Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Busa

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Selge tesla X
lørdag 13. mars 2021, klokken 08:48
Full MVA fra første år har det vel aldri vært tale om, det som er antydet er vel en gradvis innføring som på bompenger i Oslo. Jeg tviler også på at facelift utgaven som kommer til høsten vil få noen større innvirkning på brukt prisen, utvendig er jo bilen nesten helt lik med dagens, og den ser ikke ut til å komme i en + versjon med vesentlig bedre rekkevidde, slik som TMS. Det som derimot kan endre bruktbilprisen, tror jeg er en fortsatt stigende oljepris, som igjen fører til styrking av kronen. Ubalansen mellom USA og norsk pris er nå ekstrem, så med fortsat økende kroneverdi vil det måtte komme en korreksjon. Med dagens kurs (ca 8.5) og en USA pris på $85500, blir det ca kr 750k mens man i Norge skal ha kr 950k for stort set samme bilen.
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bestille X nå?
mandag 15. februar 2021, klokken 12:13
Ja, selv med en veldig høy euro blir det vel 830k i Tyskland, dersom jeg ikke har misforstått. Så skal den jo konkurere i et marked hvor det stadig kommer nye alternativer, jeg synes prisen er for høy i forhold til hva man får.
#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bestille X nå?
mandag 15. februar 2021, klokken 08:59
Jeg vet ikke hvordan eventuell prisjustering før lrbering slår ut om du har bestilt, men basispris i Norge er nå 950k, mens den i Tyskland blir 830k (når man trekker fra 10% MVA) og i USA er prisen 753k (hvis det ikke er noe jeg har blingset på). Derfor ligger det vel ann til at det bør komme en prisjustering i Norge, for å korigere for bedring i forholdet USD/Kr?
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bestille X nå?
søndag 14. februar 2021, klokken 09:36
Er vel risikabelt å vente dersom det sulle bli større forsinkelser. Er vel snakk om at det kommer helt emler delvis MVA fra 2022, vet vi sikkert at det ikke blir etter valget i 2021?
#5
Er A Better Route Planner til å stole på når man sammenlikner rekkevidde på e-tron 55 / Model X LR?
Jeg vurderer det to, og i den sammenheng har det blitt hevdet i andre tråder på forumet at E-tron vil være raskere over lengre distanser (selv med høyere forbruk), da den lader mye raskere. men av alle de rutene jeg har satt opp på ABRP for å sammenlikne, er det bare Oslo - Savanger som sålangt har gått i e-trons favør med 2-3min, og det forutsetter jo at en av de 4 Ionity laderene i Høydalsmo er ledige (langs sørlanske brukte X en kortere tid. Når jeg setter opp en rure langt nordover (Oslo - Bodø / Tromsø), blir forskellen henholdsvis 1 time og 10 min / 2 timer og 5min. Samenlikner jeg en rute nedover i europa feks. Oslo fergefritt Genova It, da får jeg 22 min i e-trons favør. Men totalt kan ikke jeg se at dette er noe som gjør valget klart, særlig med tanke på at Tesla har tilgang til langt flere ladere, følgelig er risikoen for ladekø mye mindre.
Synspunkter?
#7
Litt i grenseland for emnet her, men det har jo noe sammenheng med rekkevidde.

Hva er erfaringene med tilgang på lading (ladekontakt) langs de mest trafikkerte traseene i ferier og utfartshelger?

Hvordan er det tilsvarende for de som har prøvd seg på bilferie nedover i Europa?
#8
Audi e-tron / Sv: Serviceerfaringer?
søndag 07. februar 2021, klokken 09:24
Enig med det du skriver, jeg stilte jo samme spørsmål til Tesla som til Audi om servicekosnader de først 5 årene. Der fikk jeg til svar at de ikke hadde noen spesielle servicekrav, bare noen anbefalinger som med bl.a. kontroll av bremsevæske og noen filter, noe som vil beløpe seg til ca 6k de første 5 årene.
Så synes jeg detter undelig at Audi oppgir til meg som potensiell kjøper, at første 5 årene koster 26k+, når Orbit viser til at de har en serviceavtale for 60000km til 14k+ (det er vel 60000 eller 5 år)?
#9
Audi e-tron / Sv: Serviceerfaringer?
fredag 05. februar 2021, klokken 11:18
Ja, kjøper man ny er det nok fornuftig å ta med serviceavtale, noen av de pakketilbudene som har vert nå har 3 år serv. inkl.
#10
Audi e-tron / Sv: Serviceerfaringer?
torsdag 04. februar 2021, klokken 11:47
Jeg vurderer bl.a. e-tron 55 og spurte i den sammenheng selgeren hos Erik Arnesen Bryn om hva kostnadene ville være de første 5 årene, fikk til svar (på mail) drøyt kr26000.-. Det viktige med hvor man velger å ta service, er vel at garantien på 5/8 år oppredholdes, og da spørs det om Audi er mere kranglete på feil dersom du benytter Mekonomen
#11
Audi e-tron / Sv: Irriterende funksjoner
onsdag 03. februar 2021, klokken 05:59
Er det andre nyere biler hvor det er mulig å sette det til av som default?
#12
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
lørdag 30. januar 2021, klokken 12:06
Mye interessant. I denne tråden, det er viktig at de som allerede har kjøpt e-tron presser Møller for å få belyst dette. Detter er særlig viktig med tanke på om hurtiglading av et kaldt kan føre til at batteriet forringes raskere. Lading er jo en kjemisk prosess, og påvirkes jo alltid av temperaturen.
Det er vel ingen tvil om at e-tron er en av de best bygde bilene som er tilgjengelig i dette segmentet i dag, men når det gjelder det elektrotekniske virker det som de på det nåværende tidspunkt ligger langt bak Tesla. Den måten Tesla har løst dette med batterivarme på, er vel ganske nøyaktig slik de fleste i denne tråden vil at det skulle fungere. Jeg synes også dette underbygges av det faktum at Model X har vesentlig lavere forbruk enn e-tron, når de er såvidt like i vekt og dekkutrustning.
Det var jo noe tale om at de problemene WV hadde i starten med ID3, var en følge av at de som programmerte bare var innleid, slik at WV ikke hadde fått bygd opp denne delen av organisasjonen. Kan dette også være noe av utfordringene til Audi?
Det positive for e-tron, er jo andet ser ut som om nødvendig hardware er på plass.
#13
Model X 2014 - 2022 / Sv: Nok en refresh/rykte/ønske tråd
torsdag 28. januar 2021, klokken 14:39
Her er det ting på gang ;D
https://www.tesla.com/no_NO/modelx
#14
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
onsdag 27. januar 2021, klokken 13:51
 :+1:Bra, takk for alle svar så langt, da var det bedre enn hva jeg først oppfattet det som. Når det gjelder batterivarme var jeg mest opptatt av å ungå risk for skade på batteriet, som følge av mannglede varme, har ikke problemer med at ladingen i kulde på hurtiglader kan ta noen minutter ekstra
#15
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
onsdag 27. januar 2021, klokken 12:20
Her er det kommet så mye informasjon og testresultater at jeg mister totaloversikten, som mulig e-tron kjøper.
Dersom man ser bort fra muligheten til "hakke" systemet, er det da slik at:
-   Når bilen står koblet til lader (hjemme eller hurtiglader), får man ikke varmet kupeen samtidig?
-   Energien til oppvarming av kupeen tas alltid fra batteriet (ved hjemmelader må man da velge mellom fult
        batteri eller varm kupe)?
-   Man kan ikke velge å varme batteriet på vei til hurtiglader?
-   Batteriet varmes på vei til hurtiglader, dersom man kjører dit på navigasjon?
-   Det anbefales vanligvis at elbiler (i alle fall dersom man kan sette begrensning på hvor "høyt" den lades)
        står koblet til hjemmelader når den ikke er i bruk,
        varmes batteriet da, eller er ikke det nødvendig ved lave kWh?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA