Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - livermor

#1
Andre Elbiler / Sv: Racerbil drevet av elektrisk motor
søndag 28. november 2010, klokken 12:18
Sitat fra: El rayo på onsdag 24. november 2010, klokken 21:30
Dere kan kanskje finne noe nyttig på http://www.evcup.com/
eller http://www.megawattmotorworks.com/display.asp?dismode=article&artid=241

7,25 kWh er ikke spesiellt mye, men skulle kunne gi dere rundt 70 km rekkevidde.

Sammenlign dataene med f. eks Th!nk 2000-modell http://www.evalbum.com/794

Nei, det er ikke spesielt mye. Men de har satt grenser for å kunne sammenligne alle de forskjellige motortypene. Da blir det uansett enda viktigere med hjuloppheng og bremser og chassis :) finne alle måter å redusere vekt på og fortsatt skape en trygg og aerodynamisk effektiv bil.

Tusen takk for alle tipsene!
#2
Andre Elbiler / Sv: Racerbil drevet av elektrisk motor
onsdag 24. november 2010, klokken 21:14
Sitat fra: bosonic på tirsdag 23. november 2010, klokken 15:17
Spennende prosjekt!

Har dere noe mer spesifikasjoner på bilen, er det fast spec som dere må forholde dere til?
Slik som maks effekt på motor og batteri, maks vekt etc?


Det er totalt 130 sider med regler i denne konkurransen, så litt vanskelig å finne, hvor mesteparten går på sikkerhet. Det under er det jeg fant mot motoren. De pleier å veie rundt 200-300kg, men det er ingen maksvekt. Jo lettere jo bedre ;)

Det er et veldig spennende prosjekt. Dette er oppgaveteksten:

"Teamet skal simulere at de mottar en ordre på en bilprototype
for evaluering. Den tenkte kunden er en ikke-profesjonell fører
som skal bruke bilen på en lukket bane på fritiden. Bilen må ha
svært gode kvaliteter i form av akselerasjon, nedbremsing og styring.
Den skal ha lav pris, være lett å vedlikeholde og ikke minst
pålitelig. I tillegg verdsettes faktorer som estetikk, komfort og bruk
av standarddeler. Utfordringen til teamet er å utvikle og fremstille
prototypen samt en fullstendig dokumentasjon. Det gis poengsum
for ulike evalueringspunkt og teamene konkurrerer om den beste
sammenlagte poengsummen."

Det betyr altså minst like mye hele prosjekteringen som de dynamiske testene bilen må gjennom.

Ekstremt tøff scooter!

B18.9 Accumulator Type and Size
B18.9.1 Total accumulator voltage may not exceed 400V.
B18.9.2 Accumulator capacity may not exceed 7,250 Wh for electric only vehicles
as specified in B18.9.5.
B18.12 Energy Storage Container Mechanical Configuration
B18.12.1 The energy storage container and mounting system must be sturdy,
considering forces encountered during on-course competition and the
possibility of a rollover accident. The mounting system must be designed
to withstand forces from a 20g deceleration such that the HV system
does not enter the cockpit area.
B19.5 Maximum Electrical Power
B19.5.1 The maximum electrical power measured at the HV DC cables must not
exceed 75kW at any time
#3
Andre Elbiler / Racerbil drevet av elektrisk motor
tirsdag 23. november 2010, klokken 14:45
Hei

Vi er en gruppe studenter ved NTNU som har startet studentorganisasjonen
Revolve NTNU [1] med formål å delta i Formula Student [2] i 2012. Jeg er
Gruppeleder for Elektronikk og Motorstyring og vil da utrede mulighetene
for å bruke elektrisk motor / hybrid istedenfor vanlig bensinmotor. Har
dere noe informasjon/kunnskap ang. bruk av elektrisk motor for racerbil?
Fokus vil være utholdenhet, 'drivstoff-økonomi', autocross,
akselerasjon, skid-pad (handling) - i den rekkefølgen. Bilen blir nemlig
dømt på flere hold. Utholdenhets-biten går på hvordan motoren holder seg
over lenger tid, at hjuloppheng og bremser og slikt ikke lider unødvendig.


Hadde vært kjempeflott om dere kunne peke meg i riktig retning for hva
jeg burde se på når jeg skal finne ut om dette, om det finnes noen gode
norske løsninger og hvem jeg burde kontakte som har kunnskap om dette.

[1]
http://org.ntnu.no/formulastudent/index.php/home
http://www.adressa.no/student/article1545954.ece
[2]
http://www.formulastudent.com/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA