Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Miljøbilist

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Forsikring
mandag 03. desember 2012, klokken 21:41
Jeg tipset Watercircles om dette diskusjonsforumet, og problemstillingene rundt batteriet. Fikk følgende svar:

Watercircles har "en forsikring som dekker alle motor og drivverk skader. Type slitasje dekkes ikke.

Vi er i en prosess hvor vi holder på å utbedre vilkår for bla. Elbil."

Jeg skal prøve å følge med og oppdatere dere...
#2
Euroleaf / Sv: Forskjell importbil / forhandlerbil
søndag 25. november 2012, klokken 22:03
Alle som har omtalt beskyttelse av batteriene tidligere i diskusjoner på elbilforum.no, har brukt ordet "varmeteppe". Men vi kan godt kalle det for batterivarmer!

Rasmus.B: Er det alle 2012 modeller i Norge og USA som har batterivarmeren, eller har absolutt alle 2012-modeller denne batterivarmeren? KS-Bruktbilhjelp i Stavanger hadde hørt at det fantes 2012-modeller med vinterpakke i Europa som ikke har batterivarmeren... Er det noen her som vet dette med sikkerhet? Har Nissan laget egen vinterpakke for nordiske forhold?
#3
Euroleaf / Forskjell importbil / forhandlerbil
lørdag 24. november 2012, klokken 09:46
Hei!

Jeg har akkurat reservert en 2012 demo-Leaf med vinterpakke fra Belgia, via en importør. Det jeg har plukket opp av mulige forskjeller mellom norske forhandlerbiler og importbiler er:
- Vinterpakken inneholder ikke varmeteppe
- Understellet ikke rustbehandlet
- ikke lyktespylere
- Flere forskjeller???

Jeg er ikke så bekymret om lyktespylerne, og i Bergen er ikke varmeteppet så kritisk. Men jeg kunne tenke meg å ha varmeteppet likevel pga. salgsverdi. Og understellsbehandlingen tenker jeg er viktig. Importøren viser seg å være litt ubrukelig mht. å finne info om bilen. Så: Er det noen her som vet om vinterpakke alltid inneholder varmeteppe, eller om vinterpakke med varmeteppe "heter" noe annet hos Nissan? Vet noen om hvilke biler som har understellsbehandling, eller evt. hvordan en kan finne ut om det har rustbehanlingen?
#4
Ett lite innspill til verditap på Leaf'en: Gronnbil.no har laget et regnestykke på økonomien ved elbil vs. bensinbil, og i elbilkalkulatoren har de tatt utgangspunkt i 171 535 kroner i avskrivninger på en Nissan Leaf etter 5 år. Dvs. at hvis utsalgsprisen er ca. 285 000, så forventes salgsverdien om 5 år å være ca. 115 000 kroner. Men det viktige er at likevel viser kalkulatoren at det lønner seg å ha elbil!!!

For mitt forbruk og parkerings-/bomutgifter så sparer jeg i kalkulatoren ca. 2000 kroner i måneden til tross for det store verditapet.

Jeg tenker at det er naturlig at dagens elbiler taper seg i verdi om 5 år, når vi på det tidspunktet sannsynligvis får kjøpt nybiler med større bagaseplass, som har en rekkevidde på 30 - 50 mil til en pris under 300 000 kroner (min spådom). Det er nok vi som kjøper elbil i dag som sponser utviklingen av virkelig gode elbiler i fremtiden, men da er det jo betryggende at vi får støtte fra staten til å bidra til denne utviklingen. Så en artikkel i Teknisk Ukeblad i dag som estimerte at staten sponser hver elbil med ca. 48 000 kroner, uten at kilden til det tallet ble oppgitt...

Jeg synes du skal kjøpe deg en Leaf, så lenge rekkevidden ikke er et stort problem for deg! Du kommer ikke til å angre.
#5
Dekk / Felger / Sv: Bruk av dekk-reparasjons-kit
torsdag 22. november 2012, klokken 20:21
Så moralen er: Legg reperasjonssettet til Nissan i kjelleren i påvente av at du skal selge bilen, dra til Biltema og kjøp et billig sett som du oppbevarer i bilen?

Det er å forvente at det dukker opp en del halvgode løsninger på en bilprodusents første alvorlige forsøk på elbil (2011 og 2012 - modellene), men er ikke dekkreperasjon kjent teknologi? I så fall har dette ingenting med elbileksperimentering å gjøre.

KISS (keep-it-simple-stupid)
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Forsikring
torsdag 22. november 2012, klokken 19:40
Jeg har sendt en mail til dem ang. dette. Det eneste jeg finner i betingelsene er en setning jeg har sett hos andre også: "Kortslutning i batterier alene og oppheting som følge av dette eller annen årsak, og som ikke fører til åpen ild, regnes ikke som brann- eller eksplosjonsskade etter dette punkt."

Litt kryptisk, men det vil vel bety at skader på batteriene som skyldes feil i batteriene ikke fører til erstatning. Men de må i hvert fall dekke bilen og batteriene, hvis batteriene forårsaker brann? jeg forstår ikke helt dette.

Men kanskje Watercircles kan være riktig forsikringsselskap til å bryte trenden i markedet - siden de påstår å ha en miljøprofil på selskapet sitt. De reduserte i hvertfall premien min pga. at jeg hadde elbil, og burde være i front ang. elbilforsikring hvis de tar miljøet på alvor! Jeg venter i spenning...
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Forsikring
torsdag 22. november 2012, klokken 13:40
Hos Watercircles fikk jeg 60% bonus, selv om jeg aldri har eid bil før. Det ble begrunnet med at deres kunder i utgangspunktet får 50%, men jeg fikk 60% fordi jeg kjører miljøvennlig elbil!!!

Så vidt jeg kan se etter en screening, er ikke vilkårene deres forskjellig fra andre store forsikringsselskaper.

Oppdatert pristilbud er:
8000 km
egenandel 4000kr
ubegrenset leiebil (500 kr pr dag)
motor og gir-skader
veihjelp hjemme
Ansvar og full kasko Ekstra Grønn
Premie: kr. 2805 kr pr. år

Nærmeste konkurrent er Tryg, med 6243 kr (kasko - uten motor og girdekning) - men 20% bonus.
#8
Leaf 2010-2017 / Forsikring
torsdag 22. november 2012, klokken 11:52
Hei!

Jeg ser at forsikringsbetingelser har vært diskutert her før, men det virker som om alle selskapene har lagt seg på samme dekning mht. batteriene. Så da er det vel bare å gå på pris!

Jeg har hentet in pris på forsikring fra forskjellige selskaper og har fått pris som varierer mellom ca. 3000 kroner og 10 500 kroner (Nissan Leaf, 8000 km, 20% bonus, Bergen). Billigst er WaterCircles, et selvoppnevnt miljøvennlig forsikringsselskap (vanskelig å se hvordan oppgjør av bilforsikring kan gjøres verken miljøvennlig eller miljøfientlig, men men). Har noen erfaring med WaterCircles?

Jeg har fått vilkårene sendt på mail, og skal nå gå gjennom dem.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA