Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vegard_el

#1
Beklager sent svar Frode!
Ja det er betaling. Og foreløpig benytter de seg av en abonnementsløsning.
Jeg tok kontakt med EVpower og fikk en brikke jeg kunne benytte ut juli for en engangssum...
Mulig det var et engangstilfelle, men de kan da ikke forvente at alle skal tegne abonnement når mange av oss bare hurtiglader engang iblant....
#2
Jeg kan til dels være enig i regen.regnestykkene når det gjelder høye hastigheter.
Men dette svarer seg vel kun etter at Batterinivået kommer ned mot 60%...
Synes leafen er utrolig dårlig på regen når det er mer en 60% på Batteriet.

Til info så Lader hurtigladeren på Orkanger full pott. Men den roet ned en del på hastigheten mot slutten.
Jeg brukte ca 45-50 min etter å ha kjørt fulladet fra Trondheim.

Jeg snakket også med en av de som jobber på valsøytunet.
De tar 20 kroner for lading på 16A plassen sin.
Så en times stopp der hjelper jo på...
Hun bekreftet da også at de får hurtiglader neste år.
#3
Den som får trær til å vokse er vel strengt tatt deg og høyrefoten din :P

Slå av varmeapparatet
Hiv ut all unødvendig vekt
Fyll opp dekkene (jeg hadde 3bar til Trondheim)
Sett bilen i Eco
Tenk at høyrefoten er lett som en fjær...
Hold 60-70 km/t
Bruk hele dagen for å oppnå 60-70km/t
Sett bilen i nøytral i stedet for å regenerere der du kan benytte den ekstra bevegelsesenergien til å bygge fart eller trille lenger...

Så skal du se du kommer lenger enn 9mil & skogen vokser i dæsjn....
#4
Da er turen gjennomført !
(På til tider oversvømte veier pga store nedbørsmengder)
Kristiansund-Orkanger er fullt mulig med 2012 leaf.
15.5 mil fra Løkkemyra til Bjørnstadbil i Orkanger for å hente ladekort, gikk mer eller mindre akkurat uten mellomlading.

På Orkanger har de fått ny hurtiglader så etter en halvtimes påfyll der så var det strake veien til Trondheim.
Hurtigladet på Witro og toppet dette med vanlig lading imens ærend og middag ble unnagjort.

På Orkanger var gikk det med 45 minutter til topping av batteri på Før turen gikk til Kristiansund igjen.
Ved ankomst i Kristiansund var jeg så godt i gang med å teste grenser at jeg bestemte meg for å se om jeg kom meg til ladestasjon på Averøya....

Det derimot anbefales IKKE!
Det resulterte i tomt batteri og bom stopp på Rødsand en knapp kilometer fra ladestasjonen...
Men takket være en kompis og 40m skjøteledning så ordnet da det seg omsider også ::)

Så konklusjonen er som følger:

Kristiansund - Orkanger - Trondheim er mulig, men anbefales ikke med mindre du er over gjennomsnittet interessert! Til det er marginene altfor små.
(Det er mulig å stoppe og lade på Valsøytunet en times tid for å øke marginene, men dette hjelper egentlig ikke nevneverdig før de får hurtiglader neste år.)

Trondheim - Orkanger - Averøya derimot Frarådes på det sterkeste  ;D

Turen ble på totalt 48 mil ila en dag.
#5
Fredag skal jeg et ærend til Trondheim..

Jeg har lenge lurt på om det lar seg gjøre å kjøre fra Kristiansund til Trondheim og tilbake igjen på samme dag. Dette er jo en veldig lønnsom rute å leafe :)
Det ser ut til at det som blir avgjørende vil være å nå Hurtigladeren på Witro Bil :)

Ruta blir vel R39 om Halsa...

Noen forslag?
Eller enda bedre.. Noen som har prøvd?
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Parkering ladeplass uten å lade
tirsdag 22. januar 2013, klokken 08:44
Jeg kjører mye i kristiansundsområdet, og her har folk virkelig ikke skjønt poenget med ladeplasser ennå!!

Her har elbilsalget tatt av i det siste og det er lite utbygd med ladeplasser rundt omkring. Hurtiglading eksisterer ikke innenfor rekkevidde i noen retning ennå.

Og i tillegg til dette har ikke mannen i gata helt vent seg til det økende antallet elbiler i trafikken ennå og tenker vel at det er så få elbiler at om de tar den ene ladeplassen så er det jo alltids en ledig.....


Jeg er en av de som flere ganger har benyttet lapp på frontruta for å prøve å informere vedkommede som står på en ladeplass, om at mange som kjører elbil ofte er avhengig av ladeplassen for å komme seg hjem igjen! (Det er jo litt av poenget med disse ladeplassene spør du meg...)
Jeg har kun lagt igjen lapp de gangene jeg selv har vært helt avhengig av en ladeplass siden jeg ikke synes det er så jævlig kult og gå og løfte på viskerne til andre bileiere mens folk rundt står og glor og lurer på hva pokker jeg holder på med nå!!

Her er det like vanlig å finne fossilbiler som elbiler som ikke lader på de få plassene som finnes.
(Merkelig nok er disse plassen plassert veldig nærme inngangsdøren til kjøpesenteret...)


Fokus på å informere om problemstillingen i media eller ved oppslag inne på kjøpesentrene for å bevisstgjøre dem som ikke helt tenker over konsekvensene av å unødvendig okkupere slike plasser samt bøtelegging vil nok hjelpe på problemet, men det kommer nok aldri til å forsvinne...
#7
Lading / Sv: Lading til 100%?
fredag 11. januar 2013, klokken 14:23
Jeg er grådig og gjør det derfor på denne måten  ;D
Har timer på så jeg har 80% om morgenen når jeg kjører til jobb.
Og topper til 100% før hjemreise fra jobb.

Men hos oss blir bilen en del brukt om ettermiddagene og helgene også så det er greit med litt rekkevidde.
Leafen har blitt bil nr:1 og Vectra'n nr 2  :)
#8
Elektriske utfordringer / Sv: Fjernlys
onsdag 12. desember 2012, klokken 22:44
Jeg synes fjernlysene på min 2012 Leaf er mildt sagt elendige!
2002 corollaen jeg akkurat solgte hadde bedre fjernlys... 10 år som skiller disse bilene....

Jeg ytret min skuffelse til min forhandler Auto 8.8 i kristiansund allerede dagen etter at jeg kjøpte den!!
#9
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
mandag 26. november 2012, klokken 17:57
Men nettsiden til you+nissan er helt på bærtur...
Lading og klimakontroll fungerer, men resten er skikkelig ute og kjøre enda...
#10
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
mandag 26. november 2012, klokken 17:53
Endelig online igjen! ;D
#11
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
fredag 23. november 2012, klokken 10:28
Har vært uten Carwings siden 20. nov..
Kjøpte bilen 12. nov så dette imponerer ikke akkurat...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA