Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lorents

#1
Elektriske utfordringer / Re: SoC % visning
mandag 10. desember 2012, klokken 12:01
Mener å ha lest at batteriet er det samme, men at de har gjort konstruksjonen på bilen lettere. Lettere bil blir vel antageligvis lengre rekkevidde.
#2
Carwing / Sv: Carwings - trøbbel
fredag 30. november 2012, klokken 08:41
Jaja, nå har Carwings sluttet å virke på min bil. Siste gang det fungerte var 27. nov.

I displayet på bilen ser det ut som den har kontakt med telenettverket (sånn ikon som dette http://www.businessfleet.com/fc_images/blogs/M-carwings.JPG), men den vil ikke koble seg opp mot Carwings. Får logget inn på app og web, men får ingen oppdateringer fra bilen.

Er det bare å henge på tråden til Nissan, eller er det noen andre triks som gjelder her?

Ha en fin dag alle sammen :)
#3
Elektriske utfordringer / Sv: Timerfunksjonen, Lading.
fredag 23. november 2012, klokken 14:07
Hvis du setter timeren til start 21 og slutt 07 så skal ikke slutte å lade ved midnatt om jeg har skjønt det riktig. I dette tidsvinduet vil den lade når som helst når strømmen er koblet til og batteriet er under ønsket nivå.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=5094&hilit=charging+timer+setting
#4
Lading / Sv: Forvarming med 10A ladekabel tilkoblet
fredag 23. november 2012, klokken 13:10
Jeg har bare forvarmet bilen et par ganger, den ene gangen bare noen minutter så sånn sett er det et engangstilfelle. Sikringen er ikke gått og kontakten sto i som den skulle.

Skal teste det igjen i morgen :)
#5
Lading / Forvarming med 10A ladekabel tilkoblet
fredag 23. november 2012, klokken 09:52
Hei,

Her om dagen satte jeg på forvarming med Carwings appen mens bilen var tilkoblet med 10A ladekabel. Bilen var ferdig ladet (80% på timer). Etter 15 minutter fikk jeg mail fra Carwings om at "Klimakontrollen er nå slått av automatisk".

Mener å ha lest at forvarming slår seg av etter 2 timer når bilen er tilkoblet strømnettet og etter 15. minutter når forvarming går fra batteriet. Da virker det nesten som om forvarmingen drar strøm fra batteriet selv om bilen er tilkoblet strømnettet med 10A lednignen?

Er det noen andre som har merket det samme med 10A ledning tilkoblet?

Mvh
Lorents
#6
Elektriske utfordringer / Sv: Timerfunksjonen, Lading.
fredag 23. november 2012, klokken 09:40
Hei

Kommer til å gjøre det samme selv, så det blir interessant å høre om noen har erfaring med dette.

Mener å ha sett at displayet viser tid det tar å lade basert på siste lademetode, så da er det kanskje naturlig at timeren bruker den samme.

Kanskje en fiks kan være å sette timer til å starte på kveld og være ferdig på morgenen. Da tvinger du muligens ladingen til å starte før slik at den blir ferdig.
#7
Elektriske utfordringer / Sv: Batteristatus Leaf
tirsdag 20. november 2012, klokken 09:47
Hei,

Leste på et annet forum at Leafen balanserer batteriet når den lades til 100%. Bilen bør da stå et par timer etter at den er fulladet for at balanseringen skal få gjort seg ferdig.

Det er to typer balansering som kan gjøres. Man kan tappe strøm fra de cellene som har høyere spenning til alle cellene matcher den med lavest spenning (bleeding), eller man kutter ladingen på den enkelte celle ved nøyaktig ønsket spenning slik at alle cellene er matchet ved endt lading. Hvis det er slik at bilen skal stå en stund etter full lading tyder det på at det er bleeding som brukes.

Hvis man utelukkende kun lader til 80% vil cellene i teorien kunne komme ut av balanse etter en stund. I praksis skal det mye til at kvalitetspakker kommer betydelig ut av balanse med mindre de blir skadet ved at de blir for varme eller over/underladet.

Må bare påpeke at alt dette er basert på det jeg har lest på et annet forum, så det kan godt være at det ikke stemmer :)

Spenningstallene du har fått skrevet ut sier ingen ting annet enn at spenningen ser helt normal ut for et batteri som kanskje har 50-70% lading.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Re: Ladekabel uten kladden
søndag 18. november 2012, klokken 11:18
Hallo :-)

Rykende fersk Leaf eier her som fikk veldig lyst på en slik kabel. Har lagt inn en reservasjon, men er det noen som vet hvor lang leveringstid det er på disse nå?

Mvh
Lorents
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA