Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Havebigfun

#1
Model X / Sv: Model X - Dekk og felger
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 19:19
Sitat fra: THE på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 12:38
Min erfaring med Goodyear UGI er at de er stillegående både i X, Zoe og Saab 9-3. Har kjørt flere vintre på UGI på forskjellige biler, og valgte UGI SUV på X også.
Er det 19" eller 20"?
hva ga du for settet?
#2
Model X / Sv: Leveringstidspunkt TMX
mandag 23. oktober 2017, klokken 19:46
Da det ble avgift på elbiler i Danmark for to år siden gjorde Tesla alt de kunne for å få flest mulig biler i landet før 31.12.15 En del norske kunder måtte vente noen ekstra uker fordi danskene fikk prioritet. Jeg regner med at det samme skjer her. Tiltaket i Danmark ble antakelig satt igang fra Tesla sentralt. Vi kan ikke regne med at salgspersonalet har noe info pdd. Avgiften er heller ikke vedtatt.
Tesla vet at det blir mye smerter om kundene skal betale flere titusen ekstra om bilene leveres forsinket- med avbestillinger og krangling til følge. De er smarte nok til å innse at det bør de prøve å unngå. Ser man hvor mange inventory som ble solgt ila noen timer må man regne med at trykket i salgsleddet er meget høy i disse dager. Ikke knekk de helt ved å  ringe de ned mtp ting de ikke får gjort noe med. ;)
Det er flere her som har fått levert bilen 2 mnd etter finalisering- det er altså fullt mulig at bilene er på norsk jord i tide. Dessuten utøver Tesla internt et enormt trykk for å få utlevert flest mulig biler innen Q4- jeg tror altså at de som har bestillt bil ila de siste ukene har gode sjangser for å få bilen uten avgift- om avgiften kommer ;)
#3
Model X / Sv: Model X - Dekk og felger
mandag 23. oktober 2017, klokken 17:21
Takk-da blir det CVC6  :)
#4
Model X / Sv: Model X - Dekk og felger
søndag 22. oktober 2017, klokken 19:58
Takk Øyvind- på EU-merkingen av dekkene angis rullemotstanden omvendt C for CVC6 vs B for R2- kan være ulike dekkdim/andre betingelser som slår inn der.
19" eller 20"- I nabotråden diskuteres 10% forskjell- det hørtes mye ut for meg. 19" vs 21" sommerdekk har vel knapt 10% forskjell- her er det bare 1"  forskjell- kanskje 5%.
#5
Model X / Sv: Leveringstidspunkt TMX
søndag 22. oktober 2017, klokken 14:53
Er det noen grunn til å tro at bilen går raskere i produksjon om man har 5/5 på statuslisten- jeg tviler :)
#6
Model X / Sv: Model X - Dekk og felger
søndag 22. oktober 2017, klokken 14:51
Hvilket vinterhjulsett gir mest rekkevidde, lavest støy, gode kjøreegenskaper og best grip på en X100D med LI inenfor? Trodde jeg skulle gå for Conti VC 6 men ser at de har høyere rullemotstand enn R2 og iX3. Det blir det vel også mere støy av.
Hva mener dere er det beste kompromisset? 19" eller 20"?
Kanskje originale 19" med R2 er det beste kompromisset- gelefølelsen får man vel kontrollert med 10% økt trykk.
Noen som vet noe om luftmotstand av 19" cyclone vs 20" slippstream?
#7
Tesla kommer til å jobbe hardt for at bilen din registreres før 010118- de har gjort tilsvarende før- i Danmark hvor man prioriterte biler til Danmark mens norske bestillere måtte vente litt lengre- det funket. Regner med at det funker her også ;)
#8
Model X / Sv: Batteri og forbruk - TMSP85DL vs TMSX100DL
mandag 03. juli 2017, klokken 21:22
Sitat fra: Nordtroms på søndag 02. juli 2017, klokken 22:42
Jeg har en juli .14 P85 på GY RSA vanvittig slitesterke dekk som sitter som limt. Det som jeg synes var merkbart når jeg hadde en P85D på 21" var at loaneren var vanvittig mye mer stille. Er det dekkene eller er det at de nyere modellene er bedre lydisolert?
Jeg tipper isoleringen i den nye er vesentlig bedre.
#9
Dette aktualiserer behovet for en salgstakst fra Tesla hvor fakta mtp bruken av bilen og batteriet kommer på bordet. En bil som har gått eks 100 k bør ha ganske ulik salgsverdi avhengig av bruken...
#10
Alternativ energi / Sv: Vannkraft
fredag 28. april 2017, klokken 23:34
Flott- jeg overtar om to uker og kommer tilbake til saken når ting faller litt på plass :-)
#11
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
fredag 28. april 2017, klokken 12:09
Sitat fra: RuneW på fredag 28. april 2017, klokken 10:48
Det er dessverre en del Tesla-førere som har kjøpt Tesla for å kjøre "aktivt", "inspirert" eller hva pokker de kaller det som på godt norsk kalles grisekjøring.
Enig i denne delen- den andre delen synes jeg du skal slette- slikt hører ikke hjemme her.
#12
Model S / Sv: Ludicrous: Skal du oppgradere? + teknisk info
onsdag 26. april 2017, klokken 22:29
ja - bilen gir enda mer kjøreglede nå- man kan regne med ytelsen så godt som alltid- forbikjøringer går enda fortere- man må passe på for ikke å bli for "entusiastisk" :o 8)
#13
Alternativ energi / Sv: Vannkraft
onsdag 26. april 2017, klokken 09:04
Når jeg prøver å legge til bilder med passe størrelse får jeg feilmeldinger... :(
Noen som har erfaring med Fossingkraft? http://www.fossingkraft.no/Mikrokraftverk-Minikraftverk.htm#14
#14
Alternativ energi / Sv: Vannkraft
onsdag 26. april 2017, klokken 07:48
Jeg kjøpte en tomt med en demmning brukt til isskjæring som er antakelig 200 år gammel og noe lekk. Demmningen er av store sprengstein og virker svært solid og ganske komplett, vannspeilet står ca 3-4 meter under nivået demmingen ser ut til å være planlagt for. Demmningen er et kulturminne i kommuneplanen. Jeg har ikke overtatt eiendomen enda men de tre gangene jeg var der sildret en liten bekk- selv om det ikke hadde regnet i det siste. Foten av demmingen er 7 meter over havet (jeg disponerer hele strekningen på ca 70 m), toppen av dammen er 14 meter over havet mens vannspeilet nå er på 9-10 meter.
Utfordringen her er - kulturminne+ ny vannkraft - mulig?
tetting av en slik demmning kompatibel med kulturminne ( tetting med byggeskum fungerer vel ikke :o)
etablering av et- knapt synlig rørsystem og turbin...

Noen som har erfaring eller kompetanse på å kombinere restaurering av demmningen/stoppe lekkasjen og etablering av en "minimal invasiv" turbin?
#15
Model S / Sv: Kompensasjon til p85d eiere.
søndag 23. april 2017, klokken 08:45
Heia Lunitiks
Takk for opplysende kommetarer- du har vært til hjelp (også i denne saken) fra lenge før klageprosessen startet.  :)

For de som vurderer å starte igjen foreslår jeg Wikborg Rein- som kjenner saken meget godt. Nøkternt sett er det nokså urealistisk å oppnå noe nå fordi det sannsynlig blir svært få som må fordele advokatkostnader seg imellom- det blir fort vesentlig dyrere enn den potensielle gevinsten...
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA