Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - marton

#1
Hyundai KONA / Sv: Tracking Kona - oppgi din leveringstid her
fredag 22. juni 2018, klokken 15:42
Kønr: 52x
Forventet levering: okt/nov

Hvit, med skinn



Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Nå var nå min diskusjon rundt "detektivjobben" rundt hvor denne laderen som viser på kartet kommer og ikke hvor det bør komme nye..

Nå vet ikke jeg hvor nøyaktig de plasserer de "nålene" på det kartet, men la det over ett annet kart fra gulesider og da ser det nesten ut som det er i Sand eller Sauda nåla ligger. Kanskje verd å sjekke postlistene der også?
#3
Ville heller hatt superlader i Etne da. Fint i Åkrafjordtunet, men om man skal til fjells, er Etne en bedre plass å stoppe for å handle. Blir 282km til Gol da. Litt langt kanskje, men det er kun 30km fra Etne til Åkrafjordtunet og rimelig flatt, så det er ikke så stort forbruk på det strekket.

Det er vel en type 2 AC Grønn kontakt lader i Eidfjord allerede man kan bruke i nøden også?

Jeg håper superladeren kommer i Røldal da, for det muliggjør lading mens man er på f.eks påsketur. Blir ofte man kjører mellom Røldal og Vågslid etter værforhold.
#4
Jeg har kjørt endel med Golf7 sin ACC. Den stopper helt opp i kryss uten problem. Den bremser også ganske kraftig om bilen foran bremser opp, men begynner samtidig å pipe hemningsløst for å indikere at nødbremsing må gjøres av fører.
#5
Jeg tror dette blir litt som "VHS vs Betamax" i sin tid. Det er helt klart markedskrefter som presser på her.

- Ladbare hybrider blir billigere (eller avgiftene vil øke mindre sammenlignet med andre), elbiler blir dyrere.
- Det blir redusert bomsats på en hybridbil og samtidig økt bomsats på rene elbiler.
- Det blir redusert årsavgift på hybrid, det blir økt avgift på elbil.

Å ha en ren elbil krever mer planlegging i bruk enn en hybrid man kan kjøre t/r Bergen-Oslo uten å tanke opp. Den kan også stå en uke i minusgrader uten å miste kapasitet. Jeg er ganske sikker på at økt salg av hybridbiler blir resultatet og det på bekostning av like mange fra ren elbil som fossil.

Jeg lurer på om man skal tvinge hydribeiere til å lade? Dette er jo biler man kan kjøpe og bruke som ren fossilbil og nyte godt av lavere satser i fremtiden.

Kollektivfelt-utfordringen skjønner jeg godt. Det er nok ett økende problem. Men jeg syns litt synd på dem som skal stå med iMiev i lange køer om vinteren. Vil tro flere vil få store utfordringer med bruk av disse vinterstid om man skal stå betydelig lenger tid i kø.

For min del vil jeg nok velge hybrid neste gang om dette blir resultatet..
#6
Noen som har sammenlignet forskjell i forbruk mellom 21" og 22"?

Har 22" vossen cv4 med 245 fremme og 295 bak og forbruket gikk endel opp når jeg skiftet fra 19" vinderdekk.
Vredestein dekk står på dem.

Jeg lurer på å gå ned til orginale 21" turbin, men vet ikke om det er så stor forskjell mellom 21 og 22 som det er mellom 19 og 22.
#7
Lading av Tesla / Sv: Minimumsløsning i garasje
fredag 27. mars 2015, klokken 10:17
Tesla support sier at en må manuelt overstyre noen ganger før den automatisk skal velge 32A. Det skjer nødvendigvis ikke første gangen man kjører opp til 32. Jeg har jo ladet flere ganger på 13A enn 32A på den plassen sålangt, så kan være at den bruker flertallet av ladinger som standardsetting.
#8
Lading av Tesla / Sv: Minimumsløsning i garasje
torsdag 26. mars 2015, klokken 22:59
Ok. Takk for info.

Jeg sendte nå en mail til Tesla også og spurte.. Får se om de svarer.
#9
Lading av Tesla / Sv: Minimumsløsning i garasje
torsdag 26. mars 2015, klokken 21:44
Jeg har ett 32A adapter og lading fungerer helt fint. Eneste som er litt merkelig er at bilen setter lading tilbake til 16A når den er ferdig, så neste gang jeg starter lading, så lader den med 16A. Andre som har opplevd dette?

Ser ikke ut til at jeg kan endre dette fra mobilen heller.
#10
Noen som vet når den Superladeren i Odda-området kommer? Hvor den eventuelt blir plassert. Er vel røldal som er mest logisk kanskje?
#11
Har du kjørt med takboks og kanskje?
Er fra Bømlo jeg skal. Tenkte Haugesund var mer generelt  :D
#12
Turer i Norge. / TMS Erfaring Haugesund - Vågslid vinterstid
onsdag 18. mars 2015, klokken 17:41
Noen har som har erfaring fra strekningen Haugesund-Vågslid med fulllastet bil. Er mye opp og ned :)
I følge Green Race skal det være god margin. Har lademulighet på hytta.
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: For mange feil med Leaf?
tirsdag 04. desember 2012, klokken 21:26
Har hatt Leaf i 3 uker nå og er strålene fornøyd. Jeg tror de som leser litt på forumet er forberedt på at ingen biler er feilfrie.. Jeg er ikke bekymret for problemer som er relatert til ting som er sammenfallende i alle typer biler.. Er verre om flere hadde begynt å skrive om kraftig reduserte kjørelengder osv, pga problemer med batteri eller fremdrift.

/Frode
#14
Elektriske utfordringer / Sv: Varme i rattet har sluttet å fungere
mandag 03. desember 2012, klokken 07:42
Hei
I går kveld startet varmen i rattet plutselig å fungere.. Merkelige greier.
Så idag etter 20-25min forvarming, var rattet varmt og godt.

Har ikke helt skjønt denne logikken..

/Frode
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Følger det med nøkkel til ladestasjoner?
fredag 30. november 2012, klokken 23:28
Sitat fra: PK på fredag 30. november 2012, klokken 19:43
Hei.

Har nettopp skrevet kontrakt på ny Leaf hos aut. norsk forhanlder.
Noen som vet om man får velkomstpakke og medlemskap i Elbil foreningen enda, men nøkkel til ladestasjoner?
Står ikke noe i kontrakten...

Jeg fikk velkomstpakke med nøkkel i min som ble levert sist uke.
/Frode
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA