Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - fstromsv

#1
Kanskje finner du svar i denne tråden som gjelder det samme:

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27175.0.html
#2
OK.  Been there, done that.  Som beskrevet i første post.  1 stk til 44,- på BOS.  Vil tro det ikke er mye annerledes hos Motor Forum.
#3
erik-e vet du pris for disse hos Motor Forum?
#4
Bestilte nagler kom i posten idag. Dessverre er de større enn de originale. Fikk allikevel trykt dem inn slik at skjermen nå sitter. Bakdelen blir kanskje at den ikke popper av like lett om jeg rygger borti noe igjen.
#5
erik e - akkurat nå trenger jeg bare 1.  Har bestilt fra AliExpress.  Tar vel en måneds tid før de ankommer, men det er ikke noe problem.  Skjermen henger fint i de resterende naglene.

Takk for tips.  Sikkert nyttig for andre enn meg :)
#6
Gode Tips :)  Wurth googlet jeg meg også frem til men fant ikke helt riktig type.  Den andre av forslagene fra AliExpress ser riktig ut.  Tror jeg prøver meg på en bestilling derifra.
#7
Har de siste dagene hatt for uvane å rygge inn i ting.  Med denne bilen er vi jo så heldige at bakskjermen er bøyelig i glassfiber (?) og kun festet med plastnagler.  Kommer du borti noe så popper de plastnaglene som er benyttet i overkant av skjermen av.

Så var jeg innom BOS første gangen.  44,- for en liten plastdings.  Tenkte kanskje jeg skulle sørge for å ha noen av disse liggende, men 10 stk for 440,- blir jo for sykt.  Noen som har en anelse hvor jeg kan finne slike til en billigere pris?  Jeg har sjekket Biltema, Mekonomen etc uten å få treff.
#8
Har gjort dette grepet selv på min IOn.  Kjøpte del fra et høggeri.  Slapp da å borre i den plastdelen.  Så vidt jeg har skjønt vil dette grepet kun fungere på de tidlige IOn/C-Zero modellene (2010-2013?).

Praktisk sett bruker jeg de 2 nye settingene ofte.  På lokale veier setter jeg til mest mulig regen for å få fin fly mot og i kryss og rundkjøringer.  Når jeg nærmer meg motorvei skifter jeg til minst regen som passer fint når man skal holde kø eller nærmer seg trafikk foran.

Kona har ikke vent seg til de nye og synes det er greit med D som en gyllen middelvei.
#9
Har nå kjøpt delen fra et bilopphuggeri (fra en i-miev).  Fulgte anvisninger her

https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.automobile-propre.com%2Fforums%2Fviewtopic.php%3Ff%3D8%26t%3D1142%26start%3D40%26view%3Dprint&edit-text=

for å demontere nåværende deler.  Deretter demontere tilsvarende fra komplett sammenstilling (den hvite kassa med mekanikk inni for gearshift, girstang og deksler) som ble handlet fra opphugger.  Alt nå på plass med P/R/N/D/B/C.  Fungerer helt fint.  Min Ion er en 2011 modell.
#10
Elbiler i media / Sv: Sju av ti elbilister har flere biler
mandag 05. september 2016, klokken 10:27
Sitat fra: Robert Sund på søndag 04. september 2016, klokken 00:24
Forbehold: Jeg har ikke lest artikkelen, men tatt utgangspunkt i det som er sitert i denne tråden. Det er ett bevist valg, da jeg forsøker å velge hva jeg gir klikk.

Ut fra den begrensede sitatmengden ser jeg ikke overlagt vinkling, men mer det som "nyhetsformidlere" selv omtaler som å lage en story; og så de ubehjelpelige fallgruvene som massemedia er så rikelig forsynt med.

Synes Robert Sund treffer spikeren på hodet her.  Tenkte langs nøyaktig samme linjer som ham når jeg leste artikkelen, men er selv ikke like flink til å uttrykke disse tankene.  Meget bra Robert.  Her ønsker man å lage sak, og vri den i en retning.  Samtidig er man påpasselig ved at man etter 5 setninger hvor man vrir saken, leverer en setning som bringer den tilbake til statistisk grunnlag.

Norsk Wikipedia beskriver problemet slik:
Tankefeil eller argumentasjonsfeil, også kalt fallgruve, er et samlebegrep for falske eller bedragerske argumenter, det vil si argumenter der premissene ikke gir støtte til konklusjonen.


Jeg tror det kan være nyttig å bytte ut elbil med bil i sitatene og se på resultatet. Det kan også være nyttig å se på logikken i seg selv.

SitatSju av ti som kjører elbil, har også en bensin- eller dieselbil. Og to av ti elbilister sier de kjører mer bil enn før de kjøpte elbilen.
Skal man anta at hvis noen går til anskaffelse av noe som ofte koster flere hundretusener, så er det noen av de som trenger å bruke anskaffelsen?
Inbefatter dette de som som kjøper sin første bil, at de faktisk bruker bil mer enn før de kjøpte bil?
Inbefatter dette de som kjøper en bil til, at de faktisk bruker bilene?
2 av 10 er forbausende lavt. Så lavt at det er usannsynlig. Vil samtlige som har fossilbil kjøre mindre totalt, 1 av 10 ha to+ elbiler, og 2 av 10 som kjøper sin første bil kjøre bil minst en gang?


SitatEn elbil tar like mye plass i trafikken som andre biler. Elbilene bidrar altså til å løse utslippsproblemet, men ikke køproblemene, understreker han.
Stråmannargument. Det er mange problemer elbilene ikke løser. Elbiler løser ikke problemet med transfett i mat, parabener i hudkrem, og ikke køproblemer; og det er det meg bekjent heller ingen som har hevdet.


SitatDe fleste av dem som sier de kjører mer etter at de fikk elbil, opplyser at de går, sykler og reiser kollektivt mindre enn før.
Stråmannargument. For de fleste som kjøper bil vil bilen erstatte noe annen forflytning.


SitatNesten alle elbileierne – 99 prosent – som har svart på den nettbaserte undersøkelsen, sier de vil kjøpe elbil igjen.
Det var da høyt (og klikkvennlig). Er det oppgitt hvor mange som deltok og andelene?

Synes Robert Sund treffer meget godt her.  Tenkte langs de samme linjene når jeg leste artikkelen.  Får liksom følelsen av at journalisten ønsker å vri fakta og skape sak av ingenting.  5 setninger for å vri, og så kanskje en for å bringe leseren tilbake til statistisk grunnlag.
#11
Mitsubishi Outl. PH / AC slår seg på automatisk - pr default.
mandag 04. april 2016, klokken 10:38
Som det skrives i en annen tråd her inne:

"Hvis du holder inne snøkrystallen i ti sekunder når den er avslått, vil den (ac kompressor, den som gjør at ICE starter) ikke slå seg på når du starter klimaanlegget. Da må du starte ac kompressor manuellt ved å trykke på snøkrystallen."

Vil bare informere dere om at dette ser ut til å fungere fint også på 2014 modellene.

Dette vil kanskje hjelpe til med å unngå at ICE starter så fort i kulda.  Man slipper da å slå av AC før man slår av bilen, om man ønsker at AC ikke skal automatisk slå seg på neste morgen.
#12
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Pipelyd ved oppstart
søndag 03. april 2016, klokken 16:45
Ta på sikkerhetsbeltet før du trykker på Start knappen.
#13
Hei.

Har selv en Ion fra 2011.  Ikke hatt noen problemer med denne.  Rimelige servicer, billig i drift.  Eneste usikkerhetsmoment med disse bilene er batteriene.  Teknologien er for ny til at det finnes erfaringbakgrunn til å si hvor lang levetid man kan forvente på disse.  Produsentene har jo testet biler over flere år, men statistikken er nok allikevel noe tynn.  Resten av teknologien i disse bilene er enklere enn ICE biler og derfor har den vel større sannsynlighet for å være driftsikker i mange år.  Min personlige antakelse er at vi vil bli overrasket over hvor godt disse batteriene står seg.  Produsentene har gitt en garantitid, men denne ligger naturligvis på et "worst case scenario".  Antakelig varer de mye lenger (det dobbelte eller lenger?).  Allikevel er der jo en viss risiko, da kostnaden ved evt bytte av batteri med dagens antydede priser er relativt høy.  Alle håper prisen på disse vil gå ned nor omsetningen av disse øker og når det etter hvert blir fler elbiler i flere markeder.  Service og vedlikehold på en ICE bil fra 2011/12 vil ofte være stigende.  Dette blir et regnestykke med en del usikkerhetsmomenter.  ....og så må man regne dette opp mot evt nybilpris.  For å avslutte ..... vi er veeeeldig fornøyd med vår Ion. 
#14
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Vindusviskere til PHEV
mandag 18. januar 2016, klokken 11:49
Mekonomen har.

http://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/viskerblad-og-spyl/viskerblad/viskerblad-sett-ps902a25-A813Sno
Lengdene foran er hhv 650mm (26") og 450mm (18").  Sikkert mulig å finne på Biltema og andre steder også.
#15
Mitsubishi Outl. PH / Sv: Ladeluken åpen
tirsdag 15. desember 2015, klokken 10:44
Ja.  Regner med at jeg selv eller noen andre har gått forbi luken en gang og at noe bøyde seg litt.  Ved litt rolig press på rett sted på opphenget kom det på plass igjen. 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA