Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kangoo

#1
Lading / Sv: Ladestasjon hjemme til Leaf
onsdag 30. august 2017, klokken 00:55
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. august 2017, klokken 22:01
Sitat fra: Kangoo på tirsdag 29. august 2017, klokken 19:32
Det er også fordeler med å kjøpe lader med fastmontert Type-1 kontakt for din LEAF. Da har du alltid riktig kabel hengende klar på laderen og trenger ikke være redd for at noen tar din kabel. Du trenger heller ikke ta den med i bilen hver dag for å bruke den på offentlige ladere, men heller ha egen kabel liggende i bilen til slikt bruk. Skulle du senere kjøpe en elbil med Type-2 kontakt så er det ingen problem å få tak i ny kabel med riktig kontakt og bytte den ut med den som fulgte med ladeboksen.

Ja, det går an å bytte men dette krever elektriker og vil derfor koste en god slump. I tillegg er det slettes ikke sikkert at alle elektrikere vil ta en slik jobb, så jeg ville nok gått for utgave uten fast kabel. Vil man ha en kabel hengende i ladestasjonen hele tiden er det bare å kjøpe en som brukes til nettopp det.

Jeg er nok elektriker av den snille sorten, som er mer opptatt av at den som utfører bytte av kabel vet hva han/hun gjør, enn om personen er utdannet elektriker.

Det er mange som skrur på ting uten å ha peiling, men det er også mange som ikke våger å gjøre de enkleste ting fordi de ikke tror de får det til, så til de som har akkurat passe innsikt, så vil de sannsynlig koble ut sin to-polet sikring i skapet først - så hadde de nok koblet ledningen til bilen for å sjekke at ladeboksen virkelig var strømløs.
Deretter hadde de åpnet boksen og byttet ledningen skrue for skrue, slik at den nye ledningen ble montert nøyaktig likt den som fulgte med boksen - skrudd boksen sammen igjen, satt på sikringen, og lykkelig kjent på den gode mestringsfølelsen :)

Kravene til utdanning for å bytte en bevegelig ledning på elektrisk utstyr er ikke like sterkt som kravet til utdanning for å være elektriker, men vil ikke gå for mye inn på akkurat det, siden derom strides til og med de lærde...

Men jeg ønsket egentlig bare å komme med noen argumenter for ladeboks med fast kabel også, så får det være opp til hver enkelt uansett utdannelse å bestemme hvilken løsning de ønsker til sin elbil ;)


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...
#2
Lading / Sv: Ladestasjon hjemme til Leaf
tirsdag 29. august 2017, klokken 19:32
Det er også fordeler med å kjøpe lader med fastmontert Type-1 kontakt for din LEAF. Da har du alltid riktig kabel hengende klar på laderen og trenger ikke være redd for at noen tar din kabel. Du trenger heller ikke ta den med i bilen hver dag for å bruke den på offentlige ladere, men heller ha egen kabel liggende i bilen til slikt bruk. Skulle du senere kjøpe en elbil med Type-2 kontakt så er det ingen problem å få tak i ny kabel med riktig kontakt og bytte den ut med den som fulgte med ladeboksen.
Her er link til en modell som passer bra til å henge foran LEAF'en. Spiralkabelen gjør at det ser ryddig ut, men du kan også velge modeller med annen type kabel.
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-1f-ladestasjon-10m-rett-kabel-t2?tm=ladestasjoner



Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...
#3
Lading / Sv: Ladestasjon hjemme til Leaf
tirsdag 29. august 2017, klokken 19:18
Det er sannsynlig at du bare få utnyttet en-fase og ikke 3-fase fra hovedskapet, så du trenger ikke betale for 3-fase til å lade en LEAF. Den har Type-1 kontakt og kan heller ikke utnytte 3-fase lading, men det er sannsynlig ingen problem med å bruke en 3-fase ladeboks, tilkoblet bare en fase. Du kan sjekke litt nærmere hva som kommer ut av hovedskapet, men det er ganske vanlig å gjøre det slik jeg beskriver.
Lykke til som elbil-eier [emoji3]


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...
#4
Lading / Sv: Ladestasjon hjemme til Leaf
tirsdag 29. august 2017, klokken 19:10
Sannsynlig er det montert B-vern for hver ladekurs i det store skapet, så du trenger ikke innebygd vern i ladeboksen, men siden dette er et krav i de fleste tilfeller, så leveres også de fleste ladeboksen med B-vern innvendig.


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...
#5
Lading / Sv: Ladestasjon hjemme til Leaf
tirsdag 29. august 2017, klokken 19:06
Her er link til passende ladekabel, men du kan også få tilsvarende løsning fra Ladespesialisten og andre gode nettbutikker.
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/mode-3-type-2-til-type-1-ladekabel-5-meter-32-2


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...
#6
Lading / Sv: Ladestasjon hjemme til Leaf
tirsdag 29. august 2017, klokken 18:50
Sender link til en grei ladeboks, der du også kan bestille med strømmåler for å sjekke forbruket opp mot den regningen du vil få fra de som leverer strømmen til ladeboksen. Om du ikke får med Mode3 ladekabel når du kjøper bilen, så kan du også kjøpe en slik kabel hos Elbilhjelpen. Den kabelen bruker du ikke bare til denne ladeboksen, men også på alle offentlige ladere, slik som på parkeringsplassen til IKEA.
Her er link:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...
#7
Sitat fra: Sunshine på lørdag 22. april 2017, klokken 08:47
fikk med et hefte ed tilbud om ladestasjon fra vw i går,sjekket nettsiden dems også og ser ut som det er 1-fas som er anbefalt på de fleste boksene derfra. Men i følge mannen er det 3-fas i garasjen (sier ikke meg mye da) Men er det noe problem? kan man montere boks på det også? *grønn* kommer til å kontakte firma når vi har bestemt oss for å få konkrete svar,men greit å sjekke ut litt på forhånd :)

Golf har ikke 3-fas lader, men det betyr bare at den ikke kan utnytte alle 3 faser med strøm når den lader. Ha du 3-faser i garasjen, så er dette en luksus som ikke så mange elbiler utnytter enda.

Større elektriske sager og utstyr med store elektriske motorer, kan ofte bare brukes på 3-fase kontakter, men det er ingen problem å knytte en 1-fas lader på et 3-fas nett.


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Renault Kangoo
mandag 01. mai 2017, klokken 21:47
Du får mye bil for 70k og det høres ut som den passer godt for deres behov. Mekaniske feil kan fikses på alle verksteder og lite feil på det elektriske. Trenger dere ikke kjøre lenger enn 100-130km hver dag, så holder det rikelig med lading om natten, ellers kan dere mulig lade på dagen, om bilen står lenge i ro en plass. Står i annonsen at det følger med lader og den koster ofte mellom 5 og 10000. Den sørger for optimal og sikker lading, så løp og kjøp :-)


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...
#9
Jeg lader på samme måte Knut, men har en kabel som kan trinnes mellom 6-10-16A. Men det er mye snakk om bruk av ladestasjon / ladeboks for tida, så jeg liker å anbefale dette, slik at folk skal føle seg mer trygg på at det ikke blir varmgang noen plass når de lader med maksimum amper.

Siden det oftest blir varmgang i vanlige støpsler og stikkontakter, så kan dette elimineres enkelt ved å bytte til blå rundstift kontakt og støpsel. Dette levers i blå CEE utførelse og kan kjøpes på Biltema for en billig penge.
Du trenger artikkel nr. 463258 og 35228 hos Biltema.



Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...
#10
Ladestasjonen jeg har linket til har et jordfeil-vern av type A, mens det nå er kommet et krav om B-vern. Dette kravet unngår du litt ved å koble en "transportabel" ladestasjon til via en CEE-kontakt.

Dessuten er hele kravet litt tåpelig, da det er svært utenkelig at den interne laderen i bilen blir ødelagt på en slik måte at likestrømmen på batteriet kobles direkte ut til ladestasjonen din på veggen og videre inn på strømnettet.


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...
#11
Du kan bytte en av dine vanlige stikkontakter i garasjen til en blå CEE rund kontakt, eventuelt sette opp en ekstra kontakt, så kjøper du en enkel ladestasjon med CEE tilkobling og henger opp selv. En rimelig løsning finner du på linken under.
Til vanlig lader du med 10A og ved ekstra behov for raskere opplading eller mer strøm, så velger du 16A.
Laderen er forberedt for alle elbiler, da den har type2 stikkontakt som passer Mode3 kablene som brukes på offentlige ladestasjoner som hos IKEA o.l. Du bør få denne kabelen med på en ny elbil, eller eventuelt kjøpe den sammen med ladestasjonen.

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-ladestasjon-med-type-2-stikk?tm=ladestasjoner/med-type-2-stikk



Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...
#12
Litt etter hvilken ladestasjon du velger å sette opp, så kan de enten justeres enkelt av deg, eller innstilles innvendig før du tar den i bruk. Om du setter den til 13-14 amper, så har du litt igjen til annet forbruk. Kontinuerlig bør ikke en 16A kurs belastes mer enn 13A. Biler med stort batteri blir ikke ladet ferdig fra tomt til fullt på en natt på en 16A kurs, men dette må du bare ta hensyn til ved å lade når du kan, eller så mye du har behov for. Bilen trenger jo ikke alltid være helt oppladet når du starter dagen, bare du har nok strøm til ditt behov. Noen er også avhengig av hurtiglading iblant. Jeg har ikke større forbruk enn at min 4 år gamle Leaf aldri har hatt behov for hurtiglading.


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...
#13
Sitat fra: Kangoo på søndag 26. mars 2017, klokken 13:04
Sett opp en enkel lader for LEAF med type 2 uttak, så passer den også for alle andre elbiler. Denne kan legges videre fra den røde kontakten, men kobles da mellom fase og N, slik at den leverer 230 volt til den nye stasjonen. For at ikke sikringen for den røde kontakten skal ryke når begge biler er tilkoblet, så begrenser du ladingen til din Tesla på displayet til 7,2kW. Altså bare nødvendig når begge lader samtidig. Med tidligere foreslått løsning med to stasjoner, så begrenser du lading av Tesla til ca. 1/3 av det du har i dag - og med begge tilkoblet, til 1/6 del av dagens ladefart...


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...

Om sikringen for den røde slår ut ved begrensing til 7,2 så må du bare begrense enda litt til, men det kan du prøve deg frem til. Kontinuerlig belastning skal helst ikke overstige 80% av merkestrøm, så om du til vanlig kan klare deg med lavere ladehastighet, så blir det også mindre belasting på el-anlegget.

Du kan gjøre installasjonen enda mer fleksibel ved at du legger videre 400 volt fra den gamle røde til en ny rød kontakt i ny garasje. Der kan du koble til en enkel ladestasjon til den røde kontakten, så har du mulighet for å flytte stasjonen til den garasjen du ønsker og koble til Tesla på rød kontakt i begge garasjene.

Med en slik løsning har du stor fleksibilitet, men det finnes mange løsninger for en slik installasjon og det kan bety litt hvilken ladestasjon du velger. Jeg kan tipse deg om konkret løsning, men du kan sjekke litt videre selv på det.
Han som skrev tidligere at han selger ladestasjoner, kan sikkert selge deg en enkel lader med type2 kontakt, der tilkoblingen til strømnettet tar ut 230 volt mellom fase og nøytral i en rød tilkobling. Skru den fast på en fin treplate som du henger opp på to fine knagger ved siden av den røde kontakten. Lag til tilsvarende oppheng i begge garasjene dine, så har du en trygg og fleksibel løsning uansett hvilken elbil som parkeres.



Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...
#14
Sett opp en enkel lader for LEAF med type 2 uttak, så passer den også for alle andre elbiler. Denne kan legges videre fra den røde kontakten, men kobles da mellom fase og N, slik at den leverer 230 volt til den nye stasjonen. For at ikke sikringen for den røde kontakten skal ryke når begge biler er tilkoblet, så begrenser du ladingen til din Tesla på displayet til 7,2kW. Altså bare nødvendig når begge lader samtidig. Med tidligere foreslått løsning med to stasjoner, så begrenser du lading av Tesla til ca. 1/3 av det du har i dag - og med begge tilkoblet, til 1/6 del av dagens ladefart...


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...
#15
Enova gir økonomisk støtte til miljøretta tiltak og de brukes for å pushe innføring av miljø og sikkerhetsmessige gode tiltak. Staten er flink til å sørge for at pengene går i en runddans, slik at det Enova gir ut kan komme inn igjen til staten i form av moms og andre avgifter. Kanskje det vil passe bedre for politikken om det er moms på dette ekstra utstyret, men at hver enkelt som kjøper og monterer hjemmelader kan få en økonomisk støtte på 30% fra Enova? På samme måte som andre tiltak de støtter, så er prosedyren enkel og svaret alltid positivt om du oppfyller kravet til støtte, så da vil dette gi en automatisk støtte til alle som som monterer hjemmelader, også de som kjøper seg brukt elbil.
Håper foreningen også kan se litt på dette ;-)


Kangoo 2002 og LEAF 2012
Sandnes i Rogaland...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA