Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Balrog

#1
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Zero Motorcycles
mandag 30. oktober 2017, klokken 22:47
Antispinn er ikke noe problem. Hver gang jeg spinner slipper jeg gassen og får feste umiddelbart. Men unngå våte fotgjengerstriper! (Jeg har full regen på min custom setting). Sklei av gårde i et islagt kryss i forrige uke, men klarte å "ta meg inn" så jeg unngikk velt.

Synes rekkevidden er grei, men tur-retur uten destination charging kunne vært lenger.

Vet ikke om jeg hadde prioritert mer vekt for hurtiglader...

Mitt største ønske på min Zero er Cruise control + LED-lys foran. Det er jo pokkers umulig å holde fartsgrensene med den...
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nå kommer Tesla-skatten
torsdag 12. oktober 2017, klokken 17:56
Jeg for min del fatter ikke at de 2-3 Trumpistene i regjeringen virkelig ønsker å få æren av å være partiet/partiene som innførte skatt på noe som ikke tidligere var skattlagt.

Eller har høyresiden i norsk politikk fullstendig kastet sin ideologi på bålet for å tekkes kommentarfelt-trollene fra Indre Enfold og Ytre Brunvika?

Argumentet om at man trenger å øke skatteinntektene er rimelig latterlig når de samme partiene akkurat har trumfet igjennom å fjerne formuesskatten for de aller aller aller rikeste (som tilfeldigvis fyller partikassene deres med millionbeløp - selvsagt langt unna skattelettelsene de fikk= kjempeinvestering!)
#3
Model 3 / Sv: Leveringsdato når?
mandag 02. oktober 2017, klokken 21:59
Eer det noen måte å blokkere så jeg slipper å se poster fra forumtroll som 'Løve'?
#4
Mekanisk / Sv: Leaf er ikke så bra kvalitet allikevel
søndag 17. september 2017, klokken 20:14
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 16. september 2017, klokken 15:49

Siste jeg har hørt er ca 40-50' for nytt batteri på Leaf. Det er jo tilsvarende 2 skift av reg.reim..

Hvor? i følge Birger N Haug koster dette rundt 100.000 + mva og montering og de vil ikke gi garanti
#5
Model 3 / Sv: Bakhjulsdrift, redd for å skli
fredag 15. september 2017, klokken 01:10
Tesla Model S med Pirelli "vinterdekk": ELENDIG veigrep på alt annet enn bar asfalt.
Tesla Model S med Nokia nordiske vinterdekk: Har knapt tenkt på at 4WD er noe savn.
(Kjørte tidligere A8 med quattro som muligens var det beste 4wd systemet på markedet)

Nå er 4wd såpass rimelig på Tesla at jeg ville lagt det til uansett, og det gir jo mer skyv med 2 motorer. Og skyv kan vi like...
#6
Forvarming fungerer utmerket på timeren. Ikke noe navigasjon, men det har du på telefonen om du trenger.
Radioen fungerer kun på halve frekvenser, men nå forsvinner jo FM uansett etterhvert...
Litt annerledes kjørelysopplegg. Tåkelys bak mangler.
Batterikapasitet bør du sjekke med leafspy+dongel, ikke antallet streker. 11 streker kan være nesten 12 eller nesten 10. Det er ganske stor forskjell.

Nissan kommer aldri til å hjelpe deg med noe som helst for "USA-biler finnes ikke i deres system". Selv vindusviskere kan de ikke finne (Birger N. Haug Rud i Bærum).

Ellers fungerer US-modellene som bare det.
#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 2018 Leaf - Same shit, new wrapping?
fredag 08. september 2017, klokken 00:04
Som Leaf-eier på 5. året må jeg si at det er 5 ting jeg gjerne ville ha fikset på min leaf:
1: Rekkevidde
2: Bytte ut gjettometeret med visning av realistisk resterende rekkevidde eller batteri% så man kan stipulere det selv
3: Freshere design
4: Bytte ut det idiotiske hvite interiørtrekket med skinnseter
5: Bedre kvalitet på batteriene

Leaf2 har adressert og løst nr 1, 2, 3, 4 og kanskje 5.

Leaf2 har ikke fikset det som allerede fungerte utmerket på Leaf1. Jeg synes det er bra.

Ampera-e og Model 3 er dessverre ikke konkurrenter ettersom det er et års leveringstid på begge her til lands. Dette vet Nissan Norge og skrur prisen opp til nærmere 300.000 fordi de kan.

Leaf2 er en knallbil til 300.000 og for de aller fleste er 40kW batteri nok til alt de trenger unntatt ferieturen i østeuropa og turene til hytta øverst på Glittertind der de selvsagt også må ha hengerfeste for å få med campingvogna.

Vil man ha 60kWh+ batteri er det jo bare å kjøpe en brukt Tesla Model S som starter på ca 400.000. Eller legge på et par hundre tusen til og få en helt ny. Finansiering er billig. Og så lenge man sammenligner elbiler med tilsvarende bensinbiler og ikke en 20 år gammel Ford til 15.000kr som man fikser på selv hver 3. måned er det vesentlig rimeligere bilhold.

Jeg triller terningkast 5 til Leaf2 som plasserer seg som en kvalitetsbil akkurat passe stor for en familie på 4-5. Et meget trygt kjøp.

Bare synd at de ikke vil ta min gamle Leaf i innbytte...
#8
Sitat fra: Finnøy på lørdag 02. september 2017, klokken 23:45
Har BMW organisasjonen hørt om en bil som kalles i3 som har kunnskap om denne "farlige" høyspentsteknologien. Korrekt at elbiler ikke er like utbredt i alle nordiske land, men se på salkget av elbiler i Norge da BMW.
Vårt land er et veldig godt utgangspunkt for elektriske MC/Scooter; garantert tilgang til kollektivfelt og fritak for bompenger når disse goder ikke lengre er tilgjengelig for elbiler.
Tror BMW må se på nye øyne på elektriske kjøretøy og ikke låse seg i dinosaurankeganger om teknologi og tro at det er vanntette skott mellom kjøretøykategorier. Rekkeviddeforlengeren i en i3REX er en 650ccm BMW motorsykkelmotor etter hva jeg har forstått; mener BMW da at kun MC serviceverksteder kan gi service på denne motoren? OG - hvis BMW bilverksteder får lov til å gi service på denne motoren i en i3REX, hvorfor kan de ikke betjene elmotorsykler fra BMW?

Dette er ganske enkelt: BMW har de høyeste serviceprisene på motorsykler om ikke i hele verden så i hvert fall her til lands. Bare obligatorisk olje-, væske og filterskift samt sparking i dekk og tuting i horn koster drøyt 1 krone per km for tung mc. Legger vi på at deleprisene er såpass at det er vanskelig å unngå at øynene spretter ut sier det seg selv at en slik melkeku ikke kan ødelegges av et elektrisk produkt uten servicebehov.

Min erfaring med BMWs forhandler i Oslo (som jeg lar være anonym) er såpass utrolig at når BMW hevder at de ikke har kompetanse så tror jeg dem - og vel så det.

Når alt dette er sagtmå  det understrekes at BMW virkelig kan lage motorsykler, selv om de sliter litt med kardanger, clutch og girkasser.

At klovnene i BMW Motorrad Norge nekter forhandlerapparatet å ta i sine egne motorsykler kan umulig være tillatt etter norsk lov og EU-direktiver ift. fritt verkstedvalg.

PS: Zero er et kanonprodukt, men service fra Zero i USA/Europa finnes ikke, enkelt og greit.
#9
Dekk / Felger / Sv: Dekktrykk
tirsdag 13. desember 2016, klokken 04:25
creds til ELgar

Jeg kjører på 2,9-3,0 bar. Gir VESENTLIG lavere forbruk (=lengre rekkevidde) enn 2,5bar. Kan ikke se at det medfører noe ekstra slitasje.
#10
Model 3 / Sv: Varmepumpe?
mandag 28. november 2016, klokken 01:18
Varmepumpeteknologien er genial og relativt enkel - akkurat som air condition. Jeg ser ingen argumenter for ikke å ha dette i biler med Norge som betydelig marked. Kall det gjerne en "vinterpakke" og inkluder varmetråder i FRONTruta, varme i speil, spylerdyser og spylerslanger, setevarme i alle 5 seter, samt skikkelig isolering av bilen (dører, tak, hjulbuer). Jeg kunne til og med tenkt meg varme i gulvet, så snø og slaps forsvinner fra grisete gulvmatter. +4WD selvsagt.

Jepp, dette betaler jeg gladelig ekstra for. Så har jeg da installert dieselvarmer i Leafen til de 3 verste vintermånedene også..
#11
Erfaringen så langt:
Rekkevidde grisekjøring: 120km
Rekkevidde kjøring 70/80km/t på landevei pen kjøring uten powertank ca 200km? (Umulig å få til, for sykkelen innbyr så utrolig til å dra på overalt)

Powertanken er vel 2,8kWh som vel utgør ca 1/4 av det disponible av 13kWh batteriet, dvs jeg gjetter på opp mot 150 km hissig kjøring og 250 km i "jeg kjører opp til førerkort"-tempo med powertank? (NB Jeg har ikke selv testet dette)

Noen som har norske priser på powertank og tilleggsladere? (man kan lade med inntil 4 ladere og derved redusere ladetiden til 1/4, dvs ned tilca 2-2,5 timer fra 0-100% visstnok.

Vil man ha MC med hurtiglader har Energica dette som opsjon, jeg tror Carpoint har noen hyggelige priser på dette nå, men Energicaen er ca 100 000 dyrere enn Zeroen.

Zeroen er forresten svært rimelig å forsikre. Vedlikeholdet begrenser seg vel til dekk og bremsevæskeskifte og bremseklosser hvert skuddår.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Ikke kjøp ny elbil nå!
lørdag 24. september 2016, klokken 18:52
Utrolig tabloid heading på denne tråden.

Jeg går ut fra at trådstarter anbefaler alle å vente med å skaffe seg mobiltelefon til iPhone 8 kommer - antagelig i september 2018. Det ryktes at den vil ha dobbelt så bra batteri som dagens utgave så man kun behøver å lade annenhver dag. I mellomtiden kan man bruke fasttelefon, post, telefax og brevduer.
#13
Testet Enegica Eva (Carpoint AS) og Zero SR og endte opp med Zero SR ettersom den er helt lydløs.
Elektrisk motorsykkel er faen meg det morsomste man kan gjøre med klærne på. Disse gjør 0-100 på fra 2,9-3,3 sekunder eller noe sånt, men til forskjell fra alt av fossile MCer jeg har kjørt/prøvd så blir det faktisk det også.
Så SINNSYKT lettkjørt!

PRØV!

Jeg bruker nå 30% kortere tid til jobben enn med "vanlig" MC, kanskje ikke så trafikksikkert men så utrolig lett å tråkle seg rundt i trafikken med og for den saks skyld offroad også.

REKKEVIDDE?
Skal teste dette mer ut men, i forhold til Leaf og lignende er ikke rekkevidde noe problem. De aller aller aller fleste turer er under 200km, og denne lader hvor som helst med "PC-kabel". På Energicaen leveres det med standard hurtiglader for de som skal på lengre turer. (30 minutters ladetid til 80%.

Prøv en da vel!
#14
Elektriske utfordringer / Sv: led lys og kjørelys
fredag 16. september 2016, klokken 01:03
Sitat fra: fws på mandag 08. september 2014, klokken 12:22
Jeg kan også legge til at mange importerte biler ikke har kjørelys forran heller. Dette kan gi bot.

Hvor har du dette fra? På US Leaf er det bare å la lysbryteren stå på auto og tåkelys, så er det "automatisk kjørelys" på bilen.
#15
Last ned en app som heter LeafSpy, den er gratis. I tillegg trenger du en OBDII - bluetooth adapter, som du kan finne på ebay til en hundrelapp. Den vil gi deg "batterihelse" Jeg har inntrykk av at batterikvaliteten er bedre på nyere Leaf. Reduksjon i batterikapasitet har ingen direkte sammenheng med hvor langt bilen har kjørt eller lademønsteret til brukeren. Mange profesjonelle selgere har langt mindre peiling enn de gir seg ut for å ha. Svært få Leafer har har kritisk svak batterikapasitet, da vil du også se det på antallet "batteristreker" som skal være 12. Noen småfeil går igjen på Leafene, men det er bare småfix.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA