca 6 måneder. De 13 literne jeg har på tanken på elbilen blir ofte eldre enn det. Lite i bruk fra mars til oktober.
#3
JUSS / Sv: Avgiftsfri diesel på dieselvarmer
lørdag 01. mars 2025, klokken 09:37
Har har hørt at motoren som brenner dieselen ikke liker blandingen av biodrivstoff som er i dieselen med avgifter.
De 50 kronene jeg sparer på den avgiftsfrie blir fort til tusenlapper, dersom varmeren må fikses.
#4
Lite verditap på Kangooen jeg har kjørt siden 2014. Ca 120 000 kr, og utgifter til service, slitedeler og dekk har vært på ca 20 000 kr til sammen ila 10,5 år. Håper å ha den noen år til, og den fungerer fremdeles som når den var ny. Klarte 82 km på en lading for noen uker siden, ved ca 0 grader temperatur.
#5
JUSS / Sv: Avgiftsfri diesel på dieselvarmer
onsdag 19. februar 2025, klokken 23:45
Grok 3:

Har man lov til å fylle avgiftsfri diesel på en elbil med dieselvarmer?

Spørsmålet ditt handler om hvorvidt det er lovlig å fylle avgiftsfri diesel (også kalt anleggsdiesel eller farget diesel) på en elbil som har en dieselvarmer. Dette er et interessant spørsmål som krever at vi ser på både tekniske og juridiske aspekter i Norge, hvor avgiftsfri diesel er regulert.
Hva er avgiftsfri diesel?
Avgiftsfri diesel er diesel som ikke er belastet med veibruksavgift, noe som gjør den billigere enn vanlig autodiesel. Den er merket med grønn farge og sporstoffer for å skille den fra ordinær diesel, og den er kun tillatt brukt i spesifikke kjøretøy og maskiner som ikke er ment for vegtrafikk, som traktorer, anleggsmaskiner, båter og stasjonære motorer. Kjøretøy registrert for bruk på offentlig vei, som personbiler, har ikke lov til å bruke avgiftsfri diesel i drivstoffsystemet sitt, uansett formål, med mindre det er spesifikt unntatt i regelverket.
Elbil med dieselvarmer
En elbil med dieselvarmer, som for eksempel en Tesla Model S eller Model X med en auxiliair dieselvarmer (ofte ettermontert eller brukt i visse eldre modeller), bruker diesel utelukkende til oppvarming, ikke til fremdrift. Drivstofftanken til dieselvarmeren er separat fra fremdriftssystemet, og dieselen forbrennes i varmeren for å generere varme til kupeen eller batteriet. Teknisk sett er dette en "stasjonær motor" inne i bilen, siden den ikke driver bilen fremover, men kun fungerer som et varmesystem.
Juridisk vurdering
I Norge reguleres bruken av avgiftsfri diesel av Skatteetaten og er basert på Forskrift om særavgifter. Hovedregelen er at avgiftsfri diesel kun kan brukes til formål som er fritatt fra veibruksavgift. Ifølge regelverket er stasjonære motorer og motorredskaper eksplisitt nevnt som tillatte bruksområder for avgiftsfri diesel. En dieselvarmer i en elbil kan argumenteres for å falle inn under kategorien "stasjonær motor", siden den ikke brukes til fremdrift av kjøretøyet, men kun til oppvarming.
Imidlertid er det en viktig nyanse: Kjøretøyet som helhet er registrert som en personbil for vegtrafikk. Hvis dieselvarmeren får drivstoff fra samme tank som en eventuell forbrenningsmotor (som i en hybridbil), ville bruk av avgiftsfri diesel vært ulovlig, fordi tanken er en del av et vegregistrert kjøretøy. Men i en ren elbil med separat tank for dieselvarmeren, er situasjonen annerledes. Her er dieselen fysisk adskilt fra fremdriftssystemet, og formålet er ikke knyttet til veibruk, men til oppvarming.
Praksis og tolkning
Det finnes ingen direkte lovtekst eller rettspraksis som spesifikt omtaler bruk av avgiftsfri diesel i dieselvarmere på elbiler, noe som gjør dette til et grått område. Skatteetaten krever at bruken av avgiftsfri diesel skal kunne dokumenteres til et godkjent formål. Hvis du kan vise at dieselen utelukkende brukes i en separat tank til en dieselvarmer, og ikke til fremdrift, er det en sterk sak for at dette er lovlig. I praksis aksepteres avgiftsfri diesel ofte til dieselvarmere i andre sammenhenger, som i bobiler eller anleggskjøretøy, så lenge varmeren er separat fra fremdriftssystemet.
Likevel, hvis du fyller avgiftsfri diesel på en bensinstasjon og det observeres at du fyller på et vegregistrert kjøretøy, kan det oppstå mistanke om misbruk – selv om intensjonen er lovlig. Blir du kontrollert av Statens vegvesen eller Tolletaten, må du kunne bevise at dieselen kun brukes til varmeren (for eksempel ved å vise til en separat tank og teknisk dokumentasjon). Uten slik dokumentasjon risikerer du en bot på 20 000 kroner for personbiler, selv ved en feiltolkning fra myndighetenes side.
Konklusjon
Ja, du har teknisk og juridisk sett lov til å fylle avgiftsfri diesel på en elbil med dieselvarmer, så lenge dieselvarmeren har en separat tank og dieselen kun brukes til oppvarming, ikke fremdrift. Dette faller innenfor unntaket for stasjonære motorer i regelverket. For å være på den sikre siden bør du:
Sørge for at varmeren har en dedikert tank som ikke er koblet til noe fremdriftssystem.
Ha dokumentasjon på varmerens bruk og installasjon tilgjengelig i bilen.
Være forberedt på å forklare situasjonen ved en eventuell kontroll.
Hvis du er usikker, kan du kontakte Skatteetaten direkte for en skriftlig bekreftelse på din spesifikke situasjon – det vil gi deg full trygghet. I praksis er det lite sannsynlig at dette blir et problem så lenge bruken er reell og dokumenterbar, men det grå området i regelverket gjør at forsiktighet anbefales.
#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 12. februar 2025, klokken 18:19
De nye tollsatsene i USA er ifølge flere en enorm fordel for Tesla. Sammenlignet med de andre bilmerkene så blir det mye mindre toll for Teslas del, grunnet at de importerer svært få deler med høy verdi.
#7
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
mandag 10. februar 2025, klokken 09:24
https://evkx.net/nb/models/tesla/model_3/model_3_long_range_rwd/rangeandconsumption/

Her oppgis 619 km rekkevidde i 112 km/t for Model 3 LR rwd.
#8
Elbiler i media / Sv: Krasjer moderne biler oftere?
fredag 31. januar 2025, klokken 17:02
Tror neppe undersøkelsen til NRK har tatt med alle faktorer i statistikken.
F. eks:

-Nye biler kjører statistisk lengre pr år, kanskje opptil det dobbelte hvis vi snakker om en ny i forhold til en 15 år gammel bil.

-Gamle biler har som oftest ikke full kasko, og skader blir derfor i mindre grad meldt inn til forsikringsselskapet.

-Det er ofte mindre lønnsomt å bruke forsikringen på en gammel bil i forhold en ny.

Og et tips:

I følge DeepSeek er det statistisk 50% mindre sjanse for ulykke dersom du rygger inn på en parkeringsplass når du skal parkere.
#9
Tesla / Sv: Ikke bestill noen ny Tesla nå
mandag 27. januar 2025, klokken 09:18
For meg utgjør Musk som person ca 0 % av bilmerket Tesla.
#10
Tesla / Sv: Ikke bestill noen ny Tesla nå
mandag 27. januar 2025, klokken 08:54
130 000 nye bestillinger av den nye Model Y de første 16 dagene i Kina.

Ellers så finner jeg det svært merkelig å basere et bilvalg på de politiske standpunktene til en som eier ca 13% av Tesla.
#12
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
onsdag 22. januar 2025, klokken 10:58
Poenget mitt er at det at NAF sin lade-test legger kun vekt på 10-80%, og kun skriver om denne tiden ikke er særlig opplysende for hvor bra de ulike bilene presterer på langtur i praksis.

Hvis f.eks en bil bruker 20 minutt fra 10-80% og en annen bruker 40 minutt på samme test er det lett å bli lurt hvis begge bruker nøyaktig samme tid på å lade 300 km reel rekkevidde.
Og enda mer misvisende blir det hvis du vet at bilen som ladet tregest kun bruker halvparten av tiden i forhold til den raske på å lade 150 km  reell rekkevidde.

NAF burde heller laget en oversikt over hvor hurtig de ulike bilene ladet til 50-100-150km osv.
#13
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
tirsdag 21. januar 2025, klokken 00:47
Hvilken konkret tur har noen behov for å vite hvor fort det går å lade fra 10-80%?

Etter 11,5 år med elbil så vet jeg at for meg så betyr den tiden absolutt ingenting.

Det eneste som betyr noe er hvor fort kan en elbil kjøre fra A til B inkludert lading.

Og jeg tør påstå at flesteparten av langturer i Europa med elbil skjer mellom større byer, og der er det som regel motorvei med betydelig høyere fartsgrense enn det var i testen til NAF.
#14
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
mandag 20. januar 2025, klokken 21:14
Nei, men en slik test med litt distanse og høy fart er mer relevant til mitt bruk.
Kjøring nedover Europa på sommeren er aktuelt for mange, og har selv f.eks kjørt Norge-Spania t/r 7 ganger med elbil.

Hvor fort bilen lader fra 10-80% sier absolutt ingenting om hvor fort en slik tur tar i praksis.
#15
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
mandag 20. januar 2025, klokken 19:03
....og Polestar 3: 1 ladeøkt på 16 min og 7 sekund (5-49% soc)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA