Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tomatchili

#1
DRIFTSBATTERI / Sv: Hur mäts 80%
torsdag 19. oktober 2017, klokken 22:49
Tack før ett utøfrligt svar! Har du målt detta med Leaf Spy?
Jag har en Leaf 2012 som just har tappat sin førsta bar, så jag gjorde en  enkel måling med en kWh måler: Jag kørde ner batteriet till strax under 2 bars, och laddade fullt. Det laddade då  ca 15 kWh, d.v.s. att fullt batteri motsvarar under 18 kWh. Det låter lite? Visserligen var det endast någon plusgrad i garasjet dær jag laddade.

Eller ær det så att det hade minst 4 kWh kvar, jag hade ikke fått någon varning om lavt batteri. I så fall så har den ju upp mot 20 kWh kvar, det ær ju acceptabelt och borde inte vara några problem att køra 5-6 mil æven i 10 blå eller kallare.
#2
DRIFTSBATTERI / Hur mäts 80%
torsdag 19. oktober 2017, klokken 12:28
som frågan lyder? Hur mycker är 80% av ett batteripacke? Om man t.e.x. måler med en kWh måler vid ladning med i stort sett tomt batteri, så bör ju denna indikera att det har laddad med minst 0.8*24 (detta var ju denna siffrar som används i marknadsföring av bilen)=19.2 kWh: Stämmer detta eller är det andra siffror som är grunden för 80%?
#3
Det stämmer: 0 streck på batteritemperaturstapeln längst till vänster på displayen. Har för mig att det sällan var under 2 streck under liknande kylperioder tidigare. När jag hade kört ca 10 km och utetemperaturen hade stigit till -14 så visade det en stapel.
Jag laddade dock fullt många timmar innan jag satte mig i bilen, det är ju ikke optimalt i sådan kulde.
#4
När jag stiger in i min leaf (2012 nordisk verison) vid -18, laddaren inkopplad och fulladdade batterier visar batteritemperatur 0 staplar: Jag har ju varmefilt för batterier, skall inte denna få upp värmen på batterierena något över 0 staplar?
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Byte stikkontakt på Mode 2 lader
torsdag 07. januar 2016, klokken 13:47
Tack för svar: Det är en 10A laddar, så kanske det går på garanti (Sverige import) får kolla det.
(Håller med om att 16A är för mycket för en Schuko)
#6
Ladeplasser og ladekabler / Byte stikkontakt på Mode 2 lader
tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:58
Hej
Detta är säkert avhandlat tidigare, men min dåliga norska gör att jag har svårt att söka:
Jag behöver byta stikkkontakt (den schuko som man sätter i väggen alltså) på min original Nissan Mode 2 kabel:  Vad gäller för denna? Måste det vara en stöpt kontakt? Kan man i så fall byta ut kabel och schuko kontakt?  Någon som har tips på var man kan göra det i Oslo regionen och vad det borde kosta.
m.v.h.
Anders

#7
Lading / Sv: Fullading anbefales i kulde??
onsdag 12. februar 2014, klokken 00:09
Eller att det förringar batteriet mindre än att köra det nästan tomt då man laddar till 80% (d.v.s. att det förringar batteriet mindre att köra det mellan 100%->30% än mellan 80%->10%)
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Montering av Webasto dieselvarmer.
torsdag 05. desember 2013, klokken 12:32
Man skall nog vara noga med monteringen så avgaserna inte sugs in i kupen:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=4772062
Visserligen så övernattar man kanske inte i Leafen, men man kan ju snabbt stå i kö någon timme runt t.e.x. Oslo
#9
Leaf 2010-2017 / Försiktig med dieslvärmare i garasjet
onsdag 04. desember 2013, klokken 15:05
Jag skulle känna mig väldigt försiktig med att köra dieslvärmare i garasjet: Börjar förbränningen bli dålig p.g.a. syrebrist så bildas det snabbt farliga halter av kolomonoxid. Det luktar inte, men är extremt giftigt: Och man tuppar  av ganska fort om man andas in det. Sedan fortsätter formodligen förbränningen och det bildas ännu mer kolmonoxid.
#10
Leaf 2010-2017 / Sv: Montering av Webasto dieselvarmer.
mandag 04. november 2013, klokken 15:40
Hur fungerar det expansionskärl och övriga komponter i värmesystemet? Ingen risk att det är dimensionerat för ett lågtemeperatursystem ((t.e.x. max 60 grader) så blir det problem när man monterar en eberspächer som värmer på i 80 grader
#11
Elektriske utfordringer / Sv: Reise bort i 5 dager, kontakten i?
fredag 04. oktober 2013, klokken 12:04
Det att ett Li batteri som blir helt urladda inte går att väcka till liv igen gäller väl både för Tesla, Nissan, Trillingarna etc.
Sen kan ju designen vara olika, som gör att det inte kan bli det på Nissan, utan att det bara är Tesla som har detta problemet.

Det natutliga borde ju vara att lämna den med laddaren i, och sätta bilen i "långtidparkering" mode, gärna att den larmar via mobilen om det är något som håller på att gå galet (t.e.x. att något av batterierna håller på att gå tomma)
#12
Elektriske utfordringer / Sv: Reise bort i 5 dager, kontakten i?
fredag 04. oktober 2013, klokken 11:27
Jag tycker det är märkligt att det inte finns en "parkeringsmode" på elbilen, de flesta åker ju inte på bilsemester i den, och att den står  några veckor då och då måste vara vanligt: Det borde ju finnas möjlighet att välja "långtidsparkering", plugga in laddaren och åka iväg på semester.
Man vill ju inte råka ut för det som en Teslaägare som parkerade utan att vara ikopplad: Något tjuvdrog ström och driftbatteriet laddas helt ur, och gick inte att väcka till liv, och Tesla tog inget ansvar:
Men det kanske inte kan hända på LEAF? Eller kan det hända även om man lämnar den inpluggad då ju 12volts bateriet verkar kunna laddas ur?
#13
Leaf 2010-2017 / Galler/Gitter mellan bagasje och kupe
mandag 02. september 2013, klokken 15:32
Hej!
Då jag lastar in barnvagn mm i bagaget på min Leaf (årmodell 12) så tycker jag det vore mycket bättre att ha ett gitter mellan bagasje och kupe än hatthyllan som är där nu (och mest ställer till problem):
Någon som vet om det finns möjligheter att montera ett sådant?
#14
Rust / Sv: Understellsbehandling nødvendig?
tirsdag 27. august 2013, klokken 08:50
Jag har importerat en Leaf från Sverige och tror inte den är helt klar för de otroligt välsaltade vägarna i Oslotrakten:
Är det något speciellt att tänka på om man skall rostskydsbehandla den, eller är det bara att åka till en "vanlig" Tectyl verkstad? Påverkas Nissans  roskskyddsgaranti om man gör en sådan efterbahandling?
#15
USAleaf / Sv: Importera Leaf från USA till Sverige.
søndag 21. april 2013, klokken 09:28
Får du "supermiljöbilspremien" på 30000 SEK vif 1:a gång registreringen i Sverige?(som dock finns i sverige, men inte i norge)
En anledning til att Elbilar säljer så bra i Norge, är ju förståss även att en fossilbil (t.e.x. min V50 1.6D) får betala en engångasvagift på ofta mer än  100 000 NOK
(En utvandrad svensk som kör Leaf och V50 i Norge)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA